Anders A Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Av en slump tittade jag i en av de första broschyrerna jag laddade ner när jag började med LCHF för ca 3 månader sedan och upptäckte denna text: "Undvik helst: MARGARIN! Som är en kemisk produkt med diverse tillsatser. Här ingår även Becel och Flytande smör&rapsolja." http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/01/lchf-5.pdf Det var detta sista som fick mig att haja till. Det är just Arlas flytande smör & rapsolja som jag använder till all matlagning sedan jag kastade bort margarinet. Jag trodde att just smör och rapsolja var bra grejer, att de sedan är flytande kan väl inte göra så stor skillnad? Eller, har jag fel där?? Finns det någon tillsats som gör att den blir olämplig? Har inte hittat något om detta någon annanstans förutom i just denna broschyr... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Av en slump tittade jag i en av de första broschyrerna jag laddade ner när jag började med LCHF för ca 3 månader sedan och upptäckte denna text: "Undvik helst: MARGARIN! Som är en kemisk produkt med diverse tillsatser. Här ingår även Becel och Flytande smör&rapsolja." http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/01/lchf-5.pdf Det var detta sista som fick mig att haja till. Det är just Arlas flytande smör & rapsolja som jag använder till all matlagning sedan jag kastade bort margarinet. Jag trodde att just smör och rapsolja var bra grejer, att de sedan är flytande kan väl inte göra så stor skillnad? Eller, har jag fel där?? Finns det någon tillsats som gör att den blir olämplig? Har inte hittat något om detta någon annanstans förutom i just denna broschyr... Det har med det här att göra: http://www.arla.se/default____17801.aspx?selectedmenuitem=17305 Rapsolja 70%, skummjölk, smörolja 8%, mjölksyrakultur, ohärdat vegetabiliskt fett, salt 1,25%, emulgeringsmedel(solroslecitin), naturlig smörarom Notera smöroljan och solroslecitinet, samt smöraromet... Det där kallar jag knappast för smör. Smörolja är oljan man tar vara på när man kokar smör för att tillverka Ghee. Detta är vad smörolja är: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=598〈=sv Solroslecitin är i övrigt solrosolja, en del av det. Men det kan dock innehålla spår av proteinet i solros. För de som är allergiska mot detta är det rätt viktigt att känna till! Smörarom är en mjölk- och laktosfri smaksättare. Frågan är vart det där smöret är som sagt? Hoppas inte det är smörarom som man läst om ger lungskador dessutom.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Ja, det gör det som synes knappast nyttigare för att det är flytande men man förstår att många nog tror det Livsmedelsindustrin är inte intresserade av att förse oss med det som är nyttigt men spinner gärna på vår "tro" om vad som är nyttigt för att åter kränga på oss skräp Satsa istället på vanligt smör kokosolja eller varför inte koncentrerat smör (ghee) som man kan be handeln ta hem i 2 kilos hinkar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Feff Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Jag tror inte att man blir tjock av Arlas smör och rapsolja. Så jag tycker du lugnt kan använda den om du trivs med den. Själv kör jag på vanligt smör för den goda smaken skull samt att jag är skeptisk till ovan nämnda "konstigheter", men inte tror jag att du dör av den. Oftast finns det mycket annat man kan välja bort innan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Jag tror inte att man blir tjock av Arlas smör och rapsolja. Så jag tycker du lugnt kan använda den om du trivs med den. Själv kör jag på vanligt smör för den goda smaken skull samt att jag är skeptisk till ovan nämnda "konstigheter", men inte tror jag att du dör av den. Oftast finns det mycket annat man kan välja bort innan. Jag uppfattade inte frågan som en anledning till att man skulle bli tjock av den, utan vilka anledningar det kunde finnas till att inte använda den... Dessa anledningar tycker jag presenterades bra i svaren ovan. Sen är det ju fortfarande upp till var och en att välja att använda vad man vill, men valet kan bli lättare om man vet vad det är man väljer emellan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted January 12, 2013 Author Share Posted January 12, 2013 Nej, jag frågade inte så mycket för viktens skull - nu minus 11 kg på ej så strikt LCHF :-) - utan mest om det var något i denna produkt som inte var så bra för oss.Tack för svaren, jag kommer nu att gå över till vanligt smör istället, inte så svårt egentligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts