Jump to content

D-Vitamin och förkylningar/feber....

Lello

Recommended Posts

Hej på er.

Tänkte dela med mig av våra erfarenheter med D-vitamintillskott (som vi ätit drygt ett år), vi vuxna äter 5000IE/dag och Barnen tar 1600IE/dag (5 och 9 år), vi tar alla dagar på året utom de dagar vi solat aktivt med mycket bar hud. Det räcker ju inte att solen lyser ute och man gå runt med kläder, man måste ju exponera stora delar av huden för att uppnå en bra D-vitamin syntes.

Det tydligaste vi märker är att barnen knappt är sjuka överhuvudtaget, 9-åringen var den ända i sin klass som inte varit sjuk en ända dag HT-13. 5-åringen hade en dag med feber i övrigt inga infektioner. Skillnaden är verkligen stor mot innan vi började med tillskott.

Detsamma gäller för oss vuxna, dock är ju vuxna normalt mer sällan sjuka än barn. Det verkar också som att de ev förkylningar som kommer bli betydligt kortare 2-3 dagar sen är barnen helt friska igen. Förut har det ju varit snorigt och små hängigt i typ en vecka.

Vad är era erfarenheter?

• Like 1

Har ätit minst 5000ie sedan 2009 och jag har inte varit sjuk heller på över 4 år. Ibland har jag märkt när man besökt nån som varit på en rejäl förkylning att kroppen reagerad men det har gått över på en dag och inte brutits ut.. så för mig fungerar denna dos utmärkt bra. Tar också året runt..

• Like 1

Jag vet inte om det är omläggningen till LCHF för snart två år sedan eller om det är att jag samtidigt började äta D-vitamin, men jag har knappt varit sjuk alls de senaste två åren. Jag kan känna av lite svag förkylning ibland men aldrig så att jag blir sänkt.

Just nu har jag en förkylning av en variant som jag känner igen. Dock är den väldigt mild och bara väldigt ytlig och snabb. Hade det varit innan jag startade med LCHF/D-vitamin hade jag haft rejält ont i halsen och ganska hög feber. Igår när jag vaknade hade jag bara aningen ont i halsen och ingen feber och idag var det borta och utbytt till lite snorande. Den processen brukar annars ta några dagar.

Det som är ännu konstigare är att jag "torkat kräk" flera gånger under samma period utan att drabbas av maginfluensa själv. Kräket har både kommit från eget barn och från andra barn som sovit över. Förut har alltid regeln varit "den som torkar drabbas själv".

Eventuellt spekulerar jag i om det kan bero på att innan LCHF var jag alltid dålig i mage, typ någon form av IBS. I o m att en stor del av immunförsvaret sitter i tarmen kanske immunförsvaret har stärkts nu när magen har blivit bra och tarmarna fungerar som de ska. Jag är inte så naiv så att jag tror att jag har blivit immun mot både förkylning och maginfluensa men ett sammanträffande är det.

• Like 2

Min bekants svärson jobbar med bakterier/virus/annat skit :) och hävdar att man blir bara magsjuk om man får i sig bajspartiklar. Då där det inte så att man äter ren bajs men bajspartiklar kan flyga 6 meter upp i luften när man spolar (om man inte stänger locket) och kan då landa på dörrhantag, vaskhandtag, handdukar osv.

Därför är det viktigt att stänga när man spolar, tvätta händerna innan mat och att annars försöka låta bli att stoppa fingrarna i munnen.

Vi är nästan aldrig magsjuka nu för tiden - det är möjligen minste sonen som ibland slarvar med sin handtvättning. Förkylningarna är också väldigt få och då ganska lätta.

Min bekants svärson jobbar med bakterier/virus/annat skit :) och hävdar att man blir bara magsjuk om man får i sig bajspartiklar.

Därför är det viktigt att stänga när man spolar, tvätta händerna innan mat och att annars försöka låta bli att stoppa fingrarna i munnen.

Så kan det nog vara men tidigare har jag alltid blivit sjuk när jag torkat kräk. Jag har inte gjort några förändringar när det gäller spolning av toaletten.