Popular Post Birgitta Höglund Posted January 20, 2014 Popular Post Share Posted January 20, 2014 Det här är mitt bästa brödrecept, ett valnötsbröd som jag gjorde till min senaste kokbok Långkok för LCHF och Paleo. Bilden nedan har jag tagit själv så det är inte lika hög kvalitet som på dem i boken... Äppelcidervinägern ger brödet en smak av surdegsbröd, det enda bröd jag saknat sen jag började äta helt glutenfritt för 4½ år sen. Valnötsbröd6 ägg250 gr kesella150 gr valnötter100 gr smör2 dl mandelmjöl2 dl pofiber½ dl fiberhusk½ dl linfrön3 msk brödkryddor2 msk äppelcidervinäger2 tsk bakpulverca 1-1½ tsk saltSätt ugnen på 150 grader. Smörj en avlång bakform på 1½ liter väl. Krossa valnötterna grovt i en mortel eller hacka dem. Smält smöret tillsammans med brödkryddorna och låt det svalna. Blanda nötter och alla torra ingredienser i en bunke, börja med den mindre mängden salt. Vispa äggen tjockt och rör ner kesella, vinäger och smör. Blanda så ner det torra med elvispen på låg effekt. Rör om väl och smaka av om du vill ha mer salt.Häll över smeten i brödformen med hjälp av en slickepott, tryck till på ytan så smeten blir jämnt fördelad. Blöt handen i kallt vatten och jämna till ytan så den blir slät. Täck med aluminiumfolie och grädda i nedre delen av ugnen i 45 minuter. Ta av folien och grädda 45 minuter till. Låt svalna en stund i formen och ta sen ur brödet och låt det kallna på galler utan bakduk så behålls den knapriga ytan. Skär brödet i skivor när det kallnat helt. Lösfrys skivorna och ta fram eftersom, tina gärna i brödrost så blir det som nybakat. Signaturen Majabella har varit vänlig att räkna ut kolhydrathalten i brödet, så här skriver hon: "Nu har jag räknat, jag använde 6 riktigt stora ägg, har vägt pofiber till 32g per dl och mandelmjöl till 50g per dl. Hela brödet vägde 1060 g efter gräddningen och det verkar gå att få ut ungefär 20-22 skivor.Jag har summerat mängden kolhydrater till 44 g totalt, vilket betyder ca 2 g per skiva.Dessa värden har jag utgått ifrån avseende x gram kolhydrater per 100g:"Ägg: 0,3gKesella: 3gValnötter: 13,5gMandelmjöl: 5gPofiber: 12gÄppelcidervinäger: 7g 18 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Tack för detta! Du har verkligen mycket fina recept! Det märks så väl att du är en erfaren kock och det är roligt att du bidrar med den gedigna kokkonsten i LCHF-maten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted January 20, 2014 Author Share Posted January 20, 2014 Tack, vad roligt att du skriver det. Känns så bra att kunna dela med mig av mina matkunskaper. Mina datorkunskaper är dessvärre minimala, men jag lyckades få in det här med bild och allt 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Oh detta ska jag prova. Har letat efter ett brödrecept som kan övertyga min familj att prova lite mer glutenfritt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syro Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Morgondagens uppgift. Baka bröd :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 21, 2014 Share Posted January 21, 2014 Ibland längtar jag efter den där "mörka" smaken av rent rågbröd. Jag har knaprat valnötter med smör på ibland när längtan blivit för mycket. Detta måste jag absolut prova, även om jag nästan är avvand på bröd numera. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted January 21, 2014 Author Share Posted January 21, 2014 Du kanske skulle testa min nötfrukost, stoscha? 1 dl blandade nötter och ca 25 g smör i tärningar som jag äter med tesked till morgonkaffet, det tar lite tid men är å andra sidan otroligt snabb"lagat". Smakar som en riktigt grov macka. Jag och Lennart har ätit den här frukosten i 1½ år nu, tröttnar aldrig. Blandar valnötter, hasselnötter, paranötter, mandel och cashewnötter. Fick tipset på en föreläsning med Anna Hallén. 1 dl blandade nötter ger dagsdosen av många viktiga vitaminer och mineraler. Jag la till smöret och fick därmed en både nyttig och god frukost som håller oss mätta i många timmar 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Nu har jag bakat ditt valnötsbröd. Jag gjorde dubbel sats när jag ändå höll på och styckfrös det i skivor. Det blev väldigt gott - det mest brödliknande jag provat sedan starten med LCHF för snart två år sedan. Brödet fick mvg av sonen (snart 14 år). Han älskade kombinationen valnötter, brödkrydda och lite syra. Han hade precis börjat tröttna på den frukost han kört i några månader (kesoplättar med ost och skinka emellan) så receptet kom som en skänk från ovan . Imorse åt han två mackor med smör och ost samt rysk yoghurt med hallon. En bra frukost för en kille som växer cirka 1 cm om dagen. Det står han sig på tills han kommer hem även om skolmaten inte "har en så bra dag". 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 Vad roligt att höra att ni gillade mitt bröd så mycket i din familj Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Intressant recept -En fundering bara ... Fungerar de - med byta ut mandelmjöl emot kokosmjöl ?eller köra hälften av varje typ ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 Det borde gå fint, men kokosnötmjöl suger upp betydligt mer vätska, så då skulle jag lägga till ett ägg eller 1 dl kesella till, för att bibehålla saftigheten 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Det borde gå fint, men kokosnötmjöl suger upp betydligt mer vätska, så då skulle jag lägga till ett ägg eller 1 dl kesella till, för att bibehålla saftigheten Kanon, tack för översättning. Jag tycker mandelmjöl smakar kaka, så jag använder hellre kokosmjöl 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Tack för snabbt svar - blir bak då i helgen någon dag -återkommer med hur det blev med kokosmjöl .. *** stoscha***Håller med - mandelmjöl blir lite mera åt sötbrödshållet - inte för de otäckt - men bakade ett bröd förra söndagen med kokosmjölblev förvånad hur mycket skillnad de vart i smak -sen kan man ju fundera på - vilket som innehåller mest kolhydrater - kokos el mandelmjöl ?? hmmmmmmm ... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 sen kan man ju fundera på - vilket som innehåller mest kolhydrater - kokos el mandelmjöl ?? hmmmmmmm ... Om du inte har jätteproblem åt nåt håll behöver man ju inte sila mygg... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 Den lilla kvantiteten mandelmjöl i det här brödet känns knappt, så det blir ingen "kaksmak" alls, det ger bara saftighet. Jag har själv lite svårt för kokosmjölets smak och konsistens, så därför föredrar jag mandelmjölet även till matbröd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elja Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Den lilla kvantiteten mandelmjöl i det här brödet känns knappt, så det blir ingen "kaksmak" alls, det ger bara saftighet. Jag har själv lite svårt för kokosmjölets smak och konsistens, så därför föredrar jag mandelmjölet även till matbröd. Tycker inte att det här receptet smakar kaka. Väldigt gott, kommer göra det fler gånger! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Jättenöjd med mitt valnötsbröd -Bytte ut mandelmjölet till kokosmjöl samma mängd -använde -200 g creame cheese200 g cottage cheese½ dl grädde+ de övriga i receptet 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Avstår från sila mygg - stoscha Bara fråga av ren nyfikenhet ...Bakar mina söta bakverk me mandelmjöl ..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Hoppsan -Kan bara tacka för grundreceptet !!Vilket bröd !!Förföriskt gott å mustig smak med vinägern i och så saftigt å fint de blev -Trots ja gjorde om den del !!Kommer helt klart bli ett favvobröd - i min lilla receptsamling............... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted January 24, 2014 Author Share Posted January 24, 2014 Kul att höra att det blev bra på ditt sätt med. Bra recept är till för att delas. Och utvecklas 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Vad kan byta ut pofiber mot, pofiber finns inte alla länder och detta goda bröd vore så kul att internationalisera. Funderar på kokosmjäl eller psyllium husk eller öka mängden mandelmjöl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Vad kan byta ut pofiber mot, pofiber finns inte alla länder och detta goda bröd vore så kul att internationalisera. Funderar på kokosmjäl eller psyllium husk eller öka mängden mandelmjöl. 2-3 msk pofiber kan nog bytas till... 1,5-2,5 msk mandelmjöl 1-2 msk kokosnötsmjöl 0,5 msk Johannesbrödkärnmjöl eller guarkärnmjöl 1 msk fiberhusk Kanske lite på en "höft" det här, men ett ungefär, och man får prova sig fram lite 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Väldigt poppis bröd hos släkt och vänner! Jag slängde i lite torkade tranbär sist. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 2-3 msk pofiber kan nog bytas till... 1,5-2,5 msk mandelmjöl 1-2 msk kokosnötsmjöl 0,5 msk Johannesbrödkärnmjöl eller guarkärnmjöl 1 msk fiberhusk Kanske lite på en "höft" det här, men ett ungefär, och man får prova sig fram lite Eftersom som det är 2 dl pofiber så undrar jag hur man får bäst resultat. Mindre mångder har fungerat att byta rakt av till fiber husk (psyllium husk). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Kan berätta att jag nu provbakat detta bröd och bytt ut kesella mot välmosad cottage cheese, pofiber mot psyllium husk powder, allt med tanke på en internationell publik utan tillgång till kesella och pofiber, färdiga översättningen om ni vill sprida till vänner och bekanta utrikes kommer inom kort på www.lowcarbhealthyfat.com där kan ni hitta fler av Birgittas eminenta recept på engelskam och fler är på gång. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MammamMu Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Ser gott ut det ska provas. Tack. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Tack för receptet Birgitta! Mitt första bröd står på svalning nu och maken och jag har delat på skalkskivan, det smakar väldigt gott. Nu undrar jag om nån här redan har räknat på näringsvärdet, tänker främst på kolisarna förstås. Annars sätter jag mig och räknar i eftermiddag och återkommer med resultatet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Nu har jag räknat, jag använde 6 riktigt stora ägg, har vägt pofiber till 32g per dl och mandelmjöl till 50g per dl. Hela brödet vägde 1060 g efter gräddningen och det verkar gå att få ut ungefär 20-22 skivor. Jag har summerat mängden kolhydrater till 44 g totalt, vilket betyder ca 2 g per skiva. Dessa värden har jag utgått ifrån avseende x gram kolhydrater per 100g: Ägg: 0,3g Kesella: 3g Valnötter: 13,5g Mandelmjöl: 5g Pofiber: 12g Äppelcidervinäger: 7g 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Om man tröttnar på brödkryddesmaken blir det jättegott att smaksätta med mest oregano och lite timjan istället. Ovanpå brödet har jag även strött på flingsalt och oregano. Rekommenderas varmt! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Hoppade över brödkryddorna...Blev blandade nötter. Valnöt och Para nöt. Och det blev kanongott!!! Till och med min franskbrödstokige man gillade det!! Tack för recept! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskros Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Vet inte var jag ska få tag på pofiber. Har letat på Coop Forum, Willys, Ö&B och Lidl utan resultat. Vet att det finns på nätet, men med tanke på fraktkostnaden avstår jag. Var köper ni pofiber? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Vet inte var jag ska få tag på pofiber. Har letat på Coop Forum, Willys, Ö&B och Lidl utan resultat. Vet att det finns på nätet, men med tanke på fraktkostnaden avstår jag. Var köper ni pofiber? Jag har köpt mitt på vanlig affär... Eftersom jag oftast handlar på Willys borde det vara där, men det kan ha varit nån ICA också. Har för mej att de brukar ha den på hälsokosthyllan eller nåt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Vet inte var jag ska få tag på pofiber. Har letat på Coop Forum, Willys, Ö&B och Lidl utan resultat. Vet att det finns på nätet, men med tanke på fraktkostnaden avstår jag. Var köper ni pofiber? Jag tror att Pofiber finns i alla affärer - bara att fråga! Oftast finns det på den glutenfria hyllan, men kan också finnas bland mjölblandningar. Det är Semper som tillverkar det. Fråga i din butik! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted April 28, 2014 Author Share Posted April 28, 2014 Nu har jag räknat, jag använde 6 riktigt stora ägg, har vägt pofiber till 32g per dl och mandelmjöl till 50g per dl. Hela brödet vägde 1060 g efter gräddningen och det verkar gå att få ut ungefär 20-22 skivor. Jag har summerat mängden kolhydrater till 44 g totalt, vilket betyder ca 2 g per skiva. Dessa värden har jag utgått ifrån avseende x gram kolhydrater per 100g: Ägg: 0,3g Kesella: 3g Valnötter: 13,5g Mandelmjöl: 5g Pofiber: 12g Äppelcidervinäger: 7g Tack, vad spännande att du räknat ut kolhydraterna, det var inte mycket per skiva Kopierar det och lägger in i receptet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Kan man ersätta kesellan med den hårda massan i kokosgrädde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Kan man ersätta kesellan med den hårda massan i kokosgrädde? Jag bakar detta valnötsbröd regelbundet men har faktiskt aldrig haft kesella, oftast creme fraiche eller kombo cream cheese + grädde. Så kokosgrädde går säkert utmärkt! Det är också gott som variant att ha extra smör samt mosa ner en banan (inget salt då), så får man ett gott kaffebröd. (En femtondels banan per skiva är väl ok) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Ok, ska experimentera 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Ok, ska experimentera Du kan säkert byta smöret mot kokosfett också, om du vill. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted July 21, 2014 Share Posted July 21, 2014 Ni som testat att göra detta bröd med kokosgrädde istället, hur mycket behövs till receptet? Tänkte baka idag men med kokosgrädde då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted July 21, 2014 Share Posted July 21, 2014 Ni som testat att göra detta bröd med kokosgrädde istället, hur mycket behövs till receptet? Tänkte baka idag men med kokosgrädde då. Vilket bröd! Supergott. Jag tog 250 gr kokosgrädde av den hårda biten i burken. Det blev ett fantastiskt bröd! Stort och fint i konsistensen och verkligen brödigt! Mycket bra recept detta. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted August 1, 2014 Author Share Posted August 1, 2014 Tack för det, Angelico Fint att det fungerade så bra med kokosgrädden också. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts