Styrkelyftarinnan Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Hej, Jag funderade på om det finns några styrkelyftare här inne i forumet som tävlar något? Vore kul att höra hur ni lägger upp er mat inför tävlingar och även till vardags. Tillskott? Kolhydratladdning? Återhämtning? Kolhydratnivå? Proteinnivå? Jag kör på som vanligt och tänker ladda upp med snabba kolhydrater nån timme innan jag ska lyfta, inte tidigare. Är nyfiken på hur man kan optimera sin styrketräning för att få ut mesta möjliga utan att tappa ketosen, då jag har som mål att gå ner en del i vikt för att matcha en lägre viktklass Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hatter Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Min syster äter strikt LCHF och hon styrketräna en hel del. Hon håller också i F&S pass. Hon brukar hänga här i forumet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Beror väldigt mycket på vilken nivå du avser.. annars så är det bättre att fylla på det intramuskulära glykogenet medels långsamma kolhydrater, någon dag innan! Snabba kolhydrater strax innan fyller mest på levern och slår av din betaoxidation.. snabba efteråt däremot är för att fylla på det du förbrukat! Men pratar vi korta intensiva muskelansträngningar.. så är det intramuskulärt glykogen som används och det sker anaerobt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Gaaammal styrkelyftare här, så gammal att det knappt fanns nåra kvinnor som tävlade på den tiden. Och inte åt man LCHF heller, det var inte uppfunnet, inte som namn i alla fall. Men det som jag/vi märkte på den tiden, var att kolhydrater hade föga effekt på muskelstyrkan och uthålligheten. På eget exprimenterande så var proteiner och fett det man lyfte bäst på...och då blev det ägg för hela slanten, för slantar var det inte heller så gott om Så innan träning och försök till personbästa så åt vi ägg, och även efter träningen så slank det ner några, med kaviar i och för sig, men det var både bra laddnings och återhämtningsmat. Men som sagt...det var några år sedan En annan tråd här som kanske kan vara av intresse... http://forum.kostdoktorn.se/topic/2147-strongwoman-träningslogg/page-3?hl 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Watanabe Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Hej, Jag funderade på om det finns några styrkelyftare här inne i forumet som tävlar något? Vore kul att höra hur ni lägger upp er mat inför tävlingar och även till vardags. Tillskott? Kolhydratladdning? Återhämtning? Kolhydratnivå? Proteinnivå? Jag kör på som vanligt och tänker ladda upp med snabba kolhydrater nån timme innan jag ska lyfta, inte tidigare. Är nyfiken på hur man kan optimera sin styrketräning för att få ut mesta möjliga utan att tappa ketosen, då jag har som mål att gå ner en del i vikt för att matcha en lägre viktklass Kommer tävla för första gången i klassisk SL nu i Mars (74kg). Hitills tävlar jag mot mig själv. Tilskott: Proteinpuler från ON (enbart de dagar jag ätit dåligt) KH Laddning: Generellt nej, har inte märkt någon större skillnad när jag laddat före träning mellan 20-50g KH, men jag har blivit lite mer liberal med mina kh sen min vikt normaliserats. Återhämtning: En stor måltid där mycket protein, fett och lite mindre kh (55-25-20) brukar jag ungefärligt dela upp det. Proteinnivå: Siktar på att få i mig mellan 75 - 130g protein per dag. Testa sniffa på ammoniak (riktig, inte den du köper i mathandeln). Ammoniak triggrar "fight/flight" reflexen och vissa som tävlar på elitnivå tar en snabb sniff innan de ska köra sina lyft. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinaJ Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Har tävlat i bänkpress, och kommer satsa stort på styrkelyft igen efter att kommande fitnesstävlingar är över och förbi. Tillskott kreatin, aminosyror (BCAA), citrullin och gakkic (aminosyror) Kolhydratladdning Nej Återhämtning Kokta ägg, kokt kött, grönsaker, kokosfett Kolhydratnivå ca 0-10g kolhydrater utspritt över dygnet Proteinnivå ca 1-2g per kilo kroppsvikt, inräknat alla aminosyror Tävlingsvikt: 50kg, Maxlyft 62,5 kg (bänkpress), jag vet inte jättebra men jag är byggd som en gasell så mitt rätta element är absolut inte gymmet utan off trail i skogen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Där fick du ju tag i de bästa inom områden.. för mig är det tyngsta som jag lyfter en kaffekopp numera men det finns historia bakom många år sedan med vikter.. men säger som syster, då fanns inte lchf i min värld.. så mina råd är nog så mossiga redan..lite som Hellenius och Rössners..inget värda numera Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 men säger som syster, då fanns inte lchf i min värld.. så mina råd är nog så mossiga redan..lite som Hellenius och Rössners..inget värda numera En passus som svar bara...men faktum är att det mesta och det bästa jag någonsin lärt mig är vad styrkelyftare/kroppsbyggare från 40, 50, 60 och, lite granna, 70-talet delat med sig av. Det finns väldigt lite "nytt" inom det här området, åtminstone ur ett praktiskt perspektiv. Det mesta som sker idag har marknadsföringsbotten...och den är inte direkt robust eller välmenande. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts