Bengt Nilsson Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Sveriges förening för högkänsliga Kort text från deras hemsida Högkänsliga personer, eller Highly Sensitive Persons (HSP), föds med ett nervsystem som är känsligare än hos genomsnittet och en hjärna som fungerar lite annorlunda än hos andra människor. Detta gör högkänsliga personer extra mottagliga för sin emotionella och fysiska miljö. De lägger märke till mycket mer än andra och bearbetar allt på en djupare nivå. Högkänslighet – vad är det? Testa dig själv (pdf-dokument) Ilse Sand har skrivit en bok om högkänslighet och även där kan man testa sig själv. Älska dig själv – en guide för särskilt sensitiva och andra känsliga själar HSP – test Elaine Arons självtest 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Na, jag är ganska okänslig och en fara de högkänsliga, tror jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Jag känner igen mig i en del som t ex det här: Högkänsliga personer tänker gärna globalt, de kan ofta ana faror och inse konsekvenserna av ett visst handlande innan andra människor gör det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Japp, jag är högkänslig och introvert. De två hänger nog ihop en hel del skulle sig tro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Tack för länkarna, det var mycket intressant läsning. Känner igen mig i mycket och är glad åt att vara en högkänslig person Hittade också en mycket bra artikelserie i SvD via en av länkarna; http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/att-vara-extra-kanslig-kan-vara-en-fordel_8192516.svd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amj Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Japp och glad för det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Na, jag är ganska okänslig och en fara de högkänsliga, tror jag. Det har då inte märkts på dina ilägg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Det har då inte märkts på dina ilägg Jag försöker uppföra mig, men lyckas inte alltid. Jag kan vara en riktig bulldozer om jag inte skärper mig. Hade jag varit man hade man använt "dynamisk" för att beskriva mig, men eftersom jag är kvinna är jag bara jobbig. Men jag respekterar att andra människor kan vara känsliga som i högkänslig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Jag är nog att betrakta lågkänslig på lägre nivåer. Ibland tom okänslig som kan även kallas för tjurskallighet. Oroar mig oftast inte i onödan samt går systematiskt och metodiskt tillväga med det mesta. Är relativt jordnära samt vågar ta risker efter egna kalkyler. Klarar av och bita mig djupt i läppen och muttrar på sin höjd när man har ont. Mam skulle kunna nästan säga att jag saknar ordet "aj" i ordförrådet. Tror mig vara den totala motpolen till högkänslighet... som även har sina avigsidor. Det i kombination med nästan hemska mängder finsk "sisu", flyttar berg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Jag fick verkligen en "aha"- upplevelse här! Stämmer absolut på mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts