AnnikaB Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Jag är 44år och har ätit LCHF i ca ett år nu. De första 6 veckorna gick jag ner 8 kg och sedan stod jag still i 5 månader för att ta 2 kg till i höst. Jag har fortfarande ca 30kg kvar att ta för att komma ner till BMI 26 så där är att ta av. En vanlig dag tar jag en kopp te med en msk kokosolja och några tsk grädde som frukost vid 06:30, samt två D-vitamin tabletter (5000) kan bli en likadan portion vid 09:30 vissa dagar - förutom D-vitamin Lunch vid 12; en kycklingfilé eller motsvarande mängd annat kött, någon dl gräddbaserad eller ostbaserad sås, bea eller kryddsmör. Ev. lite ovanjordgrönsaker som broccoli/blomkål/brysselkål/lök/vitkål/squash osv. ca 1,5-2 dl. Till fikat vid 14:30 har det hänt att jag tar en kopp te enl. ovan. Kvällen ser ut ungefär som lunchen. Ibland blir jag ändå sugen på kvällen och tar ost/smör, babybell, skinka/ost eller bara en fett-te. 1 timme innan nattning tar jag kapslar med zink, magnesium och B6. Nu till funderingen! Jag har hormonspiral sedan flera år och har ingen mens. Jag får dock väääldigt ont i brösten - som i början när jag var gravid - dagarna kring när min mens skulle ha kommit. Jag har hört av mig till vårdcentralen som hänvisar mig till gynekologen som först hänvisade mig tillbaka till vårdcentralen men som sen vill skriva ut p-piller för att ändra hormonbalansen. Ingen har tagit några prover på mig. Jag funderar på om jag har någon hormonstörning eller vitamin/mineralbrist som orsakar både bröstont och utebliven viktminskning - har ni tips på vart jag kan vända mig och vad jag ska be dem kolla upp? Är det dyrt att göra dessa prover? Jag känner heller inte av den där förvånansvärda piggheten som "alla" skriver om. Jag har försökt komma igång med träning men har ingen energi. Kanske har jag något mer än för ett år sedan men nä... Vill bli pigg och normalviktig!! Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Vad har du för sköldkörtelvärden? Nöj dig inte med att de säger att det är "normalt", ta reda på vilka värdena faktiskt är. Frågan är ju om du behöver spiral. Man är inte särskilt fertil vid 44. Du kan ju testa att ta ut den och se om det känns bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaB Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 Sköldkörtelvärden kan vara intressant - har fått höra just att de är normala... ta ut spiralen är ointressant - nehej.. en unge till vill jag inte riskera att få är dålig mor till de två jag redan har så jag vill inte fördärva fler liv!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Testa kopparspiral kanske? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaB Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 Testa kopparspiral kanske? Haft det och blödde som en nyslaktad gris... ?får väl låta guben vara ifred ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Jag har plockat bort spiralen just för att jag ogillade känslan av att vara konstant gravid utan att efter 9mån få en bebis för besväret... Har hittat andra sätt att förhindra graviditet, typ avhållsamhet (åtminstone så här offentligt... ) men det hör egentligen inte hit. Jag är jämngammal med dig och har också svårt att rucka vikten även om jag är tacksam över att stå still så oavsett om spiralen bidrar eller inte så misstänker jag att vi har åldern emot oss. Kroppen ska ställa om till ett infertilt liv och tycks ha fullt upp med det istället för att återställa den hormonobalanserade kulan på magen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elja Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Jag blir väldigt mycket piggare om jag utesluter mjölkprodukter. Har precis börjat ta euthyrox pga subklinisk hypotyreos. Jag låg precis utanför gränsvärdena och läkaren tyckte att det var onödigt att medicinera... Propsade på att få det ändå och märker en ofantlig skillnad. Det är som att kliva ut ur dimman. Förut har jag sovit siesta minst en timme/dag och ändå lagt mig vid tio. I går var jag fortfarande vaken vid två utan att ha sovit/vilat under dagen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Kopparspiral? Sedan bröstont före mens. Ja herre*vl* vad ont jag kan få. Det gör ont bara att titta på dem ibland. .. Det är en förändring som kommit efter kanske ett år på lchf. Min mens är kortare ich mrr regelbunden. Mindre pms som sätter sig på humöret och mindre mensvärk. Allt sedan jag började med lchf. Så nog ändras hormonerna alltid. Och viktminskningen kanske kommer och pausar och kommer igen? Sover du bra? Det kan ju vara en förklaring till varför du är trött? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaB Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 Kopparspiral? Sedan bröstont före mens. Ja herre*vl* vad ont jag kan få. Det gör ont bara att titta på dem ibland. .. Det är en förändring som kommit efter kanske ett år på lchf. Min mens är kortare ich mrr regelbunden. Mindre pms som sätter sig på humöret och mindre mensvärk. Allt sedan jag började med lchf. Så nog ändras hormonerna alltid. Och viktminskningen kanske kommer och pausar och kommer igen? Sover du bra? Det kan ju vara en förklaring till varför du är trött? Är periodare med sömnen. Sover väldigt gott flera nätter sedan kommer 1-2 nätter med orolig sömn... Kanske behöver investera i en ny säng... Hade bröstont redan innan LCHF så det lägger jag inte på kosten utan tvärtom- är det "brösten" som hejdar kroppen från att förändras? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 När det gäller sömnen kan det hjälpa med aktivitet också, hur mycket man rör sej, om man verkligen blir trött. Kroppsaktivitet ger djupare sömn än om man bara är mentalt trött. Dessutom är det viktigt att sovrumstemperaturen är lagom. Själv vill jag gärna ha lite kallt om nosen för att sova gott. Är det för varmt i sovrummet leker jag karusell hela natten. Sen är det ju viktigt att man har bra bäddutrustning, annars infinner sej inte djupsömnen som gör att man blir pigg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Britt-Mari Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Som några andra här, kom jag också att tänka på sköldkörteln. Skulle vara intessant, att få dina värden på TSH, T4 fritt och T3 fritt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts