Hur påverkas HbA1c av blodbrist?

Totto

Recommended Posts

Det var en himla bra fråga, som jag aldrig funderat över faktiskt :) Men jag tror att HbA1c inte påverkas av vilket blodvärde man har, eftersom glucoset binder sig procentuellt till mängden röda blodkroppar man har i blodet. HbA1c kallas glykerat, eller försockrat, hemoglobin, det bildas när sockret i blodomloppet binds till hemoglobinet. Ju mer socker som finns i blodet, desto mer hemoglobin omvandlas till HbA1c som alltså ökar i koncentration.

Ett exempel utifrån mig själv, jag har ibland väldigt högt Hb, runt 170 emellanåt på grund av en hemokromatosdiagnos, men mitt HbA1c brukar ligga på 25-30, lågt med andra ord, och vice versa har jag råkat på personer med lågt Hb, men högt HbA1c.

• Like 1

Ett lågt kalium betyder inte anemi!

Anemi är ett namn på ett tillstånd där blodets förmåga att ta upp syre är nedsatt på grund av brist på röda blodkroppar.

Jag anade det men när hon skrev "av något slag" så tänkte jag att hon kanske menade något mer. Hon hade väl dessutom hög järnmättnad?

Dessutom antar jag att det väsentliga med frågan var att hon söker efter orsak till sitt höga blodsocker. Om det nu fortfarande är högt med tanke på att hon hade 4,7 i fastesocker i ristråden.

Det var en himla bra fråga, som jag aldrig funderat över faktiskt :) Men jag tror att HbA1c inte påverkas av vilket blodvärde man har, eftersom glucoset binder sig procentuellt till mängden röda blodkroppar man har i blodet. HbA1c kallas glykerat, eller försockrat, hemoglobin, det bildas när sockret i blodomloppet binds till hemoglobinet. Ju mer socker som finns i blodet, desto mer hemoglobin omvandlas till HbA1c som alltså ökar i koncentration.

Ett exempel utifrån mig själv, jag har ibland väldigt högt Hb, runt 170 emellanåt på grund av en hemokromatosdiagnos, men mitt HbA1c brukar ligga på 25-30, lågt med andra ord, och vice versa har jag råkat på personer med lågt Hb, men högt HbA1c.

Men hur ser ditt MCH ut? Det här med blod verkar vara oerhört komplicerat!

Jag anade det men när hon skrev "av något slag" så tänkte jag att hon kanske menade något mer. Hon hade väl dessutom hög järnmättnad?

Dessutom antar jag att det väsentliga med frågan var att hon söker efter orsak till sitt höga blodsocker. Om det nu fortfarande är högt med tanke på att hon hade 4,7 i fastesocker i ristråden.

Du får gärna skriva Totto om det är mig du menar.

Imorse var fastesockret 6,1.

Du får gärna skriva Totto om det är mig du menar.

Imorse var fastesockret 6,1.

Det var ju du som startade tråden och ställde frågan så jag trodde det var ok att skriva hon. Inget illa menat alltså från min sida. Det blir ju lite svårare att diskutera när frågan är utspridd på 3 olika trådar. Vad sa läkaren om blodsockret och kaliumvärdet? Berättade du att du äter ketogen diet?

Jag funderar på om inte HbA1c ändå förändras av blodvärdet? Som du säger mäter man andelen hemoglobin som glykerat. Det absoluta antalet glykerade hemoglobinmolekyler borde variera proportionellt till mängder glukosmolekyler. Så att detta antal är oberoende av blodvärdet. Men har man då fler eller färre hemoglobinmolekyler totalt sett så påverkas ju det tal man dividerar med för att få fram det relativa/procentuella värdet.

Sedan kanske detta är småpotatis i sammanhanget, och dessutom är det väl viktigast att jämföra med sig själv över tid för att följa en förbättring eller försämring i genomsnittligt blodsocker.

• Like 1

Det var ju du som startade tråden och ställde frågan så jag trodde det var ok att skriva hon. Inget illa menat alltså från min sida. Det blir ju lite svårare att diskutera när frågan är utspridd på 3 olika trådar. Vad sa läkaren om blodsockret och kaliumvärdet? Berättade du att du äter ketogen diet?

Har tid på torsdag. Mitt största bekymmer just nu, utöver tröttheten, är sockret.Men jag ska be att få ta elektrolyter igen också.

Har tid på torsdag. Mitt största bekymmer just nu, utöver tröttheten, är sockret.Men jag ska be att få ta elektrolyter igen också.

Jag är övertygad om att du kan bli frisk igen så vi får hoppas att läkaren försöker hitta orsaken till det höga sockret men det är inte att ge sig sjutton på. Om du ligger över gränsvärdet för glukos så finns en risk att läkaren ser det som orsak till tröttheten och inte söker efter grundorsaken men ge dig inte på den punkten.

Det är nog bra att han vet att du äter ketogen diet. Det är som sagt inte alltid som kaliumvärdet i blodet verkligen visar förrådet inne i cellerna.

Kollade dom blodfetterna sist?

Det är åratal sen jag fick kolla kolesterol, trots att jag haft högt kolesterol tidigare - hypotyreos - och fördelningen inte varit den bästa.

För övrigt vill min läkare inte alltid lyssna på vad jag säger, men ibland är han helt inne på samma saker som jag. Man vet aldrig med honom. Jag hymlar inte med något visavi sjukvården, vare sig att jag fördrar NDT över Levaxin eller att jag gillar fet mat. Problemet är min läkare är en "blodprovet-utesluter" typ av läkare.

Men jag kommer att pressa ganska hårt för att få ta nya blod-blodprov. Det är dessa prov som ligger mig varmast om hjärtat just nu, men jag tror att han kan kasta in ett elyktrolytprov i det hela. Sen ska jag se till att jag får ett glukostoleranstest.

Men jag undrar alltså hur blodvärden kan påverka HbA1c. Med tanke på att mitt var 46 på moderat LCHF.

Det är ju viktigt att få reda på om det är insulinresistens eller betacellssvikt som är huvudorsak till det höga sockret (oavsett andra grundorsaker) så det vore ju bra om dom kollar

- fasteinsulin

- c-peptid

Säg att du absolut vill bli bra igen och att en diabetiker kostar sjukvården oändligt mycket mer än några prover som kan göra att man kan jobba sig frisk igen.

(Någon här kanske protesterar mot att diabetiker kostar mycket men det är en generell sanning även om det inte gäller alla. Vill bara ge Totto argument så snälla ta inte den här tråden för en diskussion om detta)

HbA1c visar ju en längre tid så när du får toppar på 12 som du fick efter riset så påverkar det nog HbA1c på torsdag. Hade du ätit vanlig mat några gånger månaden före förra mätningen? Hur mycket sådant påverkar vet jag inte men det kanske någon annan vet.

Har dom kollat att du ligger rätt när det gäller sköldkörtelhormoner?

Jag funderar på om inte HbA1c ändå förändras av blodvärdet? Som du säger mäter man andelen hemoglobin som glykerat. Det absoluta antalet glykerade hemoglobinmolekyler borde variera proportionellt till mängder glukosmolekyler. Så att detta antal är oberoende av blodvärdet. Men har man då fler eller färre hemoglobinmolekyler totalt sett så påverkas ju det tal man dividerar med för att få fram det relativa/procentuella värdet.

Sedan kanske detta är småpotatis i sammanhanget, och dessutom är det väl viktigast att jämföra med sig själv över tid för att följa en förbättring eller försämring i genomsnittligt blodsocker.

Jag ska nog lära mig att tänka, innan jag spekulerar för mycket :P

Du har nog rätt Kjell då glykosylerat hemoglobin kan variera en aning från individ till individ beroende på hur mycket socker som fastnar på de röda blodkropparna, hur många röda blodkroppar man har (exempelvis vid anemi) och hur länge de lever, så testet pekar snarare på förändringar hos individen.

Inget man pratar om inom vården tror jag, skulle vara intressant att veta hur mycket hänsyn man tar till blodvärdet vid mätning av HbA1c, trots att det visar förändringar individuellt, så finns det ju vissa tillstånd hos människor som kan förändra blodvärdet under en viss tid, men de faller väl utanför ramarna för den "normala" patienten :)

• Like 2

Jag ska nog lära mig att tänka, innan jag spekulerar för mycket :P

Du har nog rätt Kjell då glykosylerat hemoglobin kan variera en aning från individ till individ beroende på hur mycket socker som fastnar på de röda blodkropparna, hur många röda blodkroppar man har (exempelvis vid anemi) och hur länge de lever, så testet pekar snarare på förändringar hos individen.

Inget man pratar om inom vården tror jag, skulle vara intressant att veta hur mycket hänsyn man tar till blodvärdet vid mätning av HbA1c, trots att det visar förändringar individuellt, så finns det ju vissa tillstånd hos människor som kan förändra blodvärdet under en viss tid, men de faller väl utanför ramarna för den "normala" patienten :)

Känner du till något om det jag funderade kring i inlägget före ditt?