Gladan Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Före min tid med LCHF drack jag mycket mjölk, åt jogurt, fil osv och har aldrig känt några problem med mjölk. Haft IBS visserligen, men med LCHF försvann det i stort sett. Men nu rör sig inte vikten ett smack och jag tänkte att minska ner på mejeri och se om det ger effekt. Men CF, ost och grädde är mycket svårare att sluta med än alla kolhydrater i världen, tycker jag. Så jag tar det lite efterhand. först bort var fet jogurt, sen CF och sedan årsskiftet har jag bara grädde i kaffet (ca 2 matskedar 2 ggr/dag) och äter en och annan ostbit (ca 30 g per gång och det är inte varje dag). Men nu för någon dag sen var jag och reste och hittade inget vettigt och då klämde jag till med ost, åt ca 150 g på ett bräde plus en kaffe med grädde och fick världens magont! dagen efter blev det (förutom vanlig mat som inte gav några reaktioner) återigen grädde i kaffet plus ca 1 dl fet jogurt. Ingen reaktion mer än jag kände mig väldigt "mätt" resten av dagen. Men ok, jag tänkte väl att det var lite stressigt de sista dagarna och så, kanske det var det allt berodde på egentligen. (Stressmage har jag haft förr..) Nu är jag hemma och på jobbet igen, tog en kopp kaffe med grädde och fick gräsliga kramper igen! Så min fråga är om man "vänjer av" kroppen med mjölkprodukter när man minskar ner/utesluter? Så att man till till slut inte tål lactos längre? Det vore ju synd, kan jag tycka... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Laktosintolerans ger remskita i floder och man rapar ruttna ägg. Magskinnet spänns upp av alla gaser som om man svalt en foboll och smärtorna är att likna strykjärn fastbränd runt naveln. Drabbades du inte av det, hade det nog inget med laktosintolerans att göra. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 Rännskita blev det dagen med osten...ganska omgående...idag - hm, just nu känns det som det inte kan bestämma sig om det vill komma ut den ena eller andra vägen...och då har det ändå gått någon timme... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 För mig tar det ca. 6 timmar efter intag av laktos, som det hela sätter igång. Det kan också ha handlat om något annat för din del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Jag har periodvis inte tålt mjölkprodukter. Jag har därför hållit upp med produkter som innehåller laktos i upp till ca 1 år och precis som du varit orolig för att jag inte skulle tåla laktos igen. Men nu kan jag äta yoghurt med laktos utan några problem alls. Jag frågade också en läkare om detta och han svarade att det hade han aldrig hört talas om men den läkaren visade sig vara icke tillförlitlig när det gäller andra saker så jag litade inte helt på vad han sa. Det skall dock tilläggas att jag till och från ätit en liten dutt yoghurt med laktos för säkerhets skull just med det blev lite si och så med det som om det hade någon betydelse vet jag inte. Jag kan alltså inte lämna några garantier men du tar ju grädde i kaffet. Jag är inte testad för laktosintolerans men jag har ju ändå hållit uppe utan att förlora förmågan att tåla det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Yoghurt är fermenterad och innehåller mindre laktos... kan vara därför det funkar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 Även ost görs ju på syrad mjölk iofs.... jag vill tro att det var något annat, som sagt, stress och sånt..eller så fick jag nåt trevligt virus på något kollektiv färdmedel.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Även ost görs ju på syrad mjölk iofs.... jag vill tro att det var något annat, som sagt, stress och sånt..eller så fick jag nåt trevligt virus på något kollektiv färdmedel.... Det var nog ett som du säger trevligt virus... Att vi nordbor och även spanjorer klarar av att dricka mjölk beror på en mutation i våra gener, som har blivit till för att vi under vissa perioder inte haft så mycket annat att tillgå i matväg. En genmutation blir man nog inte av med så lätt... http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mjolksvep_8918048.svd?sidan=1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 Syster, det har du rätt i! Det borde jag förstått själv.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Yoghurt är fermenterad och innehåller mindre laktos... kan vara därför det funkar? Jo fast dom perioder jag inte tålde mjölkprodukter så tålde jag inte yoghurt heller. Likadant med mjölk. När det inte funkade så kunde jag möjligen tåla en skvätt mjölk eller grädde i en sås men när allt var ok så kunde jag äta gröt med mjölk på utan problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Det var nog ett som du säger trevligt virus... Att vi nordbor och även spanjorer klarar av att dricka mjölk beror på en mutation i våra gener, som har blivit till för att vi under vissa perioder inte haft så mycket annat att tillgå i matväg. En genmutation blir man nog inte av med så lätt... http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mjolksvep_8918048.svd?sidan=1 Ett frågetecken är dock varför människor ofta tål laktos bättre när dom är små än när dom är vuxna. Har i alla fall läst någonstans att det är så. Sanningshalten kan jag inte veta men om det stämmer så borde det ju inte enbart bero på gener. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 Möjligtvis kan det kanske vara så att så länge kroppen utsätts för mjölk så bildas det lämpliga enzymer i en viss omfattning när man väl har förmågan, men kommer det inte in mjölk i systemet bildas det inte heller så mycket enzym - och tillförs då större mängder mjölk/laktos finns inte tillräckligt med enzymer till en början...men håller man på så kommer produktionen igång igen? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Om det nu verkar osannolikt att utveckla laktosintolerans genom att sluta äta laktos, hur är det då med gluten? Finns det möjlighet att utveckla glutenintolerans genom att utesluta det från kosten en längre period? (Har personligen aldrig haft några problem med varken gluten eller laktos). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Det var nog ett som du säger trevligt virus... Att vi nordbor och även spanjorer klarar av att dricka mjölk beror på en mutation i våra gener, som har blivit till för att vi under vissa perioder inte haft så mycket annat att tillgå i matväg. En genmutation blir man nog inte av med så lätt... http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mjolksvep_8918048.svd?sidan=1 Det är riktigt att genen för att fortsätta producera laktas efter man slutat amma antingen finns där eller inte hela livet. Men tyvärr är det inte alltid så enkelt med gener. Det finns något som kallas epigenetik, som betyder att generna kan uttryckas olika beroende på faktorer i miljön. Nu vet jag inte om det är så just med laktaspersistens, men det kan tänkas orsaka att vissa människor rapporterar att laktostoleransen kommer och går... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Löjligt !!Antingen är man intolerant emot laktos eller inte - och nästan alla intoleranta klarar av hårdost dessutom -sen kan man vara överkänslig emot laktos - de en annan femma de! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Löjligt !! Antingen är man intolerant emot laktos eller inte - och nästan alla intoleranta klarar av hårdost dessutom - sen kan man vara överkänslig emot laktos - de en annan femma de! Kan du utveckla det där? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Löjligt !! Antingen är man intolerant emot laktos eller inte - och nästan alla intoleranta klarar av hårdost dessutom - sen kan man vara överkänslig emot laktos - de en annan femma de! Hur menar du? Att generna som kodar för produktion av laktas hos alla däggdjur slås av när de slutar amma/dia är som jag förstår det en epigenetisk effekt. Kan man inte tänka sig att genen kan slås av och på senare i livet då? Vad är skillnaden mellan laktosintolerans och -överkänslighet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Det är riktigt att genen för att fortsätta producera laktas efter man slutat amma antingen finns där eller inte hela livet. Men tyvärr är det inte alltid så enkelt med gener. Det finns något som kallas epigenetik, som betyder att generna kan uttryckas olika beroende på faktorer i miljön. Nu vet jag inte om det är så just med laktaspersistens, men det kan tänkas orsaka att vissa människor rapporterar att laktostoleransen kommer och går... Som jag har förstått det så är det epigenitik detta handlar om, så kallad positiv selektion, man har anpassat sig till rådande omständigheter så att säga. De som utvecklade den mutationen överlevde på mjölk och kunde föröka sig och "skicka" den muterade genen vidare. De som inte tålde mjölk dog Epigenitik är väldigt intressant och jag kan inte påstå att jag är någon expert på området, men visst handlar det om att genuttryck förändrar sig efter, som du säger att generna utttrycks olika, beroende på faktorerna i miljön. Men kan genutrycket enligt epigenitiken förändras under en levnadstid? Eller är det avkomman som får "skörda frukterna" av en förändrad gen, på grund av vad ens förfäder "utsattes" för? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Ren spekulation bara, jag vet inget... Men om man inte äter ett ämne över huvud taget under lång tid, är det inte troligt att kroppen tycker att det är jobbigt att ta hand om det när den utsäts för det igen? Som fettskrämd hade jag stora övergångsproblem när jag började tillföra fett. Mådde rätt pyton medan kroppen vande sej. Många säger att de har jätteproblem med gluten (eller vad det nu är som vi inte tål i bröd) när de varit utan och avgiftats. Flera har problem med att återintroducera mejerier när de avstått från dem. Massor får problem med kroppen när de svullar socker efter att varit strikta. Kroppen är ett finstämt maskineri som är väldigt anpassningsbart, även till saker som inte är direkt bra för maskinen. Men det är väl klart att den hostar och spottar lite när vi helt plötsligt byter bränsle? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Som jag har förstått det så är det epigenitik detta handlar om, så kallad positiv selektion, man har anpassat sig till rådande omständigheter så att säga. De som utvecklade den mutationen överlevde på mjölk och kunde föröka sig och "skicka" den muterade genen vidare. De som inte tålde mjölk dog Epigenitik är väldigt intressant och jag kan inte påstå att jag är någon expert på området, men visst handlar det om att genuttryck förändrar sig efter, som du säger att generna utttrycks olika, beroende på faktorerna i miljön. Men kan genutrycket enligt epigenitiken förändras under en levnadstid? Eller är det avkomman som får "skörda frukterna" av en förändrad gen, på grund av vad ens förfäder "utsattes" för? I en studie på människor i Överkalix, som publicerades 2005, fann man att söner till rökare fick högre BMI men inte döttrar. http://www.nature.com/ejhg/journal/v14/n2/full/5201538a.html En bok som kom ut 2005, http://wasdarwinwrong.com/korthof74.htm, refereras mycket till när det gäller "transgenerationell genetisk nedärvning". Andra saker som man funnit beror på tidigare generationers miljö är saker som kolesterolmetabolism, insulinresistens, benmineralmetabolism, födelsevikt. Men det är också vanligt att gener slås av och på beroende på faktorer i miljön medan man lever. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 är man intolerant visar de så på blodprov - då tål man i bästa fall .- hårdost på mackan som bredd med laktosfritt smör - är man överkännslig reagerar man ibland -speciellt vid överkonsumtion på mjölkprodukter - otillagade De en fin balans mellan detta - Därför mår så många som har överkänslighet bäst av dricka laktofritt men använda humant i tillagade rätter - undvika konsumera glass -Jobbar med flertal elever av bägge slag -Där baserar jag min erfarenhet av denna intolerans - 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Syster, det har du rätt i! Det borde jag förstått själv.... Nja, jag vet inte det, angående att du skulle ha förstått det själv för jag tror det råder lite delade meningar här. Jag är nog böjd att vika mig angående genmutation till fördel för att man kanske minskar sin enzymproduktion för laktosnedbrytning vid ett nollintag av laktos, vilket senare kan komma igång igen, vid intag av laktos 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Så här står det på sjukvårdsupplysningen Den vanligaste formen av laktosintolerans kallas primär laktosintolerans. Då har man en normal förmåga att ta upp laktos som barn. Sedan förlorar man successivt denna förmåga beroende på att laktaset minskar och till slut inte räcker till. Det sker som regel tidigast i tonåren. Då brukar man tåla livsmedel som innehåller mindre mängder mjölksocker som lagrad ost, smör och vissa smörgåsmargariner. Tillfällig laktosintolerans kan man få om slemhinnan i tunntarmen skadas av någon tarmsjukdom. Medfödd, så kallad kongenital laktosintolerans, är en mycket ovanlig, ärftlig sjukdom. Barn som är laktosintoleranta från födseln tål inte bröstmjölk eller vanliga modersmjölksersättningar som innehåller laktos och får därför allvarliga problem kort efter födseln. De får ofta diagnosen inom sina första levnadsveckor. http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Laktosintolerans/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Så här står det på sjukvårdsupplysningen Den vanligaste formen av laktosintolerans kallas primär laktosintolerans. Då har man en normal förmåga att ta upp laktos som barn. Sedan förlorar man successivt denna förmåga beroende på att laktaset minskar och till slut inte räcker till. Det sker som regel tidigast i tonåren. Då brukar man tåla livsmedel som innehåller mindre mängder mjölksocker som lagrad ost, smör och vissa smörgåsmargariner. Jag vänder mig mot detta sätt att uttrycka det, precis som om laktosintolerans vore något märkligt. Faktum är ju att de allra flesta människor samt alla däggdjur är laktosintoleranta, det har liksom aldrig funnits någon anledning slösa med laktas eftersom ingen utom helt nyligen bland människor druckit mjölk efter amning. Jag tror också de har det faktafelet att laktasproduktionen slås av epigenetiskt som ett resultat av att amningen upphör. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 Hm. Det här verkar mer komplicerat än jag trodde. Intressant fråga dock! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanten Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Så här står det på sjukvårdsupplysningen Den vanligaste formen av laktosintolerans kallas primär laktosintolerans. Då har man en normal förmåga att ta upp laktos som barn. Sedan förlorar man successivt denna förmåga beroende på att laktaset minskar och till slut inte räcker till. Det sker som regel tidigast i tonåren. Då brukar man tåla livsmedel som innehåller mindre mängder mjölksocker som lagrad ost, smör och vissa smörgåsmargariner. Tillfällig laktosintolerans kan man få om slemhinnan i tunntarmen skadas av någon tarmsjukdom. Medfödd, så kallad kongenital laktosintolerans, är en mycket ovanlig, ärftlig sjukdom. Barn som är laktosintoleranta från födseln tål inte bröstmjölk eller vanliga modersmjölksersättningar som innehåller laktos och får därför allvarliga problem kort efter födseln. De får ofta diagnosen inom sina första levnadsveckor. http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Laktosintolerans/ Kan berätta lite om vår familj. Far är från England. Jag är ursvensk. När vår son föddes för ca 30 år sedan var han dålig i magen. Avföringen luktade illa och var lös. Jag skulle då utesluta matvaror för att kunna se vad det kunde vara. De veckor vi tog bort allt vad mjölk hette (gällde att läsa) sa min man spontant - Vad jag mår bra! Han visste inte att han var känslig för mjölk, som man kallade det för då. Son nr två var värre. Hade ofta bromsränder. Men fick inget besked De medgav att han hade mycket gaser efter prov på sjukhuset. Men ingen allergi. Men slutet på 80-talet så hade inte Nordbor laktosintolerans sa de. Efter mycket bråk fick han mjölkfritt (fast han inte var allergiker) i skolan. Son nr två får barn. Den stackars blonda baby blir också nonchalerad då vi påtalar att det är laktosintolerans och tack och lov hamnade hon hos en läkare som lyssnade och han tog genprov. Visade sig att hon har en dominant gen. Så, killarna gör så här: Dricker laktosfri mjölk. Äter hårdost men ej för mycket. Grädde känner de av direkt. Jag tror de reagerar på fet ost typ hushållsost. Så det är bättre att äta ost än dricka grädde, om du inte tar laktosfritt förstås.När de sköter sig så tar de en skvätt grädde för det hjälper om de är hårda i magen. De gör så med flickan också om hon skulle vara hård. Lite och ofta är inte heller bra. Deras magar orkar inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Eh.. ja man utvecklar intollerans om man sällan eller alldrig utsätyter sig för laktose! Litta samma som med kolhydratintollerans! Först o främst får man skilja på två huvudspår.. får man i sig väldigt lite laktos under långeliga tider nedregleras produktionen av laktas.. sen så har vi den genetiska varianten.. där nedregleras produktionskapasiteten med stigande ålder! 80% av världen vuxna befolkning har den genen som gör att de blir laktosintolleranta som vuxna.. så det är det normala! Sen så.. vi är däggdjur.. dvs vi är födda med förmåga att dia.. dvs att dricka mjölk.. eller rent ut sagt, vi är beroende av att kunna dricka mjölk och spjälka denna som nyfödda! Humanmjölk är rätt hög på laktos.. så för oss är det ännu viktigare än för andra djur som är mer fettberoende. Hur som helst.. de flesta av oss har dessutom en förmåga att uppreglera laktasproduktion även i vuxen ålder, även om den alldrig blir lika stor som när vi var dibarn. Sen på det.. mjölkkonsumtionen stiger i världen, speciellt i sk utvecklingsländer med en ökande medelklass.. där handlar det mer om ökade ekonomiska möjligheter och kinesiska kylskåp! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Ett frågetecken är dock varför människor ofta tål laktos bättre när dom är små än när dom är vuxna. Har i alla fall läst någonstans att det är så. Sanningshalten kan jag inte veta men om det stämmer så borde det ju inte enbart bero på gener. Alla barn har laktas tror jag men det är några befolkning som behåller det i vuxen ålder, Skandinavier är en av dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanten Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Alla barn har laktas tror jag men det är några befolkning som behåller det i vuxen ålder, Skandinavier är en av dem. Mitt barnbarn reagerade redan då hon helammades. Mamman har inte de besvären. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted January 24, 2014 Author Share Posted January 24, 2014 Fick ett annat input från någon som är bevandrat i fysiologi. Enligt denna så kan kroppen "stänga av" funktionen att tillverka laktas, men frågan är hur lång tid man får hålla sig från mjölk då, tydligen är det frågan om ett eller två år i så fall. Men så spelar det också roll hur ens bakterierflora i tarmen ser ut. Finns där mjölksyrebakterier så tar de hand om laktosen och kan på så sätt "dölja" om/att man tappar förmågan att själv producera lämplig enzym eller det finns för lite enzym. Händer det sedan något med dessa bakterier kan man få problem som varar tills bakteriekulturen är återställd. Det var ju också en intressant tanke.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Jag blir känsligare för laktos när jag har ett skov pågång (har chron's), det är typ första indikatorn på att nu håller magen på att crasha. Då måste jag övergå till helt mjölkfritt. Annars kan jag äta hårdost och yoghurt i vettiga m'ngder. Grädde och mjölk fungerar dock inte speciellt bra. Antar att detta då räknas som överkänslighet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KarinSofia Posted January 27, 2014 Share Posted January 27, 2014 Intressant läsning. Jag tror, baserat på egna erfarenheter, att om man slutar med laktosprodukter så tappar man något av förmågan att bryta ner laktos. Har ätit laktosfritt sedan 2007 och är nu väldigt känslig mot laktos. Äter mest laktosfria mjölkprodukter som funkar väldigt bra, kan i mindre mängder äta vanligt smör och vispgrädde, samt lite riktigt hård lagrad ost. Du som startade länken pratade om ont i magen efter kaffe med grädde från jobbet. "Grädd-pulvret" på jobbet består till stor del av ren laktos, och ger garanterat problem. Men du kanske tog med grädde hemifrån ? Jag rekommenderar laktosfria mjölkprodukter, dock inte låg-laktos som smakar rysligt sött. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted January 27, 2014 Share Posted January 27, 2014 Det var intressant inslag just gällande oss mjölkdrickande nordbon och spanjorer i dagens vetenskapens värld ..går säkert att se om som repris vid svtplay.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted January 27, 2014 Share Posted January 27, 2014 Det var intressant inslag just gällande oss mjölkdrickande nordbon och spanjorer i dagens vetenskapens värld ..går säkert att se om som repris vid svtplay.. Forskarna tror att det var ett sätt att överleva svält, att klara att dricka mjölk. De som inte fixade det dog . Här är länken http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/nytt-svar-pa-mjolkgatan 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Jo med tanke på hur viktig mjölk är för att spädbarn och kalvar ska överleva, så kan man intuitivt tänka sig att det var den viktiga faktorn för att driva på laktaspersistens, när mutationen väl hade råkat komma. På den tiden hade inte heller en mutation kommit för några hundra år sedan bland kor, vilken skapade ett kasein som inte finns i modersmjölk, så det fanns inga kroppsfrämmande proteiner i komjölken. Den mutationer har vad jag förstår spridit sig efter hand till alla kor i världen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Sen så ska man inte blanda ihop problem med laktos och problem med (ko-)mjölkprotein. Kasein är väl ett protein. Är man allergisk mot mjölkproteinet, så hjälper inte laktosfri mjölk alls. Min dotter och mina barnbarn är allergiska mot mjölkprotein. Jag blev också dålig när jag ökade gräddanvändningen när jag började med LCHF, och räknar mig också som mjölkallergisk. När jag ser tillbaka på min barn- och ungdom, så inser jag att jag egentligen inte tålde mjölk då heller, jag hade ibland hemska magknip. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Precis, det var så jag tänkte att när laktaspersistensen spreds hindrades det inte av eventuell allergi mot komjölksprotein eftersom de då var identiska med människans, till skillnad mot att det nu finns en sorts kasein (protein) i komjölk som är artfrämmande för oss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted January 28, 2014 Author Share Posted January 28, 2014 I detta fall var det nog ett virus och magknipet mjölkoberoende, för det försvann efter några dagar och nu går grädden ner igen (jo, egen (köpt) grädde, inget sunk från nån automat). Men det var en intressant belysning av frågan! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts