Jump to content

Gryningsfenomen

Johanna07

Recommended Posts

Jag har för mig det tillhör vår nedärvda dygnsrytm. Framåt morgontimmarna utsöndras hormoner såsom kortisol och glukagon för att förbereda oss på aktivitet efter att solen kommit tillbaka.

Att det talas mer om detta i samband med diabetes beror på att de ju inte har någon automatisk insulinrespons som kan ta hand om den frisläppta glukosen.

• Like 3

Ja det händer alla.. det är en del av vår dygnsrytm!

Vi har alla en "cirkadian cykle", där olika hormoner och signalsubstanser peakar fram på morgonkröken!

Då om allt är rätt timat så skall du vakna pigg och utvilad full av energi för att ta tag i dagens vedermödor!

Men.. nu är det inte riktigt alltid som så att alla är timade.. främst då beroende på att vi inte lever ett naturligt liv i grottor och sover när det blir mörkt!

Ta och mät ditt morgonsocker.. mitt har varit både 6 och 3,9.. det med 6 har varit när jag sovit bra på helgen och vaknat något sånär i tid av mig själv!

Det är kort förklarat skillnaden mellan nattens dvala där låg kroppstemperatur och melatonin dominerar till där aktiviteshormoner och högre kroppstemperatur dominerar.. för att man skall stiga upp och ta tag i dagens arbete!

Blodsockret faller strax tillbaka, ofta när man ätit eller börjat röra på sig!

• Like 4

Ja det händer alla.. det är en del av vår dygnsrytm!

Vi har alla en "cirkadian cykle", där olika hormoner och signalsubstanser peakar fram på morgonkröken!

Då om allt är rätt timat så skall du vakna pigg och utvilad full av energi för att ta tag i dagens vedermödor!

Men.. nu är det inte riktigt alltid som så att alla är timade.. främst då beroende på att vi inte lever ett naturligt liv i grottor och sover när det blir mörkt!

Ta och mät ditt morgonsocker.. mitt har varit både 6 och 3,9.. det med 6 har varit när jag sovit bra på helgen och vaknat något sånär i tid av mig själv!

Det är kort förklarat skillnaden mellan nattens dvala där låg kroppstemperatur och melatonin dominerar till där aktiviteshormoner och högre kroppstemperatur dominerar.. för att man skall stiga upp och ta tag i dagens arbete!

Blodsockret faller strax tillbaka, ofta när man ätit eller börjat röra på sig!

Tänk, vad finurligt allting är uträknat i våra kroppar med hormoner och signalsubstanser till höger och vänster, inte underligt att vi människor blir sjuka med, och av alla "nya" uppfinningar som elektriskt ljus, nattarbete, TV, dator, o.s.v, och inte tala om vår moderna mat.

Nej, det är nog grottan som gäller snart, på recept, från läkare ;)  :)

• Like 5

Det är väl ingen som har mätt men skulle man kunna tänka sig en motsvarande ökning av ketoner ?

Näe.. dygnsrytmen gör att kortisol och lite andra hormoner peakar på morgonkvisten.. och då stiger blodsockret vare sig du vill eller ej!

Men skit i det.. har du sovit gott och är utvilad så sjunker det strax!

Dvs.. det skall var så!

Det är väl ingen som har mätt men skulle man kunna tänka sig en motsvarande ökning av ketoner ?

Joda, jag har mätt. Men jag är inte typisk, idet att jag har diabets T2.

Jag har som regel dagens högsta BS när jag vaknar fastande - och samtidigt dagens lägsta ketonvärde.

Typisk sängdags: BS 6 - 6,5; Keton >2.   Yrvaken typisk: BS 8; keton 0,3

Jag hoppas/förväntar att mina systemer håller på att tillfriskna så att mina siffror (spec faste BS) kommer att bli bättre.

• Like 4

Joda, jag har mätt. Men jag är inte typisk, idet att jag har diabets T2.

Jag har som regel dagens högsta BS när jag vaknar fastande - och samtidigt dagens lägsta ketonvärde.

Typisk sängdags: BS 6 - 6,5; Keton >2.   Yrvaken typisk: BS 8; keton 0,3

Jag hoppas/förväntar att mina systemer håller på att tillfriskna så att mina siffror (spec faste BS) kommer att bli bättre.

Kanske inte just själva gryningseffeketen.. men att den blir mindre efterhängsen.. dvs att insúlinresistensen minskar.. och att din egen bukspottkörtel själv klarar att hantera förloppet!

För.. gryningseffekt  hitan o ditan.. glukosen frigörs ju för att användas någonstans.. primärt i musklerna skulle jag tänka mig!?

• Like 1

Jag har vanligen runt 0,4 till 0,8 i ketoner på morgonen, med bs på runt 5 till 5,5 med min medicinfria diabetes T2.

På morgonen 28 september förra året visade dock ketonmätaren på 6,6 och jag trodde det var fel på stickan så jag mätte igen och fick då 7,0.

Enda gången jag haft så pass högt och jag vet fortfarande inte varför, bs var normala 5,1 Dagtid kan jag ha 1 till 3 i ketoner, det varierar lite.

• Like 1

Jag har vanligen runt 0,4 till 0,8 i ketoner på morgonen, med bs på runt 5 till 5,5 med min medicinfria diabetes T2.

På morgonen 28 september förra året visade dock ketonmätaren på 6,6 och jag trodde det var fel på stickan så jag mätte igen och fick då 7,0.

Enda gången jag haft så pass högt och jag vet fortfarande inte varför, bs var normala 5,1 Dagtid kan jag ha 1 till 3 i ketoner, det varierar lite.

Lång fasta, hård träning och dehydrering är vanliga orsaker till högre ketonvärden!

Blodsocker skall vara statiskt.. iomed att det krävs för resterande celler, främst hjärnan.. men det är stabilt iomed att väldigt lite går åt oxå, när ketonkroppar ersätter en hel del av behovet!