Prälleskrället

Kolhydratintolerant

Recommended Posts

Hej!

Har kämpat med ätstörningar hela mitt vuxna liv. Fick innan jul förslaget av en kurator att börja med LCHF. Jag tror det kommer rädda mitt liv. Jag är extremt sockerberoende, och har börjat tänka på mig själv som kolhydratintolerant. Man kan ju vara överkänslig för gluten och laktos, så varför inte kolhydrater också?

Nu en liten undran: jag har gått ner ca 20 kg, med vanlig lågfettsdiet och nu gått över till lchf. Har ätit det i ca 1 månad och mår suveränt. Men. Jag går inte ner. Jag ska gå ner 15 kg till enligt BMI och inget händer. Jag står tvärstill. Tips någon?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lugn och fin, lugn och fin... :)

Du har misshandlat din kropp länge så den måste få en chans att börja lita på dej innan den kan släppa nåt mer. Den vet ju inte om det kommer en ny svältperiod.

Visst kan man vara kolhydratallergiker. Socker (och de kolisar som bildar socker i kroppen) är ett gift som kan vara lika beroendeframkallande som alkohol och nikotin.

Har du hört talas om Bitten Jonsson http://www.bittensaddiction.com/

Hon har skrivit en bok Sockerbomben (som jag inte läst själv) som ska vara väldigt bra för såna som har jätteproblem med beroendet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har läst sockerbomben. Fick mycket ahaupplevelser av den. Läser allt jag kommer över nu. Förresten, det är nog du som "stulit"mitt nick....försökte regga mig som storschan här, men det namnet var upptaget. Artut te råkes och tack för peppen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen till ett underbart forum med massor med pålästa människor. Själv är jag jämtska i förskingringen, har emigrerat från Republiken och tillhör numera det StorSvenska samhället ;)  Fördelen är att det är bättre odlingsklimat här, eftersom jag är trädgårdsnörd.  :)

Det är så härligt med LCHF, för man får alltid vara som min morfar sa att han var efter varje måltid; Mätt och gla´, men itt nå fäjen.

Mân je e nô fäjen, också, oftast i alla fall.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen till ett underbart forum med massor med pålästa människor. Själv är jag jämtska i förskingringen, har emigrerat från Republiken och tillhör numera det StorSvenska samhället ;) Fördelen är att det är bättre odlingsklimat här, eftersom jag är trädgårdsnörd. :)

Det är så härligt med LCHF, för man får alltid vara som min morfar sa att han var efter varje måltid; Mätt och gla´, men itt nå fäjen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen till ett underbart forum med massor med pålästa människor. Själv är jag jämtska i förskingringen, har emigrerat från Republiken och tillhör numera det StorSvenska samhället ;) Fördelen är att det är bättre odlingsklimat här, eftersom jag är trädgårdsnörd. :)

Jag koloniserar också Sverige. Bor i Skåne. Och trivs väldigt bra.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg