dotson

Kolhydratsladda före träning

Recommended Posts

Lite bakgrund om mig: Jag har gått på strikt lchf i ett år nu med undantag för nov/dec då jag slavade lite väl mycket. Nu kör jag strikt igen 5-15 kolhydrater om dagen sedan nyår. Vill gå ner 6-7 kg till.

 

Förra året löptränare jag en del och kom upp i milen några gånger, dock långsamt cirka 70 min. Upplevde att det var ok att springa långt så länge jag sprang långsamt. Så fort jag försökte på mig intervaller eller springa lite fortare blev jag helt slut.

 

I år tänkte jag satsa mer på löpningen och komma under 60 min på milen och jag tänkte komma dit med styrkeövningar och intervaller. Och det klarar jag inte på strikt lchf. Läste boken LCHF & Träning där Jonas Bergqvist rekommenderar att kolhydratsladda (20-80 gram) minst tre timmar före träningen. ( jag tänkte börja med 20-30 kolhydrater). Är det någon som testat detta upplägg? Jag tänkte alltså köra strikt men ladda med extra kolhydrater de 2-3 ggr i veckan jag styrke- och löptränar. (Hade jag varit i målvikt hade jag i stället satsat på att äta lite liberalare varje dag, men där är jag inte än men snart :)).

 

Tar också tacksamt emot tips på vad jag ska ladda med för mat. Springer kl 18 så senast kl 15 bör jag få i mig mer kolhydrater. Lunch (kött, grönsaker, fett) äter jag 12 (ingen frukost).

 

Blev ett väldigt långt första inlägg här, ber om ursäkt för det :).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din kropp är troligtvis inte helt omställd till fettdrift, alternativt så tror du mentalt att du kommer bli snabbare med kolhydrater. 20-30g kolhydrater är typ inget, bara 80-120 kalorier som du kommer förbränna på dryga 20 minuters träning, alternativt under de 3 timmarna innan träningen då kroppen föredrar glykos som energikälla då det är mer lättillgängligt - efter det är risken istället att du kommer "gå in i väggen", dvs tappa all kraft mot slutet.

 

Jag håller inte alls med Jonas argument att kolhydrater behövs för träning (inte mer än de "normala" 5E%-en i alla fall). Det går utmärkt att träna utan kolhydrater.  

 

Men om du känner för att experimentera med det, så bara prova - det lär inte göra någon långvarig skada i alla fall. ;) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite bakgrund om mig: Jag har gått på strikt lchf i ett år nu med undantag för nov/dec då jag slavade lite väl mycket. Nu kör jag strikt igen 5-15 kolhydrater om dagen sedan nyår. Vill gå ner 6-7 kg till.

Stackars dig som slavar ;) 

Förra året löptränare jag en del och kom upp i milen några gånger, dock långsamt cirka 70 min. Upplevde att det var ok att springa långt så länge jag sprang långsamt. Så fort jag försökte på mig intervaller eller springa lite fortare blev jag helt slut.

 

I år tänkte jag satsa mer på löpningen och komma under 60 min på milen och jag tänkte komma dit med styrkeövningar och intervaller. Och det klarar jag inte på strikt lchf. Läste boken LCHF & Träning där Jonas Bergqvist rekommenderar att kolhydratsladda (20-80 gram) minst tre timmar före träningen. ( jag tänkte börja med 20-30 kolhydrater). Är det någon som testat detta upplägg? Jag tänkte alltså köra strikt men ladda med extra kolhydrater de 2-3 ggr i veckan jag styrke- och löptränar. (Hade jag varit i målvikt hade jag i stället satsat på att äta lite liberalare varje dag, men där är jag inte än men snart :)).

 

Tar också tacksamt emot tips på vad jag ska ladda med för mat. Springer kl 18 så senast kl 15 bör jag få i mig mer kolhydrater. Lunch (kött, grönsaker, fett) äter jag 12 (ingen frukost).

 

Blev ett väldigt långt första inlägg här, ber om ursäkt för det :).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zara - du kan ha rätt att det kan vara en mental inställning från min sida. Dock så borde kroppen varit inställd på fettdrift i höstas då jag sprang milen eftersom jag ätit strikt i över sex månader. Och även då fick jag problem så fort jag ökade intensiteten.

 

Tror du att det är bättre att jag äter lite mer liberalt varje dag i (20-50 kolhydrater) i stället för att ladda vid träningstillfällen? Jag är bara rädd att få tillbaks sötsuget om jag ökar mängden kolhydrater och att jag inte går ner i vikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ta längre tid för kroppen att ställa om sig till fettdrift träningsmässigt kontra "normalt". 

 

Jag äter mellan 15 och 75 g kolhydrater om dagen, för mig är detta mellan 2 och 5 E% beroende på hur mycket jag äter. Jag räknar inte direkt 20-30 gram kolhydrater som liberalt. Snarare "normalt" så kör du på det ;) Blir det 50g ibland så kommer det inte heller göra så mycket. Det viktiga är vart ifrån de kommer. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satsa hellre på att bli helt fettdriven och ta det lite lugnt med träningen ett tag och låt kroppen komma in i bra ketos med hjälp av bra och naturliga fetter. Kokosfett/olja, smör, MCT och ge det någon/några veckor. Sedan när du är helt keto-anpassade stegar du upp träningen igen och då lovar jag att det knappast behövs några pre-workout carbs! Precis som #2 skriver så är ju 80-120kcal inget att hänga i granen när du kanske bränner uppemot 5-700 kcal. Då är det ju bättre att låta fettet driva dig från början, eller hur ;)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur "fettdriven" man klarar av att vara verkar vara individuellt. Tim Noakes, läkare och forskare från Sydafrika, berättade i en podcast jag lyssnade på att en Ironman-deltagare som han coachade försämrade sin prestationsförmåga radikalt på en kost innehållande ca 50g kolhydrater per dag, men presterade bättre än någonsin efter att ha ökat till 100g per dag. Innan kostförändringarna åt han, som så många andra idrottare på elitnivå, kolhydratmängder som vida översteg dessa 100g per dag som, vad det verkar, är optimalt för just honom. Med andra ord kan man behöva testa sig fram till vad som fungerar bäst för individen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

#8 håller med dig Magnus, det kan vara väldigt individuellt men för mig som har optimal prestanda vid ungefär 0g kolhydrater vill jag gärna pusha för att alla ska testa detta fantastiska. Min sambo trodde inte på mig, han trodde att just han va en sån som behövde liiite carbs för att vara på topp - sen sprang han göteborgsvarvet på 1.25 i full fräs ketos med bara smör i magen :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jamenvisst... alltså, man får prova sig fram. :)

 

Själv kör jag styrketräning i form av HIT (High Intensity Training) och klarar mig utmärkt på rätt lite kolhydrater. Jag räknar iofs aldrig, men jag skulle bli oerhört förvånad om jag översteg 50g kolhydrater per dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Jag testade häromdagen att äta lite keso med ett äpple och solrosfrö (10-15 kol) några timmar före löpning. Kände mig mycket piggare än tidigare. Kan inte bedöma om det har med extra kolhydraterna att göra eller att övergångsbesvären börjar försvinna. (eller att jag helt enkelt inbillar mig att de extra kolhydraterna gör susen). Hursomhelst tänker jag testa i en månad köra runt max 20 kol per dag och lägga ytterligare 15 kol före träning. Sen får jag utvärdera vad vikten och orken säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur "fettdriven" man klarar av att vara verkar vara individuellt. Tim Noakes, läkare och forskare från Sydafrika, berättade i en podcast jag lyssnade på att en Ironman-deltagare som han coachade försämrade sin prestationsförmåga radikalt på en kost innehållande ca 50g kolhydrater per dag, men presterade bättre än någonsin efter att ha ökat till 100g per dag. Innan kostförändringarna åt han, som så många andra idrottare på elitnivå, kolhydratmängder som vida översteg dessa 100g per dag som, vad det verkar, är optimalt för just honom.

 

Host, host...Ironman-tävlande tenderar vara rätt extraordinära sett till prestation och behov. ;) Lite sisådär exempel menar jag bara. (Alternativt är det bara jag som tycker att 4 km simning, 18 mil cykling med ett nätt litet maratonlopp som avslutning inte hör till vardagslunken.)

 

Hur som haver, trots detta så verkar han klara sig prima på 100 gram så det är ju ändå mycket intressant i sammanhanget. TLCH etc.

 

Med andra ord kan man behöva testa sig fram till vad som fungerar bäst för individen.

Instämmer helt!

 

När man är mogen för det vill säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Host, host...Ironman-tävlande tenderar vara rätt extraordinära sett till prestation och behov. ;) Lite sisådär exempel menar jag bara. (Alternativt är det bara jag som tycker att 4 km simning, 18 mil cykling med ett nätt litet maratonlopp som avslutning inte hör till vardagslunken.)

 

 

Såklart det gör...  B)

 

Till TS: Allt jag säger är prova, prova och prova. Blir det "galet" så prova någonting annat. 

 

Men kom också ihåg att det viktigaste vid prestation är ändå träningen, så länge man inte äter heeeeelt galet. Själv dock kör jag måttlig mängd kolhydrater (10-75g) i alla fall vid träning. Ser ingen mening med att nolla, men ser heller ingen mening med att trycka i mig mer än de som kommer från främst grönsaker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zara - jag vet att jag bara borde testa och utvärdera men man är ju så otålig och vill ha resultat på en gång. Och tappa de där 6-7 kg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zara - jag vet att jag bara borde testa och utvärdera men man är ju så otålig och vill ha resultat på en gång. Och tappa de där 6-7 kg...

 

Jag vet! ;) Men det bästa man kan göra är att släppa otåligheten och bara leva lite ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kör jag strikt igen 5-15 kolhydrater om dagen

Lät lite roligt. Är det molekyler? :P

 

Man behöver absolut inte kolhydratladda för att springa milen snabbare än 60min. Jag springer lätt barfora på 50 min och min kompis är nere på 40min strikt LCHF. Det måste jag slå! Just börjat träna igen efter månaders uppehåll. Idag sprang jag 5km på 23min efter 20h fasta (plus massa styrketräning).

 

Om du börjar kolhydratladda och göra undantag kommer du inte gå ner lika snabbt. Det är jag mycket säker på. Kommer du under 2% kh kommer du tappa mycket per dag (om du är stor). Springa ger ingen större viktnedgång i detta, utan är bara en härlig bonus.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon vänlig person som kan tala om för mig hur man lättast räknar ut kolhydrats, kalori intag..

Om jag t.ex tar ett rån som är 2,7 kolhydrater per 100 gram hur mkt kalorier är det och om jag bara ska äta 20 kolhydrater om dagen innebär det då att jag förbrukat 2,7 av de intaget redan med ett rån???

 

säkert punchig fråga men jag kör

 

tacka för råd

Sanna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon vänlig person som kan tala om för mig hur man lättast räknar ut kolhydrats, kalori intag..

Om jag t.ex tar ett rån som är 2,7 kolhydrater per 100 gram hur mkt kalorier är det och om jag bara ska äta 20 kolhydrater om dagen innebär det då att jag förbrukat 2,7 av de intaget redan med ett rån???

 

säkert punchig fråga men jag kör

 

tacka för råd

Sanna

 

Om du skall begränsa kolhydratintaget till 20 gram per dag så är det gram du skall titta efter. Innehållsförteckningen anger gram kolhydrater per 100 gram livsmedel så har du ett paket med 10 rån så får du dela den angivna mängden kolhydrater med 10.

 

1 gram kolhydrater = 4 kcal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.