MKJ Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Ibland blir jag sugen på något lite salt och smakrikt men bara för smakens skull. Jag kan knapra i mig en bit alg eller ta lite grillkrydda i handen. När jag var liten brukade jag sitta och slicka på en buljongtärning när jag läste en bok. Nu undviker jag glutamat och vill inte ha för mycket salt men lite. Nu när LCHF är populärt tänkte jag att det kanske kommit några snacks att knapra på som är extremt energisnåla. Jag äter ju inte LCHF själv och tål inte fett så bra så det skall vara något som helt enkelt inte innehåller så mycket energi av något slag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Gurkstavar och andra grönsaker. Gott med salt och paprikapulver. Avocadobitar om det går ner. Krispiga salladsblad med någon skiva ost, det blir lite att "tugga på" om det är viktigt. Färsk broccoli eller blomkål i små bitar, kanske doppa i något (olja, vinäger etc.). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Grönkålschips. Bär gummies kanske? Det är bara gelatin och bär. Men min röst går till grönkålschipsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Vem bryr sig om kalorier! Pig scratchings är gott! Eller gurkstavar och andra grönsaker. Gott med salt och olivolja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 24, 2014 Author Share Posted January 24, 2014 Grönkålschips. Bär gummies kanske? Det är bara gelatin och bär. Men min röst går till grönkålschipsen. Har du smakat grönkålschipsen? Det finns visst flera sorter. Det är just något så där knaprigt och lite kryddigt och salt som jag är ute efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Har du smakat grönkålschipsen? Det finns visst flera sorter. Det är just något så där knaprigt och lite kryddigt och salt som jag är ute efter. Precis så där knaprigt som man vill ha ibland utan att "äta" något. Alla vitaminer är bonus. För mer kryddig variant använd eldigare krydda. Jag tar och river bladen från grönkål (inte stjälkarna), blandar sedan med lite olja och salt. Försiktigt med saltet, det slår igenom fort. Jag har även haft kardemumma på, jättegott. Sedan in i ugnen, ca 45 minuter på 100 grader. Köpta har jag bara provat Renee Voltaires, dom var goda. Mina var godare 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 24, 2014 Author Share Posted January 24, 2014 Precis så där knaprigt som man vill ha ibland utan att "äta" något. Alla vitaminer är bonus. För mer kryddig variant använd eldigare krydda. Jag tar och river bladen från en grönkål (inte stjälkarna), blandar sedan med lite olja och salt. Försiktigt med saltet, det slår igenom fort. Jag har även haft kardemumma på, jättegott. Sedan in i ugnen, ca 45 minuter på 100 grader. Köpta har jag bara provat Renee Voltaires, dom var goda. Mina var godare Jaha, du gör egna, det var avancerat! Blir dom torkade då så dom blir knapriga? Vi har en varmluftsugn så det kanske går fortare. Jag trodde först du menade dom från Renee Voltaire och dom har flera sorter. Om det nu var där jag såg dom men jag har bara sett grönkålssnacks på ett ställe så det var nog samma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Jaha, du gör egna, det var avancerat! Blir dom torkade då så dom blir knapriga? Vi har en varmluftsugn så det kanske går fortare. Jag trodde först du menade dom från Renee Voltaire och dom har flera sorter. Om det nu var där jag såg dom men jag har bara sett grönkålssnacks på ett ställe så det var nog samma. Det är jätteenkelt att göra och går fort (utom tiden i ugnen). Ja dom blir knapriga. Det här är ett snack som alla i min familj älskar, LCHF eller ej, precis som fröknäckena. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 24, 2014 Author Share Posted January 24, 2014 Det är jätteenkelt att göra och går fort (utom tiden i ugnen). Ja dom blir knapriga. Det här är ett snack som alla i min familj älskar, LCHF eller ej, precis som fröknäckena. Fröknäcke är ju också gott men jag mår inte så bra av dom. Kanske för mycket fett för mig eller kombinationen fett och knaprigt. Vi brukade knapersteka persilja när jag var liten, det är också gott men man får vara försiktigt så dom inte smakar bränt. Vitaminerna far nog all världens väg både i grönkålen och persiljan men mineralerna finns ju kvar och förhoppningsvis några av dom andra ämnena också. Vi har lite restbitar av grönkål kvar i kylen sedan i julas. Skrapet som är kvar efter att min sambo lyckades komma över en hel säck Det kanske vi kan testa på annars verkar det vara svårt att få tag i färsk grönkål nu och kanske lite synd att göra snacks av den om man skulle komma över lite grann. Undrar om det finns några andra blad man skulle kunna använda också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Fröknäcke är ju också gott men jag mår inte så bra av dom. Kanske för mycket fett för mig eller kombinationen fett och knaprigt. Vi brukade knapersteka persilja när jag var liten, det är också gott men man får vara försiktigt så dom inte smakar bränt. Vitaminerna far nog all världens väg både i grönkålen och persiljan men mineralerna finns ju kvar och förhoppningsvis några av dom andra ämnena också. Vi har lite restbitar av grönkål kvar i kylen sedan i julas. Skrapet som är kvar efter att min sambo lyckades komma över en hel säck Det kanske vi kan testa på annars verkar det vara svårt att få tag i färsk grönkål nu och kanske lite synd att göra snacks av den om man skulle komma över lite grann. Undrar om det finns några andra blad man skulle kunna använda också? Ja det är synd att det inte går att få tag i grönkål lätt Fröknäckena är inte feta alls i mitt tycke... bara 0.5 dl olja i en hel sats? Blir ca 20 knäckebitar. Men nötter kan vara lite knepigt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 25, 2014 Author Share Posted January 25, 2014 Ja det är synd att det inte går att få tag i grönkål lätt Fröknäckena är inte feta alls i mitt tycke... bara 0.5 dl olja i en hel sats? Blir ca 20 knäckebitar. Men nötter kan vara lite knepigt. He, he, du glömmer att fröna innehåller runt 50 % fett Att dom innehåller olja dessutom visste jag inte. Undrar vilken olja Renee Voltaire använder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Ibland när jag får sug dricker jag ett stort glas kranvatten. Då fylls magen och det försvinner ofta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 He, he, du glömmer att fröna innehåller runt 50 % fett Att dom innehåller olja dessutom visste jag inte. Undrar vilken olja Renee Voltaire använder? Hennes grönkålschips tror jag innehåller olivolja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Rättika som hyvlas i tunna skivor och saltas är jättegott. Knaprigt och salt men friskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Precis så där knaprigt som man vill ha ibland utan att "äta" något. Alla vitaminer är bonus. För mer kryddig variant använd eldigare krydda. Jag tar och river bladen från grönkål (inte stjälkarna), blandar sedan med lite olja och salt. Försiktigt med saltet, det slår igenom fort. Jag har även haft kardemumma på, jättegott. Sedan in i ugnen, ca 45 minuter på 100 grader. Köpta har jag bara provat Renee Voltaires, dom var goda. Mina var godare Tack Johna för bästs "kale crisp" tipset, äntligen slapp jag bränna dem, gjorde i går kväll, mums, i det här landet finns även purpurfärgad kale vet inte vad det ska kallas på svenska Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Tack Johna för bästs "kale crisp" tipset, äntligen slapp jag bränna dem, gjorde i går kväll, mums, i det här landet finns även purpurfärgad kale vet inte vad det ska kallas på svenska Jag gjorde chips på lila grönkål som dom sålde i julas, det blev snyggt! Den lägre temperaturen i ugnen gör att man inte bränner dom lika lätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 26, 2014 Author Share Posted January 26, 2014 Precis så där knaprigt som man vill ha ibland utan att "äta" något. Alla vitaminer är bonus. För mer kryddig variant använd eldigare krydda. Jag tar och river bladen från grönkål (inte stjälkarna), blandar sedan med lite olja och salt. Försiktigt med saltet, det slår igenom fort. Jag har även haft kardemumma på, jättegott. Sedan in i ugnen, ca 45 minuter på 100 grader. Köpta har jag bara provat Renee Voltaires, dom var goda. Mina var godare Breder du ut dom i en stor glasform eller kan dom ligga på varandra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Breder du ut dom i en stor glasform eller kan dom ligga på varandra? I ugnen brer jag ut dom så mycket det går, dom kan ligga lite på varann. Efter du har haft dom i ugnen lägger jag dom på varann i en glasburk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Jag gillar selleri, kan doppas i lite salt om man vill och så är det fint "crunch". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Jag upptäckte bara härom dagen hur gott det är med torkade tomater. Nu har jag en mat-tork, men förmodligen kan man torka i ugn också. Tunna skivor ska det vara, tycker jag. Vill man, kan man dippa i lite olja och örtsalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Torkat renkött, godare snacks finns inte! Innehåller såklart protein, men är oftast tämligen fettfritt, kolhydratrikt är det ju inte heller... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Grönkålschips Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts