Kjell Granelli Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 På Antidiabetic Food Center vid Lunds Universitet forskar man kring hur ämnen i olika livsmedel kan användas för att förebygga typ-2-diabetes. Nu har de visat på möss som de säger ätit en högfettkost skyddas om de samtidigt får lingon. Det är bara det att högfettkosten också innehåller mycket socker... Se Ann Fernholm blogg för vad jag tycker ser ut som kloka kommentarer: http://ettsotareblod.se/faktakoll-skyddar-lingon-mot-fet-mat/ Hon tror att de gynnsamma effekterna av lingon beror på att lingon innehåller mycket antioxidanter, och mycket socker i kosten skapar oxidativ stress i kroppen. Tänk att ett forskningscenter som söker bot mot diabetes typ 2 inte kan "cut the crap" och erkänna att kejsaren är naken 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 På Antidiabetic Food Center vid Lunds Universitet forskar man kring hur ämnen i olika livsmedel kan användas för att förebygga typ-2-diabetes. Nu har de visat på möss som de säger ätit en högfettkost skyddas om de samtidigt får lingon. Det är bara det att högfettkosten också innehåller mycket socker... Se Ann Fernholm blogg för vad jag tycker ser ut som kloka kommentarer: http://ettsotareblod.se/faktakoll-skyddar-lingon-mot-fet-mat/ Hon tror att de gynnsamma effekterna av lingon beror på att lingon innehåller mycket antioxidanter, och mycket socker i kosten skapar oxidativ stress i kroppen. Tänk att ett forskningscenter som söker bot mot diabetes typ 2 inte kan "cut the crap" och erkänna att kejsaren är naken Uppenbarligen orsakar ju kolhydrater tillsammans med mycket fett problem. Undrar om Ann Fernholm menar att hela Sveriges befolkning borde äta en ketogen diet? Det måste vara jobbigt för henne att alltid behöva simma uppströms och försöka "debunka" varje vetenskaplig studie som inte stämmer med hennes läsares synsett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 Uppenbarligen orsakar ju kolhydrater tillsammans med mycket fett problem. Undrar om Ann Fernholm menar att hela Sveriges befolkning borde äta en ketogen diet? Det måste vara jobbigt för henne att alltid behöva simma uppströms och försöka "debunka" varje vetenskaplig studie som inte stämmer med hennes läsares synsett. Nja, naturligt förpackade kolhydrater (rotfrukt, frukt, bär, grönsaker) orsakar väl inga problem vid samtidigt intag av rätt mycket fett. Det hon påpekar (och jag) gäller socker (sukros) i stor mängd. När det kommer sådant trams från landets äldsta universitet är det en välgärning att debunka dem. Ja, när man inte får banka dem på huvet 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Hörde detta på radion i morses - 6-nyheterna - när ja var på väg till jobbet -Men är faktiskt inte speciellt förvånad -allt med naturen har sina för å nackdelar -Fast testa på möss är en sak Bättre statistik med råttor - de mera lika oss i kosthållning .dessutom underbara sällskapsdjur -Och nej - möss och råttor inte samma gener -mest cancer å sådant utförs på råttor -för alla råttor bär på framkalla cancer -Men lägg de på minne -1800 - talets England - va råttan de mest populära husdjuret de ni som ha fobi!Hade min mamma också - Till hon fick lära känna zita å zelda !2 helt skillda personligheter -precis som oss människor - Lite lustig i efterhand -zita va samla råttan - samla nyttigt - avskydde alkohol -zelda - va överallt ingenstans - älska öl å whiskey - rödvin ...nja bara vissa sorter - älska skräpmat -Dock dog zita före zelda - så hur tolka detta 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 lingon = resvertrol 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 lingon = resvertrol ...precis... antioxidanter i massor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Därav det nyttiga i rödvin också, då de röda vindruvornas skal "dryper" av Resveratrol Hmm, lingon eller rödvin, det är frågan 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Jaa.. nu blir det konkurans med spenatpillren! Nästa storsäljare.. lingonpiller! Eh.. är det så konstig egentligen.. ju naturligare mat dessto bättre hälsovärden och vikt! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 Därav det nyttiga i rödvin också, då de röda vindruvornas skal "dryper" av Resveratrol Hmm, lingon eller rödvin, det är frågan Lingon ikväll... rödvin imorgon, kanske? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 Förrexten har ICA Maxi börjat sälja lågsockervarianter av lingon, så vi har börjat äta det igen till kålpuddingen och köttbullarna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Johanna07 Posted January 23, 2014 Popular Post Share Posted January 23, 2014 Jag gör lingon gummies, dvs gelatin (från gräsbetade kossor) som blandas med rårörda lingon. Jag kommer att bli rik 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Ja men Lingon är undervärk ..... de fulla av antioxidanter . . å massa mera -mesta måån allt naturen kan - bifalla oss - naturligt - är små undervärk -Får sen andra sätta tänderna i de - modifiera om de -tillsätta ditt - å datt - hoppsan ojsan - så bra de blev - NÄÄÄ - blev de ju int alls ju !Rena fina produkter - då uppnås nog mycke mera . .HELL YEAHHHHH TO - LINONGGGGGG!!!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 Jag gör lingon gummies, dvs gelatin (från gräsbetade kossor) som blandas med rårörda lingon. Jag kommer att bli rik Tack för tipset, skickade just till patentverket 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Tack för tipset, skickade just till patentverket Hörrö du! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Tack för tipset, skickade just till patentverket Vi har beviset här på forumet, Johanna var först 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 OK, ni vinner. Ni får 5%. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 OK, ni vinner. Ni får 5%. Sätt en nolla efter, en var 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Pappa kör lingon i saftmajan (då behöver man ju inte rensa, väldigt praktiskt manick det där) utan socker såklart Sen dricker han en hutt varje morgon 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Gillar lingon och nu har jag köpt hem några paket. Strödde på min frukostyoghurt imorse. Gott! Men nu funderar jag på en grej: björnar. De är väl stora lingonätare? OCH - de är vilda djur som går UPP i vikt på hösten inför att de ska gå i ide. Hur kan det vara möjligt om nu lingon ska förhindra viktuppgång? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Gillar lingon och nu har jag köpt hem några paket. Strödde på min frukostyoghurt imorse. Gott! Men nu funderar jag på en grej: björnar. De är väl stora lingonätare? OCH - de är vilda djur som går UPP i vikt på hösten inför att de ska gå i ide. Hur kan det vara möjligt om nu lingon ska förhindra viktuppgång? Glöm det att du blir fet av lingon och blåbär.. genom att strö några på morgonyoughurten! Att brunbjörnar blir feta beror på att de äter kopiösa mängder Kcal om dagen på hösten! Isbjörnar gör samma sak men äter mest säl.. dvs fett och protein. Det intressanta med nordiska brunbjörnar är deras höga Denovo Lipogenes.. hade vi haft något liknande så skulle vi inte heller få diabetes. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted January 27, 2014 Share Posted January 27, 2014 När jag hörde om denna studie antog jag att det var just lingon de fick och inte lingonsylt. Ska svenska folket börja äta lingon? Bara en lchf:are som jag kan tycka lingon är söta utan socker... Nej, det får nog bli nästa under-piller om svensken ska få i sig det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Jag älskar råa lingon och har alltid ätit direkt i skogen men nu med dvärgbandmask i Sverige så vågar jag inte göra det längre. Jag kan inte förlåta politikerna för att dom gick med på att vi skulle ta bort avmaskningstvånget och att dom inte försöker utrota parasiten där den hittats. Undrar om dom nyttiga ämnena finns kvar i kokta lingon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 30, 2014 Author Share Posted January 30, 2014 Undrar om dom nyttiga ämnena finns kvar i kokta lingon? Om man kokar in lingonen så man inte häller av något vatten borde det mesta bli kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Om man kokar in lingonen så man inte häller av något vatten borde det mesta bli kvar. Nja, en del antioxidanter och annat kan nog förstöras av upphettning. Jag frågade en forskare som kommit fram till att blåbär var så bra och hon var osäker och trodde att en del kunde gå förlorat. När det gäller blåbären så var det råa dom hade testat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 30, 2014 Author Share Posted January 30, 2014 Nja, en del antioxidanter och annat kan nog förstöras av upphettning. Jag frågade en forskare som kommit fram till att blåbär var så bra och hon var osäker och trodde att en del kunde gå förlorat. När det gäller blåbären så var det råa dom hade testat. Ja det kan ju vara riktigt. Den där masken, är den farlig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Dessutom om ja inte helt ute å cyklar innehåller väl Lingon pectin -naturligt förtjockningsmedel - Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Ja det kan ju vara riktigt. Den där masken, är den farlig? Ja får den fäste i kroppen så kan man i bästa fall få leva vidare om man tar en massa maskmedel men det kan också bli nödvändigt med levertransplantation. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Va som sägs å skrivs om smittas av dvärgbandmask via bär / frukt / svamp -är ytters sällsynt -Tror nog de mycke skräck för ingenting ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Va som sägs å skrivs om smittas av dvärgbandmask via bär / frukt / svamp - är ytters sällsynt - Tror nog de mycke skräck för ingenting ! I Österrike är det 2-3 personer som blir sjuka varje år och i dom länder man haft smittat länge så vet alla att man inte skall äta råa bär och fallfrukt. Jag läste en artikel för kanske 20 år sedan där det stod att "i Tyskland äter man inte bär i skogen punkt slut." Då målade man upp det som en katastrof om dvärgbandmasken skulle komma till Sverige och det gjorde även SVA på sin hemsida innan den hittades här. Sedan när den väl fanns här, ja då var ju risken så liten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Ska man nog vara mera vaksam på de små otäcka fästingarna - <*nog mera sannolikt man åker på TBE eller Borellelia - än drabbad av dvärgbandmask - om man inte kommer i kontakt medsmittad avföring först å främst hos rödräven . . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Jag läste att man fick cancer av antioxidanter, ska ni sälja cancertabletter?! http://www.svd.se/nyheter/inrikes/antioxidanter-kan-forvarra-cancer_8942708.svd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Vad jag har förstått så är det omöjligt att ta ett tillskott av antioxidanter för att motverka fria radikaler, därför att antalet celler i tex hjärnan är så många att du aldrig kan äta "tillräckligt" med antioxidanter. Men det finns antioxidanter som stimulerar kroppens egen produktion av antioxidanter, tex flavanoider (varav resveratrol är en) och dom är det bra att få i sig. Finns mycket i färgade grönsaker och bär. Eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts