Jump to content

kolesterol igen

marielusardi

Recommended Posts

tog prover för någon vecka sedan och skulle vilja ha ett utlåtande från någon som vet.

totalkolesterol 6.3

triglycerider 0.84

hdl 1.8

ldl 4.1

p non hdl kolesterol 4.5     Vad är detta för något

Delar jag total med hdl blir summan 3.5 och det ska väl vara bra?

Någon som kan tyda?

Har de inte tagit Apo-värdena säger det inte så mycket. Nån okunnig läkare kan hetsa upp sej över ditt totalkolesterol, men det är inget att bry sej om alls. LDL är bara ett framräknat värde som inte säger nåt alls om vilken typ av LDL du har. Triglyceriderna är jättebra.

Jag läste ett bra inlägg hos Anna Hallén idag

http://www.annahallen.se/applen-och-paron

Det är toppenbra!

Non HDL kolesterol är ett sätt att fånga upp vissa med metabolt syndrom.

Speciellt de med höga triglycerider.. för då stämmer inte Freidewalds formel längre!

Dvs, historiskt sett har man behandlat LDL, men när triglyceriderna är uppåtväggarna så kan man inte gissa utan då behandlar man NonHDL kolesterol i stället!

• Like 2

Det är toppenbra!

Non HDL kolesterol är ett sätt att fånga upp vissa med metabolt syndrom.

Speciellt de med höga triglycerider.. för då stämmer inte Freidewalds formel längre!

Dvs, historiskt sett har man behandlat LDL, men när triglyceriderna är uppåtväggarna så kan man inte gissa utan då behandlar man NonHDL kolesterol i stället!

Hmmm... non HDL har de aldrig mätt på mej vad jag sett. Men å andra sidan mäter de mina apor i stället. Mina tg har ju varit löjligt, orimligt, hiskeligt, horribelt höga så t.o.m metabolläkare har väl fattat att det inte går räkna nåt. Fast de tjatar fortfarande om totalkolesterol som nån magisk gräns  :P

Man mäter inte NonHDL!

Man tar Tot-HDL= NonHDL

Det är som sagt vad historiskt relaterat.. förr kunde man bara mäta Tot, HDL och triglycerider!

Vad man visste var att olika LDLfraktioner var det som kunde ställa till det med ateroskleros så kikade man på LDL från freidewalds formel eller NonHDL kolesterol huruvida behandlingen gav något resultat.

Numera kan man mäta LDLpartiklarna i stället.. för det är de som kan fastna i kärlväggen.. oavsett hur mycket kolesterol du har!

• Like 3

Med så låga triglycerider och högt HDL så är förmodligen fördelningen på dina LDL gynnsam också. Det kan man bli säkrare på om de tagit en apo-kvot - som Zepp var inne på så är det en viss typ LDL som lätt oxiderar och fastnar i kärlväggen, men de brukar vara i minoritet när de övriga värdena ser ut som dina.

• Like 2