Jump to content

LCHF för allergiker - vad göra?


Sommarregn
 Share

Recommended Posts

Hej, jag började med LCHF i november för att jag har PCOS och var enormt trött på mina blodsockersvängar och fruktansvärda humör och för att det är den dieten här i Sverige som ALLA rekommenderar om man har PCOS. Nu till det stora problemet. Jag är allergisk, mot nötter, mandel, avocado, bär och kokos (tack korsallergier) och enligt forskning så ska mejeriprodukter helst inte förtäras (fick jag reda på igår) om man har PCOS, så det försvinner också ur "det man ska äta". Sen om vi ska prata om soja, ja det är ju tydligen tabu enligt LCHF, så det behöver vi inte diskutera. Sen ingen frukt på det, inte för jag knappt kan käka det heller.

Det känns som om jag inte kan äta något alls pga. detta utan lever på ägg och någon köttbit om dagen med antingen broccoli, vitkål eller gröna bönor. Mitt humör har dessutom varit djävulskt i 2 veckor tid så LCHF:en gör ju inte sitt där verkar det som, ja och att vikten vägrar röra på sig... Ekonomin finns inte till att kunna köpa massa kött och allt känns enormt enformigt och jag har väldigt lätt att lägga på mig. Finns det några andra alternativ för att kunna variera kosten? Är det okej om jag skulle lägga in någon sort av fullkorn och frukt i min diet? För jag håller på att bli tokig här, bokstavligen. Blir bara så ledsen på allt, enda man vill är ju att kunna äta och må bra, men som det ser ut nu så verkar det ju inte bli så.

Link to comment
Share on other sites

Fläsk är den billigaste maten som finns... 50 kronor kilot hos olika stormarknader och du har sådana i närheten. Mycket billigare än kolhydrater ur energisynvinkel. Att äta monotont behöver inte vara negativt om man gillar maten. Det gäller att komma på vilken lågkolhydratmat man älskar och då går det direkt betydligt lättare. Lågkolhydratkost är ju också effektivt mot all allergier... jag har sluppit alla mina... och därmed finns det ett framtida vinst att hämta på den fronten.

 

När det handlar om kött- och fettätande, är det extra viktigt att inte äta samma mängder som innan. Då går man garanterat inte ner i vikt. Fett är ju mycket mer energität än kolisar och det gäller att lyssna på kroppens signaler. De kan dock vara störda av den tidigare sockerchocken och det tar sin tid och t.ex få mättnadssignalerna att fungera så pass mycket att man inte överäter. Alltså, man ska sluta äta när man är mätt och äter igen när man blir hungrig eller tror sig bli hungrig på nytt. M.a.o ska man absolut inte äta efter ett fast mönster styrd av någon eller några andra. Du ska äta när DU behöver äta. 

 

Balansen mellan fett och proteiner är också en viktig sak att hålla koll på. För mycket av proteiner hindrar nämligen viktnedgång. Det finns olika gratistjänster på nätet där man både registrera och studera det man äter och ha koll på det. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Köp fläskkarre och gör pulled porc. Går att krydda i det oändliga, och ät varierande kryddsmör till. Bloggen Tommy tappar har alla varianter på kryddsmör som man över huvud taget kan komma på.

Bloggen lchfingenjören kör LcHF trots att hon är allergisk mot nästan allt.

Så visst funkar LCHF när man är allergisk. Dessutom kommer dina allergier att avta när du slutar strssa kroppen med en massa skräp.

Vill du avgifta din kropp ska du definitivt avstå från bröd så mycket som möjligt. Och pasta.

Frukt går väl bra nångång emellanåt om du väjler icke söta sorter som t ex äpple. Typ hälften av sötman i frukt är fruktos som är ett lika stort gift för levern som alkohol. Bär är bättre oftast... Sen kommer dina smaklökar att förändras när du kört ett tag. När allt inte är översockrat och din kropp är avgiftad kommer du att uppskatta de naturliga smakerna av mat

Link to comment
Share on other sites

Att man blir frisk från sina allergier är ju inte något garanterat, det hade ju varit trevligt om det blir så.

 

Får väl hålla utkik efter superbilligt kött.

Jag har fått börja räkna kalorierna igen, vilket är tråkigt, har också en räknare för kolhydraterna samtidigt, kör liberal LCHF då strikt troligen hade drivit mig till vanvett för längesedan. 

Link to comment
Share on other sites

Mitt humör har varit FRUKTANSVÄRT senaste tiden, i början av LCHF:en så tvingade jag mig verkligen och led i 1,5 veckor av muskel och bröstmärtor, trötthet och rusande hjärta (usch, men det gick över). Sen blev jag bättre, ett kort tag i energi-nivåerna, jag gick ner 2 kilo och jag tyckte jag orkade mer. Fast man kört på samma så har man gått upp igen och mår dåligt, förstår inte riktigt vad det är som blev fel. Men ja, nu får jag räkna och utesluta mejeriprodukter. Leva på ägg.
Tycker dock det är lite tråkigt. :(

Link to comment
Share on other sites

Sluta räkna kalorier! Kör handflata och knytnäve i stället som mått. (se Anna Hallens blogg eller 56kilo) Och försök att känna efter när du är mätt.

Själv har jag inte haft särskilda övergångsbesvär, men de flesta sådana brukar hänföra sej till vatten och saltbrist. Eftersom kolisar binder vatten behöver vi mer vatten och ju mer vi kissar ut desto mer salt behöver vi. Du kan inte överdosera salt och kroppen kan inte tillverka det själv.

 

Om du tycker kosten är tråkig är det bara din egen fantasi som tryter, eller att du väljer att tycka det är jättesynd att du inte kan äta dina vanliga favvorätter. Jag hade lite översättningsproblem i början men nu finns det ju massor, massor med tips och recept överallt på nätet

Link to comment
Share on other sites

Jag slutade helt med att räkna kalorier och kände att det istället rusade iväg åt andra hållet helt åt kaos. Efter en hel del läsning så är det många som säger att de får räkna sina kalorier ändå. Så jag får göra det, för jag har testat att inte göra det och det gick inte.

Jag dricker en massa och får i mig mycket salt, märkte det direkt när jag slutade med kolhydrater... :)

 

Jo, men det kan också bero på att jag knappt har ekonomin att kunna betala alla räkningar, alla recept och tips så rekommenderas saker som jag inte kan äta, pga. allergierna. Jag väljer inte att tycka jättesynd, det är bara nu, den senaste tiden som det varit extra jobbigt då fler och fler saker försvinner på listan av ätbara ting. DET tycker jag är tråkigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte äta bär, tyvärr. Sjukt trist. Älskade det när jag var yngre. 
Alla grönsaker vet jag inte, men kan äta en del, dock är det dyrt (vilket också är himla trist, för det är gott) och jag äter riktigt stora mängder. Så jag kör ofta på det billiga, som vitkål.

Smör kan jag äta, men det får inte bli för stora mängder.

 

Ja, alla kokosprodukter, nötmjöler och nötter försvinner helt pga. allergier.

Link to comment
Share on other sites

För att spara pengar på grönsaker kolla vad som är säsong t.ex. nu på vintern är ofta kålväxter billigare såsom vitkål som är gott att steka om man tycker kokt är tråkigt, även brysselkål som jag brukar ånga och sen smörstekta, finns säkert fler idéer du kan hitta på olika bloggar.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det finns en hel del sätt att variera billig vitkål/rödkål - allt från cole slaw till kålpudding och koldolmar. Sedan vill jag passa på att slå ett slag för rotfrukter som i många fall ligger rätt lågt i kolhydrater och är billiga, t ex kålrot och rotselleri. Rädisor och rättika är lite dyrare men ligger väldigt lågt i KH jämfört med de flesta ovanjordsgrönsaker. Rödbetor och morötter är billiga men ligger lite högre i KH men det räcker oftast med en liten mängd för att förgylla tallriken med färg- och smakvariation.

 

Det finns många inom LCHF-rörelsen som hävdar att rotfrukter är "förbjudet" inom LCHF. Jag gör inte det och där är jag i gått sällskap med Annika Dahlqvist som var den som ursprungligen lanserade LCHF-begreppet. Här är min LCHF-rotsaksguide.

 

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10031/Till-rotsakernas-forsvar-Per-Wikholms-rotsaksguide.aspx

 

Sen rekommenderar jag oblygt boken "LCHF till vardags - riktig mat för familjer med tunna plånböcker" av Per & Katarina Wikholm som har fokus på matekonomi vid LCHF.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte äta bär, tyvärr. Sjukt trist. Älskade det när jag var yngre. 

Alla grönsaker vet jag inte, men kan äta en del, dock är det dyrt (vilket också är himla trist, för det är gott) och jag äter riktigt stora mängder. Så jag kör ofta på det billiga, som vitkål.

Smör kan jag äta, men det får inte bli för stora mängder.

 

Ja, alla kokosprodukter, nötmjöler och nötter försvinner helt pga. allergier.

Om du har svårt för smör i stora mängder, skulle ghee funka bättre?

Link to comment
Share on other sites

Jag har en omfattande fördoämnesintollerans som gör att det egentligen bara är LCHF som fungerar för mig. Ingen stärkelse (dvs ingen typ av mjöl), inga fibrer, inga nötter/mandlar, i princip ingen frukt, några få ovanjordsgrönsaker fungerar. Det är egentligen lättare att säga vad jag KAN äta. :)

Kött, fisk, ägg, kålsorter, avokado(till skillnad från dig då..) svamp, haricot vertes, gröna blad av olika sorter, smör.... Få tillfällen med högfettsvarianterna av grädde/crème fraishe. Jag säger bara TACK till LCHF för att jag kan äta så gott och må så bra!!

Ägg är min basföda - alltid två stekta ägg till frukost, med mycket smör. MBC till frukost eller på förmiddagsfikat, matlåda till lunchen med nåt kött/fisk med kryddsmör eller hemgjord majonnäs, samma till middag. Ibland en variant av PF så istället för mat till lunch blir det en "fettchoklad" (smör, kakao, salt, hett vatten, mixas).

 

Vad gäller ditt humör så skulle jag nog tolka det som en del av dina övergångsbesvär. Enligt mitt sätt att se på det så finns det två vägar. Antingen vara strikt, bita ihop och hålla ut de 2-3 veckor som behövs för att det ska gå över. Alternativt lägga till lite mer kh i form av grönsaker/rotsaker och smyga in det lite mera strikta, om det är så du vill äta.

Sen kan det naturligtvis vara en form av "sorg" - att inte kunna äta det man tycker om, men om du håller ut tror jag att sannolikheten är stor, att de hälsofördelar du kommer att uppleva överväger sorgen över det du inte kan äta. För mig är välmåendet så mycket mera värt! Lycka till! :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sommarregn, ytterligare ett tips - utforska djupare vad du faktiskt är allergisk för och inte. Grupperingar som bär, frukt och nötter är tämligen godtyckliga och inte alltid biologiskt relevanta (t ex för allergi). Kokosnöt är t ex ingen riktig nöt och många nötallergiker klarar av kokos. Andra exempel på hur missvisande denna indelning är:

Avocado är ingen grönsak utan en stenfrukt

Tomat är ingen grönsak utan ett bär

Så testa dig fram till vad du tål och inte tål. Ett körsbär som växer på ett träd med en enda kärna inuti har inte så mycket biologiskt gemensamt med en jordgubbe med hundratals små kärnor utanpå även om de båda kallas för bär,

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Per Wikholm - Tack för tipsen, ska läsa vad som sägs om det. Sedan ang. allergier så är jag på utredning, annars hade jag inte ätit något. Tomat är väl en frukt och inte ett bär dock? :)

Kokos är en stenfrukt och stenfrukter ska jag inte äta, precis som kärnfrukter, äpplen och päron och sådant.

Men tack!

 

stocha - Jag har aldrig hört om Ghee innan, det var intressant! Tack för tipset!

 

Jamtlandstjej - Oj, ja, du verkar ju ha det ganska likt mig i mångt och mycket, vad skönt att höra att det funkar toppen för dig i varje fall. :)

Övergångsbesvären hade jag i början, tror att jag kan lida av PMDD i samband med ägglossning och det var det som gjorde det hela så mycket värre.

Tack!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det finns en hel del sätt att variera billig vitkål/rödkål - allt från cole slaw till kålpudding och koldolmar. Sedan vill jag passa på att slå ett slag för rotfrukter som i många fall ligger rätt lågt i kolhydrater och är billiga, t ex kålrot och rotselleri. Rädisor och rättika är lite dyrare men ligger väldigt lågt i KH jämfört med de flesta ovanjordsgrönsaker. Rödbetor och morötter är billiga men ligger lite högre i KH men det räcker oftast med en liten mängd för att förgylla tallriken med färg- och smakvariation.

 

Det finns många inom LCHF-rörelsen som hävdar att rotfrukter är "förbjudet" inom LCHF. Jag gör inte det och där är jag i gått sällskap med Annika Dahlqvist som var den som ursprungligen lanserade LCHF-begreppet. Här är min LCHF-rotsaksguide.

 

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10031/Till-rotsakernas-forsvar-Per-Wikholms-rotsaksguide.aspx

 

Sen rekommenderar jag oblygt boken "LCHF till vardags - riktig mat för familjer med tunna plånböcker" av Per & Katarina Wikholm som har fokus på matekonomi vid LCHF.

 

Tack för intressant läsning, ny kunskap för min del till viss del. Jag gillar det, färre för bud är alltid uppiggande! Allt som för in fler goda livsmedel gör det ju lättare på sikt (om man nu ska leva lågkolhydratigt länge oavsett viktmål). Sen en del nya saker som jag aldrig har ätit men men det är ju kul att utforska. =) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...