Birgitta Höglund Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Tänkte jag skulle slå ett slag för sallader som tillbehör till maten. Många kanske fastnat i isbergssallad-gurka-tomat-träsket, men det finns så himla mycket mer att välja bland, med betydligt bättre näringsinnehåll. Samtidigt med alla goda smaker får vi i oss mängder med vitaminer och mineraler. Recept och bild kommer från min senaste kokbok, Långkok för LCHF och Paleo, bilden är tagen av Mikael Eriksson. Här följer några tips på olika salladsblandningar:Späda mangoldblad, bladpersilja, smulad getost, skivade rädisor och pinjekärnor. Kallpressad olivolja och citronsaft över.Rucola, bladspenat, smulad ädelost, grillad paprika, valnötter och timjan. Kallpressad rapsolja och mörk balsamvinäger över.Rosésallad, frisésallad, machésallad, strimlad purjolök, granatäppelkärnor, pumpakärnor och grovhackad dill. Dressing på majonnäs, citronskal, citronsaft, salt och lite vatten.Lollo rosso, grön paprika, sparris, hasselnötter, gräslök och hyvlad västerbottensost över. Dressing på kallpressad rapsolja, äppelcidervinäger, fransk senap, lite salt och grovmald svartpeppar.Romansallad, kokta ägg, avocado, cocktailtomater, gurka, persilja och gräslök. Avocadoolja med citron och lite flingsalt över. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emmi Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Tack för tipsen! Jag är fast i isbergs/roman träsket. Vi lyckas inte heller få till det där med dressing. Bara olivolja på salladen har jag svårt för men här fanns ju lite alternativ. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts