Hank Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Hej! Jag är en kille på 32 år, är 1,79 lång och väger 75 kilo. Jag löptränar en del och det är inte främst för vikten jag vill köra LCHF. Jag har sedan 2004 gått ned 40kg främst genom att undvika skräpmat och godis samt att röra mer på mig. Att skaffa hund är den bästa hälsomässiga investeringen jag har gjort i mitt liv . Jag har nu börjat köra LCHF igen. Detta är tredje omgången som jag ger mig på detta, och den största anledningen till detta är att jag mår otroligt dåligt av blodsockersvängningarna som kommer när jag äter mycket kolhydrater. Detta i sin tur gör att jag äter fel på fel tider. Dock vill jag gå ned några trivselkilon till även om jag vet att jag inte på något sätt har en ohälsosam övervikt. Anledningen till att jag inte brukar klara LCHF är för att det blir för bökigt med mat ifall man inte har med sig matlåda varje dag eller att man är ute och åker. Jag vet att det går och jag försöker att hålla mig till de bättre alternativen så som kebabsallad och sådant, men det räcker inte. Tillslut så äter jag något annat för att jag tröttnar. Nu är min tanke att inte ska vara allt för strikt, utan snarare äta mer åt LCHF-hållet men inte minska kolhydraterna till noll. Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Kommer jag att bli smällfet direkt? Hur påverkas blodsockernivåerna? Är det lönt att ge se sig på det även om jag inte går all in? Det skulle även underlätta då min sambo inte är intresserad av LCHF så att kunna ta en eller två potatisar till en middag skulle underlätta detta. Även när man blir bortbjuden skulle det vara enklare. Även om jag vet att det kanske är löjligt så tycker jag att det är jobbigt att vara besvärlig med maten. Vill gärna ha råd och tips om detta! // Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Du får väl testa hur mycket/lite kolhydrater du kan äta för att må bra. Jag tycker att det låter som en bra plan. Alla måste inte äta LCHF, en mer moderat lågkolhydratkost kan nog fungera bra i längden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robb Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Rotfrukter tycker jag är gott och kan funka om du inte behöver vara alltför strikt. Du får testa dig fram helt enkelt. Jag äter inte strikt LCHF utan en snarare liberal lågkolhydratskost med en del rotfrukter och någon frukt ibland. Fungerar väldigt bra för mig. Skulle kanske gå ner 2-3 kg till om jag var extremt strikt, men vill snarare gå upp i vikt. =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Jag äter potatis om jag är bortbjuden och som festmat utan problem. Just potatis fungerar bra för mig av någon anledning, utom som chips då men kokt eller ugnsrostad funkar. Jag är inte superstrikt utan äter en hel del grönsaker och rotfrukter då jag mår bra av det. Jag märker större skillnad på vikten när jag tar bort mjölkprodukter än när jag är superstrikt med ex Max 20 gram kolhydrater. Läs på om gi och välj kolhydratrika tillbehör utifrån det, håll gi lågt så svänger blodsockret mindre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Om man inte behöver vara strikt för hälsa eller vikt så kan man väl vara liberal. Jag håller med dej om att det är underbart att slippa blodsockerfallen, men äter jag för mycket kolisar så får jag den där akuta hungern som gör att det svartnar för ögonen igen, så personligen kan inte jag "fuska" särskilt yvigt. Bara du kan bestämma din egen nivå och vad som är bra för dej, men bara att utesluta bröd och pasta lär säkert ge väldiga hälsofördelar. Sen är ju risken att om man äter för mycket kolisar och har en hel del fett så kanske vikten skenar iväg, men vikt verkar ju inte vara något problem för er. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Om man låter bli mjöl och sockersötade produkter...så blir det ju nästan automatiskt LCHF...lite ris och potatis någongång ibland är nog bara nyttigt om man är någorlunda metabolt frisk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Det beror väl på hur lätt du "trillar dit". Smyger du till kvarterskiosken efter chips om du äter en potatis eller en morot? Jag tror nog du kan behålla hälsan och vikten även om du lägger till rotfrukter och någon potatis då och då. Men det förutsätter att det stannar där och inte väcker sockermonstret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Det låter inte som att han är något speciellt sockermonster iom att han har klarat att gå ner all den vikten utan LCHF. Låter som en bra plan, grunda med LCHF och sen kan du vara så liberal som du känner att du kan vara utan att få problem av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hank Posted January 26, 2014 Author Share Posted January 26, 2014 Tack för alla svar! Jag försöker att hålla mig borta från kolhydrater så gott det går. Har redan börjat gå ned i vikt trots ett par öl i helgen och även en ljus fralla på bortaplan. Verkar fungera så länge det bara är lite. Sockermonstret har inte vaknat så trots dessa synder så har jag klarat mig utan sockersug. Känns väldigt lovande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hank Posted January 26, 2014 Author Share Posted January 26, 2014 Blir lättare om man inte är så nitisk som jag varianter tidigare gångerna jag försökt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Eh.. varför nitisk.. är inte det oxå en form av ätstörning? Grejen är väl att äta riktig mat med näring är steg 1.. väl så svårt bara det! Iomed steg 1 har man sorterat bort en j**la massa socker och onödiga kolhydrater! Oså.. lite tankar om vad du egentligen har tänkt dig att uppnå genom att vara nitisk.. ingen är nitisk i långeliga tider, skifta focus till att vara planerande i det långa loppet! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hank Posted January 26, 2014 Author Share Posted January 26, 2014 Det är sant. Fördelen med att vara nitisk är att man har en tydlig gräns att gå efter. Det är lätt att tänka mer och mer om man börjar synda. Men i långa loppet tror jag inte att det fungerar för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts