Gå till innehåll

Hur mycket olivolja konsumerar ni ?

Limp

Recommended Posts

Hux flux... efter att äntligen ha hittat olivolja som faller mig på smaken, har jag blivit en storkonsument av det med mina mått mätt. Det går åt en liten 250 ml flaska på tre dagar !

År det mycket eller litet... hur mycket förbrukar ni ? Jag steker fortfarande i smör !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hux flux... efter att äntligen ha hittat olivolja som faller mig på smaken, har jag blivit en storkonsument av det med mina mått mätt. Det går åt en liten 250 ml flaska på tre dagar !

År det mycket eller litet... hur mycket förbrukar ni ? Jag steker fortfarande i smör !

Jag är ingen storkonsument av olivolja....men äter gärna oliver...ger det lika bra n3 - n6 förhållande som olivolja?

Länk till kommentar

Jag är ingen storkonsument av olivolja....men äter gärna oliver...ger det lika bra n3 - n6 förhållande som olivolja?

Det fina med fettsyrefördelningen i olivolja är som jag ser det inte n3 - n6 förhållandet, eftersom det är lite av bägge i den. Det fina är att det mesta är enkelomättat och mättat fett, tycker jag. Fördelningen är lika i oljan som i oliverna.

• Gilla 1
Länk till kommentar

Jag äter rikligt med grönsaker (typ sallad) både lunch och middag. Då häller jag rejält med olivolja på, men jag vet inte riktigt hur mycket det blir. Ska försöka tänka på att mäta på något sätt. Jag ser inget negativt med olivolja alls. (Ja, om inte Mikael Edebro i den andra tråden förklarar något nytt som svar på en fråga jag just ställde honom om farlighet på lång sikt.)

Länk till kommentar

Jag har köpt nio liter olivolja direkt från olivodlaren och räknar med att vi gör av med det på ett år.

Vi är 4 pers i familjen, så om jag räknar rätt blir det knappt en halv deciliter per person i veckan.

Vi steker också i smör. Har mest olivoljan till dressing.

Länk till kommentar

Jag har börjat gilla de kryddade sorterna med citron, chili, mm som finns i flera tillverkarnas sortiment. Dock alltid småflaskor. Jag är nog inne i något slags kryddperiod. Hett som i h...et ska ska det helst smaka  ;) Jag använder dem till sallad just nu samt även en liten dutt till frukostomeletten. 

Länk till kommentar

Jag har börjat gilla de kryddade sorterna med citron, chili, mm som finns i flera tillverkarnas sortiment. Dock alltid småflaskor. Jag är nog inne i något slags kryddperiod. Hett som i h...et ska ska det helst smaka  ;) Jag använder dem till sallad just nu samt även en liten dutt till frukostomeletten.

Ta en god neutral olja och krydda själv. Då kan du köpa en större flaska med god olja och ha en oändlig rad av mindre flaskor med olika kryddningar. Jag har fått hemkryddad olja från Brasilien och DEN är det tryck i kan jag lova! Jag gjorde flera maträtter helt oätliga innan jag lärde mej doseringen :-)

• Gilla 2
Länk till kommentar

Själv använder jag olivolja endast till dressingar, och då helst Florens från Grappolini (mörkgrön bukig flaska) som är lite pepprig i smaken.

Använder aldrig olivolja när jag steker (utan en blanding av ister och smör). Möjligtvis om jag ska ugnsbaka lite grönsaker.

Länk till kommentar

Själv använder jag olivolja endast till dressingar, och då helst Florens från Grappolini (mörkgrön bukig flaska) som är lite pepprig i smaken.

Använder aldrig olivolja när jag steker (utan en blanding av ister och smör). Möjligtvis om jag ska ugnsbaka lite grönsaker.

Ister, så avundsjuk jag blir! Vi har inte haft grisar på flera år, men förhoppningsvis blir det i vår igen.

Länk till kommentar

Jag har nån gång köpt en olivolja som i sig är väldigt pepprig men gillar inte sånt. Däremot kan jag ha i massor av chili och annat gott i kryddväg i maten. Och som sagt, här är det för det mesta minst tre olika pavor olivolja på gång, varav en är en tvålitersdunk.

Länk till kommentar

@ Limp

Vad var det för sort?

Jag köper Zeta Ekologisk Extra Virgin.

Den är lite lagom "stark" i smaken. Jag har den på sallad, avocado och makrill (ur burken, på tallrik). Men utslaget på en månad blir det kanske 1-2, (3 som absolut max) dl som går åt.

Det där kan du öka! 1 dl per dag kanske är svårt att komma upp i, men sikta mot åtminstone en halv liter i veckan så kanske du når stjärnorna, eller satsa i alla fall på att köra en liter i månaden. Det är faktiskt inte så mycket. Bara drygt två matskedar om dagen.

Länk till kommentar

Jag tror jag räknas som storkonsument av olivolja, går ca 0.75 - 1 liter i veckan i perioder. Fruktansvärt gott till allt. Jag kan troligtvis dricka det rakt upp och ner, men tror inte magen mår så bra av det :P  

• Gilla 1
Länk till kommentar

Det fina med fettsyrefördelningen i olivolja är som jag ser det inte n3 - n6 förhållandet, eftersom det är lite av bägge i den. Det fina är att det mesta är enkelomättat och mättat fett, tycker jag. Fördelningen är lika i oljan som i oliverna.

Där ser man...jag måste läsa på mer...inbillade mig att olivoljan var bra för n3 men det stämmer ju inte alls ;)

Länk till kommentar

Fast allting beror ju på vad man äter utöver olivoljan. En varierad och balanserad kost, low-carb eller inte är ju det som är att föredra då det är större chans att man får i sig alla essentiella näringsämnen.

Sen tycker jag inte o-6/o-3 fördelningen är helkass, absolut inte till den punkten att "gräsbetat kött är att kasta pengarna i sjön".

Sist men inte minst vill jag tillägga att för någon som behöver/har svårt att gå upp i vikt alt. har en hög daglig energiförbrukning är olivolja ett gott och lätt sätt att få i sig extra kalorier på.

Men jag kan hålla med om att olivolja som enda fettkälla är troligtvis inte det bästa, speciellt inte för de som inte har en hög kaloriförbrukning (pga. den bristfällande näringstätheten).      

Länk till kommentar

Fast allting beror ju på vad man äter utöver olivoljan. En varierad och balanserad kost, low-carb eller inte är ju det som är att föredra då det är större chans att man får i sig alla essentiella näringsämnen.

Sen tycker jag inte o-6/o-3 fördelningen är helkass, absolut inte till den punkten att "gräsbetat kött är att kasta pengarna i sjön".

Sist men inte minst vill jag tillägga att för någon som behöver/har svårt att gå upp i vikt alt. har en hög daglig energiförbrukning är olivolja ett gott och lätt sätt att få i sig extra kalorier på.

Men jag kan hålla med om att olivolja som enda fettkälla är troligtvis inte det bästa, speciellt inte för de som inte har en hög kaloriförbrukning (pga. den bristfällande näringstätheten).      

Absolut, men ifall du får en stor del kalorierna från olivolja (som ju mest är tomma kalorier), så innebär det ju att du har mindre "utrymme" att fylla på med näringsrik mat, innan du hamnar på kaloriöverskott dvs.

Man brukar ju rekommendera max 4:1 när det kommer till omega-6/3. I sådana fall är 11:1 ganska dåligt. Det finns givetvis sämre, men det är ändå inte bra.

Om man vill gå upp i vikt är det säkert ett bra alternativ, men min uppfattning är att majoriteten som käkar LCHF har motsatta mål. ;)

Länk till kommentar

Där ser man...jag måste läsa på mer...inbillade mig att olivoljan var bra för n3 men det stämmer ju inte alls ;)

Den som har mest n3 bland oljor i affären är nog linfröolja. Men det är ju i form av de kortkedjiga ALA som vi inte så lätt omvandlar till EPA o DHA, vilka man får från alger eller fet fisk. Skulle man hälla linfröolja på salladen fick man dels något som inte smakar något, dels en massa fleromättat fett som inte duger mycket till annat än öka oxidativ stress...

• Gilla 2
Länk till kommentar

Jag köper Zeta Ekologisk Extra Virgin.

Vet du hur det ligger till med besprutning av oliver till olivolja? Funderar med på att gå över till eko-olja, men man väger ju alltid pris mot eventuella hälso/miljöfördelar när man har lite begränsad ekonomi....

Länk till kommentar

Man brukar ju rekommendera max 4:1 när det kommer till omega-6/3. I sådana fall är 11:1 ganska dåligt. Det finns givetvis sämre, men det är ändå inte bra.

Det är viktigt också att titta på hur mycket fleromättat fett Olivolja har, dvs hur mycket denna omega6/omega3 kvot spelar roll. Ca 10% av fettet i olivolja är fleromättat.

http://matkalkyl.se/se-olivoljaextrajungfruolja.php

I jämförelse består kokosolja av 2% fleromättat fett, varav allt är omega6.

http://matkalkyl.se/se-kokosfett.php

• Gilla 1
Länk till kommentar

Tomma kalorier? För den som har fett som sin kropps huvudsakliga bränsle fungerar fett som just bränsle. Det används av kroppen som energi och lagras därför inte. Det gäller åtminstone det mättade fettet, är en växtolja som olivolja undantagen?

Man brukar kalla mat med kass näringsprofil för tomma kalorier. Givetvis använder man det som energi, men det är inte det begreppet innebär. I sådana fall skulle man ju kunna säga samma sak om socker för en blandkostare, men det är ju få som rekommenderar att äta raffinerat socker.

Den taskiga näringsprofilen gäller visserligen mer eller mindre alla oljor. Inget speciellt med olivolja egentligen.

Länk till kommentar

Tomma kalorier? För den som har fett som sin kropps huvudsakliga bränsle fungerar fett som just bränsle. Det används av kroppen som energi och lagras därför inte. Det gäller åtminstone det mättade fettet, är en växtolja som olivolja undantagen?

Nej nej inget undantag. När fettsyrorna väl cirkulerar i blodet som triglycerider kan kroppen inte spåra ursprunget. Även fleromättade fettsyror fungerar som bränsle.

• Gilla 1
Länk till kommentar

Man brukar kalla mat med kass näringsprofil för tomma kalorier. Givetvis använder man det som energi, men det är inte det begreppet innebär. I sådana fall skulle man ju kunna säga samma sak om socker för en blandkostare, men det är ju få som rekommenderar att äta raffinerat socker.

Den taskiga näringsprofilen gäller visserligen mer eller mindre alla oljor. Inget speciellt med olivolja egentligen.

Fast en skillnad när det gäller socker är att det uppenbarligen finns en toxisk nivå för dagligt intag av fruktos, liksom för alkohol.

Länk till kommentar

Nja, nu har ju fett lite andra uppgifter i kroppen än att tillföra mikronutrienter, vilket skiljer fettet från  tex sockret. 

Jag klistrar in ett citat ifrån Livsmedlesverkets hemsida:

"Fett ger kroppen energi i koncentrerad form och lagras i fettväven som energireserv. Fettväven är dessutom värmeisolerande och ger skydd åt inre organ.

Fett behövs för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler och tillverka hormoner och hormonliknande ämnen. Fett behövs också för att kroppen ska kunna ta upp de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K.

Fetterna förser oss också med de livsnödvändiga, så kallade essentiella, fettsyrorna. Dessa fettsyror kan inte kroppen tillverka själv utan vi måste få i oss dem via maten. Fettsyrorna påverkar en rad funktioner i kroppen, bland annat blodtryck, blodets levringsförmåga och immunförsvaret. " http://www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/vad-innehaller-maten/fett/

Så tillbaka till min fråga där jag hoppas få svar från några som är kunniga i forumet och som inte lider av fettfobi/rädsla. Mättat fett förbränns i kroppen, hur är det med en växtolja som olivoljan förbrukas den också som det mättade fettet?

TAck Kjell, såg ditt svar när jag skickat denna post.

Länk till kommentar

Fast en skillnad när det gäller socker är att det uppenbarligen finns en toxisk nivå för dagligt intag av fruktos, liksom för alkohol.

Finns toxiska nivåer av glukos oxå.. skillnaden mellan glukos och fruktos ligger snarare i att kroppen rätt tydligt är mer kapabel att hantera glukos.. speciellt om det kommer från stärkelse!

• Gilla 2
Länk till kommentar

Nja, nu har ju fett lite andra uppgifter i kroppen än att tillföra mikronutrienter, vilket skiljer fettet från  tex sockret. 

Jag klistrar in ett citat ifrån Livsmedlesverkets hemsida:

"Fett ger kroppen energi i koncentrerad form och lagras i fettväven som energireserv. Fettväven är dessutom värmeisolerande och ger skydd åt inre organ.

Fett behövs för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler och tillverka hormoner och hormonliknande ämnen. Fett behövs också för att kroppen ska kunna ta upp de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K.

Jag är medveten om att fett behövs för alla möjliga processer i kroppen. Dock bör man inte blanda ihop fett med olja. Som jag visade på min skärmdump från Cronometer.com så har jag fått i mig 56% av RDI för fett genom att bara äta 1000 kcal kokt quinoa. Detta är alltså utan att ha ätit något annat, och inte lagt till något fett alls.

Lägg till det jag kommer äta under resten av dagen så har jag med lätthet kommit upp i den fettmängd som kroppen behöver för dessa processer. Alla råvaror (frukt, grönt, ris, bönor, havre, bär etc) innehåller fett, och rent fysiskt sett behöver man egentligen inte några raffinerade fetter överhuvudtaget.

Sen kommer det så klart till preferens och val av diet (jag inser att jag är på ett LCHF-forum ;P). Men att man behöver drypa sin sallad med olivolja för att kroppen ska kunna absorbera vitaminer stämmer inte riktigt.

Länk till kommentar

Jag är medveten om att fett behövs för alla möjliga processer i kroppen. Dock bör man inte blanda ihop fett med olja. Som jag visade på min skärmdump från Cronometer.com så har jag fått i mig 56% av RDI för fett genom att bara äta 1000 kcal kokt quinoa. Detta är alltså utan att ha ätit något annat, och inte lagt till något fett alls.

Lägg till det jag kommer äta under resten av dagen så har jag med lätthet kommit upp i den fettmängd som kroppen behöver för dessa processer. Alla råvaror (frukt, grönt, ris, bönor, havre, bär etc) innehåller fett, och rent fysiskt sett behöver man egentligen inte några raffinerade fetter överhuvudtaget.

Sen kommer det så klart till preferens och val av diet (jag inser att jag är på ett LCHF-forum ;P). Men att man behöver drypa sin sallad med olivolja för att kroppen ska kunna absorbera vitaminer stämmer inte riktigt.

Risken är att detta hamnar i en av alla dessa fruktlösa diskussioner men eftersom jag vet att du egentligen inte skriver för att övertyga oss som har märkt att LCHF får kroppen att fungera fin, fint, väljer jag att svara ändå. I ovanstående anger du mat som inte funkar för te x mig ris och havre, de skapar sug och triggar hunger på ett onaturligt sätt. Frukt äter jag i mycket små mängder som t ex dessert och då skapar de inte sug. Men eftersom jag tagit bort kolhydrater behöver de ersättas med en annan makronutrient och och öka proteinet är inte aktuellt. Då återstår alltså olika former fett och det kan vara intressant att diskutera, hur man hittar fram till sin personliga balans.

Det som Limps frågeställning gällde, att dela en erfarenhet, av ett livsmedel, inte om fettets vara eller inte vara. Att ange ett livsmedel som Quinoa torde därför vara meningslös i det här sammanhanget då det innehåller ca 21 gram kolhydrat per 100 gram. 

Att dessutom ange en fet kost som "drypande" av något (där jag uppfattar avsikten att väcka äckel) är antigen direkt ohederligt eller väldigt okunnigt om hur man sätter ihop en smakfull måltid de råvaror vi använder inom LCHF.

• Gilla 5
Länk till kommentar

Nu är klockan tio minuter över fem och tallriken blev slickat ren. Det är faktiskt en konst att slicka tallrik. Slickar man tvärs över, fastnar mycket av fettet i hakan. Därför valde jag rotera tallriken och slickade först kanterna för att sedan i cirkelrörelse närma mitten.

Medan det sista av chilibranden på läpparnas insida sakta avtar, känner jag mig mätt och belåten här på sofflocket. Olivoljan höjer enligt min mening upplevelsen med ätandet av grönsaker för en carnivor. Det går nog att lära en gammal hund att sitta... det är jag övertygat om :)   

• Gilla 4
Länk till kommentar

Som jag visade på min skärmdump från Cronometer.com så har jag fått i mig 56% av RDI för fett genom att bara äta 1000 kcal kokt quinoa. Detta är alltså utan att ha ätit något annat, och inte lagt till något fett alls.

jag har en känsla av att ditt RDI av dagligt intag av fett inte riktigt stämmer överens med de flestas på denna sida... 

• Gilla 4
Länk till kommentar

Angående ekologisk olivolja - jag tror att Annika Dahlqvist skrev lite om det i sin blogg, kanske t.o.m. under "Frågor och svar": Varför inte prova att slänga iväg en fråga till henne om det? Min egen kunskap om detta är starkt begränsad, jag köper ekologisk olivolja, och det fungerar med min ekonomi då jag faktiskt inte använder sådär jättemycket av den. Men för den som gör av med 1 flaska i veckan eller så, visst känns det i plånboken...

Länk till kommentar