MKJ Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 När jag tar 400 IE d-vitamin så mår jag mycket bättre än om jag inte tar något alls men tar jag 2000 IE så mår jag sämre. Är det någon mer som reagerar så? Jag tycker det är så konstigt att en del kan ta megadoser utan nackdelar medan jag mår sämre av att går upp över 800 IE. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Säker på att det är D-vitaminet och inte beredningsformen som är problemet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 På vilket sätt mår du sämre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 2000ie är troligen bara en tredjedel av ditt dagsbehov så det är knappast problemet Jag själv har valt att gå på högdos 50000ie 3ggr per månad med bara positiva erfarenheter även om jag inte rekommenderar nån annan att göra samma sak utan att veta vad man pysslar med På högre nivåer bör man tex även tillföra K2 för att kalciuminlagringen ska ske på rätt ställe.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 Säker på att det är D-vitaminet och inte beredningsformen som är problemet? Det jag har provat nu är Holistic. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 På vilket sätt mår du sämre? Minns inte allt men nu senast så fick jag kramp i tårna. Blir också allmänt lägre i sinnesstämning. Det som blir bättre av en låg dos d-vitamin blir sämre av en högre. Jag har haft en massa hälsotrassel och numera ändrar jag strategi om jag märker en trend åt fel håll. Kanske borde jag notera mer men man skall ju hinna leva också så det blir inte alltid av. Nu har jag nog hållit uppe helt med d-vitamin i två veckor och jag har bara mått bättre och inte märkt några försämringar. Den här gången hade jag ätit 2000 IE om dagen ovanligt länge så jag har väl byggt upp ett lager. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lillamy Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Jag kan inte äta det alls från april till sept. för då är jag ständigt illamående. Äter Purepharma en kapsel om dan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 För att kroppen ska ta upp D-vit på rätt sätt krävs det ju att en del andra mineraler och vitaminer också finns tillgängliga Brukar normalt inte vara nåt problem för oss Lchf:are men beroende på hur man tillämpar kosten kanske det kan vara det för någon Till att börja med krävs att man äter tillräckligt med fett för att upptaget ska kunna ske Sedan behöver kroppen mineraler i rätt proportioner (Kalcium magnesium zink) Slutligen krävs rätt nivåer av det viktiga K2 Utan det vet inte kroppen var den ska lagra in kalcium Lindrig brist på K2 kan manifestera sig som mer tandsten (kalciumavlagringar) I värre fall kan man drabbas av åderbråck och kalciuminlagring i senor och bindväv I värsta fall kalk-inlagring i leder njure hjärna och kärlsystem Det hela är inte att leka med och budskapet om vikten av K2 verkar varken ha nått allmänheten eller oss Lchf:are i tillräcklig omfattning ännu... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Britt-Mari Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Kan man mäta K2-nivån med t.ex. blodprov? Eller menar du, att alla bör ta tillskott med K2, tillsammans med D3. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Min pappa tog 2500 IE/dag och tyckte att han blev känslig för alkohol. Dvs, han kunde inte längre ta sig ett glas vin/öl utan att bli otroligt sömning. Så han slutade med d-vitaminerna och återfick sin vanliga tolerans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 Min pappa tog 2500 IE/dag och tyckte att han blev känslig för alkohol. Dvs, han kunde inte längre ta sig ett glas vin/öl utan att bli otroligt sömning. Så han slutade med d-vitaminerna och återfick sin vanliga tolerans. Ja det var ju intressant! Han provade inte med en låg dos någon gång då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 När jag tar 400 IE d-vitamin så mår jag mycket bättre än om jag inte tar något alls men tar jag 2000 IE så mår jag sämre. Är det någon mer som reagerar så? Jag tycker det är så konstigt att en del kan ta megadoser utan nackdelar medan jag mår sämre av att går upp över 800 IE. Hoppas du inte tar illa upp nu, men när jag läser vissa av dina inlägg anar jag en viss tendens till hypokondri. Det finns ju en risk att ju mer insatt man blir i näringslära, desto mer upphängd blir man på att försöka korrigera grejor på "mikronivå". Jag tror helt ärligt att det inte spelar någon roll ifall du tar 200IE eller 5000IE. Det mesta sitter nog i huvudet. Speciellt med symptomen du beskriver, som är väldigt luddiga (lägre sinnesstämning, värk i tår etc). Som sagt, jag hoppas du inte tar illa vid. Men detta fenomen verkar rätt vanligt när folk blir mer och mer pålästa över "vad kroppen behöver". Kom ihåg att det finns folk i rurala Afrika som mer eller mindre lever på några nävar majs och bönor per dag. Kroppen är robust om sinnet är starkt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 Hoppas du inte tar illa upp nu, men när jag läser vissa av dina inlägg anar jag en viss tendens till hypokondri. Det finns ju en risk att ju mer insatt man blir i näringslära, desto mer upphängd blir man på att försöka korrigera grejor på "mikronivå". Jag tror helt ärligt att det inte spelar någon roll ifall du tar 200IE eller 5000IE. Det mesta sitter nog i huvudet. Speciellt med symptomen du beskriver, som är väldigt luddiga (lägre sinnesstämning, värk i tår etc). Som sagt, jag hoppas du inte tar illa vid. Men detta fenomen verkar rätt vanligt när folk blir mer och mer pålästa över "vad kroppen behöver". Kom ihåg att det finns folk i rurala Afrika som mer eller mindre lever på några nävar majs och bönor per dag. Kroppen är robust om sinnet är starkt! Många berättar ju att dom mår så mycket bättre psykiskt av att ta d-vitamin. Anser du att det också bara är inbillning? Anser du att det är inbillning att man blir mindre förkyld när man tar d-vitamin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Jag tror helt ärligt att det inte spelar någon roll ifall du tar 200IE eller 5000IE. Det mesta sitter nog i huvudet. Speciellt med symptomen du beskriver, som är väldigt luddiga (lägre sinnesstämning, värk i tår etc). Som sagt, jag hoppas du inte tar illa vid. Men detta fenomen verkar rätt vanligt när folk blir mer och mer pålästa över "vad kroppen behöver". Kom ihåg att det finns folk i rurala Afrika som mer eller mindre lever på några nävar majs och bönor per dag. Kroppen är robust om sinnet är starkt! Detta måste jag protestera mot. Tillgång till D-vitamin i blodet är viktig ur en kvantitativ synvinkel, det är helt enkelt ett number's game. Varje molekyl används i olika biokemiska processer så länge de finns i blodet, men tar de slut så upphör processerna. Immunförsvaret (till exempel) blir då sämre oavsett vilka tankar man har i huvudet. Att leva på några nävar majs och bönor per dag är extremt ohälsosamt och kommer också visa sig konkret i form av icke optimal hälsa. Även detta oavsett vad de rurala människorna går omkring och tänker på 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Jag har periodvis mått dåligt av Holistics d-vitamin. (Ont i magen) Nu tar jag d-pearls, och startade med låg dos och har arbetat mig upp till ca 4000ie / dag. Inte ont i magen, inte av d-vitaminet i alla fall. Är piggare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Jag tar 5000 IE dagligen av denna sedan maj 2012. http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/D3-Pure-Pharma.htm 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Det finns ju många olika slags d-vitamin. En del med oljekapslar och en del som man ska "ta med mat". Jag undrar om du MKJ kan vara känslig mot nåt annat än vitaminet i sej? Jag sjunger halleluja varje dag pga mitt vitamin, men jag kör bara piller och tar fettet vid sidan om. En matsked olja eller bregott samtidigt som tabletterna. Har du provat att ta dey så "rent" som möjligt? Då verkar ju vara rätt känslig för skräp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 Det finns ju många olika slags d-vitamin. En del med oljekapslar och en del som man ska "ta med mat". Jag undrar om du MKJ kan vara känslig mot nåt annat än vitaminet i sej? Jag sjunger halleluja varje dag pga mitt vitamin, men jag kör bara piller och tar fettet vid sidan om. En matsked olja eller bregott samtidigt som tabletterna. Har du provat att ta dey så "rent" som möjligt? Då verkar ju vara rätt känslig för skräp. Förutom holistic har jag provat att ta fler tabletter av en annan sort som är på 400 IE. Den här vintern klarade jag holistics dvs den högre dosen bättre än förra vintern. Då räckte det med 5-7 dagar för att jag skulle må sämre. Den här vintern har jag ätit dom i flera månader. Det trasslade dock ett tag innan jag insåg att det kanske berodde på för mycket d-vitamin. Undrar om man tål en högre dos om man har mer fett på kroppen? Jag är ju ganska mager. