Birgitta Höglund

[Recept] Paleo Mug Cake

Recommended Posts

971944_10201621426442897_1362016360_n.jp

Senaste baktrenden från USA är Mug Cakes.

Muggkakor, som man snabbt rör ihop och micrar.

Hittade på ett recept idag till bloggen, som är anpassat för Paleo.

Men det funkar också bra för LCHF, med sitt innehåll av ägg och kokosolja. Gott fika som inte är sött.

Mug Cake med röda vinbär 1-2 port

• 1 dl frysta röda vinbär eller andra bär
  • 2 msk kokosnötmjöl
  • 2 msk kokosgrädde
  • 1 stort ägg
  • 1 msk kokosolja
  • 1 krm vaniljpulver
  • Lite havssalt

Vispa ägget fluffigt med salt och vanilj. Blanda ner kokosnötmjöl, kokosgrädde och oljan. Rör till sist ner bären, det går bra att ta dem direkt från frysen.

Häll upp i en större eller 2 mindre muggar som tål micro. Kör på full effekt i ca 2-4 minuter, beroende på muggens storlek och vilken effekt du har på micron.

Låt svalna en stund. Servera som den är direkt i muggen, gärna med en klick mandelsmör eller kokosgrädde. Du kan också stjälpa upp och dela i bitar som en mjuk kaka.

Serverat i en djup tallrik med kokosmjölk, nötter och avocado, så får du en hel frukost.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:lol:

Men herregud Birgitta, jag läste just om sådana muggkakor i ICA Buffé tidigare idag, och funderade på om jag skulle fråga dig om du kunde hitta på ett mer LCH-vänligt recept. Snacka om sammanträffande!

Har märkt att det ibland funkar lika bra med kokosflingor som med kokosmjöl, fast man får testa sig fram.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror du man skulle kunna få till en sån i vanlig ugn också?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sett recept på de här i amerikanska Paleobloggar, tyckte det vore kul att testa att göra en egen variant som passar både Paleo och LCHF.

Tror absolut det går fint att göra i vanlig ugn. Testa med muffinsformar och kör på 150 grader i 8-10 minuter :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
971944_10201621426442897_1362016360_n.jp

Senaste baktrenden från USA är Mug Cakes.

Muggkakor, som man snabbt rör ihop och micrar.

Hittade på ett recept idag till bloggen, som är anpassat för Paleo.

Men det funkar också bra för LCHF, med sitt innehåll av ägg och kokosolja. Gott fika som inte är sött.

Mug Cake med röda vinbär 1-2 port

• 1 dl frysta röda vinbär eller andra bär
  • 2 msk kokosnötmjöl
  • 2 msk kokosgrädde
  • 1 stort ägg
  • 1 msk kokosolja
  • 1 krm vaniljpulver
  • Lite havssalt

Vispa ägget fluffigt med salt och vanilj. Blanda ner kokosnötmjöl, kokosgrädde och oljan. Rör till sist ner bären, det går bra att ta dem direkt från frysen.

Häll upp i en större eller 2 mindre muggar som tål micro. Kör på full effekt i ca 2-4 minuter, beroende på muggens storlek och vilken effekt du har på micron.

Låt svalna en stund. Servera som den är direkt i muggen, gärna med en klick mandelsmör eller kokosgrädde. Du kan också stjälpa upp och dela i bitar som en mjuk kaka.

Serverat i en djup tallrik med kokosmjölk, nötter och avocado, så får du en hel frukost.

Det här var ett superrecept, som man kan variera. Det är inte så ofta jag äter bröd, men vissa tillfällen på kvällar, när jag kommer hem sent, kan jag bli sugen. Om klockan är ca 23:00, är jag inte jätteroad av traditionell LCHF-bakning med ugn. Ofta har jag gjort det där snabb micro brödet, som finns recept på lite här och där, men jag har varit sådär nöjd med det. Det här var mycket bättre. Nu har jag tillfredsställt mitt sug.

Jag tog vanlig grädde, smör och svarta vinbär, istället för kokosgrädde, kokosolja och röda vinbär. Sen åt jag dem med Bregott. Mm, det här har jag inte gjort för sista gången. Tack för receptet!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här var ett superrecept, som man kan variera. Det är inte så ofta jag äter bröd, men vissa tillfällen på kvällar, när jag kommer hem sent, kan jag bli sugen. Om klockan är ca 23:00, är jag inte jätteroad av traditionell LCHF-bakning med ugn. Ofta har jag gjort det där snabb micro brödet, som finns recept på lite här och där, men jag har varit sådär nöjd med det. Det här var mycket bättre. Nu har jag tillfredsställt mitt sug.

Jag tog vanlig grädde, smör och svarta vinbär, istället för kokosgrädde, kokosolja och röda vinbär. Sen åt jag dem med Bregott. Mm, det här har jag inte gjort för sista gången. Tack för receptet!

Vad kul att höra att du tyckte om det. Reaktionerna har annars varit både bu och bä, en del har inte gillat det alls. Tror att vi som blivit helt avvanda med socker kan gilla den här typen av kaffebröd :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg