Jump to content

Hur många är vi?

Pathfinder

Recommended Posts

Är det någon som vet hur många det är som äter LCHF i Sverige? Av nån anledning har jag fått för mig att det är 10% av befolkningen, stämmer det? Det är alltid kul att som utlänning diskutera sitt hemland, och särskilt när man gör något så konstigt som att inte äta kolhydrater. När jag berättat att det är väldigt många som äter så i Sverige blir de genast mer intresserade, så ännu bättre om jag kan backa upp det med en siffra. 

• Like 3

Intressant det där.

Nu har jag ingen siffra till dig men tänker ändå filosofera lite kring LCHF i utlandet..

Har jobbat i både Moskva, Toronto och nu jobbar jag i Danmark.

Har käkat LCHF i alla länder mer eller mindre.

Startade i Moskva första gången, sen i Toronto gick det väl lite på halvfart sen kör stenhårt här i Danmark.

Ryssarna sa inte så mycket om det. Många där äter redan icke kolhydratkost rent generellt.

Mycket protein dock.

I Toronto, Kanada, så lyssnar dom intresserat men jag tror inte dom fattar hur det går ihop att käka fett o gå ner i vikt..

Kanada är ju som väldbekant hälften europeiskt och hälften amerikaniserat så snabbmaten med burgare och friterat är ju deras pride. Och det kan jag hålla med om. Dom är lagar snabbmat så enormt gott. Allt friterat är ju gott.

Ändå så är dom flesta väldigt medvetna om att det inte är hälsosamt.

Här i Danmark så får jag höra ungefär sisådär varenda lunch hur den knasige svensken försöker äta nyttigt. Jag kallas för "Avokadon" på jobbet nu eftersom jag dräper en avokado och ett ägg till varje frukost.

Sen tror jag dom är lite tjuriga för att man inte vill äta deras brød som danskarna är så bra på. Eller ja...Danskarna är ju kända överlag för att ha en enormt kulinarisk och väl odlad matkultur med bra råvaror.

Luncherna här består till 99.9% utav bröd och pålägg. Kallskuret. Aldrig varm mat. Vilket jag välkomnar för jag kan äta allt utom brödet i stort sett. Bara en fet klick majonäs (som dom också alltid kommenterar) att dippa allt i.

Det roliga var när alla var tillbaka efter jul. Jag var den enda som gått ner i vikt under julen.

Och när jag berättar att jag gått ner 5 kg på att äta fett så bärjar dom lyssna lite mer.

Jag har sett lite (väldigt sparsamt utbud dock) utav tidsskrifter i Danmark om LCHF.

Nåväl..

nu fick jag black out så nu vet jag inte vad jag ska skriva...eller vad jag skrev...?

Offtopic..?

:0.

• Like 4

Var en undersökning om LCHF i någon tidning.. där 25% ansåg att tanken var god.. medans 3% uppgav att de åt så!

Stämmer det så är vi väl cirka 300.000 personer som äter så i Sverige?

Så.. medans HA tatuerar in 1% så tatuerar vi in 3% som ett gängtecken!?

• Like 7

10% låtar bra men det är nog tyvärr för mycket än!  Jag hoppas vår skara kan växa till i en stor grupp i landet så att det finns stort utbud på OK mat överallt, på caféer, restauranger osv. Givetvis borde det bli accepterat inom sjukvården också.

Atkins/Paleo/lowcarb är ju mer eller mindre känt i det engelsk-språkiga länderna, men termen LCHF är svensk.

Pratar man med folk runtomkring, ser vad folk handlar (jag erkänner, jag smygtittar i andras vagnar ;) ) och på kollegornas matlådor är det inte många. I bastun ser man dock många som skulle behöva :)

Jag har aldrig mött någon som har ätit LCHF utom jag... utom på forumträffarna då. 

Ingen lätt fråga.

Hur många äter LCHF men kallar det något annat, för de tycker inte om begreppet?

Hur många tror att de äter LCHF fast de inte gör det?

Och så har vi hela spannet från lätt kolhydratsreducerat till fakirdiet - vilka ska räknas?

Vem avgör detta?

Jag dyker på LCHF-are lite här och där, faktiskt. Åtminstone folk som äter så just då, eller säger att de gör det - hur uthålliga de är vet jag inte, men jag har sett en del äta tårta...:-(

Grädden är slut i affären ibland, och lättmargariner och gräddliknande produkter reas ut; hoppfulla tecken :-)

• Like 4

• 2 months later...

Enligt Annika Dahlquist har Demoskop gjort undersökningar. De två visade 17 respektive 16% av Sveriges befolkning??? Personligen känns det alldeles för högt

Det känns högt, men kanske det finns många "smygLCHF:are" där ute som verkar i tysthet :)

Man kan hoppas... :)

• Like 1

Min kollega har ätit LCHF(utan att jag pratat om det) men lade av efter att han gick ner i vikt samt att jag träffat en annan person som gjorde lite jobb åt oss. Relativt många i förhållande till storleken på företaget.

Tror dock det endast är jag som har tänkt att lägga om kosten for life.