Kjell Granelli

Synpunkter på detta med vitamin K2

Recommended Posts

:) 

Det gjorde vi ibland i min frus föräldrahem i Småland för drygt 20 år sedan, det blev fantastisk köttfärs. Men jag hade fått för mig att detta blev svårare sedan vi kom med i EU. Ni kanske får den via ett slakteri?

Nej, vi köper inte via slakteri, vi är så "busig" att vi köper privat, utan mellanhänder, och djuret behöver inte uppleva några transporter, vilket jag tycker är fantastiskt bra. Jag önskar att alla hade hade den möjligheten att köpa sådant kött, för både djuren och miljöns skull :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syrade grönsaker innehåller också extra c-vitamin samt b-vitamin. Det ni!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter gott och nyttigt! En undran bara, vet man att man får med de bakterier som producerar K2?

Jag har faktiskt ingen aning, men jag kan inte komma på nåt "bättre" sätt att syra än att använda endast ekologiska produkter. Då är kålen levande och bakterierna finns kvar. Om man använder besprutade produkter så kan syrningen misslyckas och ruttna, eftersom kålen är "död". Det är därför man ska använda ojoderat salt. Jod är bakteriedödande. Syrningen kommer nog igång, men det tar längre tid.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Syrade grönsaker innehåller också extra c-vitamin samt b-vitamin. Det ni!

Jo, surkål är en win-win situation :)

Det ska finnas en hel del B12 i det också

Det låter som det kommer att bubbla i en hel del burkar hos Lchf:are framöver :D

Jag ska även dra igång lite kefirtillverkning hade jag tänkt mig bara jag hittar en bra startkultur

Kefir verkar inte finnas på alla butiker nu för tiden..

Jag provade för ett par år sen från vanlig butiks-kefir och då blev det snabbt riktiga "kefir-frön" av det..

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jamen tänk på nyttan med K2  ;)

Vid natto går min gräns!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag googlade på natto, och av bilderna att döma så tror jag att jag blev bjuden på det när jag var i Japan för en evighet sen.

Men det gick bara inte att smaka på det.....slemmigt, illaluktande och så visste jag inte vad det var i. Efter en rundtur i Japan, så var man lite misstänksam angående vad som serverades :)

Ändå är jag inte särskilt äckelmagad.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här en i Danmark som levererar till Sverige http://www.hjemmeriet.dk/visprodukt.php?id=246&kat=73

Sugen på att prova 

Hmmmm?

Ja det tål att fundera lite på ^_^

Hittar jag färdig natto i nån asiatisk butik ska jag nog testa i allafall, bara för att ha gjort det ;)

Kanske går det även att använda kulturen till nån lite "snällare" böna än just sojan?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmmm?

Ja det tål att fundera lite på ^_^

Hittar jag färdig natto i nån asiatisk butik ska jag nog testa i allafall, bara för att ha gjort det ;)

Kanske går det även att använda kulturen till nån lite "snällare" böna än just sojan?

Exakt min tanke, visst måste det funka på andra bönor...eller varför inte gå helt outlaw, och testa grönsaker 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet att jordgubbar innehåller mycket K-vitamin, eftersom personer som äter blodförtunnande mediciner måste undvika jordgubbar. K-vitaminer motverkar tydligen effekten av medicinerna, så om man frossar i jordgubbar rubbas den noggrant inställda dosen av förtunnande medicin.

Men nu vet jag förstås inte om det är mk-7 eller någon annan typ i gubbarna. Annars skulle jag gärna låta dem fylla mitt behov av K :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet att jordgubbar innehåller mycket K-vitamin, eftersom personer som äter blodförtunnande mediciner måste undvika jordgubbar. K-vitaminer motverkar tydligen effekten av medicinerna, så om man frossar i jordgubbar rubbas den noggrant inställda dosen av förtunnande medicin.

Men nu vet jag förstås inte om det är mk-7 eller någon annan typ i gubbarna. Annars skulle jag gärna låta dem fylla mitt behov av K :)

Tyvärr är det mycket stor skillnad mellan K1 som behövs för koagulation och är lätt att få i sig från vegetabilier. K2 produceras av bakterier, t.ex. i gräsbetande djur, den japanska rätten natto, brie och andra vällagrade ostar, kanske surkål. Som du kan se högre upp har K2 stor betydelse för att kalcium från kosten kommer rätt i kroppen (till tänder o skelett, inte åderförkalkning). En holländsk observationsstudie från 2004 noterade att folk som tog K2 hade 57% lägre dödlighet i CVD, visserligen bevisar den inte kausalitet men det var en attans stor riskfaktor.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid natto går min gräns!

Surströming.. klassisk svensk husmanskost.. och j**ligt paleo?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr är det mycket stor skillnad mellan K1 som behövs för koagulation och är lätt att få i sig från vegetabilier. K2 produceras av bakterier, t.ex. i gräsbetande djur, den japanska rätten natto, brie och andra vällagrade ostar, kanske surkål. Som du kan se högre upp har K2 stor betydelse för att kalcium från kosten kommer rätt i kroppen (till tänder o skelett, inte åderförkalkning). En holländsk observationsstudie från 2004 noterade att folk som tog K2 hade 57% lägre dödlighet i CVD, visserligen bevisar den inte kausalitet men det var en attans stor riskfaktor.

Så då är det alltså K1 i jordgubbarna- otur.

Och tydligen har inte K2 alls någon förtjockande effekt på blodet, så då kan man inte få blodproppar om man överdoserar.  Tack för informationen.

Det blir att satsa på surkål och mjölksyrade grönsaker. Det har jag inte alls något emot, men nog hade det varit godare med jordgubbar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Surströming.. klassisk svensk husmanskost.. och j**ligt paleo?

Jamen, surströmming måste bara krylla av lacto-bakterier

Med lite tur är det nattoklass även på den här inhemska läckerheten ^_^

Har börjat kolla lite på youghurtmaskiner också

I Kina använder man även dessa för att göra hemsyrade grönsaker snabbt och troligen även natto

Utbudet i Sverige verkar inte så stort dock

Kanske lika bra att importera en

Tex härifrån

http://www.aliexpress.com/wholesale?SearchText=yogurt+machine&catId=&initiative_id=SB_20140130001923

Den här såg ju bra ut med rostfri skål

http://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-PP-and-stainless-steel-yogurt-machine-home-use-electric-full-automative-yogurt-maker-ice/851077294.html

Troligen får man byta kontakt på burken men det klarar väl en k2-suktande lchf:are lätt :-)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack snälla för dina svar, jag kan inte trycka gilla för de har tagit slut  :angry: . Jag får ta sats till helgen och försöka mig på detta helt nya i matlagning till helgen  ;)

Nyfiken i en strut undrar.. Hur gick det?

Testade du receptet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jamen, surströmming måste bara krylla av lacto-bakterier

Med lite tur är det nattoklass även på den här inhemska läckerheten ^_^

Har börjat kolla lite på youghurtmaskiner också

I Kina använder man även dessa för att göra hemsyrade grönsaker snabbt och troligen även natto

Utbudet i Sverige verkar inte så stort dock

Kanske lika bra att importera en

Tex härifrån

http://www.aliexpress.com/wholesale?SearchText=yogurt+machine&catId=&initiative_id=SB_20140130001923

Den här såg ju bra ut med rostfri skål

http://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-PP-and-stainless-steel-yogurt-machine-home-use-electric-full-automative-yogurt-maker-ice/851077294.html

Troligen får man byta kontakt på burken men det klarar väl en k2-suktande lchf:are lätt :-)

I den här surströmmingsburken, som har legat fastkilad under ett tak i Norge och jäst i 24 år lär det nog finnas lactobakterier och K2 så att räcker till hela forumet :)

Tycker vi lägger ett bud på den, när de väl har lyckats få lös den ;) Taket har lyfts 2 cm av jäsningen i burken, under dessa år.

http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.6816599-norsk-stinkbomb-en-snackis-ruben-till-desarmeringen

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt uppgift från bl.a. Kate Rhéaume-Bleue ska det pågå en hel del forskning om K2. Förutom ett stort antal observationsstudier finner jag en avslutad interventionsstudie http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23525894. Man studerade ett antal kvinnor som i tre år åt K2 alt placebo och fann bättre benhälsa på dem som åt K2. Detta är i linje med vad som förväntades enligt den kunskap som vuxit fram sedan 90-talet om K2:s förmåga att bland femtontalet proteiner aktivera osteocalcin som partitionerar kalcium till skelett och tänder, Rotterdam-studien som kom 2004 samt rön 2007 att större delen av befolkningen kan ha brist på K2.

Någon som känner till vilka andra studier som pågår? Någon annan som kanske är avslutad?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten glädjande historia om K2 :) Min mamma som har diagnostiserade förträngningar i kärlen i vaderna har nu ätit K2 i ca två månader. Hon fick tidigare ont i vaderna vid promenad, men har nu ingen värk i höger ben, och lite ont med förändrad karaktär i det vänstra benet, som visade sig vara mest förträngningar i vid undersökningen.

Hon har ätit LCHF i drygt 6 år och mår super på den kosten, men benen har som sagt "stökat" till det lite, för en annars pigg, rörlig, normalviktig och aldrig icke rökande dam.

Kan K2 (jag hoppas) ha den fantastiska effekten? :)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter inte som en som en toppenidé att göra i modernt öppet hem men man kan kanske flytta ut produktion i ett varmförråd eftersom det bara rör 3-4 dagar om jag uppfattar rätt?  Och så en fråga till  :rolleyes: var hittar man vassle?

Enligt receptet jag använder skall kålen först stå i rumstemperatur sedan 2 veckor i svalt (tror det var ca 15 grader och sedan 6 veckor i 4-8 plusgrader. Eftersom jag har en 10-liters jäskruka så får den inte plats i kylskåpet så enda tiden på året jag har kunnat syra är runt nyår.

Den färdiga surkålen gick bra att frysa in.

Någon lukt från syrningen märkte jag aldrig av men det är vattenlås på krukan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten glädjande historia om K2 :) Min mamma som har diagnostiserade förträngningar i kärlen i vaderna har nu ätit K2 i ca två månader. Hon fick tidigare ont i vaderna vid promenad, men har nu ingen värk i höger ben, och lite ont med förändrad karaktär i det vänstra benet, som visade sig vara mest förträngningar i vid undersökningen.

Hon har ätit LCHF i drygt 6 år och mår super på den kosten, men benen har som sagt "stökat" till det lite, för en annars pigg, rörlig, normalviktig och aldrig icke rökande dam.

Vi väntar på en interventionsstudie som visar det, men 2004 publicerades "Rotterdam Study" i Journal of Nutrition. Denna epidemiologiska undersökning byggde på nära 8000 män och kvinnor över 55 år. Ett högt intag av dietärt K2 reducerade förekomsten av åderförkalkning samt risk för död i hjärtsjukdom med 50%.

Ett annat "bevis" är biokemi, som lär oss att K2 aktiverar ett protein som handgripligen reducerar åderförkalkning, se denna videon: 

Så nog är det rimligt att hoppas och tro att K2 hade den effekten på din mammas förträngningar  :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och hur påvisade de ett högt dietärt intag av K2? Eller, i vilka livsmedel ansåg de att K2 fanns? Gräsbetat kött, inälvsmat, mögelost och fermenterade grönsaker?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju bra att hon fått resultat men vore det inte ännu bättre om hon fick in sig K2 via kosten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju bra att hon fått resultat men vore det inte ännu bättre om hon fick in sig K2 via kosten?

Det håller jag med om som grundläggande princip, men i vår moderna värld har vi det problemet att det är svårt att veta om man får i sig tillräckligt. K2 via supplement fungerar biokemiskt likadant som det man får i kosten, det är ju bara mikronutrienter som släpps igenom en frisk tarmvägg.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det håller jag med om som grundläggande princip, men i vår moderna värld har vi det problemet att det är svårt att veta om man får i sig tillräckligt. K2 via supplement fungerar biokemiskt likadant som det man får i kosten, det är ju bara mikronutrienter som släpps igenom en frisk tarmvägg.

Grejen är väl att gröna blad innehåller så mycket mer än K2. Om vi äter för lite grönt så är det mycket mer vi behöver äta som tillskott och det är dessutom inte bara mineraler och vitaminer. Ett exempel är att gravida uppmanas äta folsyra som tillskott istället för att äta mer grönt. Dom missar då t ex k2.

Dessutom har det visat sig att folsyra som tillskott kan öka cancerrisken. Hur mycket man måste äta då vet jag inte men en forskare trodde att den faran med multipreparat var just folsyra. Jag har själv ätit en del tillskott men det kan ju aldrig bli så heltäckande som livsmedel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gröna blad innehåller väl K1?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gröna blad innehåller mycket riktigt K1, men det finns mycket som tyder på att om man äter "tillräckligt" mycket gröna blad så tillfredsställs först behovet av K1, sedan kan överskottet konverteras till K2 i vissa vävnader. Den primära funktionen för K1 är att blodet ska kunna koagulera, så evolutionen har ordnat det så att den funktionen är prioriterad, eftersom den säkrar kortsiktig överlevnad och därmed chans till reproduktion. K2 nyttar/skadar mer på sikt, så den kommer i andra hand.

Frågan är hur mycket gröna blad man ska äta för att det ska räcka till både och. Min gissning är att man ska äta så mycket som våra förfäder under äldre stenåldern åt under en dag medan de samlade (kvinnorna) och jagade (männen), då de förmodligen tuggade i sig ätliga blad eftersom de stötte på dem och var hungriga. Detta kan ha tillfredsställt behovet av både K1 och K2, speciellt de dagar man inte hade jaktlycka - alla landlevande gräsätare på den tiden hade rimligen rikligt med K2 i sitt kött, så hade man jaktlycka och åt mindre grönt fick man ändå K2. Halveringstiden för den under vår evolution vanligaste formen av K2 (mk-4) är ganska kort, så man behöver fylla på hela tiden för att kalciumpartitioneringen ska fungera optimalt.

Detta är i alla fall mina spekulationer.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förfäderna åt sannolikt oxå en hel del mat som ätit ansenliga mängder gröna blad.. på så sätt hade maten redan omvandlat K1 till K2!

Såå när man då står i charkuteridisken och skall välja pålägg/tilltugg så är det viktiga att ta reda på hur mycket gröna blad pålägget har ätit!

Dvs man får gå till hälsokostaffären på vägen hem! :(

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gröna blad innehåller väl K1?

Ja det var nog jag som mindes fel men budskapet är att vi får en hel rad olika ämnen från grönt och det är svårt att ersätta dom med piller.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I en annan tråd som egentligen handlar om D-vitamin presenterade dufva information om K-vitamin, där han menar att speciellt den form av K2 som kallas mk7 är viktig när man tar D3.

Efter att ha studerat detta närmare tänker jag att det ligger nog mycket i detta så jag startar en ny tråd om just K-vitamin.

Startar med vad jag just skrev i den andra tråden:

Jag har ägnat morgontimmarna till att läsa om detta med K1 och K2 i förhållande till D3... Det är tydligen korrekt att den form av K2 som kallas mk7 är nödvändig för att kalcium ska hamna i skelettet och inte bidra till ateroskleros t.ex. Kommersiellt utvinns mk7 ur den traditionella japanska frukosträtten "natto", som är kokta sojabönor som fermenterats av bakterier som finns naturligt i ett visst japanskt gräs som man lindar in dem i... detta bildar en slemmig massa som äts med samma iver som surströmming i vissa japanska populationer. 

Det verkar som att mk7 är särskilt viktig då man med supplementering av D3 underlättar kalciumupptag, så en idé skulle vara att ta denna kombinationspillan http://www.vitapost....60-kapslar.html, som innehåller typ halva den dagliga mängd av vardera K2 o D3 som jag tror är rimlig - man tar alltså två kapslar om dagen då.

Tills mina lager av D3 är slut (eller annan info dyker upp som gör K2 onödig) kombinerar jag med de nyss beställda http://www.shopping4.../A-D-E-K/K2.htm.

Det som "stör" mig är att det borde vara fullt möjligt att få i sig K2 med kosten, eftersom nu eller nyligen levande naturfolk i Afrika fått D3-doser motsvarande minst 5000 IE om dagen (för att inte nämna ALLA förfäderna under vår evolution!) och uppenbarligen balanserat detta med tillräckligt av K2 antingen genom fermentering av K1 i den egna tarmen eller genom kosten.

(http://forum.kostdoktorn.se/topic/4130-%C3%A4r-det-bara-jag-som-inte-m%C3%A5r-bra-av-h%C3%B6g-dos-d-vitamin/page-3)

Synpunkter, tankar och idéer?

Nja, jag tror Adam och Eva käkade rötter och gräs och när dom såg sitt första djur så tänkte dom nog inte på mat och slickade sig inte om munnen.

När vi nu befinner oss en miljon år senare i utvecklingen så ser vi hur äckligt och hur illa man handskas med levande djur för att vi skall få någonting att äta. Att frakta misshandlade kor och grisar från Irland till Egypten utan vatten gör att utvecklingen går mot odlade grödor om 300 år. Bönderna idag lever på svätlöner och fler lägger ner och sönerna som skall ta över drar till välbetalda yrken i stället med semester i 4-6 veckor. Vilka fruntimmer vill ha en karl som luktar koskit. Om 50 år har man löst cancerns gåta, men då lär vi dö av någonting annat.

Om man vet lösningen på vad kroppen behöver och man producerar dessa varor så skulle tillverkarna och butiksägarna vara mångmiljonärer. Tyvärr tror jag att dom som lever strikt efter dessa mått. dör lika mycket som vi andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någonstans läste jag att kroppen tillverkar 75% av behovet av vitamin K. Inkluderar det K2?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

K2 MK4 bildas i kroppen vid överskott av K1.

Oså går det fortfarande bra att äta gräsbetesbiff, gräsbetesägg, gräsbetesmejerier, gräsbetesgris, vilt, Natto, surströming och en del annan fermenterad mat.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slutsatsen är fortfarande att du skall fråga din handlare hur mycket färskt gräs din mat har ätit innan du köper av honom/henne.. alternativt om du tar D3, köp sådant med K2 i samma kapsel.

Alternativ nr 2 är att fråga om de för Natto.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så är slutsatsen då att man inte behöver knapra K2 som kosttillskott?

Svårt att säga. En teori är att vi med åldern blir sämre på att tillverka K-vitaminer. Jag tror man måste göra testet IRL så att säga och se vad det leder till. Själv knaprar jag numera K2 MK-7. Det är ett intressant experiment och verkar vara ofarligt enligt vad jag läst mig till (så länge man inte går på propplösande mediciner). Min sambo skrattar åt att jag tycks ha snöat in på vitaminer.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och jag efterlyser fortfarande att det skall stå i innehållsförteckningarna hur mycket färskt gräs min mat har ätit!  :unsure:

Nämenaltså.. jag tog prov på D3.. och det låg på gränsen till brist.. trotts 800 IE om dagen.. så nu har jag mer än dubblat dosen, och jag använder ett märke där K2 ingår.. för säkerhets skull.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag förstått kan man inte överdosera k-vitamin?

Vi har en vecka gammal bebis som ammas av mamman som tar 4000iu d3 + 800 mikrogram k2 dagligen : https://shop.thorne.com/vitamin-d-k2-liquid

Kan vi ge henne en droppe av denna(500iu + 200 mikrogram k2)  eller ska vi köpa en annan d-vitamin utan k2 kanske?

Synpunkter? Hur gör ni med ert/era barn?

Vi har en dotter till på 6år som får halva dosen som mamman tar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Allt du behöver veta om D-droppar

ad-droppar.jpgD-vitamin eller D-droppar, som man också säger, är ett vitamintillskott i vätskeform, innehållande vitamin D. Alla barn i Sverige behöver få det, minst upp till två års ålder. Här kan du läsa allt du behöver veta om D-droppar.

http://barntotal.se/cat/fakta-bebis/hlsa7/allt-du-behver-veta-om-d-droppar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har en vecka gammal bebis som ammas av mamman som tar 4000iu d3 + 800 mikrogram k2 dagligen : https://shop.thorne.com/vitamin-d-k2-liquid

Kan vi ge henne en droppe av denna(500iu + 200 mikrogram k2)  eller ska vi köpa en annan d-vitamin utan k2 kanske?

Om mamman ammar behövs inte K2 till barnet. Däremot behövs D3, för det är vi tänkta att även som spädbarn få av solen i Afrika och inte så mycket genom mjölken. Men K2 och andra näringsämnen följer med i mjölken.

Tror dock inte det är farligt att överdosera, men det verkar som sagt onödigt, då 800 mikrogram per dag är väldigt mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

800 mikrogram blir väl 32 000 IE/IU, har du räknat rätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg