Jump to content

Påverkar LCHF blodets koagulationsförmåga?

jercar

Recommended Posts

Min fru och jag har ätit LCHF-kost i ungefär ett år. Vi är båda mellan 35 och 40 år. Vi äter inte strikt LCHF men har uteslutit mycket gluten och kolhydrater i den dagliga kosten. Äter mycket mejeriprodukter, kött, fisk och grönsaker. Syndar en del på helgerna i form av vin, öl, godis och choklad. Ingen av oss är överviktig utan vi har valt att äta enligt LCHF för att underlätta vikthållningen, för att vi tror på dom positiva effekterna av att minska på kolhydraterna och för att min mage fungerar mycket bättre utan gluten.

Nu till min fråga. I samband med ett läkarbesök togs det ett blodprov på min fru och resultatet visar på något förhöjd koagulationsförmåga. För några månader sedan gjorde min fru en hälskontroll vilket visade på bra kolestrolvärden. Vad kan LCHF ha för påverkan på koagulationsförmågan? Eftersom endast ett prov har gjorts vet vi inte hur värdet utvecklats och vet därför inte hur det har påverkats av kosten. Det kan ju ha gått upp eller inte påverkats alls men det kan ju faktiskt också ha gått ner från en ännu högre nivå. Vilka teorier finns det inom detta område? Någon som vet?

Tack så mycket!