Jump to content

Oxfile till frukost, lunch, middag?

Hatter

Recommended Posts

Nu är det så att jag köpte en rejäl bit oxfile superbilligt. Den var frusen så jag fick tina hela biten på en gång (annars hade jag skurit den i portionsbitar och fryst) Hur som helst, jag bor själv och givetvis vill jag inte att oxfilen ska bli dålig. Den är otroligt god! Så undrar om man verkligen kan äta oxfile till frukost, lunch och middag under några dagars tid eller vore det på tok för dekadent? Den är ju tinad nu och jag vill att den ska bli uppäten.

Vilken i-landsfråga ;)

• Like 7

Sicket I-landsproblem!  :D

Nämen.. släng den.. är ju på tok för fettsnål!

Skicka den till mig så skall jag offra min lekamen genom att destruera det fettsnåla f*nstyget! :D

Altså.. se det som vilket protein tillskott som helst.. grejen är att som du säger det vore mer optimalt att frysa in den styckvis och ta fram den under grillsäsongen och bjuda vänner på  och ett glas vin!

• Like 3

Sicket I-landsproblem!  :D

Nämen.. släng den.. är ju på tok för fettsnål!

Skicka den till mig så skall jag offra min lekamen genom att destruera det fettsnåla f*nstyget! :D

Altså.. se det som vilket protein tillskott som helst.. grejen är att som du säger det vore mer optimalt att frysa in den styckvis och ta fram den under grillsäsongen och bjuda vänner på  och ett glas vin!

Ja...det krävs mycket kryddsmör för att det där ska vara ätbart... ;)

• Like 2

Förutom att bara steka den rakt av i tjocka skivor och äta med hemslagen bearnaise , så kan du göra carpacchio, råbiff och biff Stroganoff, den senare kräver dock grädde (ifall du kör mejerifritt) och Colemans senapspulver. Sen vips är filén ur världen och saken är biff så att säga :-)

Själv har jag oftast det omvända problemet: att jag köpt ett för stort stycke färskt kött som jag vill slippa frysa in.

• Like 2

Laga hela och frys in i portioner eller njut av oxfilé hela veckan. :-)

Ett tips till nästa gång är att fråga i charken i din butik om de kan skära upp den till dig. Inte ovanligt att man har en styckningssåg i butiken eller bakom som kan såga i fruset kött.