Jump to content

hur mycket fett?

helenah
 Share

Recommended Posts

Hejsan igen!

Har känt att jag är hungrig ganska ofta.

Tex till en bit kött eller nåt så tar jag ca 2matskedar smör.

Tycker att jag har mycket fett så det dryper,då jag äter. :huh:

Men är det ändå för lite?

Till kaffet. grädde. Och ibland även en tsk kokosolja.

Hur mycket fett under dagen äter ni?

I bland äter jag upp till 50g smör under dagen.För lite?Eller vad säger ni?

Tackar för mig :)

Det beror på vad ditt mål är och vad du äter i övrigt. Hungrig ska du dock inte behöva vara. Är du hungrig "på riktigt# eller är det "bara" sug? Om det är genuin hunger så prova att dra ner på ev. kolhydrater eller på proteinet och ät mer fett och se om det hjälper. Våga experimentera! 

Mycket fett!

Helst 70-80E%!

Blev du klokare av det?

Omsatt till verkligheten.. var inte rädd för mat med fett i.. eller rättare sagt.. se till att ät mest mat med fett i.. så slipper du lägga till så mycket smör!

• Like 1

Om du tar det väldigt teoretisk:

Om du tänker äta säg 2000 kcal och väger 70 kg.

kolhydrat och protein ger 4 kcal per gram  och fett 9 kcal per gram.

Du bör äta ca 1 g protein per kg kroppsvikt, dvs 70 g per dag = 280 kcal.

Hur mycket kolhydrater vill du äta? Säg 20 g = 80 kcal.

Kolhydrater+protein = 280 + 80 = 360 kcal.

2000 - 360 = 1640 kcal sm då ska komma från fett.

1640 / 9 = 182 g fett! Fördelar du det på 3 måltider blir det runt 60 g per gång.

Nu äter du ju inte rena näringsämnen. Kött innehåller ca 20 g protein per 100 g och 10-15 g fett. Ägg 10 g fett och 12 g protein per 100 g osv. 

Så äter du en köttbit på 120 g får du ca 12-20 g fett därifrån. Så då behöver du lägga till ca 60 g smör (80% fett) eller nästan 1,5 dl creme fraiche 34% eller 3 matskedar olja. 

Det var den matematiska lösningen.

Den andra är enligt Anna Hallén m fl:

en handflata (med fingrar) kött till varje måltid plus 1 dl  fet sås/creme fraiche eller gräddbaserad sås eller 0,5 dl (50 g) smör, olja eller majonäs. 

Kom inte med handflata skrev jag i en annan tråd fick jätte mycke på hopp för det men jag kör med handflata protein

Dryper det så får du äta några grönsaker till som kan suga upp... ;-)

Ska tilläggas - om du har att ta av på kroppen behöver du antagligen inte äta så mycket (fett) utan kroppen ska ju fås att ta av reserverna. Du ska äta tills du blir mätt men inte mer. innan kroppen har lärt sig ta av förråden kan man behöva äta lite mer. Det här är bara ett teoretiskt resonemang för att förstå hur mycket fett man faktiskt kan behöva ligga på för att bli mätt....

Oj då!

Jag verkar äta för tok för lite fett!

Jag vill gå ner i vikt,då jag har ca 25kg övervikt.Men även att må bättre på alla sätt.Har märkt att jag inte längre blir "sur"när jag börjar bli hungrig :)

Ska försöka att äta mer fett.Är kanske fortfarande lite försiktig.Kan man äta för mycket fett?

Tack för alla svaren :)

Det var den matematiska lösningen.

Tack för den, Gladan! Har inte tänkt så förut... Jag mår illa av stora mängder fett på en gång och försöker hitta en lagom balans i en något liberalare hållning (30-35g kolh). Kan vara värt att se över fördelningen lite kanske... Hm...  ^_^

Försök lära dig lita på dina mättnadssignaler. Hur mycket fett man behöver äta är individuellt. Är man igång mycket fysiskt behöver man mer energi. Men det talar din kropp om för dig om du lyssnar på dess signaler. Villkoret är dock att du inte äter för mycket kolhydrater samtidigt. Jag hade en period då jag åt för lite fett. Blev orkeslös o nere. Det luriga för mig var att hungern inte var så stor, det var orken o humöret som tröt. Tror alla måste prova sig fram till sin egen bästa blandning. Tror även den kan variera mellan sommar/vinter, med om man har en infektion (ex förkylning) i kroppen mm. För många kräver det dock en del övning att lyssna på sin kropp o sluta misshandla den.

Oj då!

Jag verkar äta för tok för lite fett!

Jag vill gå ner i vikt,då jag har ca 25kg övervikt.Men även att må bättre på alla sätt.Har märkt att jag inte längre blir "sur"när jag börjar bli hungrig :)

Ska försöka att äta mer fett.Är kanske fortfarande lite försiktig.Kan man äta för mycket fett?

Tack för alla svaren :)

Om du ställer om din kropp till fettförbränning, näringsmässig ketos (nutritional ketotsis) använder kroppen fettet som bränsle. Du blir alltså inte fet av fett  :)  Två killar som är bra på att förklara detta är forskarna Jeff Volek och Steve Phinney. Här är en video där de på ett lättfattligt sätt går till grunden med att förklara fenomenet http://www.youtube.com/watch?v=OFD2q5iqevY

Hejsan igen!

Har känt att jag är hungrig ganska ofta.

Tex till en bit kött eller nåt så tar jag ca 2matskedar smör.

Tycker att jag har mycket fett så det dryper,då jag äter. :huh:

Men är det ändå för lite?

Till kaffet. grädde. Och ibland även en tsk kokosolja.

Hur mycket fett under dagen äter ni?

I bland äter jag upp till 50g smör under dagen.För lite?Eller vad säger ni?

Tackar för mig :)

Här är ett av många sätt som jag brukar jag göra:

En stor klick smör får fräsa i pannan, där vitlök sedan får svettas med en stund. Köttet strimlar jag och låter det brynas innan jag kör ner passerade tomater.

Kokar upp, skickar i några goda kryddor och låter det hela puttra tills köttet blir mört. På så sätt behövs heller inte något av de finare köttsorterna väljas. På slutet skickar jag ner grönsaker som tidigare slungats runt i smör och örtkryddor.

Är jag riktigt på gång, så monterar jag även ner en smörklick på slutet, och lär då komma upp i 60-70 gram smör totalt. Smöret gifter sig med allt det andra i pannan, och ger en härligt len smak på anrättningen...

• Like 1