Jump to content

Att få i sig K2 via maten

dufva
 Share

Recommended Posts

5000 IE/veckan är en ganska låg dos? Men 52 är väl ungefär vad medelsvensson har enligt min neurolog. Problemet för mig är att jag behöver ha minst 140-150 för att det ska vara skovförhindrande.

Har neurologen sagt att det är de värdena som gäller? Om det är bra mot skov borde det inte vara bra för en frisk också? Själv tar jag mindre tillskott nu sen jag uppmärksammade K2. Känns som att det blir ingen ände på det om man ska hålla på med tillskott, det ena behövs för att väga upp det andra. Det är en djungel.

M.v.h.

OO

• Like 2

Att få tag på mat med näring är nog lättare sagt än gjort, men efter "noga beräkningar" ;)  så är det nog så att det bara är att skaffa höns, grisar, ett par kor, några hektar åkermark och bruka den jorden och ta vara på djuren som man gjort i alla tider innan vårt moderna löpande band-jordbruk tog vid :(

Japp.. japp.. jaaa.. är uppfödd på gård.. kanske man skulle söka sig tillbaks till sina rötter?!

Under tiden hamstrar jag Gröna Gårdars kött när jag kan lägga vantarna på det!

• Like 2

Jag har beställt d-vitamin droppar med K2, ska testa. Jag har haft lite kramp i benmusklerna på sistone (jag tar extra magnesium plus äter mandelsmör) så jag var rädd att jag överdoserade.

K2 i form av MK-7 har en halveringstid på cirka 55 timmar, det lagras alltså inte in som D3. Så det är ingen fara för överdosering.

• Like 1

Hur man än vrider och vänder på det verkar man alltid få upp ägg, kött, fisk, och lever. Tur att det är det godaste som finns.

Håller med om det.. får se till att hålla det konstant bara.. dvs högt, helst ekologiskt och så mycket gräsbetat som möjligt.. för resten av näringen!

Iomed att jag bor på västkusten har jag tillgång till både Gröna Gårdar och färsk fisk från Atlanten. skadar knappast att ta vara på de resurserna!

• Like 1

Hade 52 i D3.. på 5000 IE supplement i veckan.. dvs en aningen lågt.. dvs nästan brist.. iallafall rätt lågt!

Så nu har jag bestämt mig för att öka dosen.. trodde jag fick i mig mer från maten?  :o

Va f*n är det för mat jag köper egentligen.. utan näring???

Iomed att jag nu gick in för detta laddade jag upp med nya kapslar. med K2MK7 i combo.. skadar säkert inte.. speciellt som jag fortfarande har probems med blodfetterna.. vill ju inte bidra med kalicfiering som lök på laxen!

Hur f*n får man tag i mat med näring!!!

Det spekuleras att medan vi européer fortfarande var jägare/samlare hade vi mörk hud, då vi fick D3 från de vilda djuren. Sedan med jordbruket selekterades för ljusare hud för att få D3 från solen. Men under vår evolution i Afrika var solen garanterat 90% av källan för D3. Och den finns ju inte här uppe, så supplement är det enda som återstår. 5000 IE om dagen tycker jag du ska ta, gärna i kombo med K2 för säkerhets skull.  :)

Håller med om det.. får se till att hålla det konstant bara.. dvs högt, helst ekologiskt och så mycket gräsbetat som möjligt.. för resten av näringen!

Iomed att jag bor på västkusten har jag tillgång till både Gröna Gårdar och färsk fisk från Atlanten. skadar knappast att ta vara på de resurserna!

Har just beställt min första låda nötkött från Gröna Gårdar, de levererar som sydligast till Halmstad, dit jag kör den 3 april för att hämta 10 kg blandad kompott! Tar drygt en timme härifrån.

Då har jag det bra :) Köper ett helt djur varje höst, gräsbetet, ekologiskt och kravmärkt, uppfött en kilometer från vårt hem.

Det känns som om man är väldigt rik när det är packeterat och klart och ligger i frysen, och buljong kokad på märgbenen :)

• Like 2

Från det ena till det tredje.. min läkare är inte speciellt intresserad av att ta de prover som jag vill.. hur gör man då?

Jag har statiner att hämta ut på apeteket.. om någon vill provsmaka dessa!

Joo.. jag sökte på Internet och hittade ett labb med tillräckligt begär till pengar att de erbjuder privatpersoner att ta de prover de vill.. nästan iallafall.. för en rätt ringa peng!

Och de har mottagning/samarbete över stora delar av landet.. storstäder mest, man köper ett provtagningskit över internet, och så går man på dropin på provtagning.. borde passa många, även om man inte bor i storstad.. och man får svaret via mail!

Bara att slippa tjabba med en oupplyst läkare är värt flera hundra spänn! :wacko:

http://www.werlabs.se/vart-sker-provtagning

Nu tog jag stora undersökningen för män.. i framtiden skulle jag vilja speceficera det mer och på sådant som handlar om LCHF.. dvs förutom HbA1c och blodfetter, D3 så skulle jag vilja ha en check på C-peptide, K2 och Ketonkroppar oxå!

Hade för öfrigt ett HbA1C på 32.. så diabetes är knappast något av mina problem.. skönt att veta!

• Like 3

i framtiden skulle jag vilja speceficera det mer och på sådant som handlar om LCHF.. dvs förutom HbA1c och blodfetter, D3 så skulle jag vilja ha en check på C-peptide, K2 och Ketonkroppar oxå!

Hade för öfrigt ett HbA1C på 32.. så diabetes är knappast något av mina problem.. skönt att veta!

Ser ut som en bra test. Nyfiken på varför du vill veta C-peptid? Med ett HbA1C på 32 så borde insulinproduktionen fungera som den ska? K2-test kommer nog om något år, som jag skrev ovan i en post. Ketonkroppar borde du kanske skaffa en mätare och kolla lite då och då? Det är ju bara en ögonblicksbild man får varje gång, precis som blodsocker.

Har neurologen sagt att det är de värdena som gäller? Om det är bra mot skov borde det inte vara bra för en frisk också? Själv tar jag mindre tillskott nu sen jag uppmärksammade K2. Känns som att det blir ingen ände på det om man ska hålla på med tillskott, det ena behövs för att väga upp det andra. Det är en djungel.

M.v.h.

OO

Ja det är dom värdena jag har fått av honom och också vad jag läst. Men dessa studier är ofta små. Vad jag minns behöver man ligga >140 för att det ska vara skovförhindrande. 

Men den här studien kom nyligen. Det är resultat från en läkemedelsstudie angående interferon beta-1b som är en bromsmedicin där de samtidigt tog d-vitamin prover på samtliga deltagare. Jag vet inte vad "adekvata nivåer" är.

"Researchers have found that early stage MS patients who had adequate levels of vitamin D had a 57 percent lower rate of new brain lesions, a 57 percent lower relapse rate, and a 25 percent lower yearly increase in lesion volume than those with lower levels of vitamin D."

Ja det är dom värdena jag har fått av honom och också vad jag läst. Men dessa studier är ofta små. Vad jag minns behöver man ligga >140 för att det ska vara skovförhindrande. 

Men den här studien kom nyligen. Det är resultat från en läkemedelsstudie angående interferon beta-1b som är en bromsmedicin där de samtidigt tog d-vitamin prover på samtliga deltagare. Jag vet inte vad "adekvata nivåer" är.

"Researchers have found that early stage MS patients who had adequate levels of vitamin D had a 57 percent lower rate of new brain lesions, a 57 percent lower relapse rate, and a 25 percent lower yearly increase in lesion volume than those with lower levels of vitamin D."

För ett par år sedan publicerades en studie där man mätt halten av D3 i blodet hos två afrikanska populationer, som levde liksom fritt i solen. De låg kring 125 nmol/l, så det tänker jag borde vara en "adekvat nivå". Jag gissar att det är den nivå vi är biologiskt anpassade för. Du ligger ju rätt nära.

• Like 1

Tänkte mer allmänt när de ändå tar prover och jag har inga som helst bekymmer om ketonkroppar eller C-peptide vad jag begriper.

Men om de lade upp en kategori LCHF så kanske det skulle finnas med?

För övrigt så låg jag rätt lågt på testosteron.. kan vara en förklaring till den allt mer tilltagande gubbigheten.. gubbmagen och till viss del även blodfetterna.

Inte nog med att det e krongligt att få tag i mat med näring.. man får bli medlem i någon hippie/hipster-förening som tar hem närodlat/ekoloigiskt/gräsuppfött och sen själv gå till labb och ta prover själv! :o

• Like 1

Oså behöver man gå till hälsokosten och köpa de vitaminer/mineraler som egentligen borde ingå i maten  man köper/äter.. när skall eländet sluta!? :unsure:

Altså här har vi en person.. dvs jag.. som sällan.. så gott som nästan alldrig köper så kallad junkfood.. utan mest rena råvaror, från ICA; COOP, Willys.. och ändå måste kompletera med D3.. för att ens komma upp i acceptabla nivåer!

Hur f*n ser det då ut för de andra.. som inte ens är intresserade av näringslära/kost? :blink:

• Like 3

För ett par år sedan publicerades en studie där man mätt halten av D3 i blodet hos två afrikanska populationer, som levde liksom fritt i solen. De låg kring 125 nmol/l, så det tänker jag borde vara en "adekvat nivå". Jag gissar att det är den nivå vi är biologiskt anpassade för. Du ligger ju rätt nära.

Ja... jag tror jag ska höja till 7500 IE ändå. Fast nu är det snart sommar, detta måste ju vara "bottennivån".

• Like 1

Ja... jag tror jag ska höja till 7500 IE ändå. Fast nu är det snart sommar, detta måste ju vara "bottennivån".

Bottennivån har vi nog i slutet av april, och sen gäller det ju att verkligen ha möjlighet att vara ute under dagen då solen står som högst, och hur många har den möjligheten :(

• Like 2

58 år kan oxå vara en del av förklaringen.. och jag har alldrig ens i min ungdom varit något praktexemplar av det manliga könet!

Binjureutmattning.. dvs kortisol/adrenalin/stresshormoner är nog en del av den allmänna förklaringen.. varav jag självklart fått min beskärda del.. lixom de flesta i vårt moderna samhälle.. vi lever ju så att detta gynnas och frodas!

Jag har hur som helst inga ambitioner att bryta detta hamsterhjul.. iallafall inte före min pensionering.. då alternativet att byta jobb/försörjning/säga upp sig, troligen mest skulle späda på sagda stressmoment.

Bottennivån har vi nog i slutet av april, och sen gäller det ju att verkligen ha möjlighet att vara ute under dagen då solen står som högst, och hur många har den möjligheten :(

Japp.. japp, just det, funderar på om mina reserver/depåer är på upphällningen.. borde vara så hur som helst!

Och på det så är jag rödlätt och fräknig.. undviker sol med andra ord även på sommaren.. dvs jag blir röd.. aldrig solbränd!

Japp.. japp, just det, funderar på om mina reserver/depåer är på upphällningen.. borde vara så hur som helst!

Och på det så är jag rödlätt och fräknig.. undviker sol med andra ord även på sommaren.. dvs jag blir röd.. aldrig solbränd!

Utan något som helst vetenskapligt belägg, så undrar jag om de som är ljusa och rödlätta även har problem med att lagra D3 via mat och supplement. De få, som jag vet om som har tagit D-vitamin-test och är mörka ligger bra till i referensområdet och de som är rödlätta ligger lågt, trots extra D-vitamin.

Personligen är jag ljus, men blir hyfsat lätt brun, och ligger klart över referensvärdena på D-vitamin på 2000 IE/dag, trots brist innan start av extra D3.

Som sagt, en helt ovetenskaplig iakttagelse och slutsats :o

• Like 2

Här är en intressant video som handlar om optimala nivåer av D-vitamin. Den utgår bland annat från en svensk studie som jag postat i en tidigare tråd:

Och här är den svenska studien som antyder att optimala nivåer kan ligga någonstans runt 80 nmol/L. Långt ifrån bergsäkra data, men som sagt en antydan utifrån uppmätta nivåer i relation till dödlighet.

http://ajcn.nutrition.org/content/92/4/841.long

Ni som hävdar att man bör ligga på >125 nmol/L (för visst snackar vi denna mätenhet?), varifrån får ni dessa siffror?

Jag tror detta med 125 kommer från studier av frilevande apor och Kenyaner.. dvs mest i Afrika!

Fråga mig inte om referenser.. det är taget ur minnet och efter bästa förstånd.. inget av dem är att lita på!

Sen så.. för att de får de värdena av sol och föda behöver antagligen inte betyda att det är det mest optimala!

80 är nog betydligt bättre för mig.. än de 52 som uppmättes vid provtagning.. hur som helst!

Hade 52 i D3.. på 5000 IE supplement i veckan.. dvs en aningen lågt.. dvs nästan brist.. iallafall rätt lågt!

Så nu har jag bestämt mig för att öka dosen.. trodde jag fick i mig mer från maten?  :o

Va f*n är det för mat jag köper egentligen.. utan näring???

Iomed att jag nu gick in för detta laddade jag upp med nya kapslar. med K2MK7 i combo.. skadar säkert inte.. speciellt som jag fortfarande har probems med blodfetterna.. vill ju inte bidra med kalicfiering som lök på laxen!

Hur f*n får man tag i mat med näring!!!

Det låter nästan osannolikt. Då kan man ju undra vad du hade innan du började ta d-vitamin...

Det låter nästan osannolikt. Då kan man ju undra vad du hade innan du började ta d-vitamin...

Nej, det är inte osannolikt, de flesta av oss i denna del av världen lider av D-vitaminbrist, både med och utan tillskott, beroende hur vi kan bilda D-vitamin av solen och hur vi kan ta upp och lagra D-vitamin av tillskott.

• Like 1

Troligen bättre.. iomed att jag brukar börja med D3 vid jul någon gång!

Oså tär vi på depåerna under den mörka årstiden.!

Men.. trodde hur som helst att jag fick i mig mer via maten???? :o

Blir hur som helst ytterligare en skärpning av kosthållet.. mer focus på mat med näring/gräsbetat/näruppfött/ekologiskt.. osv!

Länka gärna! :)

Varsågod och leta! Jag har faktiskt inte referenser i huvudet (eller på datorn). Försökte hitta studien där man såg skovförhinder först vid 40-50 ng/ml (amerikanska mått) men jag har inte hittat den ännu. Jag antar att man också kan gå in och läsa artikeln jag nämnde ovan för att se absoluta nivåer.

http://www.vitamindcouncil.org/?s=multiple+sclerosis&submit=Submit

http://www.ms-uk.org/vitaminD

Än så länge är kopplingen mellan vitamin D och MS mest korrelation (tror jag), men försök pågår med att behandla patienter som bara har haft ett eller två skov med d-vitamin. Dvs, de försök som har gjort med att använda d-vitamin som behandling för MS har varit små studier och det är från sådana studier min neurolog fick siffran 40-50 ng/ml. Better safe than sorry, risken med d-vitamin är definitivt mindre än riskerna vid bromsmedicin där man dämpar hela immunförsvaret.

PS. Jag menar inte att friska individer ska ha samma nivåer som MS patienter. På något sätt verkar MS och d-vitamin vara kopplat, men man vet inte riktigt hur. Några av de gener som man tror påvisar ökad risk för MS har med d-vitamin att göra.

• Like 1

Här är en intressant video som handlar om optimala nivåer av D-vitamin. Den utgår bland annat från en svensk studie som jag postat i en tidigare tråd:

Och här är den svenska studien som antyder att optimala nivåer kan ligga någonstans runt 80 nmol/L. Långt ifrån bergsäkra data, men som sagt en antydan utifrån uppmätta nivåer i relation till dödlighet.

http://ajcn.nutrition.org/content/92/4/841.long

Ni som hävdar att man bör ligga på >125 nmol/L (för visst snackar vi denna mätenhet?), varifrån får ni dessa siffror?

Se post #62  :)

Här är studien på nivåer av D-vitamin: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22264449

The mean serum 25(OH)D concentrations of Maasai and Hadzabe were 119 (range 58-167) and 109 (range 71-171) nmol/l, respectively. These concentrations were not related to age, sex or BMI. People with traditional lifestyles, living in the cradle of mankind, have a mean circulating 25(OH)D concentration of 115 nmol/l. 

Om folk som lever hela dagarna i ekvatorial sol har 115 nmol/L känns det tveksamt att en ljushyad europee behöver pressa upp sina värden högre än detta mha tillskott.

Det är möjligt att folk i nordliga breddgrader kan vara genetiskt anpassade för lägre D-vitaminnivåer. Då vår hy, ögon, hår etc har genomgått sådana kraftiga förändringar från våra afrikanska rötter, skulle det inte vara osannolikt att kravet på d-vitamin också är lägre. Jag har dock ingen forskning eller dylikt att backa upp det med, utan spekulerar mest.

• Like 1