Gå till innehåll

[Tips] Recept på efterrätt med apelsin?

Recommended Posts

Vi har några apelsiner som bör ätas upp, köpte dem i julas. Blodapelsiner. Vi har också en halv liten citron.

Samt philadelfiaost, vispgrädde, creme fraiche, gelatinblad, mandlar, kokosflingor och en del annat. Hur kombinera?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske så här?

Lägg 3 gelatinblad i blöt i kallt vatten 5 min och smält sedan med lite av apelsinsaften. Tvätta först apelsinerna noga, riv skalet och pressa saften av 2-3 st + citronsaften. Blanda med philadelphiaosten 1 dl och 1 dl crème fraiche.

Valfri sötning om du vill ha nån sån, samt lite vaniljpulver.

Vispa ihop det noga och blanda med gelatinet. Häll upp i glas, ställ i kyl att stelna ett par timmar. Hacka och rosta mandlarna och kokosflingor, smaksätt ev med lite kardemumma, strö över apelsinmoussen.

Ät, njut och må gott :)

• Gilla 2
Länk till inlägg

Du kan ta av det färgade i skalen med en potatisskalare och frysa in det till sommarens sangria. Lägg i en dl sprit och dra ett dygn och sen blanda med rödvin. Jag tycker inte det behövs sötas.

Eller gör hemgjort gluhwein på samma sätt ni i vinter

• Gilla 1
Länk till inlägg

Kanske så här?

Lägg 3 gelatinblad i blöt i kallt vatten 5 min och smält sedan med lite av apelsinsaften. Tvätta först apelsinerna noga, riv skalet och pressa saften av 2-3 st + citronsaften. Blanda med philadelphiaosten 1 dl och 1 dl crème fraiche.

Valfri sötning om du vill ha nån sån, samt lite vaniljpulver.

Vispa ihop det noga och blanda med gelatinet. Häll upp i glas, ställ i kyl att stelna ett par timmar. Hacka och rosta mandlarna och kokosflingor, smaksätt ev med lite kardemumma, strö över apelsinmoussen.

Ät, njut och må gott :)

Det visadee sig att vi bara hade ett halft gelatinblad kvar. Och apelsinerna gick inte att riva skal av. Jag vispade fräskrämen, smälte mitt halva gelatinblad i apelsinsaften, hade i en tesked florsocker till 2 dl cf och två apelsiner, sen 1 dl ost och vispade lite mer.

Men först kokade jag upp 1 dl grädde och smälte lite högoktanig choklad i den, som fick svalna medan jag gjorde resten.

Sen hällde jag apelsingrädden i formar, och när de stelnat lite hällde jag chokladen ovanpå så att den ripplade ner.Tanken är att chokladgrädden ska vara mjukare än apelsingrädden, vi får se. Det blev fyra stycken, så vi har två kvar till imorgon. Idag blev de lite lösa, imorgon kommer de nog att vara frusna för jag ställde dem i glasveranden.  Då ska jag rosta lite kokos och hälla över.

• Gilla 1
Länk till inlägg