Jump to content

Te ,kaffe och mjölk

Recommended Posts

Jag dricker mycket te, även en del kaffe, men det har blivit mindre av det. Det är så gott och mysigt med en varm kopp te, vad man än pysslar med. Problemet är att det inte bara är te i koppen utan också mjölk. Mycket mjölk. Hur mycket upptäckte jag i går då jag mätte. Drack 4 koppar te igår, med över en dl mjölk i varje! Plus en kopp kaffe med lika mycket mjölk. Plötsligt hade jag satt i mig en halv liter mjölk som inte " märktes"...

Som följd har jag upptäckt att sockersuget blir värre dessa tedrickardagar. Inte så konstigt inser jag nu. Så härmed är det farväl till mjölken i te och kaffe. Suck.

Jag håller med dig.. Fast jag är framför allt kaffetant ;)

Gjorde samma "upptäckt" om mängden mjölk o gick över till grädde i kaffet. Det är inte alls lika gott, så jag har minskat på kaffet.

Nu dricker jag mer grönt the, med en skvätt grädde i.

Det är ju inte precis samma sak, för att uttrycka sig milt..

• Like 1

"Kaffetant.." rolig ord fast då gör det ju mig till en kaffegubbe :) 5-6 koppar svart kaffe dagligen.. minst en stor mugg vaniljte per kväll men bara kokosfett i... har lämnat bort allt annat från mina drycker men om det påverkat tidigare på mitt sockersug låter jag vara osagt.. vet inte alltså.

• Like 1

Prova med kokosfett i teet då? 

Själv vill jag ha allt te utan tillsatser, bara den goda smaken. Dricker gärna "blommiga" teer, grönt och roiboos.

Kaffe dricker jag nästan aldrig numera, eftersom jag älskar latte... med för mycket mjölk i. 

• Like 1

Ni som måste ha mjölk i kaffet eller grädde har jag världens bästa tips till! Ägglatte och så underbart gott! Mixa ett ägg, 1 msk kokosolja plus vaniljpulver eller kardemumma och sen i med ca 2 del kaffe och mixa igen. Blir en sjukt god skummig mejerifri cappuccino ;)

• Like 3

Grädde i te är oändligt mycket godare (fetare) och mer mättande än mjölk anser jag. En idé kan ju vara att köpa ett litet paket grädde och lyxa ner i teet under helgen och skippa mjölk/grädde helt i veckorna... Eller använda smör/kokosfett till vardags och grädde vid speciella tillfällen.

• Like 2

Jag dricker mycket te, även en del kaffe, men det har blivit mindre av det. Det är så gott och mysigt med en varm kopp te, vad man än pysslar med. Problemet är att det inte bara är te i koppen utan också mjölk. Mycket mjölk. Hur mycket upptäckte jag i går då jag mätte. Drack 4 koppar te igår, med över en dl mjölk i varje! Plus en kopp kaffe med lika mycket mjölk. Plötsligt hade jag satt i mig en halv liter mjölk som inte " märktes"...

Som följd har jag upptäckt att sockersuget blir värre dessa tedrickardagar. Inte så konstigt inser jag nu. Så härmed är det farväl till mjölken i te och kaffe. Suck.

Jag vill tro, att när du tar bort mjölken, så kommer du att uppskatta aromer och smakämnen i te och kaffe på ett bättre sätt.

I min mening, så "bedövar" mjölken en hel del av de goda smakerna som finns i dessa drycker, då fettet i mjölken skapar en beläggning på tungan, vilket medför att du inte ger dig möjligheten att känna dessa dryckers smaker fullt ut.

För mig försvann sockret och mjölken från kaffe och te redan innan jag gick över till LCHF, och när jag sedan även tog bort annat oxå som blev sött i min mun, så kändes det naturligt att höja ribban för dessa dryckers kvalitet och smak.

Men det är ju en smaksak...

