Jump to content

[Recept+] Lamm korv (rull-korv)

Carl August Arge

Recommended Posts

Jag bor på Färöarna och har därför tillgång till många naturliga och jättegoda råvaror; alskens fisk såklart, men våra lamm är även i särklass. De går året om ute i naturen och skaffar sig själva födan: gräs och urter - oftast högt uppe i bergen, men de är djur som har förstånd på väder: när lammen söker sig ner till havsnivå....då vet vi människor att nu kommer där en storm :)

Vi gör alskens vidunderliga rätter av lamman. Ska kanske berätta mer senare om andra rätter. Men nu tänkte jag visa de två lamm korvarnar jag gjorde igår. Vet ej om slika korvar har ett eget namn på svenska. Vi kaller den för: Rullupylsa = Rullkorv (direkt õversatt)

Du ska använda lammets tunnbringa. Där är säkert varierandu sätt at stycka ett lamm. Vårt sätt är att de bagersta 7 revbenen följer med tunnbringan.

Starta med att varsamt såara loss revbenen. Dessa kokar du en jättegod buljong på  :P .

1. Tunnbringan kryddas. Det går såklart att variera individuelt. Det klassiska färöiska sättet ar: salt & peppar, finskuren løk, persilja. Jag tillägger lite finskuren vitløk.

2 Tunnbringan rullas i hop (därav namnet) och binds upp med steksnøre. Jag använder en stor och kraftig nål för att snöra ändarne bättre.

3. Kokas i lättsaltat vatten i 1 - 1½ timme. Koka gärne revbenen i samma vatten och gör finfin soppa/buljong.

4. Korvan läggs under press i kyla över natten. Jag har en speciell press för ändamålet. Vet ej om en slik skaffas i Sverige, men annars kan man använda lite bräder e l och något med vikt att plasera ovanpå bräderna.

Bästa korven jag vet. Hembakat LCHF bröd, gott med lokala smöret og korvskivor ....då mår Kalle bra  :P

.post-501-0-83913000-1390830702_thumb.jpgpost-501-0-87092900-1390830721_thumb.jpgpost-501-0-09879500-1390830746_thumb.jpg

• Like 2

Jag kallar det rullsylta! Till julen gjorde jag en med mejram, salt, svartpeppar, kryddpeppar och senapsfrö, jättegott! Jag ska komma ihåg att stycka på samma sätt nästa gång vi slaktar,

Annars brukar vi grilla lammribben, det är också väldigt gott. Bäst bara att inte göra i ugnen inomhus, för det osar så om fettet.

• Like 1