Jump to content

Recommended Posts

Sveriges förening för högkänsliga

Kort text från deras hemsida

Högkänsliga personer, eller Highly Sensitive Persons (HSP), föds med ett nervsystem som är känsligare än hos genomsnittet och en hjärna som fungerar lite annorlunda än hos andra människor. Detta gör högkänsliga personer extra mottagliga för sin emotionella och fysiska miljö. De lägger märke till mycket mer än andra och bearbetar allt på en djupare nivå. 

Högkänslighet – vad är det?

Testa dig själv (pdf-dokument)

Ilse Sand har skrivit en bok om högkänslighet och även där kan man testa sig själv.

Älska dig själv – en guide för särskilt sensitiva och andra känsliga själar

HSP – test

Elaine Arons självtest

H%C3%B6gk%C3%A4nslig-HSP-test-211x300.jp

• Like 4

Det har då inte märkts på dina ilägg  ;)

Jag försöker uppföra mig, men lyckas inte alltid. Jag kan vara en riktig bulldozer om jag inte skärper mig. Hade jag varit man hade man använt "dynamisk" för att beskriva mig, men eftersom jag är kvinna är jag bara jobbig. Men jag respekterar att andra människor kan vara känsliga som i högkänslig.

• Like 1

Jag är nog att betrakta lågkänslig på lägre nivåer. Ibland tom okänslig som kan även kallas för tjurskallighet. Oroar mig oftast inte i onödan samt går systematiskt och metodiskt tillväga med det mesta. Är relativt jordnära samt vågar ta risker efter egna kalkyler. Klarar av och bita mig djupt i läppen och muttrar på sin höjd när man har ont. Mam skulle kunna nästan säga att jag saknar ordet "aj" i ordförrådet. Tror mig vara den totala motpolen till högkänslighet... som även har sina avigsidor. Det i kombination med nästan hemska mängder finsk "sisu", flyttar berg.