Kjell Granelli Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Många av oss har väl sett intervjuerna och föreläsningarna med Robert Lustig de senaste två åren. Hans bok "Fat Chance" har nu kommit ut och kan levereras. Jag fitt mitt ex igår och de 50 sidor jag läst samt det jag skummat av resten bekräftar mina högt ställda förväntningar. Köp t.ex. här http://www.bokus.com/bok/9780007514120/fat-chance/ eller här http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0007514123 Han förklarar skillnaden mellan glukos i stärkelse och kombinationen glukos+fruktos i socker, hur insulin och leptin påverkar vårt beteende etc. Hans lugna och pedagogiska sätt att tala känns igen i boken, och så fort det dyker upp ett "svårt" ord förklarar han inom parentes på enklare engelska, det kallar jag respekt för publiken. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 En fantastisk bok som kommer att diskuteras mycket. http://www.kostdoktorn.se/arets-bok/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Det får bli den sista kostboken -sen borde man kunna äta sina ägg på ett korrekt sätt,,,, Tycker Kostdoktorn skulle införa en egen avdelning för litteratur, webbplatser, video o s v - nu är det lite svårt att hitta,,,, 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Kostdoktorn var snabb och utnämnde denna bok som "årets bok" redan några dagar in på året - efter att ha skummat igenom ett hundratals sidor börjar jag misstänka att han har helt fel! Jag tror nämligen att detta är Århundradet bok - en blivande klassiker som inte bara kommer att diskuteras flitigt i år utan oxå vara starten på ett helt nytt sätt att tänka - mycket har jag läst och mycket har jag funderat på under åren och Lustigs bok lägger varenda pusselbit på plats och tillför så klart en hel del nya,,,, Har Lustig rätt i allt han skriver? Det kan jag inte avgöra men han ger bra modeller och i mina ögon är de helt logiska och mycket trovärdiga och framför allt lyfter boken upp resonemanget högt över vad som skrivs i de flesta andra "Haleluja"-böcker vars egentliga budskap lätt kan sammanfattas på en A4 eller två,,,, Den här boken måste läsas av alla som är seriöst intresserade av kost & hälsa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 26, 2013 Author Share Posted January 26, 2013 Tombola, jag tror vi kan vara säkra på att Lustig inte har rätt i allt han skriver. Vetenskapen är ju inte färdig med detta utan nya rön kommer säkert fortlöpande som förändrar i alla fall detaljer i hans resonemang. Tänk bara på att hormonet leptin, som vi nu tar för givet, upptäcktes så sent som 1994. Vilka hormoner har vi ännu inte upptäckt? Men jag tror att i stora väsentliga delar är det korrekt. I alla fall är vi många här på forumet som lärt oss läxan att om man lyder Lustigs råd så rasar kilon och hälsan förbättras 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Tackar för tips om att Lustig släppt en ny bok! Jag är mest intresserad av Lustig ur perspektivet att han har en position som är viktig för att vända den här oljetankern lite fortare och enklare än vad som annars kan befaras. När man nämner tal om århundradets bok ur den kontext vi här har som gemensam tycker jag det är rimligare att fundera på en sådan som "Fat of the Land" av polarforskaren Stefansson eller Yudkins "Pure, White and Deadly". Den senare tycker jag dessutom har förtjänat någon slags upprättelse över det han utsattes för trots att han i stort hade helt rätt. Vi står alla på jättars axlar vilket man aldrig bör glömma bort. Men läser gärna Lustigs bok som sagt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Tombola, jag tror vi kan vara säkra på att Lustig inte har rätt i allt han skriver. Vetenskapen är ju inte färdig med detta utan nya rön kommer säkert fortlöpande som förändrar i alla fall detaljer i hans resonemang. Tänk bara på att hormonet leptin, som vi nu tar för givet, upptäcktes så sent som 1994. Vilka hormoner har vi ännu inte upptäckt? Men jag tror att i stora väsentliga delar är det korrekt. I alla fall är vi många här på forumet som lärt oss läxan att om man lyder Lustigs råd så rasar kilon och hälsan förbättras Nej - jag förväntar mig inte att allt är rätt men han har i alla fall med leptinet i sina modeller - det var den biten jag saknat i många år,,,,, För att äta rätt räcker det med info på ett A4 - Lustig förklarar varför och det är det jag är ute efter! Men lite korrigeringar i mitt sätt att äta blir det men inga större ändringar - detta får bli min sista kost & hälsa bok - resten finns på nätet - inte minst i detta forum! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Kollade just in Docs länk (han fick alltså ett förhandsexemplar den rackaren... ). I blogginlägget skriver Doc: "Vill du veta varför en kalori inte är en kalori?" Hoppas Lustig inte fortsätter att späda på myten om att energibalansteorin inte gäller utan istället förklarar att den gäller men att den rent praktiskt inte kan/bör stå på egna ben. Det behövs MER breddning av LCHF-färståelsen och inte MINDRE. Lustig har ju tidigare lyckats sisådär i sammanhang där det skulle ha varit till stor fördel ur ett breddningsperspektiv om han uttryckt sig annorlunda. Googla exempelvis "alan aragon robert lustig". Nåväl, ser fram emot mer kommentarer från er som läst boken så jag kan få ett större hum om det ni finner bra eller mindre bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Jag är sugen på att köpa boken, men undrar om den är föreläsningen "Sugar, the bitter truth" i bokform, eller om något mer kommer fram? Vad säger ni som både sett föreläsningen och läst boken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 26, 2013 Author Share Posted January 26, 2013 Pathfinder, det grundläggande budskapet från Robert Lustig är detsamma i boken som i föreläsningen. Så det beror egentligen på hur intresserad du är av detaljer i resonemangen, om du ska köpa och läsa boken. Boken har dock ett par avslutande kapitel som inte finns med i föreläsningen; de handlar om hur man ska förändra sin kost och livsstil för att må bättre, samt några kapitel om politiska aspekter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Tack, det låter som att det är värt att skaffa ett ex! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 En kalori är ett mått på energi så Lustig och Kostdoktorn är lite "vårdslösa" med språket - en kalori är en kalori,,,,, Dock framställer Lustig sitt resonemang "A calori is not a calori" på ett bra sätt, man kan inte byta ut kaloriinnehållet i ett ägg mot socker p g a kroppens hormoniella reaktioner - det är ju helt självklart, inte minst då matens energiinnehåll mäts genom att bränna maten,,,, Lustig tar oxå upp att kroppen byter regim, den reagerar inte lika vid svält, normalläge eller överätning - oxå detta är ju rätt självklart för alla utom för herr Rössner och några andra som suttit för länge på skolbänken,,,, Jag läser inte boken jättenoga vad avser vad som händer på "atomnivå" utan följer hans resonemang i stora drag - och jag är mycket nöjd med hur han förklarar kroppens funktioner. Finns en hel del exempel som underlättar förståelsen för hans teorier och som gör att man får en och annan tankeställare, även när det gäller politik,,, Han har oxå med lite siffror, över hur vi äter nu och förr, vårt insulinsvar för en given glykosmängd nu och förr - sådana fakta som jag gillar,,,, En MYCKET bra bok som jag läser sakta för att njuta av allt han skriver - engelskan är oxå mycket enkel! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strutfus Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Undrar om den finns på svenska? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Undrar om den finns på svenska? Jag med. har aldrig vågat mig på att läsa på engelska Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Nu har jag också beställt den! (fast jag inte skulle köpa fler böcker.....) och när jag ändå handlade blev det Katz: the art of fermentation (inför nästa odlingssäsong, hehe) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Nu har jag också beställt den! (fast jag inte skulle köpa fler böcker.....) och när jag ändå handlade blev det Katz: the art of fermentation (inför nästa odlingssäsong, hehe) Tror du kommer att känna dig rätt så nöjd med ditt kanske "sista" LCHF-bok - för min del räcker det med den Lustigs bok, det finns ju massor med information på nätet,,,, Däremot saknar jag en bra bok som förklarar vår metabolism på ett övergripande sätt, inte på forskarnivå - tror inte det finns någon sådan? Fermentering av grönsaker tror jag dock på men det är proppfullt i alla bokhyllor trots att jag rensat ut minst 10 hyllmetrar, det fyller snabbt på igen - i fortsättningen får det bli enbart digitala böcker eller nätet - att köpa en bok idag är ju mestadels för att det är bekvämt - annars finns det mesta gratis på nätet,,,, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 köper "bara" faktaböcker nu för tiden, fast det blir ju en del ändå..... Jag köpte fruktansvärt mkt böcker förr i världen, älskade antikvariat brukade komma ut med kassavis med ffa historieböcker och historiska romaner som jag bara var tvungen att ha...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 köper "bara" faktaböcker nu för tiden, fast det blir ju en del ändå..... Jag köpte fruktansvärt mkt böcker förr i världen, älskade antikvariat brukade komma ut med kassavis med ffa historieböcker och historiska romaner som jag bara var tvungen att ha...... Det blir en och annan bok fortfarande men mina fackböcker har ersatts av www.lynda.com som har massor med kurser och och eventuella romaner lyssnar jag på genom www.storytel.se ,,,,, TV i realtid var länge sedan men nu lägger ju SVT-play ut allt material som sänds,,,, Inga tidningar längre om de inte är digitala, ska börja prenumerera på LCHF-magasinet när den börjar distribueras digitalt,,,, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Lyssnar också mkt på romaner härligt vid städning och långa promenader Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Lyssnar också mkt på romaner härligt vid städning och långa promenader Städning utförs bäst till hög rockmusik som överröstar både dammsugare och tryckluftskompressor (jag liksom många andra pojkar blåser rent i hörnen och bokhyllorna) - till de dagliga 2-timmarspromenaderna efter lunch passar soft jazz eller stillsamt piano bäst,,,,, 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts