Jump to content

[Tips] Att skala en kokosnöt

kareng

Recommended Posts

Idag när jag handlade hade de kokosnötter riktigt billigt. Fina var de också med mycket vatten i. Jag tycker det är gott att skära tunna skivor av köttet och äta som godis eller snacks.

Alla kanske redan vet hur man bäst skalar en kokosnöt, men ifall någon har missat det kan jag berätta hur jag gör:

1 Värm upp ugnen till 200 grader.

2 Borra hål i två av hålen.

3 Häll ut vattnet. En del tycker om att dricka det - dock väldigt söt smak och mycket kolhydrater.

4 Lägg kokosnöten i en form och låt den vara inne i drygt 20 minuter. Nöten ska spricka och köttet ska släppa från det hårda skalet.

5 Ta ut den ur ugnen och banka med en hammare så det hårda skalet släpper från köttet. Ibland kan man ha riktig tur och får fram en hel nöt.

6 När köttet kallnat kan man förvara det i en burk i kylskåpet i några dagar.

• Like 4

Idag när jag handlade hade de kokosnötter riktigt billigt. Fina var de också med mycket vatten i. Jag tycker det är gott att skära tunna skivor av köttet och äta som godis eller snacks.

Alla kanske redan vet hur man bäst skalar en kokosnöt, men ifall någon har missat det kan jag berätta hur jag gör:

1 Värm upp ugnen till 200 grader.

2 Borra hål i två av hålen.

3 Häll ut vattnet. En del tycker om att dricka det - dock väldigt söt smak och mycket kolhydrater.

4 Lägg kokosnöten i en form och låt den vara inne i drygt 20 minuter. Nöten ska spricka och köttet ska släppa från det hårda skalet.

5 Ta ut den ur ugnen och banka med en hammare så det hårda skalet släpper från köttet. Ibland kan man ha riktig tur och får fram en hel nöt.

6 När köttet kallnat kan man förvara det i en burk i kylskåpet i några dagar.

Tack för tipset, har aldrig fattat hur man ska göra :) Dottern köpte två kokosnötter för ett par veckor sedan, och jag kan säga att försöket till öppnande av de, resulterade i något som liknade den gamla låten "far jag kan inte få upp min kokosnöt, inte ens med hammare och spik..." Det slutade med att maken sågade sönder dem, med konsekvensen att kokosmjölken rann ut på garagegolvet och hans fingrar levde lite farligt en stund.

Något kokos fick vi inte heller loss, men vi vick ett gott skratt i alla fall och beslutade att kokosnötter klarar vi oss utan, bara vi har kokosolja.

Men nu...kanske vi vågar oss på ett nytt försök :P

• Like 3

Jag har nog inte köpt någon kokosnöt sedan 60-talet eller möjligen början av 70-talet men min minnesbild är att jag brukade börja med att öppna de ganska lättöppnade hålen och ta vara på kokosmjölken och sedan tog jag en lövsåg och sågade isär skalet på mitten. Jag tror att jag kanske har några skalhalvor kvar i någon låda.

Hur jag sedan fick loss själva köttet minns jag inte men jag har inget minne av att det var så besvärligt. Jag tror att jag skar bort en del och att nöten sedan fick ligga och torka så att innanmätet krympte bort från skalet.

Om man värmer den så kanske en del av näringen går förlorad men dom kanske inte innehåller något som inte tål värme?