Jump to content

Artikel i DN om Omega-3

John

Recommended Posts

För vanligt folk räcker det antagligen utmärkt att äta (fet) fisk ett par gånger i veckan. Särskilt om man håller sig ifrån de värsta omega-6-källorna. För övrigt är både omega-3 och omega-6 högeligen reaktiva grejer och inget man bör överdosera. 

• Like 1

Ja det var ju intressant läsning! Man kan ju undra vad "övriga fettsyror är för något". Jag har alltid varit skeptisk till omega 3 tillskott och har aldrig ätit det.

Kan den där pytteskvätten omega 3 göra så mycket nytta? Det är ju väldigt lite fett i förhållande till det man får i sig via maten och ännu mindre av just omega 3.

Man kan ju undra också om någon känts sig bättre när dom tagit tillskott som i själva verket innehåller mycket mer omega 6 än omega 3 och väldigt mycket mer "övriga fettsyror".

Jag håller nog med om att friska personer inte behöver omega 3 tillskott, bättre att satsa på att få ned omega 6, ät lite fisk. Men jag märker direkt om jag inte tar mitt omega 3 tillskott, blir dimmig och tappar koncentrationen. DHA är tydligen viktigt om man har neurodegenerativa sjukdomar.

Jag håller nog med om att friska personer inte behöver omega 3 tillskott, bättre att satsa på att få ned omega 6, ät lite fisk. Men jag märker direkt om jag inte tar mitt omega 3 tillskott, blir dimmig och tappar koncentrationen. DHA är tydligen viktigt om man har neurodegenerativa sjukdomar.

Vilken sort tar du?

Märker du samma effekt om du äter lax eller makrill?

Vilken sort tar du?

Märker du samma effekt om du äter lax eller makrill?

Nej, och ett tag åt jag fisk en gång om dagen (ganska länge). Jag tror det är just DHA som spelar roll för mig. Har inte riktigt orkat senaste månaden att äta fisk varje dag pga av jobb. Skulle gärna sluta med flera av de tillskott jag tar men just DHA och Q10 märker jag av direkt om jag slutar med.

Nej, och ett tag åt jag fisk en gång om dagen (ganska länge). Jag tror det är just DHA som spelar roll för mig. Har inte riktigt orkat senaste månaden att äta fisk varje dag pga av jobb. Skulle gärna sluta med flera av de tillskott jag tar men just DHA och Q10 märker jag av direkt om jag slutar med.

Vad heter tillskottet med omega 3 som du tar? Alltså vilket märke. Står det på burken hur mycket av olika fettsyror som den skall innehålla?