Jump to content

Nu är lingon undermedlet...

Kjell Granelli

Recommended Posts

På Antidiabetic Food Center vid Lunds Universitet forskar man kring hur ämnen i olika livsmedel kan användas för att förebygga typ-2-diabetes. Nu har de visat på möss som de säger ätit en högfettkost skyddas om de samtidigt får lingon. Det är bara det att högfettkosten också innehåller mycket socker...

Se Ann Fernholm blogg för vad jag tycker ser ut som kloka kommentarer: http://ettsotareblod.se/faktakoll-skyddar-lingon-mot-fet-mat/

Hon tror att de gynnsamma effekterna av lingon beror på att lingon innehåller mycket antioxidanter, och mycket socker i kosten skapar oxidativ stress i kroppen.

Tänk att ett forskningscenter som söker bot mot diabetes typ 2 inte kan "cut the crap" och erkänna att kejsaren är naken  :angry: 

• Like 3

På Antidiabetic Food Center vid Lunds Universitet forskar man kring hur ämnen i olika livsmedel kan användas för att förebygga typ-2-diabetes. Nu har de visat på möss som de säger ätit en högfettkost skyddas om de samtidigt får lingon. Det är bara det att högfettkosten också innehåller mycket socker...

Se Ann Fernholm blogg för vad jag tycker ser ut som kloka kommentarer: http://ettsotareblod.se/faktakoll-skyddar-lingon-mot-fet-mat/

Hon tror att de gynnsamma effekterna av lingon beror på att lingon innehåller mycket antioxidanter, och mycket socker i kosten skapar oxidativ stress i kroppen.

Tänk att ett forskningscenter som söker bot mot diabetes typ 2 inte kan "cut the crap" och erkänna att kejsaren är naken  :angry: 

Uppenbarligen orsakar ju kolhydrater tillsammans med mycket fett problem. Undrar om Ann Fernholm menar att hela Sveriges befolkning borde äta en ketogen diet?

Det måste vara jobbigt för henne att alltid behöva simma uppströms och försöka "debunka" varje vetenskaplig studie som inte stämmer med hennes läsares synsett.

Uppenbarligen orsakar ju kolhydrater tillsammans med mycket fett problem. Undrar om Ann Fernholm menar att hela Sveriges befolkning borde äta en ketogen diet?

Det måste vara jobbigt för henne att alltid behöva simma uppströms och försöka "debunka" varje vetenskaplig studie som inte stämmer med hennes läsares synsett.

Nja, naturligt förpackade kolhydrater (rotfrukt, frukt, bär, grönsaker) orsakar väl inga problem vid samtidigt intag av rätt mycket fett. Det hon påpekar (och jag) gäller socker (sukros) i stor mängd.

När det kommer sådant trams från landets äldsta universitet är det en välgärning att debunka dem. Ja, när man inte får banka dem på huvet  ;)

• Like 3

Hörde detta på radion i morses - 6-nyheterna - när ja var på väg till jobbet -
Men är faktiskt inte speciellt förvånad -
allt med naturen har sina för å nackdelar -
Fast testa på möss är en sak ;)

Bättre statistik med råttor - de mera lika oss i kosthållning .
dessutom underbara sällskapsdjur -
Och nej - möss och råttor inte samma gener -
mest cancer å sådant utförs på råttor -
för alla råttor bär på framkalla cancer -
Men lägg de på minne -
1800 - talets England - va råttan de mest populära husdjuret ;) de ni som ha fobi!
Hade min mamma också - Till hon fick lära känna zita å zelda !
2 helt skillda personligheter -
precis som oss människor - Lite lustig i efterhand -
zita va samla råttan - samla nyttigt - avskydde alkohol -
zelda - va överallt ingenstans - älska öl å whiskey - rödvin ...nja bara vissa sorter - älska skräpmat -
Dock dog zita före zelda - så hur tolka detta -_-

• Like 2

Ja men Lingon är undervärk ..... de fulla av antioxidanter . . å massa mera -
mesta måån allt naturen kan - bifalla oss - naturligt - är små undervärk -
Får sen andra sätta tänderna i de - modifiera om de -
tillsätta ditt - å datt - hoppsan ojsan - så bra de blev - NÄÄÄ - blev de ju int alls ju !
Rena fina produkter - då uppnås nog mycke mera . .
HELL YEAHHHHH TO - LINONGGGGGG!!!!!!

Gillar lingon och nu har jag köpt hem några paket. Strödde på min frukostyoghurt imorse. Gott! Men nu funderar jag på en grej: björnar. De är väl stora lingonätare? OCH - de är vilda djur som går UPP i vikt på hösten inför att de ska gå i ide. Hur kan det vara möjligt om nu lingon ska förhindra viktuppgång?

• Like 4

Gillar lingon och nu har jag köpt hem några paket. Strödde på min frukostyoghurt imorse. Gott! Men nu funderar jag på en grej: björnar. De är väl stora lingonätare? OCH - de är vilda djur som går UPP i vikt på hösten inför att de ska gå i ide. Hur kan det vara möjligt om nu lingon ska förhindra viktuppgång?

Glöm det att du blir fet av lingon och blåbär.. genom att strö några på morgonyoughurten!

Att brunbjörnar blir feta beror på att de äter kopiösa mängder Kcal om dagen på hösten!

Isbjörnar gör samma sak men äter mest säl.. dvs fett och protein.

Det intressanta med nordiska brunbjörnar är deras höga Denovo Lipogenes.. hade vi haft något liknande så skulle vi inte heller få diabetes.

• Like 3

När jag hörde om denna studie antog jag att det var just lingon de fick och inte lingonsylt. Ska svenska folket börja äta lingon? Bara en lchf:are som jag kan tycka lingon är söta utan socker... Nej, det får nog bli nästa under-piller om svensken ska få i sig det.

Jag älskar råa lingon och har alltid ätit direkt i skogen men nu med dvärgbandmask i Sverige så vågar jag inte göra det längre. Jag kan inte förlåta politikerna för att dom gick med på att vi skulle ta bort avmaskningstvånget och att dom inte försöker utrota parasiten där den hittats.

Undrar om dom nyttiga ämnena finns kvar i kokta lingon?

Om man kokar in lingonen så man inte häller av något vatten borde det mesta bli kvar.

Nja, en del antioxidanter och annat kan nog förstöras av upphettning. Jag frågade en forskare som kommit fram till att blåbär var så bra och hon var osäker och trodde att en del kunde gå förlorat. När det gäller blåbären så var det råa dom hade testat.

Nja, en del antioxidanter och annat kan nog förstöras av upphettning. Jag frågade en forskare som kommit fram till att blåbär var så bra och hon var osäker och trodde att en del kunde gå förlorat. När det gäller blåbären så var det råa dom hade testat.

Ja det kan ju vara riktigt. Den där masken, är den farlig?

Va som sägs å skrivs om smittas av dvärgbandmask via bär / frukt / svamp -

är ytters sällsynt -

Tror nog de mycke skräck för ingenting !

I Österrike är det 2-3 personer som blir sjuka varje år och i dom länder man haft smittat länge så vet alla att man inte skall äta råa bär och fallfrukt.

Jag läste en artikel för kanske 20 år sedan där det stod att "i Tyskland äter man inte bär i skogen punkt slut."

Då målade man upp det som en katastrof om dvärgbandmasken skulle komma till Sverige och det gjorde även SVA på sin hemsida innan den hittades här. Sedan när den väl fanns här, ja då var ju risken så liten...

Ska man nog vara mera vaksam på de små otäcka fästingarna - <*
nog mera sannolikt man åker på TBE eller Borellelia - än drabbad av dvärgbandmask - om man inte kommer i kontakt med
smittad avföring först å främst hos rödräven . .

• Like 1

Vad jag har förstått så är det omöjligt att ta ett tillskott av antioxidanter för att motverka fria radikaler, därför att antalet celler i tex hjärnan är så många att du aldrig kan äta "tillräckligt" med antioxidanter. Men det finns antioxidanter som stimulerar kroppens egen produktion av antioxidanter, tex flavanoider (varav resveratrol är en) och dom är det bra att få i sig. Finns mycket i färgade grönsaker och bär.

Eller?