Jump to content

Jag testade att också äta ris till min indiska take-away

Totto

Recommended Posts

och sen testade jag blodsockret efter en timme. Då låg det på tolv.

Inte för att jag brukar äta ris, men ska jag vara orolig? Fastesocker i morse var 4,7.

= Fysiologisk insulinresistens, om du annars äter LCHF.

Helt ofarligt och är övergående på 3 dagar med kolhydrater. Bukspottskörteln har tagit lite ledigt när den inte behöver handskas med så mycket kohydrater, och är snart på banan igen :)

• Like 2

Var det igår du åt riset?

Sen lunch idag.

= Fysiologisk insulinresistens, om du annars äter LCHF.

Helt ofarligt och är övergående på 3 dagar med kolhydrater. Bukspottskörteln har tagit lite ledigt när den inte behöver handskas med så mycket kohydrater, och är snart på banan igen :)

Jamen 12! Är det verkligen rimligt? Så särskilt strikt är jag inte, och på söndagar får jag äta både scones och risotto om jag känner för det!

Testa göra en Google Scholar-sökning på "intramyocellular lipids":

Här är en av studierna:

Association of increased intramyocellular lipid content with insulin resistance in lean nondiabetic offspring of type 2 diabetic subjects.

These results indicate that increased IMCL (Intramyocellular lipids) represents an early abnormality in the pathogenesis of insulin resistance and suggest that increased IMCL may contribute to the defective glucose uptake in skeletal muscle in insulin-resistant subjects.

http://diabetes.diabetesjournals.org/content/48/5/1113.short

Dock kommer folk härinne mest sannolikt förneka att fett i kosten höjer IMCL, men nu har du iaf några studier att kolla in.

Sen lunch idag.

Jamen 12! Är det verkligen rimligt? Så särskilt strikt är jag inte, och på söndagar får jag äta både scones och risotto om jag känner för det!

Du berättade ju i en annan tråd att du fått problem med blodsockret.

Här kommer en studie som visar att intramyocellular lipids ökar när man äter mycket fett:

Effects of Intravenous and Dietary Lipid Challenge on Intramyocellular Lipid Content and the Relation With Insulin Sensitivity in Humans

After the high-fat diet, IMCL levels increased significantly in TA muscle (to 148.0 ± 16.9% of baseline; P = 0.005), but not in SOL muscle (to 114.4 ± 8.2% of baseline; NS). Insulin sensitivity decreased to 83.3 ± 5.6% of baseline (P = 0.033). There were no significant changes in insulin sensitivity or IMCL levels after the low-fat diet. The effects of the high-fat diet showed greater interindividual variation than those of the infusion protocol. The data from the lipid infusion protocol suggest a functional relationship between IMCL levels and insulin sensitivity. Similar effects could be induced by a high-fat diet, thereby underlining the physiological relevance of these observations.

http://diabetes.diabetesjournals.org/content/50/11/2579.short

Här kommer en studie som visar att intramyocellular lipids ökar när man äter mycket fett:

Ett otal LCHF-are har rapporterat blodfetter där den låga kvoten TG/HDL indikerar utmärkt insulinkänslighet. Det kan vara så att LCHF ökar IMCL, men jag finner inget stöd för att vi får dålig insulinkänslighet.

• Like 2

Givetvis ökar kroppen förekomsten av intramuskulärt fett när du äter Lchf

Det är ett väldigt bra och lätt tillgängligt energilager när glykogenet tryter

Det är eg en motsvarighet till glykogenlagret, fast på fettsidan ^_^

Du kanske inte vet att vältränade uthållighetsidrottare också utvecklar imf

eftersom det är väldigt effektiv energiförsörjning under påfrestande ansträngningar

• Like 4

Ett otal LCHF-are har rapporterat blodfetter där den låga kvoten TG/HDL indikerar utmärkt insulinkänslighet. Det kan vara så att LCHF ökar IMCL, men jag finner inget stöd för att vi får dålig insulinkänslighet.

Var har du letat? ;) Är inte trådskaparen i sig ett bevis på detta (eller flertalet andra trådar med liknande innehåll)? Eller varför inte abstractet i studien jag citerade från?

Till och med Mark Sisson erkänner ju att man försämrar sin insulinkänslighet på lowcarb (även om han har sitt eget sätt att skruva det på). Sen kan man kalla det "fysiologisk" insulinresistens om detta känns bättre, men kontentan är ju att högfettdiet försämrar insulinresistens och gör individen sämre på att hantera glukos.

Lowcarb-världens lösning är att minimera kolhydrater från dieten. Det är givetvis effektivt för att undvika symptom, men det förutsätter att man håller sig till lowcarb hela tiden och inte gör avsteg.

Sen lunch idag.

Finns det någon mat i världen som jag verkligen störtgillar så är det asiatisk mat, lagar oftast egen, på grund av att jag mår riktigt dåligt när jag ätit det ute på restaurang, trots frånvaro av ris.

Det jag har kommit fram till att jag inte tål (för ris tål jag, alldeles perfekt) är kryddblandningarna, som oftast är späckade med natriumglutamat, kan denna vedervärdiga smakförstärkare möjligen vara orsaken till ditt förhöjda blodsocker.

Var har du letat? ;) Är inte trådskaparen i sig ett bevis på detta (eller flertalet andra trådar med liknande innehåll)? Eller varför inte abstractet i studien jag citerade från?

Till och med Mark Sisson erkänner ju att man försämrar sin insulinkänslighet på lowcarb (även om han har sitt eget sätt att skruva det på). Sen kan man kalla det "fysiologisk" insulinresistens om detta känns bättre, men kontentan är ju att högfettdiet försämrar insulinresistens och gör individen sämre på att hantera glukos.

Lowcarb-världens lösning är att minimera kolhydrater från dieten. Det är givetvis effektivt för att undvika symptom, men det förutsätter att man håller sig till lowcarb hela tiden och inte gör avsteg.

Jamen snälla Mikael... Om man äter få kolhydrater en längre tid nedregulerar kroppen sin respons på kolhydrater. Om man börjar äta större mängder kolhydrater kör kroppen igång system som tar hand om dem. (Förutsatt att man inte är diabetiker.)

• Like 1

Testa göra en Google Scholar-sökning på "intramyocellular lipids":

Här är en av studierna:

Dock kommer folk härinne mest sannolikt förneka att fett i kosten höjer IMCL, men nu har du iaf några studier att kolla in.

Eh.. ja förloppet kallas för Steatosis.. och handlar om hyperinsulinemi.. hos de som är benägna för sådant!

Men det där kände du ju redan till sedan förut.. så varför drar du upp den studien?

"Intramyocellular lipids are fats stored in droplets in muscle cells. They provide an important energy source for working muscle. During exercise, a large amount of circulating free fatty acids are directed into muscle cells for energy; during rest, incoming fatty acids are instead stored in the muscle cell as triglycerides for later burning.[1] Elevated circulating free fatty acids or high-fat feeding can elevate intramyocellular lipid storage; this is thought to protect against the toxic properties of high levels of free fatty acids.[1] However, excessive accumulation of intramyocellular lipids result in muscle insulin resistance, contributing to aberrant metabolism inobesitydiabetes mellitus type 2, and metabolic syndrome."

http://en.wikipedia.org/wiki/Intramyocellular_lipids

Men vad jag inte fattar är varför jag plötsligt har fått högt socker, när jag har low-carbat i flera år.

Är det nån här som vet något om LADA?

Fast nu hade du ju normalt fastesocker i alla fall. Har du mätt flera gånger och haft normalt nu?

Att det stiger efter vitt ris när man äter LCHF verkar ju inte helt ovanligt. Äter du strikt?