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Undrar om man tål en högre dos om man har mer fett på kroppen? Jag är ju ganska mager. D-vitamin är fettlösligt och lagras i kroppsfettet. Din fundering är så långt logisk, men jag har tyvärr ingen aning om mängden fett gör att man kan må dåligt av att lagra för mycket. Det är eventuellt en fråga som inte kan besvaras med nuvarande kunskap. Under vår evolution har lagring inte varit särskilt viktig eftersom det varit soligt många dagar året om i Östafrika. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Många berättar ju att dom mår så mycket bättre psykiskt av att ta d-vitamin. Anser du att det också bara är inbillning? Anser du att det är inbillning att man blir mindre förkyld när man tar d-vitamin? Självklart är det inte bra med låga D-vitaminnivåer. Att folk säger att de mår bättre psykiskt av d-vitamintillskott kan absolut bero på placebo. Det kan givetvis också bero på att de de facto hade låga nivåer och behövde öka sitt intag. Jag säger inte att det alltid beror på placebo, dock är hjärnan och "vetskapen" att vi gör något bra för kroppen förmodligen väldigt stark (iaf på kortare sikt). Det bästa är väl helt enkelt att gå till vårdcentralen och ta reda på ifall man har låga värden eller inte. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Ja det var ju intressant! Han provade inte med en låg dos någon gång då? Lite osäker. Jag tror det, för han fick kapslar av mig med 2500 IE/st och sedan har han d-droppar från apoteket. Han har tagit d-vitamin prov och hans var väldigt lågt. Han är ute ganska mycket på sommaren och nu tror jag han går ut så fort det är sol (pensionär). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Jag har läst ett kritiskt inlägg till att vi ska ta d-vitamin tillskott, ska försöka hitta det. Samtidigt har ytterligare en studie kommit fram till att ju högre nivå d-vitamin i kroppen desto mer förhindrar/minskar det skov vid MS (inom rimliga värden). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Här är det kritiska inlägget (på engelska dock, och ganska mycket text). Hans grundsyn är att tillskott inte är bra därför att de får kroppen att sluta sin egen produktion. Han säger även att det bara finns observationsstudier som kopplar d-vitamin brist till otaliga sjukdomar, och det bara visar på ett samband, inte orsaken. Men jag vet att inom MS forskningen så finns det flera kontrollerade studier angående d-vitamin och MS. Någon stor studie med extra d-vitamin som behandlande preparat också, men inga resultat från den ännu vad jag vet. http://gettingstronger.org/2012/11/why-i-dont-take-vitamin-d-supplements/ Senaste MS/d-vitamin studien: Increases of 50-nmol/L in average blood 25[OH]D levels within the first 12 months appeared to be associated with a 57 percent lower risk of new active brain lesions, 57 percent lower risk of relapse, 25 percent lower yearly increase in T2 lesion volume and 0.41 percent lower yearly loss in brain volume from months 12 to 60. "Among patients with MS mainly treated with interferon beta-1b, low 25[OH]D levels early in the disease course are a strong risk factor for long-term MS activity and progression," the study concludes. http://www.medicalnewstoday.com/releases/271408.php 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Kan man mäta K2-nivån med t.ex. blodprov? Eller menar du, att alla bör ta tillskott med K2, tillsammans med D3. Det går att mäta men bara på labbnivå inte på vårdcentralen....ännu Jag anser att alla bör försöka se till att få i sig K2 Helst via kosten förstås Den som tar större mängder D-vitamin >4000ie om dan bör definitivt se till aktivt att få i sig vitaminet kanske även via tillskott D-vitamin ser till att kalciumupptag sker K2 ser till att det hamnar på rätt ställen och inte på insidan av kärlen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Jag tar 5000 IE dagligen av denna sedan maj 2012. http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/D3-Pure-Pharma.htm Det tar jag 5000 av varje dag av senaste snart 2 åren och har inga problem av. Tar jag inte dem får jag däremot lättare förkylningar har jag märkt, även om jag äter mycket chilepeppar som har gjort att jag inte ens i närheten är förkyld eller magsjuk längre de senaste 6 åren. Men var det inte olivolja i dem förrut? Eller är det jag som fått en knäpp bara när jag nu tittade på burken jag fick hem i förra veckan och det står kokosolja 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 Självklart är det inte bra med låga D-vitaminnivåer. Att folk säger att de mår bättre psykiskt av d-vitamintillskott kan absolut bero på placebo. Det kan givetvis också bero på att de de facto hade låga nivåer och behövde öka sitt intag. Jag säger inte att det alltid beror på placebo, dock är hjärnan och "vetskapen" att vi gör något bra för kroppen förmodligen väldigt stark (iaf på kortare sikt). Det bästa är väl helt enkelt att gå till vårdcentralen och ta reda på ifall man har låga värden eller inte. För att man skall kunna inbilla sig något eller få en placeboeffekt (vilket inte är samma sak) så måste man väl ändå ha förväntat sig den aktuella effekten? Om jag t ex får kramp i tårna när jag tar d-vitamin så är det ju inget jag förväntat mig och det gör så in i helsike ont så det är i högsta grad verkligt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Kanske en idé är att prova att få i sig d-vitamin via fermenterad torskleverolja? Då är det som att få i sig det via maten och inte ett tillskott, vilket kan skapa andra obalanser. Den här innehåller en blandning av toskleverolja och smörolja och ska på så sätt inkludera K2. http://stockholmnt.tictail.com/product/fermenterad-torskoljabutter-oil Innehåller också omega 3 så detta ersätter både d-vitamin och omega 3 (och ger K2) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Lite osäker. Jag tror det, för han fick kapslar av mig med 2500 IE/st och sedan har han d-droppar från apoteket. Han har tagit d-vitamin prov och hans var väldigt lågt. Han är ute ganska mycket på sommaren och nu tror jag han går ut så fort det är sol (pensionär). Man ska vara observant på att här uppe i nord så står solen tillräckligt högt för att det ska bildas d-vitamin i huden endast under sommarmånaderna, och då bara under några middagstimmar. Övriga tider (alltså nästan alltid...) filtreras uv-strålarna genom för stor mängd luft. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Här är det kritiska inlägget (på engelska dock, och ganska mycket text). Hans grundsyn är att tillskott inte är bra därför att de får kroppen att sluta sin egen produktion. Han säger även att det bara finns observationsstudier som kopplar d-vitamin brist till otaliga sjukdomar, och det bara visar på ett samband, inte orsaken. Men jag vet att inom MS forskningen så finns det flera kontrollerade studier angående d-vitamin och MS. Någon stor studie med extra d-vitamin som behandlande preparat också, men inga resultat från den ännu vad jag vet. http://gettingstronger.org/2012/11/why-i-dont-take-vitamin-d-supplements/ Senaste MS/d-vitamin studien: Increases of 50-nmol/L in average blood 25[OH]D levels within the first 12 months appeared to be associated with a 57 percent lower risk of new active brain lesions, 57 percent lower risk of relapse, 25 percent lower yearly increase in T2 lesion volume and 0.41 percent lower yearly loss in brain volume from months 12 to 60. "Among patients with MS mainly treated with interferon beta-1b, low 25[OH]D levels early in the disease course are a strong risk factor for long-term MS activity and progression," the study concludes. http://www.medicalnewstoday.com/releases/271408.php Om det till äventyrs skulle vara så att supplementering av d-vitamin reducerar kroppens egen förmåga till syntes vid solbestrålning av huden, så får vi leva med det. Vi kan ju ändå inte tillfredsställa behovet av d-vitamin via solen här i nord, och det är inte rimliga mängder man ska äta av d-vitaminrik mat heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Det tar jag 5000 av varje dag av senaste snart 2 åren och har inga problem av. Tar jag inte dem får jag däremot lättare förkylningar har jag märkt, även om jag äter mycket chilepeppar som har gjort att jag inte ens i närheten är förkyld eller magsjuk längre de senaste 6 åren. Men var det inte olivolja i dem förrut? Eller är det jag som fått en knäpp bara när jag nu tittade på burken jag fick hem i förra veckan och det står kokosolja Har också sett det att de senaste burkarna jag fick var det bytt till kokosolja - inte mig emot 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Det går att mäta men bara på labbnivå inte på vårdcentralen....ännu Jag anser att alla bör försöka se till att få i sig K2 Helst via kosten förstås Den som tar större mängder D-vitamin >4000ie om dan bör definitivt se till aktivt att få i sig vitaminet kanske även via tillskott D-vitamin ser till att kalciumupptag sker K2 ser till att det hamnar på rätt ställen och inte på insidan av kärlen.. När jag läser lite snabbt om K2 så verkar det inte så svårt att få i sig. K1 finns i många grönsaker och det kan vi omvandla till K2; K2 finns i animalisk mat. Eller du menar det är svårt att få tillräcklig mängd? Det får jag i så fall inte ihop med hur naturligt levande afrikaner bär sig åt för att balansera det hela... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 När jag läser lite snabbt om K2 så verkar det inte så svårt att få i sig. K1 finns i många grönsaker och det kan vi omvandla till K2; K2 finns i animalisk mat. Eller du menar det är svårt att få tillräcklig mängd? Det får jag i så fall inte ihop med hur naturligt levande afrikaner bär sig åt för att balansera det hela... Gröna salladsblad, typ babyspenat, ruccola etc är bra för K2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Gröna salladsblad, typ babyspenat, ruccola etc är bra för K2 Fint, det äter jag stora mängder av varje dag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 När jag läser lite snabbt om K2 så verkar det inte så svårt att få i sig. K1 finns i många grönsaker och det kan vi omvandla till K2; K2 finns i animalisk mat. Eller du menar det är svårt att få tillräcklig mängd? Det får jag i så fall inte ihop med hur naturligt levande afrikaner bär sig åt för att balansera det hela... Tyvärr har inte K1 och K2 samma funktioner (fast båda är viktiga) K1 som det mycket riktigt finns gott om i växtriket har med blodets koaguleringsförmåga att göra men bara det... K2 sköter den viktiga processen att se till att kalcium hamnar på rätt ställe i kroppen K2 kan vara lite knepigare att få i sig via kosten Den mat som innehåller mest K2 är "natto" som är en japansk mat förädlad av soja Finns knappt att få tag på hos oss och betecknas dessutom som "svår" att uppskatta för västerlänningar Hyfsade nivåer finns i gåslever (om nu nån käkar den här) men tydligen inte i någon omfattning hos industriuppfödda djur som ko gris eller kyckling Ostarna Guoda och Brie innehåller även dom ganska bra nivåer Alldeles nya uppgifter gör gällande att det finns i stor mängd i fermenterade grönsaker så det kanske är den framkomligaste vägen utan att behöva ta till tillskott Jag rekommenderar starkt att alla som tar D-vitamintillskott ser den här videon där Dr Mercola intervjuar en expert på K2-området (Dr Kate Rheaume bleue) som berätta om nya sensationella (och hoppingivande) forskningsupptäckter runt det viktiga prohormonet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Jag har läst att K2 bildas när grönsakerna vi äter (företrädelsevis gröna bladgrönsaker) fermenteras i magen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Har man brist på K2 lär man ha någon genetisk deffekt.. då det finns (K1+K2) i det mesta vi äter.. och kroppen konverterar K1 till K2 MK4! "The MK-4 form of vitamin K2 is produced via conversion of vitamin K1 in the testes, pancreas, and arterial walls.[4] While major questions still surround the biochemical pathway for the transformation of vitamin K1 to MK-4, the conversion is not dependent on gut bacteria, as it occurs in germ-free rats[5][6] and in parenterally-administered K1 in rats.[7][8] In fact, tissues that accumulate high amounts of MK-4 have a remarkable capacity to convert up to 90% of the available K1into MK-4." "Food sources of vitamin K2 include fermented or aged cheeses, eggs, meats such as chicken and beef and their fat, livers, and organs, and in fermented vegetables, especially natto, as well as sauerkraut and kefir." http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Lyssna på intervjun Zepp! Dom flesta anses (åtminstone enl Mercola och Rheaume bleue) ha brist på K2 och det kan vara minst lika alarmerande som bristen på D-vit som ju hittills fått betydligt mer uppmärksamhet Lagras kalcium in felaktigt i kroppen kan det stå som betydande orsak för en mängd tillstånd från banal tandsten till svåra sjukdomar som hjärtkärlsjukdom och alzheimers Även prostatacancer som anses ha ett samband med kalciumintag skulle istället kunna bero på K2-brist och inte alls på själva kalciumet Många av oss tar ju dessutom tillskott av d-vit och då ökar behoven av K2 dessutom rejält En brist på K2 skulle kunna omintetgöra myckt av D-vitaminets effekter eller tom se till att det ökar på risken att kalcium inlagras på fel platser i kroppen Studier på djur visar sensationella resultat på kärlsjukdom där plack försvinner från artärer på bara 5-6 veckor när rätt mängder K2 dirigerar om kalcium i kroppen Studier på människa väntas presenteras till sommaren K1 omvandlas lika dåligt till K2 som ALA omvandlas till äkta omega-3 K2 i formen mk7 rekommeneras idag eftersom den är mest långlivad i kroppen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Jag har läst att K2 bildas när grönsakerna vi äter (företrädelsevis gröna bladgrönsaker) fermenteras i magen. Det är bakterierna som är nyckeln till korrekta nivåer Dom i magen hos människan klarar tyvärr uppgiften dåligt Det är ungefär som med omega-3 Det måste passera genom en (gräsätande) herbivor som är effektivare än vi på att framställa K2 eller i fermenterade livsmedel som vissa ostar eller syrade grönsaker Fermenterade mejerier som youghurt funkar ej Fel sorts bakterier som käkar dessa tydligen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 24, 2014 Author Share Posted January 24, 2014 Om det hade varit brist på vitamin K2 som var orsak till att en del mår sämre av mer D-vitamin så varför mår jag då bättre av en liten dos vitamin D? Jag äter dessutom extremt mycket grönsaker. Så här står det i Wikipedia: "K-vitamin, eller vitamin K, är ett samlingsnamn för flera substanser med K-vitamineffekt, varav de viktigaste är fyllokinon (vitamin K1) och menakinoner (vitamin K2). Vitamin K3 (menadion) är beteckningen på kinon-enheten (2-metyl-1,4-naftokinon), en syntetisk förening som omvandlas till vitamin K2 (menakinon-4) i kroppen. Kinon-enheten gör att K-vitaminerna kemiskt sett är naftokinoner. Dessa vitaminer har en central roll i regleringen av blodkoagulationen, vilket även namnet anger, det vill säga koagulationsvitamin. Att ha brist på K-vitamin är inte vanligt. Vitaminet förekommer i nästan alla livsmedel och vitamin k2 bildas i tarmen vilket täcker en del av behovet. Det finns flera substanser av vitamin K, men de viktigaste är fyllokinon (K1), menakinon (K2) och menadion (K3). K3 omvandlas till K2 i kroppen. K1 bildas i växter och K2 bildas av bakterier i magtarm-kanalen. K-vitaminet är ett fettlösligt vitamin vilket är nödvändigt för att koaguleringsfaktorerna ska bildas i blodet. Studier har också visat att vitaminet är viktigt för benbildning, immunsystemet och blodkärlen. Mat som innehåller mycket K-vitamin är: broccoli, bladkål, brysselkål, jordgubbar och spenat." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Saken är den att man ofta blandar ihop K1 och K2 K1 sköter blodkoaguleringen och den har man ytterst sällan brist på Brist på den upptäcker man vanligen direkt om man skär sig K2 har den viktiga uppgiften att se till att kalcium hamnar på rätt plats i kroppen (dvs benstommen och tänderna) och inte istället blir plack i ådrorna på tänderna eller hjärtklaffarna och här är brist snarare regel än undantag K2-brist skulle altså kunna vara en avgörande faktor för hjärtsjukdom... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Hur stora nivåer av k2 är det fråga om. Nu är jag älskare av just de ostar som du nämt och äter mycket grönt för det i stort sett är det bästa tillbehör för mig. Men nu är jag påväg att beställa annat från hälsobutiken så tänkte om man skulle ta en burk k2 med eller kanske en multivitaminblandning som test... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 100-200 mcg/dygn av typen mk7 snackar dom om i videon jag la ut högre upp i tråden för att nå terapeutiska nivåer Motsvaras av 200-300 gram guoda så det blir rätt rejält med ost Tar man D-vit som tillskott ska man ännu högre upp.. Jo, jag funderar också på tillskott åtminstone för att "boosta upp" nivåerna lite Sen ska jag nog ta och dra igång lite egen surkålstillverkning mer frekvent också 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 24, 2014 Author Share Posted January 24, 2014 Jag kan inte äta det alls från april till sept. för då är jag ständigt illamående. Äter Purepharma en kapsel om dan. Ja då är vi ju några stycken i alla fall som inte mår bra av för mycket d-vitamin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 100-200 mcg/dygn av typen mk7 snackar dom om i videon jag la ut högre upp i tråden för att nå terapeutiska nivåer Motsvaras av 200-300 gram guoda så det blir rätt rejält med ost Tar man D-vit som tillskott ska man ännu högre upp.. Jo, jag funderar också på tillskott åtminstone för att "boosta upp" nivåerna lite Sen ska jag nog ta och dra igång lite egen surkålstillverkning mer frekvent också Jag har ägnat morgontimmarna till att läsa om detta med K1 och K2 i förhållande till D3... Det är tydligen korrekt att den form av K2 som kallas mk7 är nödvändig för att kalcium ska hamna i skelettet och inte bidra till ateroskleros t.ex. Kommersiellt utvinns mk7 ur den traditionella japanska frukosträtten "natto", som är kokta sojabönor som fermenterats av bakterier som finns naturligt i ett visst japanskt gräs som man lindar in dem i... detta bildar en slemmig massa som äts med samma iver som surströmming i vissa japanska populationer. Det verkar som att mk7 är särskilt viktig då man med supplementering av D3 underlättar kalciumupptag, så en idé skulle vara att ta denna kombinationspillan http://www.vitapost.se/sv/artiklar/hjarta-karl/holistic-k2-d3-i-olivolja-60-kapslar.html, som innehåller typ halva den dagliga mängd av vardera K2 o D3 som jag tror är rimlig - man tar alltså två kapslar om dagen då. Tills mina lager av D3 är slut (eller annan info dyker upp som gör K2 onödig) kombinerar jag med de nyss beställda http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/K2.htm. Det som "stör" mig är att det borde vara fullt möjligt att få i sig K2 med kosten, eftersom nu eller nyligen levande naturfolk i Afrika fått D3-doser motsvarande minst 5000 IE om dagen (för att inte nämna ALLA förfäderna under vår evolution!) och uppenbarligen balanserat detta med tillräckligt av K2 antingen genom fermentering av K1 i den egna tarmen eller genom kosten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Jag har ägnat morgontimmarna till att läsa om detta med K1 och K2 i förhållande till D3... Det är tydligen korrekt att den form av K2 som kallas mk7 är nödvändig för att kalcium ska hamna i skelettet och inte bidra till ateroskleros t.ex. Kommersiellt utvinns mk7 ur den traditionella japanska frukosträtten "natto", som är kokta sojabönor som fermenterats av bakterier som finns naturligt i ett visst japanskt gräs som man lindar in dem i... detta bildar en slemmig massa som äts med samma iver som surströmming i vissa japanska populationer. Det verkar som att mk7 är särskilt viktig då man med supplementering av D3 underlättar kalciumupptag, så en idé skulle vara att ta denna kombinationspillan http://www.vitapost.se/sv/artiklar/hjarta-karl/holistic-k2-d3-i-olivolja-60-kapslar.html, som innehåller typ halva den dagliga mängd av vardera K2 o D3 som jag tror är rimlig - man tar alltså två kapslar om dagen då. Tills mina lager av D3 är slut (eller annan info dyker upp som gör K2 onödig) kombinerar jag med de nyss beställda http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/K2.htm. Det som "stör" mig är att det borde vara fullt möjligt att få i sig K2 med kosten, eftersom nu eller nyligen levande naturfolk i Afrika fått D3-doser motsvarande minst 5000 IE om dagen (för att inte nämna ALLA förfäderna under vår evolution!) och uppenbarligen balanserat detta med tillräckligt av K2 antingen genom fermentering av K1 i den egna tarmen eller genom kosten. Jag tror man bör vara försiktig med att sätta likhetstecken mellan d-vitamin som produceras i kroppen, och d-vitamintillskott. Det verkar som de flesta tillskott har bieffekter som forskarna helt enkelt inte har kartlagt ännu. Sen har ju de flesta svenskar ljus hy som är anpassad till nordliga ljusförhållanden. Varför skulle vi behöva 5000IE/dag när våra förfäder uppenbarligen har överlevt i Norden utan problem. Att de skulle ha fått i sig avsevärt mycket mer d-vitamin via kosten finner jag osannolikt eftersom många levde på en väldigt spartansk kost. Dom var visserligen ute mer, men som du säger tar man ändå inte upp några avsevärda mängder under majoriteten av året. Idag är ju också vissa livsmedel berikade med d-vitamin. Jag säger inte att man inte borde ta d-vitamin, men jag är något skeptisk mot att dessa megadoser ska vara nödvändiga. Som jag var inne på i en annan tråd blir det en slags negativ spiral av "micromanagement", där man hela tiden lägger till och tar bort olika substanser för att försöka uppnå hälsans nirvana. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Tills mina lager av D3 är slut (eller annan info dyker upp som gör K2 onödig) kombinerar jag med de nyss beställda http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/K2.htm. Det som "stör" mig är att det borde vara fullt möjligt att få i sig K2 med kosten, eftersom nu eller nyligen levande naturfolk i Afrika fått D3-doser motsvarande minst 5000 IE om dagen (för att inte nämna ALLA förfäderna under vår evolution!) och uppenbarligen balanserat detta med tillräckligt av K2 antingen genom fermentering av K1 i den egna tarmen eller genom kosten. Håller lite med om det här... det känns konstigt att vi skulle ha problem med upptaget av K2. Kanske om man har en obalanserad tarmflora, vilket många som är sjuka kanske har, men inte om den är ok. Jag röstar fortfarande på fermenterad torksleverolja med smörolja som "tillskott" eftersom det ger omega3, vitamin d och k2. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Vi glömmer ofta bort att våra förfäder här uppe i Norden som åt spartanskt och från naturen med alla sina brister, hade en mycket låg genomsnittsålder med våra mått mätt. Att vi lever längre än dem, har vi inte bara långvården att tacka för. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Jag tror man bör vara försiktig med att sätta likhetstecken mellan d-vitamin som produceras i kroppen, och d-vitamintillskott. Det verkar som de flesta tillskott har bieffekter som forskarna helt enkelt inte har kartlagt ännu. Det är generellt en klok hållning. Jag har efter intensivt studium om just tillskottet D3 landat i slutsatsen att de ämnen som fås att cirkulera i blodet av tillskott är exakt samma som vid exponering av stark sol, där det bildas i huden. Visst kan det finnas andra faktorer som gör solning allra bäst, men lever man här i norr där solen ligger under 45 grader mest hela tiden har man inget att välja på om man vill optimera denna faktor, som ju uppenbarligen varit optimerad under hela vår evolution. Att man mår bra och överlever samt reproducerar med framgång betyder iofs inte att man inte kunde må ännu bättre, om man så önskar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Sen har ju de flesta svenskar ljus hy som är anpassad till nordliga ljusförhållanden. Varför skulle vi behöva 5000IE/dag när våra förfäder uppenbarligen har överlevt i Norden utan problem. Att de skulle ha fått i sig avsevärt mycket mer d-vitamin via kosten finner jag osannolikt eftersom många levde på en väldigt spartansk kost. Dom var visserligen ute mer, men som du säger tar man ändå inte upp några avsevärda mängder under majoriteten av året. Idag är ju också vissa livsmedel berikade med d-vitamin. En kommentar till: det finns spekulationer att vi här uppe i nord var mörkhyade fram till jordbruket, och att D-vitamin från vilda djur i kombination med sommarsolen faktiskt räckte. Men med jordbruket och den ensidiga kosten blev det allt svårare att få tillräckligt D-vitamin, varför gener för ljusare hud spred sig. Detta tog naturligtvis många generationer, eftersom effekten var liten och övergången från jägar/samlar-liv till jordbruk tog lång tid. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Håller lite med om det här... det känns konstigt att vi skulle ha problem med upptaget av K2. Kanske om man har en obalanserad tarmflora, vilket många som är sjuka kanske har, men inte om den är ok. Jag röstar fortfarande på fermenterad torksleverolja med smörolja som "tillskott" eftersom det ger omega3, vitamin d och k2. Var får du tag på fermenterad torskleverolja med smörolja? Det låter som en riktig höjdare EDIT: Jag glömde bort att man kan googla... http://stockholmnt.tictail.com/product/fiskleverolja Är det denna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts