Gå till innehåll

[Tips] Nått visst med att vispa sitt eget smör....

Recommended Posts

Kärnmjölk ska tydligen vara bra att baka med. Säljs i affärer både här nere (Australien) och hemma i England, "buttermilk" heter det. Har dock inte en annng om vad det smakar, ska se om jag kan prova under veckan. 

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall vara syrat smör. Om du har pastöriserad modern grädde så tillsätt lite filmjöl och låt det stå minst ett dygn i rumstemperatur. Sedan gör du smör. Färsk grädde som inte processats kan man bara låta stå lite svalt i uppemot en vecka.

Förr gjorde man ofta så i små hushåll att man skummade grädden varje dag från mjölken man fått från kanske bara en eller några kor. Så hällde man den i kärnan (där det dessutom fanns gott om gamla goda mjölksyrabakterier redan). Efter en vecka hade man samlat på sig så mycket grädde (nu sur och fin) så att man kunde kärna.

• Gilla 5
Länk till inlägg

Det skall vara syrat smör. Om du har pastöriserad modern grädde så tillsätt lite filmjöl och låt det stå minst ett dygn i rumstemperatur. Sedan gör du smör. Färsk grädde som inte processats kan man bara låta stå lite svalt i uppemot en vecka.

Förr gjorde man ofta så i små hushåll att man skummade grädden varje dag från mjölken man fått från kanske bara en eller några kor. Så hällde man den i kärnan (där det dessutom fanns gott om gamla goda mjölksyrabakterier redan). Efter en vecka hade man samlat på sig så mycket grädde (nu sur och fin) så att man kunde kärna.

då kanske jag inte var helt fel ute med min utgångna grädde :) Gott smör blev det i alla fall :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag har tillgång till gårdsmjölk. Kanske jag borde börja laga eget smör jag med enligt gammal modell ... :) Jag lagar redan egen smetana på grädde. Brukar köpa nedsatt grädde med kort datum och tillsätta lite fil.

• Gilla 2
Länk till inlägg