Supertungvikt Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Jag tror nästan det. Är ny på LCHF och lyssnat på "ät tills du är lagom mätt". Matchvikten är 140kg och ska så klart neråt. Frukost: äggröra. bestånde av 3-4 ägg med 4-5 skivor bacon med en skvätt vispgrädde i. Middag (tex): 2st karrékotletter, på cirka 450g (men då är det en hel del ben). Borde jag minska till cirka 250g kött? Då blir det bara 28g protein (ägg) och 25g köttprotein Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Du får prova och se, får du de resultat du vill ha på den maten så fortsätt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Titta på bloggen Tommy tappar. Han har dokumenterat mycket vad han ätit och gjort en rejäl viktresa 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Jag har läst en tumregel som säger att man ska äta ungefär 1 g proten per kg kroppsvikt, och vill man gå ner i vikt så är det målvikten man ska räkna på. Så om du t ex vill gå ner till 90 kg så bör du äta 90 g protein per dag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Om jag tolkar dig rätt äter du bara frukost och middag då? Ingen lunch eller annat mellanmål? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertungvikt Posted January 26, 2014 Author Share Posted January 26, 2014 Om jag tolkar dig rätt äter du bara frukost och middag då? Ingen lunch eller annat mellanmål? jepp..glömde skriva lallerstedts bea men det är ju nästan bara fett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 jepp..glömde skriva lallerstedts bea men det är ju nästan bara fett Bara ett tips då som funkat för mig. Att skippa frukosten (och äta den till lunch i stället) så får du ett mkt längre "faste-fönster". Kroppen, blodsocker och insulinproduktion får vila under en längre tid vilket ska vara gynnsamt. Om det nu funkar för dig rent praktiskt förstås. Glöm inte att hellre mäta cm-midja än kg-vikt, mer tillförlitligt. Du verkar ju äta väldigt strikt, dvs inga grönsaker alls. I långa loppet kan det ev vara läge att fylla på med lite vitaminer och mineraler. Man vet ju inte hur den eventuella bristen på dessa påverkar viktnedgången.... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emmi Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Jag tror nästan det. Är ny på LCHF och lyssnat på "ät tills du är lagom mätt". Matchvikten är 140kg och ska så klart neråt. Frukost: äggröra. bestånde av 3-4 ägg med 4-5 skivor bacon med en skvätt vispgrädde i. Middag (tex): 2st karrékotletter, på cirka 450g (men då är det en hel del ben). Borde jag minska till cirka 250g kött? Då blir det bara 28g protein (ägg) och 25g köttprotein Hur långe har du hållit på? För många är resultaten tydliga i början enbart av att kapa de uppenbara kolhydraterna och addera fett. Sen i takt med att man krymper och lär sig mer kan man hitta ytterligare fällor och lära känna sin kropp och sin hunger bättre. Jag tror att det gäller att inte göra det för svårt för sig i början, vänja sig långsamt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 och förresten, Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertungvikt Posted January 26, 2014 Author Share Posted January 26, 2014 Hur långe har du hållit på? För många är resultaten tydliga i början enbart av att kapa de uppenbara kolhydraterna och addera fett. Sen i takt med att man krymper och lär sig mer kan man hitta ytterligare fällor och lära känna sin kropp och sin hunger bättre. Jag tror att det gäller att inte göra det för svårt för sig i början, vänja sig långsamt. Jag har bara hållit på en vecka så det är många frågor som snurrar i skallen om det ena eller andra. Tänkte köra en väldigt strikt LCHF till börja med för lära mig och för se effekter. Redan märkt positiva effekter - att jag kan fokusera på arbetet i 5-6h utan rast och ändå tänka klart. är så otroligt mycket piggare utan allt socker man annars har stoppat i sig. Kommer nog skapa en liten blogg där jag kan ställa alla "noob-frågor" 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Om du bara har hållit på en vecka så ät bara på.. det såg inte ut som något överintag för någon som väger 140 kilo.. snarare lite lite!? Iomed att du väger så mycket så har du oxå ett större energibehov.. vänta tills din aptit sjunker.. och bara minska på portionerna allteftersom din kropp tar allt mer energi från lagrat fett! Focusera på att äta tils du är mätt.. håll sen koll på hur länge du håller dig ohungrig på olika fördelningar/matkombinationer och skillnaden mellan hunger och sug! Hunger är ett fysiologiskt behov och skall inte negligeras, sug sitter ofta i hjärnan/mentalt! Den fysiologiska metamorfosen är den lätta delen.. den mentala biten är den svåra.. och då pratat vi vanor/tröst och dopamin/belöning! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts