Jump to content

har jag fattat det här rätt ?

Slangbellan

Recommended Posts

Idagens blogg på kostdoktorns hemsida står det att ost är inte bra.

Jag är så jävla trött på det här dubla budskapet hos lchf.

Vad får vi äta för fett ?

Ost och mejerier i övrigt är inte bra då återstår fett från kött och ägg.

Om så är fallet så kommer jag ihåg att mr Andreas kostdoktor hade en filmklipp på hemsidan där han själv köper ost och vill att man ska välja fetaste cream freachen och yoghurten nu får jag höra jämnt att mejeri är inte bra när det gäller lchf kost.

Kostdoktorns hemsida har rekommendationer på olika kokböcker även där använder man en massa mejerier.

Vad ska jag tro på ?????

Det e dubbla budskap hela vägen.

Man får läsa på lite.

Börja här: http://www.kostdoktorn.se/lchf

Där står vad du kan äta.

Vill du gå ner i vikt: läs detta: http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt

Där under punkt 12 står det: OM du tillhör den sorten som inte går ner i vikt fast du äter enligt punkt 1-11 så KAN det bero på att mejerier triggar ditt insulin och DÅ kan det vara värt att prova att låta bli allt vad mejeri heter, även de fullfeta sorterna (creme fraiche, grädde, jogurt, ost). Smör brukar dock gå bra, eftersom det innehåller väldigt lite mjölkprotein( vilket anses som boven i dramat). Går du inte ner utan mjölkprodukter heller var det inte det som var problemet och man bör fortsätta med listan som finns på sidan.

LCHF är ju ingen glasklar "metod" - gör så här och så fungerar det, utan det handlar mycket om att börja med ett koncept (se första länken), lära sig hur den egna kroppen fungerar och handla (dvs äta) därefter. Av den anledningen finns det de som kan äta ganska mycket kolhydrater (för deras kroppar klarar det) och de som knappt kan snegla på en tomat ens utan att genast öka i vikt/få blodsocker/insulinproblem. Det kan uppfattas som dubbla budskap, men det är det inte. Alla fungerar lite olika och därav finns det olika sätt att hantera sin kost.

Lycka till!

• Like 4

Alltså, mejerier kan du ju vid normal lchf äta hur mycket du vill och känner för. Detta med att lämna bort mejerier är för vissa individer som vill gå ner i vikt eller har stannat på en viktplatå ett sätt att sätta den eller få igång viktnedgång igen. Det lyckas inte för alla men vissa har kört det med framgång. Tex. Jag tog bort allt utom smör i somras för att testa detta teori och lyckades faktisk tappa över 10kilo till... Idag äter jag ost men de andra mejerier äv av gammal vana nu borta...

Det råder lite delade meningar just om ost, finns folk som äter ost även om det andra med mejerier är borta från talriken men som du vet är det individanpassat kost detta med lchf och det som passar den ena passar inte till den andra så därför kan olika råd vara lite joo..komplicerade. Men dubbel budskap har jag inte sett doc köra nånstans... ;)

Tack för allt svar.

Jag har gått ner 18 kg på lchf därför passar mejerier men nu har jag stannat vid samma vikt länge.

Om jag nu tar bort grädde och ost från maten går jag säkert ner igen.

Frågan är då, kommer jag gå upp i vikt igen om jag börjar med ost o grädde när jag har nått min målvikt ?

Tack för allt svar.

Jag har gått ner 18 kg på lchf därför passar mejerier men nu har jag stannat vid samma vikt länge.

Om jag nu tar bort grädde och ost från maten går jag säkert ner igen.

Frågan är då, kommer jag gå upp i vikt igen om jag börjar med ost o grädde när jag har nått min målvikt ?

Det är ingen av oss som vet hur just din kropp fungerar. När du nått din målvikt så får du testa. Börjar du äta ost och grädde och går upp i vikt så har du svaret (med hänsyn taget till annan energi som du stoppar i dig förstås).

Det enda sättet att veta är att prova! Alla reagerar olika och "tolererar" olika matvaror bra.