Jump to content

Synpunkter på detta med vitamin K2

Kjell Granelli

Recommended Posts

I en annan tråd som egentligen handlar om D-vitamin presenterade dufva information om K-vitamin, där han menar att speciellt den form av K2 som kallas mk7 är viktig när man tar D3.

Efter att ha studerat detta närmare tänker jag att det ligger nog mycket i detta så jag startar en ny tråd om just K-vitamin.

Startar med vad jag just skrev i den andra tråden:

Jag har ägnat morgontimmarna till att läsa om detta med K1 och K2 i förhållande till D3... Det är tydligen korrekt att den form av K2 som kallas mk7 är nödvändig för att kalcium ska hamna i skelettet och inte bidra till ateroskleros t.ex. Kommersiellt utvinns mk7 ur den traditionella japanska frukosträtten "natto", som är kokta sojabönor som fermenterats av bakterier som finns naturligt i ett visst japanskt gräs som man lindar in dem i... detta bildar en slemmig massa som äts med samma iver som surströmming i vissa japanska populationer. 

Det verkar som att mk7 är särskilt viktig då man med supplementering av D3 underlättar kalciumupptag, så en idé skulle vara att ta denna kombinationspillan http://www.vitapost....60-kapslar.html, som innehåller typ halva den dagliga mängd av vardera K2 o D3 som jag tror är rimlig - man tar alltså två kapslar om dagen då.

Tills mina lager av D3 är slut (eller annan info dyker upp som gör K2 onödig) kombinerar jag med de nyss beställda http://www.shopping4.../A-D-E-K/K2.htm.

Det som "stör" mig är att det borde vara fullt möjligt att få i sig K2 med kosten, eftersom nu eller nyligen levande naturfolk i Afrika fått D3-doser motsvarande minst 5000 IE om dagen (för att inte nämna ALLA förfäderna under vår evolution!) och uppenbarligen balanserat detta med tillräckligt av K2 antingen genom fermentering av K1 i den egna tarmen eller genom kosten.

(http://forum.kostdoktorn.se/topic/4130-%C3%A4r-det-bara-jag-som-inte-m%C3%A5r-bra-av-h%C3%B6g-dos-d-vitamin/page-3)

Synpunkter, tankar och idéer?

• Like 5

Jag har fundering att beställa antingen k2 eller nån multivitaminsats som innehåller det. Svårt veta om man behöver det när man inte har några symptom om bristen men det kan ju ligga sanning i det hela.. Är det bara blodprov som gäller att se om man behöver detta ?

Själv köpte jag en stor burk surkål igår och hoppas på det bästa :-)

Du har säkert koll på det, men du har väl kollat så den inte är pastöriserad? Där jag letat i affärer har jag bara funnit pastöriserade varianter, de är goda men vad jag förstår finns där inga av de önskvärda bakterierna.

Tack för en intressant kommentar med mycket tänkvärt!

• Like 1

ICA har surkål i påse, och den är inte pastöriserad. På Willy har jag hittat hela vikålshuvud som surkål, inte heller pastöriserade (från Polen). Jag äter lite varje dag och har gjort så i över ett år. I början tålde jag bara pyttelite, nu går det mycket bättre. Tar också d-vitamin.

• Like 2

Förhoppningsvis funkar det även med pastöriserade varianter av surkål bara bakterierna fått jobba i fred under syrningsprocessen och pastöriseringen skett efteråt

K2 är relativt stabilt mot värme så det mesta borde ändå finnas kvar i produkten :)

• Like 1

Om nån vill ha ännu mer information i "fallet" finns här en lång (10 delar) intervju med en av de absolut världsledande forskarna inom området just nu (Cees Vermeer)

Han berättar väldigt intressanta saker som djurstudier där kalciumavlagringar i hjärtat på försöksdjur halverats under loppet av några korta veckor och åter antagit fullt normal funktionalitet

Resultat från humanstudier är tydligen även det på gång

Givetvis ligger även industrin i startgroparna för att ta fram probiotika med vitaminet

• Like 2

Utöver den intervju med Kate Rhéaume-Bleue som Dr. Mercola publicerat http://www.youtube.com/watch?v=Vbd8FqnVT4c finns även denna där hon ger ett föredrag på HealthyPlanetTV http://www.youtube.com/watch?v=fYMExQNosTQ.

Och så hennes bok som kom ut 2013 https://www.adlibris.com/se/sok?q=rheaume-bleue+kate

Intressant också att K2 från bakterier verkar vara den "activator x" som Weston Price inte kunde identifiera men menade fanns i alla de hälsosamma folkslag han studerade världen över http://www.westonaprice.org/fat-soluble-activators/x-factor-is-vitamin-k2

ICA har surkål i påse, och den är inte pastöriserad. På Willy har jag hittat hela vikålshuvud som surkål, inte heller pastöriserade (från Polen). Jag äter lite varje dag och har gjort så i över ett år. I början tålde jag bara pyttelite, nu går det mycket bättre. Tar också d-vitamin.

Jag vill också börja testa surkål men det är väldigt främmande i min kosthållning. Undrar därför om det står det på påsen eller burken om det är pastöriserat?

Jag vill också börja testa surkål men det är väldigt främmande i min kosthållning. Undrar därför om det står det på påsen eller burken om det är pastöriserat?

Det borde vara ett säljargument för opastöriserad att den är det, så det tror jag står. Annars mejla tillverkaren!

• Like 1

Lever och äggula igen. Fermenterade grönsaker. Och kanske benbuljong. Smör.

Foods high in vitamin K2

• Natto
  • Hard cheese
  • Soft cheese
  • Egg yolk
  • Butter
  • Chicken liver
  • Salami
  • Chicken breast
  • Ground beef

http://chriskresser.com/vitamin-k2-the-missing-nutrient

"Precise values for the organ meats that would be richest in K2 are not available. The pancreas and salivary glands would be richest; reproductive organs, brains, cartilage and possibly kidneys would also be very rich; finally, bone would be richer than muscle meat.15,16,69 Analyses of fish eggs, which Price found to be rich in Activator X, are not available."

http://www.westonaprice.org/fat-soluble-activators/x-factor-is-vitamin-k2#foods

• Like 5

Om pastörisering av surkål: det står på förpackningen, men på den polska t ex, så får man läsa alla språken. Den svenska nämner inget om det, men det gör den tyska och danska (om jag kommer ihåg rätt, finska också, men det begrep jag inte, bara att ordet var med).

• Like 1

Om pastörisering av surkål: det står på förpackningen, men på den polska t ex, så får man läsa alla språken. Den svenska nämner inget om det, men det gör den tyska och danska (om jag kommer ihåg rätt, finska också, men det begrep jag inte, bara att ordet var med).

Tackar för svar  :) !

Lever och äggula igen. Fermenterade grönsaker. Och kanske benbuljong. Smör.

Foods high in vitamin K2

• Natto
  • Hard cheese
  • Soft cheese
  • Egg yolk
  • Butter
  • Chicken liver
  • Salami
  • Chicken breast
  • Ground beef

http://chriskresser.com/vitamin-k2-the-missing-nutrient

"Precise values for the organ meats that would be richest in K2 are not available. The pancreas and salivary glands would be richest; reproductive organs, brains, cartilage and possibly kidneys would also be very rich; finally, bone would be richer than muscle meat.15,16,69 Analyses of fish eggs, which Price found to be rich in Activator X, are not available."

http://www.westonaprice.org/fat-soluble-activators/x-factor-is-vitamin-k2#foods

Jag är inte riktigt säker på om Ground beef betyder köttfärs, men om det nu betyder det :) vad är det som gör att just det innehåller höga halter K2 och inte kött överlag...någon spekulation? :)

Jag är inte riktigt säker på om Ground beef betyder köttfärs, men om det nu betyder det :) vad är det som gör att just det innehåller höga halter K2 och inte kött överlag...någon spekulation? :)

Beroende på att din mat ätit gräs.. helst färskt gräs!

Här ett föredrag som tar upp detta med K-vitamin.

Vet inte vem han är eller hur seriös!

• Like 1

Ground beef betyder köttfärs, men jag begriper inte varför det blir mer K2 i köttet för att man maler det... kanske det blir mer tillgängligt?

Kanske det beror på att köttfärs innehåller sådant som fett och senor som putsas bort från helt kött? De delar som mals ned är inte heller filéerna, som vissa påstår är de näringsfattigaste styckdetaljerna. 

• Like 4

Jag har fundering att beställa antingen k2 eller nån multivitaminsats som innehåller det. Svårt veta om man behöver det när man inte har några symptom om bristen men det kan ju ligga sanning i det hela.. Är det bara blodprov som gäller att se om man behöver detta ?

Det finns inget kommersiellt tillgängligt test ännu. Men det verkar sannolikt att nästan hela befolkningen har brist numera.

Det finns inget kommersiellt tillgängligt test ännu. Men det verkar sannolikt att nästan hela befolkningen har brist numera.

Jag undrar om man kan få en liten hint om man lider av K-vitaminbrist genom att ta ett PK, ett sådant prov som man tar med jämna mellanrum när man medicinerar med Waran. I och med att Waran på något sätt gör K-vitaminet overksamt, och det speglar sig i provet PK, så kanske...

Jag har ingen aning om det kan vara på det viset, jag bara spånar lite... :)

Jag undrar om man kan få en liten hint om man lider av K-vitaminbrist genom att ta ett PK, ett sådant prov som man tar med jämna mellanrum när man medicinerar med Waran. I och med att Waran på något sätt gör K-vitaminet overksamt, och det speglar sig i provet PK, så kanske...

Jag har ingen aning om det kan vara på det viset, jag bara spånar lite... :)

Det är K1 som gör att blod koagulerar och som nedregleras av waran. K2 är helt andra ämnen. Förvirrande att de bägge heter K. En holländare som forskat mycket länge på detta säger i en telefonintervju med Dr Mercola http://www.youtube.com/watch?v=WTm95J8SNGo&list=PL76C8A070A02D09EA att det inom något år kan komma ett test som inte mäter K2 direkt i blodet (vilket skulle vara meningslöst då det beror helt på vad man ätit det senaste dygnet eller så) utan halten av de proteiner som aktiveras av K2, t.ex. för att deponera kalcium på skelett och tänder eller ett annat som rensar blodbanan från kalciumavlagringar. Till dess kan man utgå ifrån att man har viss till allvarlig brist på K2, är min hållning...

Till dess kan man utgå ifrån att man har viss till allvarlig brist på K2, är min hållning...

Samtidigt blir det ju bara mer och mer tillskott istället för att lita på kosten (menar inte just dig men i allmänhet). Det är ju samma typ mat som kommer upp i dessa diskussioner. Inälvsmat, äggula, benbuljong, fermenterade grönsaker. Gräsbetat kött, mjölkprodukter från gräsbetat kött och vild fisk för att få rätt vitaminer och fettkvot.

Extra magnesium och d-vitamin kan jag förstå pga av magra jordar och d-vitamin fås av solljus. Samtidigt meckar jag ju mycket själv med tillskott men jag skulle gärna slippa.

• Like 5

Har du kollat med ica att den inte är pastöriserad. Vi hittade inget om det på påsen. Inte på den ekologiska i alla fall.

Ica's ECO-surkål innehåller tyvärr citronsyra... (svartmögel..)

Tror jag måste testa att göra egen, hittade precis ett enkelt recept på en blogg.

Hmm...äter ju mycket ägg och smör...och lever nån gång ibland...

Kan det vara tillräckligt måntro?..

Vad är det för nackdel med citronsyra? I och för sig vet jag inte varför dom har med den. Vet du det? Vad menar du med svartmögel?

Vad är det för nackdel med citronsyra? I och för sig vet jag inte varför dom har med den. Vet du det? Vad menar du med svartmögel?

Citronsyra framställs ofta kemiskt, och råvaran till citronsyra är inte alltid citroner eller annan frukt. Det kan vara någon form av sockerhaltig lösning, ibland framställd av majs. Till denna lösning sätts svampar av svartmögel, Aspergillus niger, som när de "äter" av sockret producerar bland annat citronsyra.

Läskigt egentligen, ett till synes harmlöst E-nummer, som man tror är naturligt, men lurad blir vi, hela tiden...

• Like 5

Kanske det beror på att köttfärs innehåller sådant som fett och senor som putsas bort från helt kött? De delar som mals ned är inte heller filéerna, som vissa påstår är de näringsfattigaste styckdetaljerna. 

Är det någon som vet vilka delar av djuren man använder till köttfärs? Kan man få reda på detta någonstans. Det har jag faktiskt aldrig funderat på förut...

Är det någon som vet vilka delar av djuren man använder till köttfärs? Kan man få reda på detta någonstans. Det har jag faktiskt aldrig funderat på förut...

Vi tar reda på en näruppfödd och ekologisk uppfödd ungtjur varje höst. Det vi gör köttfärs på är allt som man skär bort från styckningsbitarna, det som "putsas" bort, och de bitar man inte vill eller kan använda till så mycket annat. Det blir ca 60 kilo köttfärs på en 250 kg tjur ungefär, och då tar vi till vara på det mesta, även märgpipa och högrev med ben, vilket jag har förstått att det är många som gör köttfärs på.

Sen kan man om man ju göra "fin" köttfärs också. på innanlår till exempel, om man gillar råbiff, men sådant kött finns nog inte i köttfärs man köper :)

• Like 2

Jag rekommenderar varmt att göra egen surkål. Det är enkelt, och går fort att förbereda. Det som tar tid, är själva syrningen. Godast blir det om det får stå i ca 2 månader. Jag gjorde en sats härom dan. Det tog ca 15 min att göra.

Ingredienser:

1½ kilo finstrimlad ekologisk vitkål

1½ msk jodfritt salt

2 msk avrunnen vassle från ekofil eller några msk vätska från förra syrningen.

- Ös upp kålen i en stor behållare, strö salt över.

- Knåda tills kålen blir mjuk och släpper vätska.

- Lägg över allt i en glasburk med stor öppning, eller en kruka, eller något annat kärl. Bara det inte är metall. Pressa ihop kålen ordentligt.

- Häll i vasslen samt 1 dl kokt vatten.

- Lägg över en assiett i lagom storlek och sätt en tyngd på. Jag använder en vattenfylld glasflaska. 1-liters.

KLART!

Detta ska stå i rumstemperatur i 3-4 dagar. Det kommer bildas skum runt kanterna, då har syrningen kommit igång. Man tar bort skummet och ställer kålen på en sval plats i några veckor.

Jag brukar gå och trycka till tyngden emellanåt, så att jäsbubblorna försvinner.

• Like 2

Jag rekommenderar varmt att göra egen surkål. Det är enkelt, och går fort att förbereda. Det som tar tid, är själva syrningen. Godast blir det om det får stå i ca 2 månader. Jag gjorde en sats härom dan. Det tog ca 15 min att göra.

Ingredienser:

1½ msk jodfritt salt

- Lägg över allt i en glasburk med stor öppning, eller en kruka, eller något annat kärl. Bara det inte är metall. Pressa ihop kålen ordentligt.

- Lägg över en assiett i lagom storlek och sätt en tyngd på. Jag använder en vattenfylld glasflaska. 1-liters.

KLART!

Detta ska stå i rumstemperatur i 3-4 dagar. Det kommer bildas skum runt kanterna, då har syrningen kommit igång. Man tar bort skummet och ställer kålen på en sval plats i några veckor.

Jag brukar gå och trycka till tyngden emellanåt, så att jäsbubblorna försvinner.

Någon sa mig att det luktar illa medan man gör surkål. Är det sant?

Ingredienser:

1½ msk jodfritt salt

KLART!

Det låter gott och nyttigt! En undran bara, vet man att man får med de bakterier som producerar K2?

Någon sa mig att det luktar illa medan man gör surkål. Är det sant?

Ja, det kan lukta fis när syrningen håller på :) 

Men det försvinner sen. När kålen är klar ska den lukta syrligt och friskt. Luktar den ruttet, ska den slängas. Då har det antagligen kommit luft in, och syrningen har gått åt fanders.

Glömde skriva i mitt förra inlägg, att det är viktigt att det finns vätska runt kanten på assietten. Så att ingen luft tar sig in. Börjar det torka ut, så är det bara att fylla på med kokt vatten.

Vi tar reda på en näruppfödd och ekologisk uppfödd ungtjur varje höst. Det vi gör köttfärs på är allt som man skär bort från styckningsbitarna, det som "putsas" bort, och de bitar man inte vill eller kan använda till så mycket annat. Det blir ca 60 kilo köttfärs på en 250 kg tjur ungefär, och då tar vi till vara på det mesta, även märgpipa och högrev med ben, vilket jag har förstått att det är många som gör köttfärs på.

Sen kan man om man ju göra "fin" köttfärs också. på innanlår till exempel, om man gillar råbiff, men sådant kött finns nog inte i köttfärs man köper :)

Det gjorde vi ibland i min frus föräldrahem i Småland för drygt 20 år sedan, det blev fantastisk köttfärs. Men jag hade fått för mig att detta blev svårare sedan vi kom med i EU. Ni kanske får den via ett slakteri?

Ja, det kan lukta fis när syrningen håller på :)

Men det försvinner sen. När kålen är klar ska den lukta syrligt och friskt. Luktar den ruttet, ska den slängas. Då har det antagligen kommit luft in, och syrningen har gått åt fanders.

Glömde skriva i mitt förra inlägg, att det är viktigt att det finns vätska runt kanten på assietten. Så att ingen luft tar sig in. Börjar det torka ut, så är det bara att fylla på med kokt vatten.

Låter inte som en som en toppenidé att göra i modernt öppet hem men man kan kanske flytta ut produktion i ett varmförråd eftersom det bara rör 3-4 dagar om jag uppfattar rätt?  Och så en fråga till  :rolleyes: var hittar man vassle?

Låter inte som en som en toppenidé att göra i modernt öppet hem men man kan kanske flytta ut produktion i ett varmförråd eftersom det bara rör 3-4 dagar om jag uppfattar rätt?  Och så en fråga till  :rolleyes: var hittar man vassle?

Dom 3-4 dagarna, som det ska stå i rumstemperatur, luktar det ingenting. Det är sen när syrningen har kommit igång på allvar som det kan lukta. Att ställa ut det i ett förråd är perfekt. Lagom temperatur och ingen lukt inne :) Tänk på att pressa ner tyngden emellanåt bara.

Vassle får du genom att låta fil rinna av. Jag använder ekologisk A-fil.

Ta en kastrull, sätt en sil över och klä den med två lager Torky (luddfritt). Eller en silduk om man har det. Häll i filen och vänta. Vätskan som droppar ner i kastrullen är vassle. Jag låter det stå över natten, och får då en krämig massa att göra färskost på. Mums

• Like 3

Hmm, kan det vara så att köttfärs innehåller kollagen? Jag tror enligt ny märkeslag ska man skriva ut hur mycket kollagen köttfärsen innehåller, tanken är väl att fin köttfärs ska vara så ren som möjlig. Men kollagen är vad jag vet jättebra för magen....

• Like 1

Hmm, kan det vara så att köttfärs innehåller kollagen? Jag tror enligt ny märkeslag ska man skriva ut hur mycket kollagen köttfärsen innehåller, tanken är väl att fin köttfärs ska vara så ren som möjlig. Men kollagen är vad jag vet jättebra för magen....

Jag läste också att det kommer en regel om detta senare i år - då kan man ju välja köttfärs med mycket kollagen. Protein får man ju lätt i sig så det räcker.

Dom 3-4 dagarna, som det ska stå i rumstemperatur, luktar det ingenting. Det är sen när syrningen har kommit igång på allvar som det kan lukta. Att ställa ut det i ett förråd är perfekt. Lagom temperatur och ingen lukt inne :) Tänk på att pressa ner tyngden emellanåt bara.

Vassle får du genom att låta fil rinna av. Jag använder ekologisk A-fil.

Ta en kastrull, sätt en sil över och klä den med två lager Torky (luddfritt). Eller en silduk om man har det. Häll i filen och vänta. Vätskan som droppar ner i kastrullen är vassle. Jag låter det stå över natten, och får då en krämig massa att göra färskost på. Mums

Tack snälla för dina svar, jag kan inte trycka gilla för de har tagit slut  :angry: . Jag får ta sats till helgen och försöka mig på detta helt nya i matlagning till helgen  ;)

• Like 2