• Like 1

Själv dricker jag mitt kaffe med äggmjölk. Ibland grädde på "lyxiga dagar". I te, vilket jag främst dricker, har jag altid i en tesked kokosolja (mixar i en mixer) och lite osötad mandelmjölk. Älskar kokossmaken tillsammans med ett kryddigt te. Detta med att dricka te/kaffe "plain" och "njuta av de naturliga smakerna" har jag aldrig förstått ;)  

• Like 2

Jag dricker också mitt te med kokosfett i av samma orsak som du.. älskar kokossmaken i. Det finns ju en massa kryddade tesorter så förstår folk som hittat sin smak på det sättet men när man kan slå ihop nyttan och smakupplevelsen med den kombinationen så kör jag den ..tills man tröttnar eller hittar en ny smak ;) ..det är ju som nån redan skrev bara en smaksak...

• Like 2

Mitt sätt liknar margarethas men jag kör bara 50 gr smör och 2 ägg tillsammans med 3 dl kokande vatten. Har inte kommit igång med kokosfettandet ännu. 

För övrigt måste man ju nästan komplettera alla börja LCHF listor med att införskaffa en bra mixerstav. Min används jämt: äggmjölk, mos på kål osv. Underbart!

Jag är också en kaffetant!

Så jag  har i 3g kokosfett, 3g smör och pytteskvätt 40%grädde. Då kan jag dricka fler koppar under dagen! (Har ett skålat mått det står 2ml på) Spolar av måttet med heta vattnet och rör med sked.

Jag testade med en msk av kokosolja och smör först men vad ska jag då ha i mina andra kaffekoppar??

Grädden är som avvänjning. 

Innan hade jag nog också i nästan e dl i en kaffemugg. Kan dricka 4-5 koppar om dagen.

Te går bra utan.

Jag är också en kaffetant!

Så jag  har i 3g kokosfett, 3g smör och pytteskvätt 40%grädde. Då kan jag dricka fler koppar under dagen! (Har ett skålat mått det står 2ml på) Spolar av måttet med heta vattnet och rör med sked.

Jag testade med en msk av kokosolja och smör först men vad ska jag då ha i mina andra kaffekoppar??

Grädden är som avvänjning. 

Innan hade jag nog också i nästan e dl i en kaffemugg. Kan dricka 4-5 koppar om dagen.

Te går bra utan.

Jag har 1msk oavsett hur många muggar jag dricker 1 i varje mugg

Jag älskar kaffe, min enda last (?). En stor del av livet har det varit ett absolut måste med mjölk i kaffet. Frukosten har varit fullkomligt förstörd om mjölken varit slut. Jag har tackat nej till kaffe om det inte funnits mjölk. Känns det igen?

Numera har jag en liten (eller ibland stor...) skvätt Arlas Eko vispgrädde i kaffet på morgonen. Ingen annan frukost. Dricker sedan svart resten av dagen. Tycker att grädde är SÅ mycket godare än mjölk. Kan inte längre dricka med mjölk, det blir svalt, jolmigt och sött. Usch. Ibland dricker jag kaffe med grädde senare på dagen, då fungerar det som ett mellanmål för att jag ska kunna skjuta fram en måltid lite.

Ibland har jag en sked kokosfett i mitt svarta kaffe, men det är enbart för att få i mig fettet. Kaffet blir ju fördärvat, enligt min åsikt.

Kontentan är i alla fall att det inte är så jättesvårt att ställa om sig. Den livsviktiga mjölken var ganska lätt att vänja sig av med, efter sådär 25 års kaffedrickande med mjölk.

• Like 3

Jag dricker nästan aldrig mjölk. Men jag dricker minst en liter te om dagen och måste ha mjölk i teet. Så det blir nog ett par deciliter om dagen där. Men det tål jag, och det ger jag aldrig upp. Mitt te med mjölk rör ingen!

Kaffe däremot dricker jag utan mjölk.