Popular Post Jäderås Posted January 26, 2014 Popular Post Share Posted January 26, 2014 Fick för mig idag att vispa smör. Hade gjort frökex tidigare på dagen och hade en 5:a grädde som stått i kylen lite väl länge (utgånget datum). Fick den briljanta idén att göra smör av det. Minns att vi fick göra det på lågstadiet. Det är något magiskt när kärnmjölken plötsligt separeras från fettet och det härliga smöret plötsligt uppstår! Det kan jag verkligen rekommendera som terapi! För er som inte fick vispa ert eget smör i skolan: 1. Vispa grädde med elvisp tills kärnmjölken separerar från fettet, det tar en stund (använd handduk över bunken så slipper du stänk över hela köket) 2. Fortsätt vispa en stund så du får ut all mjölk (använd handduk). 3. Häll ut kärnmjölken (kanske kan användas till nått?) 4. Knåda/tvätta smöret i kallt vatten i bunken så man får ut det sista. Byt vatten vid behov. 6. Salta smöret efter smak 7. Bred ett tjockt lager på ditt frökex och njut! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Blev sugen! Utmärkt "läxa" för lågstadiet för övrigt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Kärnmjölk ska tydligen vara bra att baka med. Säljs i affärer både här nere (Australien) och hemma i England, "buttermilk" heter det. Har dock inte en annng om vad det smakar, ska se om jag kan prova under veckan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 27, 2014 Share Posted January 27, 2014 Är den gjord på färsk grädde smakar den nästan ingenting. Förr sparade man grädde i flera veckor den surnade då smakade kärnmlölken ungefär som fil fanns att köpa förr har inte sett det på många år. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted January 27, 2014 Share Posted January 27, 2014 Det skall vara syrat smör. Om du har pastöriserad modern grädde så tillsätt lite filmjöl och låt det stå minst ett dygn i rumstemperatur. Sedan gör du smör. Färsk grädde som inte processats kan man bara låta stå lite svalt i uppemot en vecka. Förr gjorde man ofta så i små hushåll att man skummade grädden varje dag från mjölken man fått från kanske bara en eller några kor. Så hällde man den i kärnan (där det dessutom fanns gott om gamla goda mjölksyrabakterier redan). Efter en vecka hade man samlat på sig så mycket grädde (nu sur och fin) så att man kunde kärna. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted January 27, 2014 Author Share Posted January 27, 2014 Det skall vara syrat smör. Om du har pastöriserad modern grädde så tillsätt lite filmjöl och låt det stå minst ett dygn i rumstemperatur. Sedan gör du smör. Färsk grädde som inte processats kan man bara låta stå lite svalt i uppemot en vecka. Förr gjorde man ofta så i små hushåll att man skummade grädden varje dag från mjölken man fått från kanske bara en eller några kor. Så hällde man den i kärnan (där det dessutom fanns gott om gamla goda mjölksyrabakterier redan). Efter en vecka hade man samlat på sig så mycket grädde (nu sur och fin) så att man kunde kärna. då kanske jag inte var helt fel ute med min utgångna grädde Gott smör blev det i alla fall 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 27, 2014 Share Posted January 27, 2014 I Usa har de goda Buttermilk cookies. Det är som scones ungefär. Förmodar att det bör funka som vätska i en motsvarande brödbulle gjord på mandel/kokosmjöl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Jag har tillgång till gårdsmjölk. Kanske jag borde börja laga eget smör jag med enligt gammal modell ... Jag lagar redan egen smetana på grädde. Brukar köpa nedsatt grädde med kort datum och tillsätta lite fil. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts