Jump to content

Att få i sig K2 via maten

dufva

Recommended Posts

Låter som det är syrade ostar man menar... Det vore intressant om LCHF kretsar, som ju ofta äter mejeriprodukter, kunde fokusera lite på hökvalitativa fermenterade mjölkprodukter (ohomogeniserade, lågpastöriserade).

Inom GAPS så är det bara vissa ostar som rekommenderas... ska se om jag kan hitta en någorlunda uppdaterad lista.

Helt klart är att det är fullt möjligt att knalla in på nästan vilken ICA som helst här i Sverige och promenera hem med en kasse människo-mat väldigt rik på K2 :)

Som vanligt är det naturlig oprocessad mat som leder en rätt även i den här frågan

Hur du eller någon annan förstått av föreläsningarna om det är helt värdelöst med vanligt kött (inte gräsbetat) ur K2 perspektivet?

Hur du eller någon annan förstått av föreläsningarna om det är helt värdelöst med vanligt kött (inte gräsbetat) ur K2 perspektivet?

Eftersom det nästan inte finns några uppgifter på halter i vanlig mat svävar vi definitivt i blindo om detta i dagens läge

Det verkar som man anser att det krävs runt 45mcg K2 mk7 för att få effekt och dom flesta verkar tycka att optimal dos ligger runt 200mcg

Vad man säger är att i princip alla lider brist på vitaminet med dagens kost

Det hela låter väldigt sannolikt med tanke på de studier som hittills är gjorda och vem vill inte försöka förhindra de svåra sjukdomar som påstås påverkas av vitaminet?

Men......man kanske ändå bör hålla i minnet att de flesta av "experterna" även har någon koppling till försäljning av kosttillskott eller är bokförfattare

• Like 3

Eftersom det nästan inte finns några uppgifter på halter i vanlig mat svävar vi definitivt i blindo om detta i dagens läge

Det verkar som man anser att det krävs runt 45mcg K2 mk7 för att få effekt och dom flesta verkar tycka att optimal dos ligger runt 200mcg

Det hela låter väldigt sannolikt med tanke på de studier som hittills är gjorda och vem vill inte försöka förhindra de svåra sjukdomar som påstås påverkas av vitaminet?

Men......man kanske ändå bör hålla i minnet att de flesta av "experterna" även har någon koppling till försäljning av kosttillskott eller är bokförfattare

Mmm, delade din sista reflektion när jag såg föreläsningen med den kvinnliga naturläkaren (har tappat bort hennes namn) också hur hon går på om osteoporos. Det låter på henne som om "alla" får det och det upplever jag nog inte är fallet  :)

• 1 month later...

Vitamin K2 skall tydligen produceras i tillräcklig mängd i en frisk tarm. Frågan är då om det är någon annan brist som gör att man inte producerar tillräckligt eller om det är någon faktor som gör att man förbrukar mer än man borde.

Det vore ju bättre om man kunde åtgärda det som orsakar bristen istället för att ta K2 som tillskott.

Vitamin K2 skall tydligen produceras i tillräcklig mängd i en frisk tarm. Frågan är då om det är någon annan brist som gör att man inte producerar tillräckligt eller om det är någon faktor som gör att man förbrukar mer än man borde.

Det vore ju bättre om man kunde åtgärda det som orsakar bristen istället för att ta K2 som tillskott.

Nej det är en myt att tarmbakteriernas produktion räcker till. Gräsätare har tillräckligt konvertering av K1 till K2 med hjälp av bakterier, liksom de ju producerar fettsyror och en massa annat med hjälp av bakterierna. Det sätt som människor fått i sig K2 de senaste årmiljonerna är genom att äta kött från gräsätare. Sedan industriell köttproduktion med utfordring av spannmål tagit kål på både optimal fettsyrebalans i köttet och K2, så återstår inget annat för oss än att med ljus och lykta söka gräsbetat kött, äta vissa K2-rika födoämnen såsom natto, brie och gouda, eller helt enkelt supplementera med K2 i form av MK-7 som produceras av samma bakterier som används för att få soja att jäsa i natto.

Så en global återgång till gräsbetat kött skulle åtgärda grundorsaken, inget annat.

Jag rekommenderar en supplementering av 200 mikrogram K2 per dag till dess.

• Like 1

Nej det är en myt att tarmbakteriernas produktion räcker till. Gräsätare har tillräckligt konvertering av K1 till K2 med hjälp av bakterier, liksom de ju producerar fettsyror och en massa annat med hjälp av bakterierna. Det sätt som människor fått i sig K2 de senaste årmiljonerna är genom att äta kött från gräsätare. Sedan industriell köttproduktion med utfordring av spannmål tagit kål på både optimal fettsyrebalans i köttet och K2, så återstår inget annat för oss än att med ljus och lykta söka gräsbetat kött, äta vissa K2-rika födoämnen såsom natto, brie och gouda, eller helt enkelt supplementera med K2 i form av MK-7 som produceras av samma bakterier som används för att få soja att jäsa i natto.

Så en global återgång till gräsbetat kött skulle åtgärda grundorsaken, inget annat.

Jag rekommenderar en supplementering av 200 mikrogram K2 per dag till dess.

Har du läst det i någon studie?

Tarmbakterierna producerar ju även andra vitaminer. Behöver man inte supplementera dom också?

Har du läst det i någon studie?

Tarmbakterierna producerar ju även andra vitaminer. Behöver man inte supplementera dom också?

Jag har det från Kate Rhéaume-Bleues bok "Vitamin K2 and the Calcium Paradox" (s. 44-45) samt Josef Pies' "Vitamin K2 - Vielseitiger Schutz vor chronischen Krankheiten" (s. 94). 2007 publicerades en amerikansk och en holländsk studie som indikerade att nästan hela befolkningen torde har brist på K2. Eftersom säkerligen en väsentligt mindre andel av befolkningen har brist på K1, så indikerar det också att konversion i tarmen från K1 till K2 inte är tillräcklig. Interventionsstudier har också visat väsentlig reduktion (50%) i kalkhaltig ateroskleros i kranskärl efter supplementering med K2 i 6-8 veckor. Epidemiologiska studier visar mycket tydliga samband mellan intag av K2-rik föda och CVD.

Hur det ligger till med den myriad andra funktioner som tarmbakterierna har kan man nog inte konkludera något baserat på detta med K1 - K2.

En annan sak som är intressant är att vi är duktiga på att konvertera den mera kortkedjiga varianten av K2 som heter MK-4 till MK-7, vilket är just den form som produceras av natto-bakterier och finns i supplementen.

Detta sammantaget är för tillfället tillräckligt för att jag ska vara övertygad.

Är produktion i tarmen alltid en konvertering från vitamin K1 till K2?

I så fall är det ju viktigt att äta tillräckligt med gröna grönsaker för att få i sig vitamin K1

Så har jag förstått det, ja. Klorofyllrika grönsaker mycket riktigt superviktiga, inte bara för konvertering av K1 till K2 utan kanske mer en massa annat. Ska jag komma med min evolutionära käpphäst igen så har vi uppenbarligen i årmiljoner ätit animalier och grönsaker parallellt. "Green leafy vegetables" brukar man säga på engelska.

• Like 1

Jag har det från Kate Rhéaume-Bleues bok "Vitamin K2 and the Calcium Paradox" (s. 44-45) samt Josef Pies' "Vitamin K2 - Vielseitiger Schutz vor chronischen Krankheiten" (s. 94). 2007 publicerades en amerikansk och en holländsk studie som indikerade att nästan hela befolkningen torde har brist på K2. Eftersom säkerligen en väsentligt mindre andel av befolkningen har brist på K1, så indikerar det också att konversion i tarmen från K1 till K2 inte är tillräcklig. Interventionsstudier har också visat väsentlig reduktion (50%) i kalkhaltig ateroskleros i kranskärl efter supplementering med K2 i 6-8 veckor. Epidemiologiska studier visar mycket tydliga samband mellan intag av K2-rik föda och CVD.

Hur det ligger till med den myriad andra funktioner som tarmbakterierna har kan man nog inte konkludera något baserat på detta med K1 - K2.

En annan sak som är intressant är att vi är duktiga på att konvertera den mera kortkedjiga varianten av K2 som heter MK-4 till MK-7, vilket är just den form som produceras av natto-bakterier och finns i supplementen.

Detta sammantaget är för tillfället tillräckligt för att jag ska vara övertygad.

Säger dom att det är produktionen som är för liten och att det alltid har varit så i människans historia eller är det förbrukningen som har ökat?

Jag läste idag att dom som äter (ätit?) bredspektraantibiotika har sämre lager av vitamin K2. Dålig som jag är på engelska så lyckades jag inte förstå om det var en effekt som var under tiden man åt och en tid därefter eller om det var för evigt.

En läkare testade att ge mig dubbel dos bredspektraantibiotika 1990 och efter det var mitt hår mattare och jag har ibland undrat om det var efter det som mitt hälsotrassel började. Inte hjälpte kuren heller och hade jag vetat att det kunde vara skadligt så hade jag tackat nej. Läkaren sa ingenting om att det kunde finnas nackdelar.

En bekant till mig har en dotter som också fick hälsotrassel och hon säger att det började efter en kur med bredspektraantibiotika.

Produceras inte K2 i symbios med tarmfloran? Så om tarmfloran är skadad, via tex antibiotika, så kan kanske K2 produktionen gå ned?

Jo det var det jag menade men jag vet inte om tarmfloran efter ett tag blir ok igen efter en sådan kur.

Jo det var det jag menade men jag vet inte om tarmfloran efter ett tag blir ok igen efter en sådan kur.

Vissa kopplar ökningen i autoimmunitet med just antibiotikaanvändandet. Så jag vet inte om eller hur tarmfloran återställs, men det är nog bra att "hjälpa till" efter en antibiotika kur med fermenterade grönsaker och probiotika.

Säger dom att det är produktionen som är för liten och att det alltid har varit så i människans historia eller är det förbrukningen som har ökat?

Jag läste idag att dom som äter (ätit?) bredspektraantibiotika har sämre lager av vitamin K2. Dålig som jag är på engelska så lyckades jag inte förstå om det var en effekt som var under tiden man åt och en tid därefter eller om det var för evigt.

En läkare testade att ge mig dubbel dos bredspektraantibiotika 1990 och efter det var mitt hår mattare och jag har ibland undrat om det var efter det som mitt hälsotrassel började. Inte hjälpte kuren heller och hade jag vetat att det kunde vara skadligt så hade jag tackat nej. Läkaren sa ingenting om att det kunde finnas nackdelar.

En bekant till mig har en dotter som också fick hälsotrassel och hon säger att det började efter en kur med bredspektraantibiotika.

Jag tolkar det som att produktionen är för liten för att alla proteiner som kan aktiveras av K2 ska göra det. Man verkar anse att det optimala är att alla proteiner som kan aktiveras bör aktiveras. Så det tyder på att tarmbakteriernas produktion är och under miljoner år varit för liten, men förmodligen inträder bakåt i tiden en lång epok där vi konverterat tillräckligt, eftersom vi ätit mindre animalier.

Desto viktigare blir dock den lilla egenproduktion man har om man inte får i sig tillräckligt med K2 från gräsbetat kött, så antibiotikakurer kan säkert slå ut funktionen helt. Sedan är ju frågan hur man får tillbaka dessa bakterier. Man skulle försöka ta reda på vad de heter och om de finns i probiotika, antingen piller eller fermenterad mat.

Den bakterie som producerar MK-7 (den typ av K2 som är nyttig i människa) i natto heter Bacillus subtilis natto och har följande taxonomi (släktförhållande): division Firmicutes, class Bacilli, order Bacillales, family Bacillaceae, genus Bacillus, species subtilis subspecies natto

Denna http://www.red23.co.uk/Bio-Kult-Multi-Strain-Probiotic_p_148.html innehåller faktiskt Bacillus subtilis, månne den kan konvertera K1 till K2???

Den bakterie som producerar MK-7 (den typ av K2 som är nyttig i människa) i natto heter Bacillus subtilis natto och har följande taxonomi (släktförhållande): division Firmicutes, class Bacilli, order Bacillales, family Bacillaceae, genus Bacillus, species subtilis subspecies natto

Denna http://www.red23.co.uk/Bio-Kult-Multi-Strain-Probiotic_p_148.html innehåller faktiskt Bacillus subtilis, månne den kan konvertera K1 till K2???

Finns i prescript-assist också

Contains Bacillus subtilis:  A proven probiotic species found in traditional foods.

http://www.prescript-assist.com/products/

• Like 1

Rekommenderad läsning:

Schurgers, L., & Vermeer, C. (2000). Determination of phylloquinone and menaquinones in food: Effect of food matrix on circulating vitamin K concentrations. Haemostasis30(6), 298-307.

Innehåller bland annat tabell över diverse livsmedels vitamin K1- och vitamin K2-innehåll, MK-4 till MK-9.

Angående MK-4:
"No substantial differences were found between free-range
products (eggs, chicken, meat) and those from
factory farms."

M.v.h.

OO

Eh.. fråga.. till de som har någon kunskap i ämnet.. eller länk!

Vad jag läst är det endast MK4 som våra bakterier/kroppsegna funktioner kan producera och att MK7 endast sker utanför kroppen??

Jag har förstått det som att har vi väl MK4 så kan vi förlänga till Mk7 som aktiverar vissa proteiner som bla reglerar partitionering av kalcium. Därför optimalt med natto alt tillskott producerade av natto-bakterier.

Jag har förstått att inget förlängs mer än till MK4 i kroppen.. men att MK7 kan vara bra ändå?

Sen så har jag förstått att all menakonin har en väldigt dålig upptagningsförmåga.. medans fylokinoner har ett högt!

Fylokinoner finns gott om i gröna blad och att det är att vi äter rätt lite gröna blad som gör att vi får brist på K-vitamin?

Anledningen till K2 MK 7 har så god verkan verkar höra samman med Natto, dvs det förekommer i så extremt höga doser i sagda föda att det tas upp tillräckligt i allafall.

Såå.. ni som inte äter Natto dagligdags eller på annat sätt regelbundet.. ät gröna blad.. massor av gröna blad!

Jag har förstått att inget förlängs mer än till MK4 i kroppen.. men att MK7 kan vara bra ändå?

Sen så har jag förstått att all menakonin har en väldigt dålig upptagningsförmåga.. medans fylokinoner har ett högt!

Fylokinoner finns gott om i gröna blad och att det är att vi äter rätt lite gröna blad som gör att vi får brist på K-vitamin?

Anledningen till K2 MK 7 har så god verkan verkar höra samman med Natto, dvs det förekommer i så extremt höga doser i sagda föda att det tas upp tillräckligt i allafall.

Såå.. ni som inte äter Natto dagligdags eller på annat sätt regelbundet.. ät gröna blad.. massor av gröna blad!

Det är så jag har förstått det också, dvs att man ska äta grönsaker med mycket vitamin K1, som sedan omvandlas till K2 i magen.

• Like 1

Spenat har mycket K1.. men som alla vet så är spenat värdelöst som livsmedel iomed att väldigt lite näring tas upp från just spenat!

Broccoli har jag oxå läst skall ge ett bra upptag.

Plus att det är svårt att få i sig 100 gr spenat om man ska äta den rå, förvälld är det lättare. 100 gr broccoli är inget problem.

Då kan du äta spenat iallafall iomed att väldigt lite järn tas upp?

Natto.. egenjäst?  :o

Nämen.. det här är väl det intressanta.. inte hemokromatosen altså utan hur vi kan få i oss all näring från olika livsmedel.

Var det inte Brie, Parmesane och sådan saker man var tvungen att tvinga i sig.. för K-vitamin?

Och hur gör en stackare med hemokromatos, som inte får äta järnrik föda, för att få i sig K2 i maten? :o Då det mesta i gröna "bladgrunkor" går bort :)

Rödkål, blekselleri, avokado, blomkål, purjolök, broccoli, grönkål, sparris.

Grönkål verkar helt "outstanding" vad det gäller vitamin K och man behöver inte äta mycket. Broccoli kommer #2 och de andra kommer en bit efter. 15 gr rå grönkål och du kommer upp i RDI för vitamin K, som enligt cronometern är 100 ug.

• Like 1

Jag har förstått att det är tvärt om, upptaget från gröna blad är mycket lågt. Citat från studien jag rekommenderade i mitt förra inlägg,

"It is known, however, that the absorption from green vegetables is poor and that only 10–15% of the vitamin is bioavailable, whereas for K 2  vitamins this may be higher"

Vidare,
"In all cases it was found that K 1  absorption from vegetables was very poor (5–10% without concomitant fat intake and 10–15% if taken together with 30 g fat), whereas menaquinone absorption from dairy produce and natto was much better, probably almost complete."

M.v.h.

OO

Att upptaget från gröna blad var dåligt är väl rätt väl förstått.. gäller det mesta av det näringsinnehållet.. men vad jag läst mig till så togs fylokinoner upp bäst av K-vitaminerna.. i förhållande till sin mängd.

Var jag än läser så verkar upptaget av K2 vara dåligt.. utan det bildas av K1.. främst i vår vävnad.

Typ denna.

"Emerging studies on MK-4 challenge our current understanding of vitamin K. As demonstrated using stable isotopes, MK-4 is a conversion product of phylloquinone via the intermediate, menadione (37). There appears to be both local and systemic conversion to MK-4, with the local conversion being the predominant pathway. The implications of this conversion are still the topic of speculation. To add complexity to the interpretation is the observation that this conversion does not occur in all tissues. Whereas the liver contains primarily phylloquinone and very long-chain menaquinones, MK-4 is the predominant form in the brain, pancreas, and glands (38). In terms of dietary intakes, MK-4 intakes are low compared to other forms of vitamin K. However, dietary phylloquinone converts to MK-4 in those tissues where MK-4 appears to be required so it is likely that low MK-4 intakes are of little consequence to health when there is adequate dietary phylloquinone available for conversion to MK-4."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3321250/

Natto och MK7 verkar vara ett undantag.. men förklaras av de extremt höga innehållet i just Natto.

Jag har förstått att det är tvärt om, upptaget från gröna blad är mycket lågt. Citat från studien jag rekommenderade i mitt förra inlägg,

"It is known, however, that the absorption from green vegetables is poor and that only 10–15% of the vitamin is bioavailable, whereas for K 2  vitamins this may be higher"

Vidare,
"In all cases it was found that K 1  absorption from vegetables was very poor (5–10% without concomitant fat intake and 10–15% if taken together with 30 g fat), whereas menaquinone absorption from dairy produce and natto was much better, probably almost complete."

M.v.h.

OO

Hur stort upptaget blir beror väl på hur man bereder dom? Råa finfördelade smoothies eller kokta blad t ex.

Mnjae.. handlade det inte mest om tillagning/uppvärmning och nedbrytning av antinutrienter som främst hindrar mineralupptag o litta annat?

Finessen med smothies är att man tar upp så lite och inte kan få i sig så mycket så kaloriintaget sjunker.. har jag för mig?

Att upptaget från gröna blad var dåligt är väl rätt väl förstått.. gäller det mesta av det näringsinnehållet.. men vad jag läst mig till så togs fylokinoner upp bäst av K-vitaminerna.. i förhållande till sin mängd.

Var jag än läser så verkar upptaget av K2 vara dåligt.. utan det bildas av K1.. främst i vår vävnad.

Typ denna.

"Emerging studies on MK-4 challenge our current understanding of vitamin K. As demonstrated using stable isotopes, MK-4 is a conversion product of phylloquinone via the intermediate, menadione (37). There appears to be both local and systemic conversion to MK-4, with the local conversion being the predominant pathway. The implications of this conversion are still the topic of speculation. To add complexity to the interpretation is the observation that this conversion does not occur in all tissues. Whereas the liver contains primarily phylloquinone and very long-chain menaquinones, MK-4 is the predominant form in the brain, pancreas, and glands (38). In terms of dietary intakes, MK-4 intakes are low compared to other forms of vitamin K. However, dietary phylloquinone converts to MK-4 in those tissues where MK-4 appears to be required so it is likely that low MK-4 intakes are of little consequence to health when there is adequate dietary phylloquinone available for conversion to MK-4."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3321250/

Natto och MK7 verkar vara ett undantag.. men förklaras av de extremt höga innehållet i just Natto.

MK-4 bildas av K1, MK-5+ är av bakteriellt ursprung. Ditt citat säger inget om huruvida något tas upp effektivt eller ej. Vad som tas upp i vilken utsträckning kan väl i och för sig kvitta, vi behöver äta grönt för att få K1, av det kan vi även få(göra) MK-4. Övriga MK verkar vi behöva från annan mat.

Hur stort upptaget blir beror väl på hur man bereder dom? Råa finfördelade smoothies eller kokta blad t ex.

Möjligen, jag vet dock ej.

M.v.h.

OO

Då kan du äta spenat iallafall iomed att väldigt lite järn tas upp?

Natto.. egenjäst?  :o

Nämen.. det här är väl det intressanta.. inte hemokromatosen altså utan hur vi kan få i oss all näring från olika livsmedel.

Var det inte Brie, Parmesane och sådan saker man var tvungen att tvinga i sig.. för K-vitamin?

Problemet med hemokromatos är väl att tarmen "plockar" upp varenda järnmolekyl som råkar "svichsa" förbi på grund av att det är där gendefekten sitter. Spelar ingen roll om det är lever eller spenat som inmundigats.

Men ostar är ju ett bra livsmedel, då kalken förhindrar järnupptag, om man nu tål ost ... :o

Problemet med hemokromatos är väl att tarmen "plockar" upp varenda järnmolekyl som råkar "svichsa" förbi på grund av att det är där gendefekten sitter. Spelar ingen roll om det är lever eller spenat som inmundigats.

Men ostar är ju ett bra livsmedel, då kalken förhindrar järnupptag, om man nu tål ost ... :o

Norska osten Jarlsberg innehåller 65 mikrogram MK-9 per 100 gram. Vanligt förekommande i svenska butiker.

Hojo K, Watanabe R, Mori T, Taketomo N. Quantitative measurement of tetrahydromenaquinone-9 in cheese fermented by propionibacteria. Journal Of Dairy Science [serial online]. September 1, 2007;90(9):4078-4083. Available from: Scopus®, Ipswich, MA. Accessed March 22, 2014.

M.v.h.

OO

• Like 1

Grejen är väl att endast MK4 bildas i kroppen.. så det verkar lite svårförklarat att vi skulle behöva de andra MK som bildas av bakterier utanför kroppen?

Och iomed att fyllokinonerna tas upp lätt medans metakinnonerna har problem med upptaget så stärker väl det snarare att det är gröna blad vi behöver mest?

Och iomed att MK7 verkar ha en positiv effekt så förklaras det som sagt av den höga koncentrationen i Natto.. men det är ju rätt modern kost och förekommer väl egentligen bara i vissa delar av Japan?

Det skulle ioförsej kunna betyda att andra MK än 4 kan ha positiva effekter.. de kanske omvandlas till MK4 eller delvis/helt gör samma sak som det vitaminet?

Det verkar hur som helst vara rätt lite vi vet om K2.. förutom att det har mer funktioner än vad man först trodde.. och inte verkar det finnas samstämmig kunskap om de olika MKs inverkan heller.

[...]

Och iomed att fyllokinonerna tas upp lätt medans metakinnonerna har problem med upptaget så stärker väl det snarare att det är gröna blad vi behöver mest?

[...]

"However, according to a previous report (Schurgers and Vermeer, 2000), phylloquinone absorption from vegetables is very poor (5 to 15%), whereas menaquinone (MK-4, MK-7, MK-8, and MK-9) absorption from dairy products and the Japanese food natto is considerably better (probably almost complete)."

Hojo K, Watanabe R, Mori T, Taketomo N. Quantitative measurement of tetrahydromenaquinone-9 in cheese fermented by propionibacteria. Journal Of Dairy Science [serial online]. September 1, 2007;90(9):4078-4083. Available from: Scopus®, Ipswich, MA. Accessed March 22, 2014.

De citerar för övrigt samma källa som jag angav i mitt första inlägg i den här tråden.

[...]

Det verkar hur som helst vara rätt lite vi vet om K2.. förutom att det har mer funktioner än vad man först trodde.. och inte verkar det finnas samstämmig kunskap om de olika MKs inverkan heller.

Det kan duga för i kväll.

M.v.h.

OO

Grejen är väl att endast MK4 bildas i kroppen.. så det verkar lite svårförklarat att vi skulle behöva de andra MK som bildas av bakterier utanför kroppen?

Och iomed att MK7 verkar ha en positiv effekt så förklaras det som sagt av den höga koncentrationen i Natto.. men det är ju rätt modern kost och förekommer väl egentligen bara i vissa delar av Japan?

Det skulle ioförsej kunna betyda att andra MK än 4 kan ha positiva effekter.. de kanske omvandlas till MK4 eller delvis/helt gör samma sak som det vitaminet?

Kate Rhéaume-Bleue menar i sin bok "Vitamin K2 and the Calcium Paradox" från 2012 att MK-7 fungerar på samma sätt som MK-4 i kroppen. Den lilla mängd menaquinone som våra tarmbakterier producerar är väl i form av MK-7.

Läget kommer nog klarna om några år, för det pågår mycket forskning på området. MK-7 har använts i försök som visar kraftig reduktion av ateroskleros på 6 veckor (50%). Epidemiologiska undersökningar visar dels tydliga samband mellan K2 från maten och CVD samt osteoporos, samt att nästan hela befolkningen torde ha brist. Det är märkligt om det är så lätt att konvertera K1 till MK-4 - har du sett referens på att människor verkligen kan det i vävnad?

Biokemin för hur menaquinone aktiverar proteiner som sedan medverkar inte bara till korrekt partitionering av dietärt kalcium utan även reverserar ateroskleros (som alltid har kalcium i sig) med någon sorts "griparm" verkar klarlagd och icke kontroversiell. Överdosering av MK-7 verkar inte möjlig, så därför landar jag tills vidare i slutsatsen att man bör supplementera 100-200 mikrogram K2 i form av MK-7.

Att supplementering med D3 först är gynnsamt för överlevnad och sedan vid höga doser blir farlig (diskuterade vi ju i en annan tråd nyligen) kan mycket väl bero på brist på K2, där den förbättrade absorptionen av kalcium blir farlig om inte partitioneringen fungerar.

Fortsättning följer...

En översiktsartikel av K2-veteranen Cees Vermeer från 2012: http://www.foodandnutritionresearch.net/index.php/fnr/article/viewFile/5329/21420

"Recently, it was observed that the dietary vitamin K requirement for the synthesis of the
coagulation factors is much lower than for that of the extra-hepatic Gla-proteins. This forms the basis of
the triage theory stating that during poor dietary supply, vitamins are preferentially utilized for functions that
are important for immediate survival. This explains why in the healthy population all clotting factors
are synthesized in their active form, whereas the synthesis of other Gla-proteins is sub-optimal in nonsupplemented
subjects. Prolonged sub-clinical vitamin K deficiency is a risk factor for osteoporosis,
atherosclerosis, and cancer."

Det kan alltså vara så att många äter för lite bladgrönsaker för att det ska räcka till för vävnadskonvertering till MK-4 och/eller bakteriell konvertering till MK-7 ???
  • Like 1

Surmört lär ha varit vanligare under vår period som jordbrukare än surströmming.. vad jag lyckats lista mig fram till!

Surströmming lär vara det enda som är kvar dock av gammal matkultur!

Såå.. låt oss äta mer surströmming.. dock föredrar jag surkål!

Jag tror inte det sista är sagt vad gäller K2.. det verkar funka med kycklinglever oxå.. dvs de gamla goda husmorskoncepten.. inälvsmat minst en gång per vecka!

Tror vi får ta fram och nytrycka en massa gamla kokböcker.. back to basic.. no shortcuts and suplements are for junk food eaters!

• Like 1

Bladgrönt och kycklinglever, jag borde få i mig massor. Har nyss tagit d-vitamin prov och det var bara 111, trots 5000 IE/dag. Jag ska ligga runt 140-150.

Om något år kommer av allt att döma test för K2-nivåer. Man kan mäta andelen aktiverade proteiner, ex "undercarboxylated osteocalcin or MGP", som redan används i kliniska studier, men inte finns för patienter ännu. Kunde vara skönt att veta att de verkligen är ok. Men jag tror du är tillräckligt ung för att ha tid att vänta några år.

111 är trots allt ett bra värde på D-vitamin, men jag undrar om 5000 per dag räcker för att komma upp till 140-150? Vid 10.000 upphör syntesen vid solande, så den dosen borde ju vara säker. Alltså om man vet K2 är på plats också.

Om något år kommer av allt att döma test för K2-nivåer. Man kan mäta andelen aktiverade proteiner, ex "undercarboxylated osteocalcin or MGP", som redan används i kliniska studier, men inte finns för patienter ännu. Kunde vara skönt att veta att de verkligen är ok. Men jag tror du är tillräckligt ung för att ha tid att vänta några år.

111 är trots allt ett bra värde på D-vitamin, men jag undrar om 5000 per dag räcker för att komma upp till 140-150? Vid 10.000 upphör syntesen vid solande, så den dosen borde ju vara säker. Alltså om man vet K2 är på plats också.

Jag har beställt d-vitamin droppar med K2, ska testa. Jag har haft lite kramp i benmusklerna på sistone (jag tar extra magnesium plus äter mandelsmör) så jag var rädd att jag överdoserade.

Eftersom vi bara får äta begränsade mängder med surströmming föreslår Mats Humble att surmört kanske vore en idé... ;-)

Det vore ju ett sätt att ta vara på en resurs som annars inte utnyttjas. Det man kan undra är dock om ägg från binnikemask (dynt) dör vid jäsningen. Det är ju en sötvattensparasit och den finns väl inte i bräckt vatten där strömmingen lever?

Bladgrönt och kycklinglever, jag borde få i mig massor. Har nyss tagit d-vitamin prov och det var bara 111, trots 5000 IE/dag. Jag ska ligga runt 140-150.

Hade 52 i D3.. på 5000 IE supplement i veckan.. dvs en aningen lågt.. dvs nästan brist.. iallafall rätt lågt!

Så nu har jag bestämt mig för att öka dosen.. trodde jag fick i mig mer från maten?  :o

Va f*n är det för mat jag köper egentligen.. utan näring???

Iomed att jag nu gick in för detta laddade jag upp med nya kapslar. med K2MK7 i combo.. skadar säkert inte.. speciellt som jag fortfarande har probems med blodfetterna.. vill ju inte bidra med kalicfiering som lök på laxen!

Hur f*n får man tag i mat med näring!!!

• Like 2

Hade 52 i D3.. på 5000 IE supplement i veckan.. dvs en aningen lågt.. dvs nästan brist.. iallafall rätt lågt!

Så nu har jag bestämt mig för att öka dosen.. trodde jag fick i mig mer från maten?  :o

Va f*n är det för mat jag köper egentligen.. utan näring???

Iomed att jag nu gick in för detta laddade jag upp med nya kapslar. med K2MK7 i combo.. skadar säkert inte.. speciellt som jag fortfarande har probems med blodfetterna.. vill ju inte bidra med kalicfiering som lök på laxen!

Hur f*n får man tag i mat med näring!!!

Att få tag på mat med näring är nog lättare sagt än gjort, men efter "noga beräkningar" ;)  så är det nog så att det bara är att skaffa höns, grisar, ett par kor, några hektar åkermark och bruka den jorden och ta vara på djuren som man gjort i alla tider innan vårt moderna löpande band-jordbruk tog vid :(

• Like 2