Jump to content

Mina hälsofördelar märks inte längre! Vad har hänt?

helena.e

Recommended Posts

Hej! Nu har jag kört LCHF i tre veckor och till en början kändes det skitbra! Jag tappade tre kg och kände mig pigg och snärt, hur kläderna satt lösare och att jag faktiskt mådde bättre. Men nu senaste en och en halv vecka ungefär så har mina hälsofördelar börjat försvinna. Jag är medveten om att det kan bero på utomstående faktorer som stress över att jag precis har börjat på en ny VFU-plats och att jag, på grund av insättning av kopparspiral i höstas, har fått en någorlunda oregelbunden lingonvecka (Den kan komma lite när den känner för det flera gånger i månaden). Jag tittar på en dags matintag och tänker att jag tycker att det ser bra ut, men i kroppen känns det inte längre helt toppen. Jag mår absolut inte sämre men jag känner mig trött igen, jag känner att kläderna inte längre sitter så bra och jag känner mig svullen. Mitt dagsintag kan se ut ungefär såhär (Upplägget är detsamma varje dag, men maträtterna varierar)

Frukost 06.30 - latte bestående av 2 ägg, 40 g smör, 1 msk kokosfett, 1,5 dl kokande vatten och 1 espresso. 

Lunch mellan 13:00- 14:00 - smörstekt vitkål med köttfärsås (köttfärsen stekt i mycket smör och baserad på krossade tomater). 

Middag 18:00-19:00 - kycklinggryta på kokosgrädde, med grönsaker i som zuccini, champinjoner, paprika, purjolök. Serverat antingen som den är ensam eller med till exempel shiratakinudlar. 

Kvällen 1 kopp te med 1 tsk kokosfett i. 

När suget faller på kan jag ta några stycken mandlar, lite torkade kokosflarn eller lite ost, bör jag hålla mig ifrån det? Annars tar jag bara en kopp te. 

När jag tittar på detta med mina ögon så ser det bra ut, vad tycker ni?

Min viktnedgång har även stannat upp och vänt lite grann. Jag har nu gått upp 300 g sedan förra veckan och jag försöker att inte oroa mig men det är svårt. 

Självklart vet jag att jag måste avvakta längre tid för att se ifall det vänder igen och låta min kropp vänja sig men jag undrar ifall detta är vanligt?
Någon mer som varit med om liknande?
Kan stess, mindre sömn än vanligt (Jag sover sju timmar per natt men är van vid att sova tills jag vaknar) och lingonveckan påverka så pass mycket?

Jag trivs med mitt matintag som det är nu och tycker det är lagom avancerat, lagom dyrt och väldigt gott, och vill egentligen inte ändra på någonting, men jag vill också må sådär toppen och gå ner i vikt. (Jag har en övervikt på ca 15-20 kg). 

Kan jag vänta mig att det vänder eller är det någonting jag bör tänka på? 

• Like 3

Hur lång tid har det tagit för dej att dra på dej den där övervikten? Du bör ju minst ge din kropp samma tid att komma tillbaka..

Nä, men allvarligt! Vi vill ha snabba resultat och om nåt går åt lite fel håll ska vi pronto dit och försöka mecka.

Glöm vv och invägning med skampåle varje vecka!

På den tiden jag hade lingonvecka kunde jag skifta upp och ner över månaden så mycket som 2 kg. Så i SNITT är en normal viktnedgång ca 0,5 kg per vecka om det går bra. Med det måttet har du ju redan fixat dubbelt med tid.

Jsg tycker din matsedel ser riktigt bra ut.

OCH precis som du säger.. Stress och sömn påverkar också. En harmonisk kropp behöver inte hålla så hårt i sina reserver.

MEN sen är ju inte kilon allt. Med rätt kost kommer du att minska i omfång oavsett vad vågen säger

• Like 2

Jag vet inte om du äter LCHF för viktnedgång elle bara föratt må bra. Men det kan bli övergångsbesvär samt att det är en hel del kolhydrater du äter.

När du säger att jag äter en hel del kolhydrater, vilka är det du menar då? Är som sagt väldigt ny inom detta och tror inte riktigt jag är helt medveten om var det finns kolhydrater gömda än så länge. Tar gärna emot tips! Jag började äta LCHF för viktnedgång och det är ett av mina mål att komma ner på en normalvikt. Jag har också som mål att må bra och kunna ha en hälsosam livsstil istället för tidigare jojo-bantningar som bara slår tillbaka och jag gör revolt genom att äta allt. Tar gärna emot tips!

När du säger att jag äter en hel del kolhydrater, vilka är det du menar då? Är som sagt väldigt ny inom detta och tror inte riktigt jag är helt medveten om var det finns kolhydrater gömda än så länge. Tar gärna emot tips! Jag började äta LCHF för viktnedgång och det är ett av mina mål att komma ner på en normalvikt. Jag har också som mål att må bra och kunna ha en hälsosam livsstil istället för tidigare jojo-bantningar som bara slår tillbaka och jag gör revolt genom att äta allt. Tar gärna emot tips!

Det är inte nödvändigt att äta fakir om man inte har särskilda problem, och att starta med fakir är väl inte att rekommendera annay än i extrema fall

• Like 2

Hur lång tid har det tagit för dej att dra på dej den där övervikten? Du bör ju minst ge din kropp samma tid att komma tillbaka..

Nä, men allvarligt! Vi vill ha snabba resultat och om nåt går åt lite fel håll ska vi pronto dit och försöka mecka.

Glöm vv och invägning med skampåle varje vecka!

På den tiden jag hade lingonvecka kunde jag skifta upp och ner över månaden så mycket som 2 kg. Så i SNITT är en normal viktnedgång ca 0,5 kg per vecka om det går bra. Med det måttet har du ju redan fixat dubbelt med tid.

Jsg tycker din matsedel ser riktigt bra ut.

OCH precis som du säger.. Stress och sömn påverkar också. En harmonisk kropp behöver inte hålla så hårt i sina reserver.

MEN sen är ju inte kilon allt. Med rätt kost kommer du att minska i omfång oavsett vad vågen säger

Jag har alltid varit en knubbig tjej och har pendlat till och från. Tränade en hel del när jag gick i gymnasiet och då låg jag på en vikt på 65 kg till mina 157 cm. Då åt jag dock obegränsat av allt, och väldigt kolhydratspackad mat. Denna övervikt har nog kommit under de senaste två till tre åren. Jag försöker släppa fokuset på vågen, någonting som jag märkt att det inte bara är jag som har problem med,men det är självklart svårt. Man är otålig som människa och vill se resultat fort. 

Tack för ditt svar! Jag kommer definitivt avvakta och se hur saker och ting ter sig framöver och ifall det sätter igång igen. Annars får jag vidta andra åtgärder! Återigen tack för stöd! 

• Like 1

Jag tycker det ser bra ut. Hur känns magen? Något som irriterar?

Magen känns bara lite svullen. Inte övermätt, inte ont, ingen halsbränna... Det är bara att den lätta känslan jag fick första veckorna är borta, någonting som fick mig fundersam. Syftar du på något särskilt när du säger irriterar?

Magen känns bara lite svullen. Inte övermätt, inte ont, ingen halsbränna... Det är bara att den lätta känslan jag fick första veckorna är borta, någonting som fick mig fundersam. Syftar du på något särskilt när du säger irriterar?

Nej egentligen inte. Om man äter väldigt mycket av vissa grönsaker kan det irritera om man har svårt med fruktos (tex vitkål) men jag tycker du äter varierat. Kanske minska lite på morgonsmöret? Låter som 1 msk kokosolja och 40 gr smör plus 2 äggulor (feta) blir lite mycket? Men du ska absolut inte vara hungrig.

• Like 1

Nej egentligen inte. Om man äter väldigt mycket av vissa grönsaker kan det irritera om man har svårt med fruktos (tex vitkål) men jag tycker du äter varierat. Kanske minska lite på morgonsmöret? Låter som 1 msk kokosolja och 40 gr smör plus 2 äggulor (feta) blir lite mycket? Men du ska absolut inte vara hungrig.

Okej. Det har jag inte tänkt på och skall försöka tänka på! Finns det några speciella grönsaker som innehåller särskilt mycket fruktos? Vitkålen provade jag för första gången denna vecka, och har ätit två gånger. Kan prova att antingen dra ner på eller helt utesluta den en period och se vad som händer. Jag skall prova att dra ner på frukostfettet och se vad som händer. Tack för jättebra svar! 

tänkte också på din frukost. Många äter den av ren rutin, för de alltid gjort det och blivit tillsagda att "det är de viktigaste målet på dagen". Själv äter jag alltid mitt första mål på lunchen. Det blir ett ganska långt fastefönster vilket ju är bra (även om jag ofta tar mig nått litet i matväg runt 21-22 på kvällen dagen innan).

Undersök hur det skulle vara att skippa frukosten någon dag bara för att testa, du kan ju ha nått gott i reserv om det skulle krisa. Alternativ att tex skippa smöret på morgonen, om de går bra utan att man är hungrig så.....allt väl.

• Like 1

Dom första veckorna brukar vara lite jobbiga

Det är mycket i den nya livsstilen som ska falla på plats

Det tar förstås energi och det kan göra dig lite trött

Jag tycker du gjort ett bra jobb så långt

Att gå ner i vikt är sällan en rät linje utan snarare en trappa med massor med avsatser :)

Kroppen behöver ofta ta lite tid på sig att vänja sig vid nya viktnivåer

Egentligen är det kontraproduktivt att ändra nåt så här i början när du egentligen gör rätt saker

Njut av den goda maten och av att du mår bra

Efter kanske 3 månader kan du göra en första utvärdering och börja skruva på lite parametrar om det inte går åt rätt håll

• Like 2

tänkte också på din frukost. Många äter den av ren rutin, för de alltid gjort det och blivit tillsagda att "det är de viktigaste målet på dagen". Själv äter jag alltid mitt första mål på lunchen. Det blir ett ganska långt fastefönster vilket ju är bra (även om jag ofta tar mig nått litet i matväg runt 21-22 på kvällen dagen innan).

Undersök hur det skulle vara att skippa frukosten någon dag bara för att testa, du kan ju ha nått gott i reserv om det skulle krisa. Alternativ att tex skippa smöret på morgonen, om de går bra utan att man är hungrig så.....allt väl.

Ja, det har du verkligen rätt i. Frukost är ju någonting man har blivit inlärd att äta. Jag är dock en människa som är uppfostrad att inte äta på kvällen och är därför ganska hungrig när jag vaknar på morgonen. Jag tar frukosten på bussen till jobbet. Men jag skall prova att skippa smöret på morgonen och se ifall jag fortfarande är hungrig! Jag tror att jag har fokuserat så på att få in fett i min kost att det kanske har hamnat för koncentrerat! Om det fungerar kan jag ju alltid testa att skjuta upp frukosten ytterligare för att se när jag verkligen blir hungrig! Tack för bra tips! 

Dom första veckorna brukar vara lite jobbiga

Det är mycket i den nya livsstilen som ska falla på plats

Det tar förstås energi och det kan göra dig lite trött

Jag tycker du gjort ett bra jobb så långt

Att gå ner i vikt är sällan en rät linje utan snarare en trappa med massor med avsatser :)

Kroppen behöver ofta ta lite tid på sig att vänja sig vid nya viktnivåer

Egentligen är det kontraproduktivt att ändra nåt så här i början när du egentligen gör rätt saker

Njut av den goda maten och av att du mår bra

Efter kanske 3 månader kan du göra en första utvärdering och börja skruva på lite parametrar om det inte går åt rätt håll

Jag hör vad du säger (Eller snarare ser vad du skriver! haha) och den del av min hjärna som tänker logiskt och rationellt är helt övertygad om att du har rätt. Min hjärna har dock även en känslomässig sida, på både gott och ont, som i detta fallet är väldigt otålig. Det hjälper att höra saker som detta för att få den delen av min hjärna att lugna sig en aning. Att vänta just tre månader minst är en siffra som ofta återkommer här har jag märkt och jag tycker att det låter mycket rimligt! Tack för lugnande och bra svar ! 

Kikade in på din blogg och läste lite.

Du får naturligtvis rätta mig om jag har fel men det verkar som praktiken är en stor omställning för dig. Jag känner igen det. Jag har själv pluggat och jobbat om vartannat och kan lätt konstatera att jag är en gladare och piggare person när jag pluggar. I mitt fall för att jag aldrig behövde ansträng mig så hårt, blir man trött tar man en paus, sällan behövde jag ha 8 timmars dagar osv. När man jobbar jobbar man och ibland ( exvis i början när allt är nytt och hjärnan går för högvarv) så är det nonstop utan paus. Min hjärna protesterar och jag blir toktrött. Att hamna i soffan och inte göra något mer är lätt. Jag behöver fylla på med något (en aktivitet) som ger mig energi på kvällarna för att annars inte sega ihop totalt.

Jag skulle gissa att detta ihop med en kostomställning påfrestar. Innan du gör en massa kostanpassningar till tror jag att det kan vara klokt att försöka att ha lite tålamod och vänja dig vid allt det nya. Kroppen och huvudet ska hänga med. Lchfa på, passa på att testa om din utbildning leder till rätt yrke för dig. Och parallellt med det läs lite på forumet å på bra bloggar under tiden och lär dig mer så börjar snart kolhydratfällor och annat bli lättare att se.

• Like 3

Låt bli titta på vad du väger så där kortsiktigt, 300 g i viktuppgång är ingenting. Kan beror på vad du åt eller drack dagen innan så att du fyllt upp lite mer glykogenföråd än veckan innan

Det är helt normalt gå lite upp och ner i vikt, speciellt som tjej, använd måttbandet i stället och mät många punkter på kroppen
(jag kan öka 2 kg veckan innan mens, men dom är borta sen veckan efter)

Titta på vikten mer långsiktigt genom att göra en tabell, kan man excel är det superbra annars fungerar papper och penna.
Backen ska slutta nedåt men behöver inte se ut som ett störtlopp ;-)

• Like 1

Låt bli titta på vad du väger så där kortsiktigt, 300 g i viktuppgång är ingenting. Kan beror på vad du åt eller drack dagen innan så att du fyllt upp lite mer glykogenföråd än veckan innan

Det är helt normalt gå lite upp och ner i vikt, speciellt som tjej, använd måttbandet i stället och mät många punkter på kroppen

(jag kan öka 2 kg veckan innan mens, men dom är borta sen veckan efter)

Titta på vikten mer långsiktigt genom att göra en tabell, kan man excel är det superbra annars fungerar papper och penna.

Backen ska slutta nedåt men behöver inte se ut som ett störtlopp ;-)

Tack! Jag skall försöka följa ditt råd så gott jag kan och ha ett långsiktigt perspektiv! Man är ju så förbannat kortsint ibland! :) Tack återigen! 

Tack så hemskt mycket för alla svar! Det hjälper och uppskattas till tusen! Känns så otroligt skönt att kunna vända sig någonstans och rådfråga och få stöd när hjärnan börjar spöka och jag måste verkligen säga att det hjälper! Så tack så hemskt mycket ! 

Det skulle kunna vara jag som skrev. Första dagarna var jobbiga men sen var jag pigg som en lärka, gick ner 2 kg varje vecka men nu sista veckan har jag gått upp 1 kg och känner mig återigen lite tröttare. Är inne i min 4:e vecka nu. Har inget sug eller så men känner mig lite dåsig och framförallt så gick jag UPP och står nu benfast still där. Testade mig med ketosstickor och de visar utslag, att jag är i ketosfas. Äter inga nötter alls och försöker äta begränsat med mejerier. Jag har dock väldigt svårt för frukostarna, jag måste ha för jag mår illa annars men kan inte äta något "matigt" på morgonen såsom omelett, det funkar bara inte. Jag gör ingen skillnad mot de första veckorna, förrutom att jag tagit bort nötterna. Jag vet att jag måste ha tålamod men himmel vad frusterande det är att stå benstilla efter bara 3 veckor.....

Det skulle kunna vara jag som skrev. Första dagarna var jobbiga men sen var jag pigg som en lärka, gick ner 2 kg varje vecka men nu sista veckan har jag gått upp 1 kg och känner mig återigen lite tröttare. Är inne i min 4:e vecka nu. Har inget sug eller så men känner mig lite dåsig och framförallt så gick jag UPP och står nu benfast still där. Testade mig med ketosstickor och de visar utslag, att jag är i ketosfas. Äter inga nötter alls och försöker äta begränsat med mejerier. Jag har dock väldigt svårt för frukostarna, jag måste ha för jag mår illa annars men kan inte äta något "matigt" på morgonen såsom omelett, det funkar bara inte. Jag gör ingen skillnad mot de första veckorna, förrutom att jag tagit bort nötterna. Jag vet att jag måste ha tålamod men himmel vad frusterande det är att stå benstilla efter bara 3 veckor.....

Prova äggmjölk kanske? Hett vatten, kokosolja och ägg, mixa med mixerstav. Smaksätt med kakao, kaffe, té, buljong eller andra kryddor.

• Like 1

Behöver du äta frukost då?? För dig kanske det skulle passa bättre att vänta?

Prova äggmjölk kanske? Hett vatten, kokosolja och ägg, mixa med mixerstav. Smaksätt med kakao, kaffe, té, buljong eller andra kryddor.

Istället för  turkisk youghurt på morgonen? 

Jag äter annars ett par skedar av det, ett ägg, ett par salamibitar och en liten babybel ost. Det står jag mig på fram till lunchen och blir heller inte illamåenede men det det är för mkt mejerier?

Istället för  turkisk youghurt på morgonen? 

Jag äter annars ett par skedar av det, ett ägg, ett par salamibitar och en liten babybel ost. Det står jag mig på fram till lunchen och blir heller inte illamåenede men det det är för mkt mejerier?

Nej, det låter som en bra frukost om du mår bra :)

• Like 1

Jag känner igen mig i det du skriver! Jag har nu senaste dagarna provat att inte äta frukost alls och det har gått förvånansvärt bra. (Jag har ännu inte ätit frukost idag och klockan är 11.20). Då har jag i och för sig varit ledig och hemma vilket säkert påverkar. Jag hoppas att vi återigen får våra härliga hälsofördelar och att vi kommer igång med vår viktnedgång igen snart! Tills dess får vi försöka att inte tänka så mycket på det som de skriver ovan! Önskar dig lycka till ! 

hej jag har väldiga höga blodfetter 7,7 jag äter tycker jag väldigt hälsosamy  jättemycket frukt och grönsaker ja även potatis , vilt, fisk ofta,kyckling,räkor,men ändå har jag väldig övervikt . dricker kaffe + en fullkornssmörgås till frukost, havregrynsgröt till lunch, middag med allternativt vilt ,fisk eller kyckling med 1 potatis sen äterjag ej nåt mera den dagen vad är det för fel jag gör?

hej jag har väldiga höga blodfetter 7,7 jag äter tycker jag väldigt hälsosamy  jättemycket frukt och grönsaker ja även potatis , vilt, fisk ofta,kyckling,räkor,men ändå har jag väldig övervikt . dricker kaffe + en fullkornssmörgås till frukost, havregrynsgröt till lunch, middag med allternativt vilt ,fisk eller kyckling med 1 potatis sen äterjag ej nåt mera den dagen vad är det för fel jag gör?

Äter du frukt som måltid eller mellan målen? Har du ett rörligt eller stillasittande jobb?

Jag har minskat mina kolesterolvärden från astronomiskt höga till helt normala utan medicin genom att äta en hyfsat strikt LCHF-kost.

Jag utesluter helt bröd (så fullkornsmackan går bort. Bred lite smör på pålägget i stället), jag äter över huvud taget inte frukt, potatis, ris, pasta. Havregrynsgröten ger också högt sockerpåslag och eldar på din inflammation i kroppen som kolesterolet försöker släcka.

För att minska i vikt och få bra värden har du kommit till absolut rätt ställe :-) 

Gå in på Kostdoktorn.se och läs på vad LCHF är för nånting, så kommer du att gå en friskare framtid till mötes.  :)

Och om du sen tycker att nåt verkar konstigt eller stökigt så har du världens bästa forum här med massor med kost- och hälsointresserade mä'nniskor

• Like 4

Hej Evelynpet!

Det låter som du äter en ren och naturlig mat vilket är en bra start! Men om du vill försöka minska i vikt så bör du enligt LCHF minska på alla kolhydrater. Dvs skippa din frukt (=socker), allt ditt bröd (även fullkorn), din gröt och potatis. Kanske eventuellt också se över vilka grönsaker du stoppar i dig (en del kan ha mycket kolhydrater). Och givetvis låta bli allt annat sött, godis, kakor osv. Den energi du då "går miste om" ersätter du med fett som din nya vän och energikälla :) Jag tycker du genast skall lusläsa vad kostdoktorn (på denna sida) skriver i nybörjardelen. Finns massor med bra info, fakta och filmer där! Lycka till!

• Like 2