Malin303 Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Helt plötsligt har sötsuget från den gamla dåliga (snabba kolhydratätar-) tiden dykt upp igen O jag fattar ingenting! Jag misskötte kosten över jullovet o det kanske inte är så begåvat.. Men det har jag gjort förr och efter ungefär en veckas jobbig "detox" brukar jag vara på banan igen. Då brukar också suget ha gett med sig (med undantag för PMS-suget, vilket botas med en liten chokladkaka och elaka-kärring piller.. ) Nu kan jag plötsligt bli vrålsugen, utan nån som helst förklaring, det är skitjobbigt! Jag har dragit ner på mejeriprodukter, mjölk i kaffet till exempel, och försökt hitta tid till att röra på mig.. Men jag läser en kurs som egentligen är alldeles för svår för mig, och den slukar varenda gnutta egentid! Dessutom blir jag vansinnigt stressad av att inte fatta vad jag håller på med, kan tänka mig att det bidrar. Jag har tagit till varenda knep i boken, ändå kommer det där jäkla suget. Hittills har jag stått emot, men det är nog bara en tidsfråga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Promenader brukar minska både stress och sug för mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Stress är inget att leka med... man kan bara hoppas på att det är tillfälligt och kämpa vidare. Eftersom du läser mycket nu med studier så kan det ha sin förklaring där. Jag studerar inte längre och har ingen stress på det sättet men läser mycket tjocka böcker och har alltid problem med tankar att måste ha något att tugga på och det är ibland svårt att helt släppa detta... som sagt kämpa på.. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted January 24, 2014 Author Share Posted January 24, 2014 Promenader brukar minska både stress och sug för mig. Ja, samma här! O att springa är ännu bättre, eller ja, springa, jag lufsar fram.. Men då mår jag verkligen bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted January 24, 2014 Author Share Posted January 24, 2014 Stress är inget att leka med... man kan bara hoppas på att det är tillfälligt och kämpa vidare. Eftersom du läser mycket nu med studier så kan det ha sin förklaring där. Jag studerar inte längre och har ingen stress på det sättet men läser mycket tjocka böcker och har alltid problem med tankar att måste ha något att tugga på och det är ibland svårt att helt släppa detta... som sagt kämpa på.. Tack för peppen! Jag lyckades släppa på det där "läsa-knapra" sambandet när jag började plugga. Men jäklar vad hårt det satt! Nu hänger det nog ihop med den här jävla kursen, som jag dessutom MÅSTE ta. Annars får jag inte ut nån examen.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Det är garanterat stressymptom. Andas, tänkt på sommar och sol en stund eller vad du nu behöver för att inte hetsa upp dej. Res dej, gå ett varv och stretcha musklerna... få nånting annat att tänka på än hur synd det är om dej som måste sitta och vrålplugga. Jag har ett minne av att My, lchfingenjören också hade tentastress alldeles nyligt. Ta en kopp gott te. Knapra på en chili, ha lite gurka att stoppa i munnen när du behöver nåt att tugga på. Ofta kan man lura hjärnan lite bara av att tugga... typ som en tröstnapp. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 För mig räcker det oftast att ha bara ett glas vatten brevid.. att lura hjärnan med 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 För mig räcker det att öka fettet jätte mycke någon dag så försvinner det även att äta mig övermätt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 vet precis hur det är. Jag sitter med mitt försenade "/&() exjobb som inte blev klart i tid pga sjukdom. Har kommit till stadiet att jag kan titta på det utan att få ångest, men lite press och jag vill automatiskt ÄTA mig ur det.. Har tänkt testa ketobollar i em. Te i all ära, men det hjälper inte mot stress-tenta-skrivångest särskilt inte när man en gång i tiden programmerat hjärnan att i de lägena är socker ok att moffa.. Men fett kokos och kakao kanske kan hjälpa lite? Värt ett försök iaf! Har ett pumpabröd jag får äta också som är sött i smaken av sig själv (osötat) tack vare mandelmjölet och pumpan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted January 24, 2014 Author Share Posted January 24, 2014 vet precis hur det är. Jag sitter med mitt försenade "/&() exjobb som inte blev klart i tid pga sjukdom. Har kommit till stadiet att jag kan titta på det utan att få ångest, men lite press och jag vill automatiskt ÄTA mig ur det.. Har tänkt testa ketobollar i em. Te i all ära, men det hjälper inte mot stress-tenta-skrivångest särskilt inte när man en gång i tiden programmerat hjärnan att i de lägena är socker ok att moffa.. Men fett kokos och kakao kanske kan hjälpa lite? Värt ett försök iaf! Har ett pumpabröd jag får äta också som är sött i smaken av sig själv (osötat) tack vare mandelmjölet och pumpan. Ja fy fan! Jag får ångest bara av att TÄNKA på den jäkla kursen. Den är, som sagt, alldeles för svår för mig, en masterskurs som egentligen kräver examen plus yrkeserfarenhet. Jag fick dispens för att gå den, har bara läst på grundnivå och har alltså inte ens examen än.. men MÅSTE klara kursen för att FÅ UT min examen. Kursansvarige lärare ville inte ge mig dispens men studievägledaren körde över honom.. Nu har jag liksom inget att välja på, men jag är hundra på att han kommer att underkänna mig om han bara får en chans. Jag kanske bara är paranoid.. Det tar aldrig slut heller, jag har hela den här terminen på mig att lida! Okej, trycket är större än vad jag har insett själv, tills jag plitade ner de här raderna Läskigt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emmi Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Jag har för mig att någoni en annan tråd skrev att magnesiumbrist kan manifesteras som sug... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Helt plötsligt har sötsuget från den gamla dåliga (snabba kolhydratätar-) tiden dykt upp igen O jag fattar ingenting! Jag misskötte kosten över jullovet o det kanske inte är så begåvat.. Men det har jag gjort förr och efter ungefär en veckas jobbig "detox" brukar jag vara på banan igen. Då brukar också suget ha gett med sig (med undantag för PMS-suget, vilket botas med en liten chokladkaka och elaka-kärring piller.. ) Nu kan jag plötsligt bli vrålsugen, utan nån som helst förklaring, det är skitjobbigt! Jag har dragit ner på mejeriprodukter, mjölk i kaffet till exempel, och försökt hitta tid till att röra på mig.. Men jag läser en kurs som egentligen är alldeles för svår för mig, och den slukar varenda gnutta egentid! Dessutom blir jag vansinnigt stressad av att inte fatta vad jag håller på med, kan tänka mig att det bidrar. Jag har tagit till varenda knep i boken, ändå kommer det där jäkla suget. Hittills har jag stått emot, men det är nog bara en tidsfråga Då du uppenbarligen dragit ner på mejeriprodukter, men inte tagit bort de helt, så kanske en klick smör kan dämpa sötsuget. För mig har smör en både omedelbar och mycket effektiv verkan. Jag blir lugn av smör... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Ja fy fan! Jag får ångest bara av att TÄNKA på den jäkla kursen. Den är, som sagt, alldeles för svår för mig, en masterskurs som egentligen kräver examen plus yrkeserfarenhet. Jag fick dispens för att gå den, har bara läst på grundnivå och har alltså inte ens examen än.. men MÅSTE klara kursen för att FÅ UT min examen. Kursansvarige lärare ville inte ge mig dispens men studievägledaren körde över honom.. Nu har jag liksom inget att välja på, men jag är hundra på att han kommer att underkänna mig om han bara får en chans. Jag kanske bara är paranoid.. Det tar aldrig slut heller, jag har hela den här terminen på mig att lida! Okej, trycket är större än vad jag har insett själv, tills jag plitade ner de här raderna Läskigt! Jag har börjat följa lchfingenjlrens blogg som så många andra och hon har ju verktygslådan som hon kallar det med övningar för självkänslan. Det har hjälp mig med exjobbs ångesten, så de kan jag rekommendera! Gäller att vända tanken gången från jag kan inte till visst fan kan jag! Och sockermonstret går att föra över till den jobbige fan som sitter på axeln och talar om att man inte kan. Tankar är otroligt kraftfulla, särskilt när det gäller en själv och om vad man kan och törs. Du kan! *viftar med pompomsen* 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted January 25, 2014 Author Share Posted January 25, 2014 Jag har börjat följa lchfingenjlrens blogg som så många andra och hon har ju verktygslådan som hon kallar det med övningar för självkänslan. Det har hjälp mig med exjobbs ångesten, så de kan jag rekommendera! Gäller att vända tanken gången från jag kan inte till visst fan kan jag! Och sockermonstret går att föra över till den jobbige fan som sitter på axeln och talar om att man inte kan. Tankar är otroligt kraftfulla, särskilt när det gäller en själv och om vad man kan och törs. Du kan! *viftar med pompomsen* Tack! Ja jösses, jag insåg inte riktigt hur jäkla stressad jag är över denna eländiga kurs tills jag såg vad jag själv hade skrivit.. Det är ju rätt intressant. Självkännedomen är klen emellanåt.. Nu känns det uppenbart att "sötsuget från ingenstans" inte kommer från ingenstans utan har en tydlig avsändare. Det känns faktiskt bättre, lättare att hantera när jag vet vad det beror på och att det är tidsbegränsat. Jag har skummat lite på LCHF-ingenjörens blogg förut, men gav upp eftersom jag tycker hon har ett så dåligt språk! Jag ska läsa igen och öva mig i att bortse från det, läsa innehållet istället (svårt för språkfascisten i mig, men nyttigt ) Rent praktiskt inser jag att jag måste äta rätt, sova ordentligt och hitta tid till att träna om jag ska spöa sockermonstret den här rundan. Nån som har kommit på än hur man får fler timmar per dygn..? Nä, okej, allvarligt.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted January 25, 2014 Author Share Posted January 25, 2014 Då du uppenbarligen dragit ner på mejeriprodukter, men inte tagit bort de helt, så kanske en klick smör kan dämpa sötsuget. För mig har smör en både omedelbar och mycket effektiv verkan. Jag blir lugn av smör... Hmm, smör med lugnande effekt.. Intressant Jag har dragit ner på mejeri i det som bara jag stoppar i mig. Men jag kockar till en familj på sex pers, jag har mina standardlösningar o recept på det som funkar hemma hos oss, och det är i stort sett alltid mejeriprodukter i all mat. Just nu har jag varken tid eller energi att lägga på att svänga om där. Dricker du fettkaffe? Eller klämmer du bara en klick smör rakt av? Jag testade fettkaffe för ca ett år sedan, och det var något av det vedervärdigaste jag någonsin smakat! Men vad tusan, jag är inte en sämre människa än att jag kan prova igen Ska testa smör åxå 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Bra att du hittat orsaken till suget! Det blir lättare att hantera då, åtminstone i min erfarenhet Jag har vant mig och försöker tysta språkfascisten i mig. Gillar hennes energi och positivitet och det har smittat av sig på mig. Så länge ingen skriver urs, imon, eller ständigt använder de och dem fel De övningar hon skriver om är ju inte unika så de finns garanterat i fler upplagor på nätet. Jag har tidigare försökt äska fler timmar per dygn, alternativt en eller två extra dagar per vecka men fått avslag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted January 25, 2014 Author Share Posted January 25, 2014 När jag läser texter där skribenten genomgående använder "dem" får jag en överväldigande lust att ställa mig upp och rya "DEM" ÄR OBJEKTSFORMEN AV "DE", DET ÄR INTE RYMDFYSIK VI SNACKAR OM HÄR!! Inser att jag är jättetöntig och håller klaffen stängd. Språkfascisten behöver hursomhelst öva på att vara tyst. Har du försökt att överklaga beslutet? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Hmm, smör med lugnande effekt.. Intressant Ska testa smör åxå Gör ett gott kryddsmör... Jag har ett tomatsmör som jag kan äta skedvis av till vad som helst eller bara rakt av som det är.Vanligt smör rakt av är lite jobbigt att få i sej. Funkar att "dippa" valnötter i smör dock. Det blir lite som en "macka" På vintern har jag alltid smöret stående utanför kylen i en smörbytta från Rörstrands som mamma hade när jag var liten. Då är det alltid lagom mjuky att använda. Jag tycker inte Arlas smör är gott heller, utan väljer andra märken beroende på vad jag får tag på. Oftast blir det Valio eller Bregott eftersom det är vad som finns på min affär. Många säger att Ålandssmör är outstanding 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 När jag läser texter där skribenten genomgående använder "dem" får jag en överväldigande lust att ställa mig upp och rya "DEM" ÄR OBJEKTSFORMEN AV "DE", DET ÄR INTE RYMDFYSIK VI SNACKAR OM HÄR!! Inser att jag är jättetöntig och håller klaffen stängd. Språkfascisten behöver hursomhelst öva på att vara tyst. Har du försökt att överklaga beslutet? Ja, och orkar du inte bry dig om de och dem, skriv DOM för helsike! Viktiga, allvarliga saker det där! Beslutet gick visst inte att överklaga. Otroligt irriterande.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted January 28, 2014 Author Share Posted January 28, 2014 Gör ett gott kryddsmör... Jag har ett tomatsmör som jag kan äta skedvis av till vad som helst eller bara rakt av som det är. Vanligt smör rakt av är lite jobbigt att få i sej. Funkar att "dippa" valnötter i smör dock. Det blir lite som en "macka" På vintern har jag alltid smöret stående utanför kylen i en smörbytta från Rörstrands som mamma hade när jag var liten. Då är det alltid lagom mjuky att använda. Jag tycker inte Arlas smör är gott heller, utan väljer andra märken beroende på vad jag får tag på. Oftast blir det Valio eller Bregott eftersom det är vad som finns på min affär. Många säger att Ålandssmör är outstanding Vilken form av tomat har du i smöret? Tomatpuré? Har käkat vitlökssmör med sked *raap* det är gott, men inte särskilt hångelvänligt O är redo för omväxling Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Vilken form av tomat har du i smöret? Tomatpuré? Har käkat vitlökssmör med sked *raap* det är gott, men inte särskilt hångelvänligt O är redo för omväxling Jag fick en väldigt spicy tomatsås av dottern i julklapp. Inköpt på Oil & Vinegar i Belgien, men den är snart slut så jag ska se om den finns i Sverige också. Kryddar lite mer med persillade och persilja. Skulle kunna tänka mej att soltorkade tomater och Chili skulle kunna funka som alternativ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted January 28, 2014 Author Share Posted January 28, 2014 Jag fick en väldigt spicy tomatsås av dottern i julklapp. Inköpt på Oil & Vinegar i Belgien, men den är snart slut så jag ska se om den finns i Sverige också. Kryddar lite mer med persillade och persilja. Skulle kunna tänka mej att soltorkade tomater och Chili skulle kunna funka som alternativ Tackar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Vilken form av tomat har du i smöret? Tomatpuré? Har käkat vitlökssmör med sked *raap* det är gott, men inte särskilt hångelvänligt O är redo för omväxling Bjud hångelkompisen på samma 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted January 29, 2014 Author Share Posted January 29, 2014 Bjud hångelkompisen på samma Ack, han är inte lika förtjust i vitlök som jag.. Men jag snodde ihop ett tomatsmör, så nu får jag hångla igen 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Ack, han är inte lika förtjust i vitlök som jag.. Men jag snodde ihop ett tomatsmör, så nu får jag hångla igen Blev det bra utan min mirakelsås? I så fall tar jag gärna tips för den gick nästan åt när vi hade ungdomar på lunch idag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted January 30, 2014 Author Share Posted January 30, 2014 Blev det bra utan min mirakelsås? I så fall tar jag gärna tips för den gick nästan åt när vi hade ungdomar på lunch idag Jag använde soltorkade tomater och basilika och lite vitlök (men kan man hejda sig.. ) som jag mixade o blandade med smör. Det blev okej, nästa gång ska jag nog hetta upp med lite chili, eller nåt annat med lite tryck i 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts