Jump to content

Valnötsbröd

Birgitta Höglund

Recommended Posts

Du kanske skulle testa min nötfrukost, stoscha?

1 dl blandade nötter och ca 25 g smör i tärningar som jag äter med tesked till morgonkaffet, det tar lite tid men är å andra sidan otroligt snabb"lagat". Smakar som en riktigt grov macka.

Jag och Lennart har ätit den här frukosten i 1½ år nu, tröttnar aldrig.

Blandar valnötter, hasselnötter, paranötter, mandel och cashewnötter.

Fick tipset på en föreläsning med Anna Hallén. 1 dl blandade nötter ger dagsdosen av många viktiga vitaminer och mineraler. Jag la till smöret och fick därmed en både nyttig och god frukost som håller oss mätta i många timmar :)

• Like 7

Nu har jag bakat ditt valnötsbröd. Jag gjorde dubbel sats när jag ändå höll på och styckfrös det i skivor. Det blev väldigt gott - det mest brödliknande jag provat sedan starten med LCHF för snart två år sedan.

Brödet fick mvg av sonen (snart 14 år). Han älskade kombinationen valnötter, brödkrydda och lite syra. Han hade precis börjat tröttna på den frukost han kört i några månader (kesoplättar med ost och skinka emellan) så receptet kom som en skänk från ovan :).

Imorse åt han två mackor med smör och ost samt rysk yoghurt med hallon. En bra frukost för en kille som växer cirka 1 cm om dagen. Det står han sig på tills han kommer hem även om skolmaten inte "har en så bra dag".

• Like 2

Det borde gå fint, men kokosnötmjöl suger upp betydligt mer vätska, så då skulle jag lägga till ett ägg eller 1 dl kesella till, för att bibehålla saftigheten :)

Kanon, tack för översättning. Jag tycker mandelmjöl smakar kaka, så jag använder hellre kokosmjöl

• Like 1

Tack för snabbt svar - blir bak då i helgen någon dag -
återkommer med hur det blev med kokosmjöl ..
:)
*** stoscha***
Håller med - mandelmjöl blir lite mera åt sötbrödshållet - inte för de otäckt - men bakade ett bröd förra söndagen med kokosmjöl
blev förvånad hur mycket skillnad de vart i smak -

sen kan man ju fundera på - vilket som innehåller mest kolhydrater - kokos el mandelmjöl ??

hmmmmmmm ...    

• Like 1

Den lilla kvantiteten mandelmjöl i det här brödet känns knappt, så det blir ingen "kaksmak" alls, det ger bara saftighet. Jag har själv lite svårt för kokosmjölets smak och konsistens, så därför föredrar jag mandelmjölet även till matbröd.

Tycker inte att det här receptet smakar kaka. 

Väldigt gott, kommer göra det fler gånger! :)

• Like 2

Hoppsan -
Kan bara tacka för grundreceptet !!
Vilket bröd !!
Förföriskt gott å mustig smak med vinägern i :)
och så saftigt å fint de blev -
Trots ja gjorde om den del !!
Kommer helt klart bli ett favvobröd - i min lilla receptsamling............... :wub:

• 3 weeks later...

Vad kan byta ut pofiber mot, pofiber finns inte alla länder och detta goda bröd vore så kul att internationalisera. Funderar på kokosmjäl eller psyllium husk eller öka mängden mandelmjöl.

2-3 msk pofiber kan nog bytas till...

1,5-2,5 msk mandelmjöl

1-2 msk kokosnötsmjöl

0,5 msk Johannesbrödkärnmjöl eller guarkärnmjöl

1 msk fiberhusk

Kanske lite på en "höft" det här, men ett ungefär, och man får prova sig fram lite :)

• Like 1

2-3 msk pofiber kan nog bytas till...

1,5-2,5 msk mandelmjöl

1-2 msk kokosnötsmjöl

0,5 msk Johannesbrödkärnmjöl eller guarkärnmjöl

1 msk fiberhusk

Kanske lite på en "höft" det här, men ett ungefär, och man får prova sig fram lite :)

Eftersom som det är 2 dl pofiber så undrar jag hur man får bäst resultat. Mindre mångder har fungerat att byta rakt av till fiber husk (psyllium husk).

• Like 1

Kan berätta att jag nu provbakat detta bröd och bytt ut kesella mot välmosad cottage cheese, pofiber mot psyllium husk powder, allt med tanke på en internationell publik utan tillgång till kesella och pofiber, färdiga översättningen om ni vill sprida till vänner och bekanta utrikes kommer inom kort på www.lowcarbhealthyfat.com där kan ni hitta fler av Birgittas eminenta recept på engelskam och fler är på gång.

• Like 3

• 1 month later...

Tack för receptet Birgitta! Mitt första bröd står på svalning nu och maken och jag har delat på skalkskivan, det smakar väldigt gott. Nu undrar jag om nån här redan har räknat på näringsvärdet, tänker främst på kolisarna förstås. Annars sätter jag mig och räknar i eftermiddag och återkommer med resultatet.

• Like 2

Nu har jag räknat, jag använde 6 riktigt stora ägg, har vägt pofiber till 32g per dl och mandelmjöl till 50g per dl. Hela brödet vägde 1060 g efter gräddningen och det verkar gå att få ut ungefär 20-22 skivor.

Jag har summerat mängden kolhydrater till 44 g totalt, vilket betyder ca 2 g per skiva.

Dessa värden har jag utgått ifrån avseende x gram kolhydrater per 100g:

Ägg: 0,3g

Kesella: 3g

Valnötter: 13,5g

Mandelmjöl: 5g

Pofiber: 12g

Äppelcidervinäger: 7g

• Like 4

• 2 weeks later...

Vet inte var jag ska få tag på pofiber. Har letat på  Coop Forum, Willys, Ö&B och Lidl utan resultat. Vet att det finns på nätet, men med tanke på fraktkostnaden avstår jag. Var köper ni pofiber?

Jag har köpt mitt på vanlig affär... Eftersom jag oftast handlar på Willys borde det vara där, men det kan ha varit nån ICA också. Har för mej att de brukar ha den på hälsokosthyllan eller nåt.

• Like 1

Vet inte var jag ska få tag på pofiber. Har letat på  Coop Forum, Willys, Ö&B och Lidl utan resultat. Vet att det finns på nätet, men med tanke på fraktkostnaden avstår jag. Var köper ni pofiber?

Jag tror att Pofiber finns i alla affärer - bara att fråga! Oftast finns det på den glutenfria hyllan, men kan också finnas bland mjölblandningar. Det är Semper som tillverkar det. Fråga i din butik!

• Like 1

• 3 weeks later...

Nu har jag räknat, jag använde 6 riktigt stora ägg, har vägt pofiber till 32g per dl och mandelmjöl till 50g per dl. Hela brödet vägde 1060 g efter gräddningen och det verkar gå att få ut ungefär 20-22 skivor.

Jag har summerat mängden kolhydrater till 44 g totalt, vilket betyder ca 2 g per skiva.

Dessa värden har jag utgått ifrån avseende x gram kolhydrater per 100g:

Ägg: 0,3g

Kesella: 3g

Valnötter: 13,5g

Mandelmjöl: 5g

Pofiber: 12g

Äppelcidervinäger: 7g

Tack, vad spännande att du räknat ut kolhydraterna, det var inte mycket per skiva :) Kopierar det och lägger in i receptet.

• Like 1

Kan man ersätta kesellan med den hårda massan i kokosgrädde?

Jag bakar detta valnötsbröd regelbundet men har faktiskt aldrig haft kesella, oftast creme fraiche eller kombo cream cheese + grädde. Så kokosgrädde går säkert utmärkt!

Det är också gott som variant att ha extra smör samt mosa ner en banan (inget salt då), så får man ett gott kaffebröd. (En femtondels banan per skiva är väl ok)

• Like 3

• 2 months later...

Ni som testat att göra detta bröd med kokosgrädde istället, hur mycket behövs till receptet? Tänkte baka idag men med kokosgrädde då.

Vilket bröd! Supergott. Jag tog 250 gr kokosgrädde av den hårda biten i burken. Det blev ett fantastiskt bröd! Stort och fint i konsistensen och verkligen brödigt! Mycket bra recept detta.

• Like 5

• 2 weeks later...