Jump to content

Nybörjare

LinnéaKP

Recommended Posts

Hej allihopa,

Nu kommer jag skriva en lång presentation som ingen förmodligen orkar läsa men..

är en trött tvåbarns mamma som är trött på att vara trött och grinig.

Har sedan tonåren jojo-bantat och räknat kalorier. Har alltid varit "mullig" och har någon gång gått ner några kilo med hjälp av svältmetoder.  Vid 23 års ålder började mina ätstörningar, minimala portioner med mat och laxerande medel och kräkningar. Jag var nere på 50 kilo till mina 163 och var sjukt stolt, men mådde väldigt dåligt egentligen. Jag var konstant hungrig och tänkte alltid på mat.

Det är väl så jag fortfarande fungerar, mycket energi går åt att planera mat och tänka på mat. Jag behöver alltid veta när nästa mål mat ska bli och jag får panik när jag inte vet eller om planeringen överlappar maten. Konstigt nog så får jag också panik när jag är för mätt och tycker det är bra att vara lite hungrig, för då vet jag ju att jag har kontroll över situationen. Men jag tänker ta tag i detta nu och börjar genom att faktiskt skriva denna presentationen och berätta sanningen även för mig själv.

I januari 2012 fick jag diagnos bipolär sjukdom. Det var egentligen ingen nyhet för mig utan bara skönt att få det bekräftat och få rätt hjälp. Med min sjukdom behöver jag medicinering. Och vid medicinering har jag gått upp mycket i vikt. Detta har såklart frambringat en hel del ångest hos mig, jag har övertränat och ätit för lite för att sedan tröstätit i flera veckor för att sedan börja om på ny kula igen. Jag är trött på mig själv och jag är trött på att misshandla mig själv. Jag vill börja från scratch. Nyttig, ren mat som mättar mig och som gör mig pigg. Jag vill inte tänka på vikten som ett ständigt projekt utan vill trivas med mig själv och känna mig energisk!

Kommer börja på ny medicin (lithium) nu i feb och är väldigt nervös för hur denna kommer påverka mig fysiskt. Illamående, magvärk, kräkningar och vätskeansamling är vanliga biverkningar. Det är så klart en risk jag kommer att vara tvungen att ta. I vilket fall är jag bombsäker på att LCHF är min grej! Och jag känner att om jag inte tar tag i det nu kommer jag kanske aldrig orka ta tag i det.

Har successivt ( i slutet av december tills nu) dragit ner på kolhydrater. Bröd (min allra värsta fiende) gick först, godis, chips sedan och nu till sist har även nötter och frukt åkt förra veckan. Mitt sötsug var ordetnligt jobbigt de första dagarna utan frukt efter maten och många ostskivor blev det istället.

I dag har varit min första "riktigta" LCHF-dag med ägg, makrill och hemmagjord majonäs till frukost, entrecote till lunch och en grym kycklinggratäng till middag. Jag har inte haft NÅGOT sötsug under dagen och har klarat mig fint på 3 måltider! Jag har gått ner 2 kg på dessa 4-5 veckor. Jag känner mig så taggad och tycker det är superkul att hitta inspiration från recept och alla bra bloggar och detta nyttiga forum.

Med detta sagt vill jag bara ha lite feedback gällande matschema. För mig är schema oerhört viktigt, ja eller rutiner. Det ingår i min terapi att schemalägga allt från mat, promenader och andra aktiviteter jag ska göra under dagarna (är sjukskriven för övrigt). Vet att jag ska äta när jag är hungrig, men jag går efter min skalmanklocka liksom. Jag vet inte om ni har något tips eller om det faktiskt funkar att schemalägga sin hunger och vänja sig vid mattider. Jag fattar att det kanske går utan för konceptet lite. Vad säger ni?

Jag går också 10 km om dagen och är besatt av frukost (annars sjunker jag ihop som en pöl på promenaden) så den kan jag inte hoppa som jag ser att många rekommenderar. Aja, nu har jag tjatat tillräckligt, och har du läst ända hit är det coolt.. :)

Hälsningar Linnéa

Skulle uppskatta receptet på gratängen. Är oxå ny på LCHF - sjätte dagen. Jag skule gissa kroppen vänjer sig till slut, men har ingen aning egentligen.

• Like 1

Välkommen Linnea, vad starkt av dig att skriva din berättelse. Vi är alla olika och mår bra på olika sätt att äta. Fortsätt äta du, de mål och på de tider du känner att du mår bra av. Både du och din kropp behöver bli trygg i den nya matordningen.

Det finns inga regler, bara att man ska äta så att man mår bra eller bättre  :)

Kom ihåg att det tar några veckor innan både din hjärna har lagt bort sötsuget och din kropp har ställt om sig till fettförbränning.

Kom också ihåg att dricka lite extra vatten under de här veckorna, och snåla inte på saltet, då det försvinner mycket vätska ur kroppen den första tiden, och då även salt.

Lycka till :)

• Like 3

Starkt att berätta! Att berätta tror jag är första steget till att acceptera och sedan bearbeta.

För min del kände jag att jag i tvungen var tvungen att ha kontroll över maten. Utifrån kokböcker och bloggrecept gjorde jag upp veckomenyer med frukost, lunch och middag. Ordentliga måltider. Men såg till att ha tillgång till ost etc. om jag skulle bli hungrig. Det var en trygghet i det. Jag och sambon handlade hem och det satt en lapp på kylen, det är det här som gäller. Efter ett tag började jag känna att lunch inte riktigt behövdes (jag började med att skjuta på lunchen och sen jag hade en dag på jobbet med väldigt mycket att göra då jag glömde bort matlådan i kylen). Trots det ser jag till att ha mat på jobbet i fall att. Det ska vara lätt att göra rätt. Jag tror jag kommer fortsätta med menyerna och planeringen, det blir en trygghet på något vis.

Sen är det enda tipsen jag har tålamod och att fortsätta på inslagen väg: börja försiktigt och känn efter. Det tror jag är den enda hållbara vägen för många.

Lycka till!

• Like 1

Skriv gärna ditt matschema och dina rutiner här om du vill. Det ger inspiration till oss andra (gärna med recept) och kan vara bra för ditt eget minne också.

Din tråd i forumet kan verka som ett slags "Skalman-klocka"/schema. Jag skriver själv matdagbok här och om inspirationen tryter en dag så kan jag gå tillbaka i min dagbok för att hitta något gott och enkelt att äta. Jag antecknar också kort hur jag mår och hur det är med aptiten.

Lycka till!

Vill bara önska dig lycka till!

Med tanke på din sjukdom och bakgrund med svältkost osv;

Man stöter ju titt som tätt på info och studier som visar på att det är viktigt att få i sig ordentligt med vitaminer, mineraler och fetter vid neurologiska sjukdomar (även om mycket är obevisade teorier). Det kanske du redan gör men jag skulle överväga att ta ordentliga doser med tex D-vitamin, omega-3 och någon blandad mix av mineraltillskott för att försäkra sig om att du inte har någon brist på den fronten. Även till 100% undvika gluten. 

• Like 3

Skulle uppskatta receptet på gratängen. Är oxå ny på LCHF - sjätte dagen. Jag skule gissa kroppen vänjer sig till slut, men har ingen aning egentligen.

Vad roligt, hoppas du trivs och mår bra. Visst här är receptet:

Beräknat på 4 portioner:

600 g kycklingfileer

25 gram smör att steka i

salt

peppar

2 dl vispgrädde

2 msk tomatpure

3 msk ajvar (kan uteslutas eller minskas på mängden)

1-2 tsk oregano

8 körsbärstomter

3 dl riven ost

* Sätt ugnen på 200 grader

* Bryn kyckligen i smör på båda sidor

*Smöra in ugnsform och lägg i kycklingen

* Blanda vispgrädde, tomatpure, ajvar, oregano i en bunke och häll över kycklingen, skiva över tomaterna och toppa med ost.

* Gratinera i mitten av ugnen ca 35 minuter.

Jag stekte lite vitkål och champinjoner i smör, men gratängen var sjukt mäktig så det behövdes egentligen inget tillbehör.

Lycka till!

• Like 1

Tack allesammans för fin feedback,

jag skriver veckomenyer för att underlätta min egna röra i huvudet. Denna veckan ser ut så här, och ni får gärna hojta till om ni ser att det blir för mycket kolhydrater eller för lite fett etc:

Måndag: Frukost ägg, makrill och hemmagjord majonäs (+ kaffe med koksfett)

Lunch: Rester från söndag (entrecote, fetasallad)

Eventuellt mellanmål: Ägg

Middag: Kycklinggratäng

Tisdag: Frukost ägg, makrill och majonäs (+ kaffe med koksfett)

Lunch: rester fr gårdagens middag

Middag: Kyckling och hallumisallad

Onsdag: Frukost sill och ägg (+ kaffe med koksfett)

Lunch: Rester från gårddagens middag

Middag: Lax kokta grönsaker och någon sås gjord på grädde

Sedan har jag inte kommit längre haha. Ska fortsätta att sålla i alla de tusentals recept som finns på nätet.

Och Jäderås, jag har beställt både multivitamintillskott och D-vitamin här ifrån Kostdoktorn men tack för tipset om omega3 tänkte väl egentligen att jag skulle få i mig det med alla fiskar och ägg och kokosfettsskedar jag stoppar i mig men det räcker inte kanske?!

Tack igen för all feedback och för det goda mottagandet!

• Like 3

Hej!

Utöver de bra tips du redan fått ville jag egentligen bara lägga till ett: tid.

När man har misshandlat kroppen med jojo, viktväktare, överträning och liknande så tar det tid innan den börjar lita på en igen. Dina mediciner ställer väl också till det lite, men kroppen måste ju anpassas till medicineringen.

Mat och träningsdagbok, som tråd här eller kanske på papper, tror jag är jättebra. Hoppas det, har tänkt att snart börja en själv ;)

Var snäll mot dig själv!

Önskar dig all lycka till i världen :)

• Like 4

Man behöver inte ha ätstörningar för att behöva Skalmanklocka. Mina blodsockerfall som gjorde mej mordbenägen före LCHF innebar att jag alltid hade ett öga på klockan och en hårdmacka i handväskan om pendeltågey skulle vara sent.

Det tog mej nästan 3 år på LCHF utan dessa problem innan jag vågade känna efter hur hunger kändes

• Like 1

Får jag fråga, vilken medicin var det du tog som gav viktökning? Och hur mycket? Någon SSRI eller annat?

Ja, alltså jag vet inte vilken det var som påverkade vikten eller om det var alla som påverkade varandra, men när jag gick upp som mest (ca 8-10 kg) stod jag på 300 mg Serquel 300 mg lamotrigin och 100 mg sertralin (SSRI). Som du förstår var jag oerhört trött vilket så klart också påverkade mig på alla de sätt. Jag åt heller inte särskilt bra mat så det är absolut inte bara medicinernas fel. Nu står jag bara på Lamotrigin 200 mg men det verkar inte funka det heller.

Man behöver inte ha ätstörningar för att behöva Skalmanklocka. Mina blodsockerfall som gjorde mej mordbenägen före LCHF innebar att jag alltid hade ett öga på klockan och en hårdmacka i handväskan om pendeltågey skulle vara sent.

Det tog mej nästan 3 år på LCHF utan dessa problem innan jag vågade känna efter hur hunger kändes

Åh, även det är hemskt så är det skönt att höra!:D

Åh, även det är hemskt så är det skönt att höra!:D

Du kanske är modigare än jag... Jag vågade inte för omgivningens skull. Allvarligt så har jag flugit på min man flera gånger och tagit struptag, bara för att jag inte kunnat behärska mej. Stormen Gudrun var en mild västanfläkt jämfört med en hungrig Stoscha på blandkosttiden

• Like 1

Du kanske är modigare än jag... Jag vågade inte för omgivningens skull. Allvarligt så har jag flugit på min man flera gånger och tagit struptag, bara för att jag inte kunnat behärska mej. Stormen Gudrun var en mild västanfläkt jämfört med en hungrig Stoscha på blandkosttiden

Usch ja. De hemska saker jag kallat min man, ibland offentligt, på den gamla dåliga tiden.. :(

När blodsockret gick i botten släppte spärrarna. Han lärde sig fort att alltid ha en Twix  eller liknande sockerstinn godisbit i fickan när vi gick på stan. För om lunchen eller fikat dröjde för länge, då var det klippt. Monstret vaknade.. :wacko:

Det är ju hur jävla sjukt som helst att det räknas som "normalt" att bli på dåligt humör, eller svimfärdig eller gråtfärdig, eller hur man nu reagerar på lågt blodsocker! När det inte borde vara "normalt" att leva med den där sockerslänggungan överhuvudtaget :angry:

• Like 2