stroker49

Viktväktarna

Recommended Posts

Viktväktarna - när du vill få en fet kropp ännu fetare! Tre jojobantningar gav mig totalt ca 17 kg ökning (!)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte undra på att jag var hungrig HELA tiden på den tiden jag körde VV.

Inte undra på att det ENDA jag tänkte på var sötsaker. Hela huvudet surrade som tt ilsket getingbo efter godis. Som jag jagade poäng och stuvade om i programmet för att få in liiite goooooooodis!

Det var då hela min metabolism och min syn på mat kajkade och det tog mig 20 år att komma loss. Fy f*n.

 

Fast det förstås. Det funkade ju. Sort of. Jag GICK ner. Båda gångerna..

Att jag sen gick upp igen och mer därtill kan man väl inte skylla VV för. Det var ju MIN dåliga moral som var problemet. *harkel*

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket fokus lägger viktväktarna på fysisk aktivitet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket fokus lägger viktväktarna på fysisk aktivitet?

Tja, det beror väl på hur ambitiös man är när man bakar deras viktsänkande chokladmarängtårta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket fokus lägger viktväktarna på fysisk aktivitet?

 

Jag tror man får poäng för fysiskt aktivitet så man får mer att äta för den dagen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter lite torftigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det länge sedan jag var med i Viktväktarna - men jag vill minnas att något av de där häftena man fick som kursmaterial handlade om motion, att det var viktigt att man rörde på sig. Och motion gav extra points att äta för. Och jag tror dessutom att det var viktigt att man skulle äta upp de där pointsen. Jag var aldrig intresserad av att äta färre points, eller spara dem till helgen, så jag lade aldrig det på minnet, så jag kan minnas fel. Men promenader/Friskis och liknande höll jag på med så vitt jag minns, fast inte mer än innan.
Sugen på mat var jag jämt, men jag bakade inte marängtårtor; jag förstod nog inte vitsen med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade dom om matkvalité eller var det bara points som gällde?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Matkvalitè? Jag minns faktiskt inte om de nämnde att mat borde gå före godis. Jag minns bordet med all äckelsöt choklad som stod vid ingången. Jag minns alla smakprover på sötningsmedel och rabattkuponger på färdigmat med få kalorier. Jag minns hur man skulle göra Janssons frestelse lämplig för viktväktare (förkoka potatisen; blanda torrmjölk i lättmjölk, i stället för grädde).
Men man skulle se till att få i sig någon tesked olja varje dag (eller om det t.o.m. var fler). Det undvek jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter mest som kaloriräkning utan hänsyn till kvalité.

 

Fast en väninna berättade en gång att hon var med i viktväktarna ända tills grönsakerna sa BÖÖÖ när hon öppnade kylskåpsdörren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade dom om matkvalité eller var det bara points som gällde?

De gånger jag har varit med har det alltid bara handlat om att man ska äta allting så light som möjligt för att på så sätt få så stor mängd mat som möjligt. Dock var det viktigt att kosta på sig några points varje dag för att få i sig lite olja för att tarmarna skulle smörjas.

 

Matkvalitet är relativt. Det beror helt på vem du pratar med. Och vad man lägger i kvalitetsaspekten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Matkvalitè? Jag minns faktiskt inte om de nämnde att mat borde gå före godis. Jag minns bordet med all äckelsöt choklad som stod vid ingången. Jag minns alla smakprover på sötningsmedel och rabattkuponger på färdigmat med få kalorier. Jag minns hur man skulle göra Janssons frestelse lämplig för viktväktare (förkoka potatisen; blanda torrmjölk i lättmjölk, i stället för grädde).

Men man skulle se till att få i sig någon tesked olja varje dag (eller om det t.o.m. var fler). Det undvek jag.

Jag åt inget fett alls, som jag minns det. Alla gula "prickar", så hette det på den tiden, gick åt till bukfylla. För jag var konstant hungrig!

Kvalitet minns jag inget? Potatis var "gratis", för en gul prick fick man äta hur mycket potatis som helst. För det var ju så nyttigt, trodde man..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De gånger jag har varit med har det alltid bara handlat om att man ska äta allting så light som möjligt för att på så sätt få så stor mängd mat som möjligt. Dock var det viktigt att kosta på sig några points varje dag för att få i sig lite olja för att tarmarna skulle smörjas.

 

Matkvalitet är relativt. Det beror helt på vem du pratar med. Och vad man lägger i kvalitetsaspekten.

 

Så dom berättade inte skillnaden mellan vitt mjöl och grönsaker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag prövade vv på egen hand för tio år sedan. Jag hade fått ett viktväktarhäfte av en kompis och följde det. Där motsvarade en point ungefär 50 kcal. På 20 points skulle jag klara mig. Det var tusen kcal. Det var hemskt. Om jag motionerade fick jag äta mer men bara till en viss gräns. Tror det gick att förtjäna tolv poäng i veckan med motion. Någon som minns?

 

Det enda positiva med viktväktarna var att bli medveten om att jag åt. Jag kan lätt komma in i ett "äta i misstag fast jag inte alls är hungrig" -beteende. Också på LCHF. Men dom perioderna går jag då upp ett kg. Eventuellt hänger dom ihop med lite mera fruktätande? Jag brukar sen strikta till mig och då går vikten ner igen. Just nu har jag överätit mjölkprodukter en period. Och det är dags att ta sig i kragen. Men på lchf lider jag inte medan jag tar mig i kragen. Det är den största skillnaden. Det är kanske lite tråkig mat när jag är som mest strikt, mycket ägg och sånt. Och jag kan inte lyxa till det om jag vill. Det är allt som stör. Däremellan äter jag underbart god LCHF-mat förstås.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har viktväktat 3ggr och de första gångerna var det fördelat på kolhydrater/fett/protein/vatten och lite fritt val. Sen kom gröna/gula/röda prickar och under den tiden körde jag points parallellt i USA (gick i båda länderna samtidigt). Jag har visserligen också fått höra att lightprodukter ger större volym men jag upplevde inte att någon motarbetade mina val av fullfeta produkter i små mängder (jag har alltid trott att margarin är sämre än smör). Generellt tror jag de äldre programmen fungerade bättre för ville man följa programmet fick man inte välja fritt var kalorierna kom från. När de startade -72 eller så var det Atkins-stuk om jag förstått rätt så de har bara följt med in i sockerfällan. För egen del var jag så glad att jag kunde äta en påse popcorn och en brownie till lunch och ändå gå ner.... Det gick ju... bra... Spädde inte på sockertrollet alls...  :wacko:

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en jättebra bild från när low fat bantning fungerar och när det  inte fungerar. Det är ur en föreläsning med Jeff Volek http://www.youtube.com/watch?v=GC1vMBRFiwE , bilden kommer 21:56 in i filmen. Jag kan tyvärr inte få den till en vanlig bild att länka här.

 

När bantning på lågfett kost fungerar är när man fortfarande är insulinkänslig. Men när man blivit insulinresistent är effekten betydligt mindre. Väl värt att notera är att lågkolhydrat fungerar för alla :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så light som möjligt och inget reflektion i hur det påverkar kvaliteten. Däremot skulle man ha en viss antal points på protein, kolhydrater och fett tror jag. Men ingen följde det där med fett eftersom det trycktes såååå mycket på light produkter. Frukt (och senare potatis) var gratis så det blev lätt 5 frukter om dagen (eller mera). Vansinnigt. Så fort man blev hungrig så tog man en frukt, istället för att äta riktig mat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnad på mjöl och grönsaker? På den färgglada tiden tillhörde väl mjölet de gula plupparna (som var begränsade) och grönsaker de gröna (som var helt fria; gällde även vissa frukter har jag för mig, men inte de sötaste). Var man hungrig, och alla pluppar var slut, fanns det någon sorts grönsakssoppa man kunde göra, som var fri. Det fanns även röda pluppar, som var mycket begränsade till några i veckan. Det var väl godis och fett. Och möjligen fettfri majonnäs (eller var den gul?).

Om jag minns rätt beräknades dessa pluppars värde utifrån kalori- och fettinnehåll, enligt någon formel. Det var inte kalorier rakt av.

Sedan kom vanliga points, som inte skilde alls på olika typer av mat, utan kunde kombineras helt fritt.

Och sedan har det kommit ännu någon - eller några? - nya varianter. Och den senaste varianten är förstås såååå mycket bättre än de tidigare :-)

Potatis har väl växlat genom åren. Vid något tillfälle var en potatis en plupp, obegränsat var två.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Matkvalitè? Jag minns faktiskt inte om de nämnde att mat borde gå före godis. Jag minns bordet med all äckelsöt choklad som stod vid ingången. Jag minns alla smakprover på sötningsmedel och rabattkuponger på färdigmat med få kalorier. Jag minns hur man skulle göra Janssons frestelse lämplig för viktväktare (förkoka potatisen; blanda torrmjölk i lättmjölk, i stället för grädde).

Men man skulle se till att få i sig någon tesked olja varje dag (eller om det t.o.m. var fler). Det undvek jag.

 

Olja eller margarin, ja just det! Smör var nog inte till att tänka på. Jag hade något typ av mått, att jag fick steka i max två teskedar matfett i teflonpanna. Mycket fastbränning blev det. Kommer ihåg att det var något typ av urtunnat pannkaksrecept, som jag stekte i minimalt med fett. Nej, de blev inte bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Olja eller margarin, ja just det! Smör var nog inte till att tänka på. Jag hade något typ av mått, att jag fick steka i max två teskedar matfett i teflonpanna. Mycket fastbränning blev det. Kommer ihåg att det var något typ av urtunnat pannkaksrecept, som jag stekte i minimalt med fett. Nej, de blev inte bra.

 

Undra på att det var konflikt i hjärnan, när man började med LCHF. Fettskräcken har släppt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som är knäppt med det hela, eller det jag är lite arg över, är att man gick till Viktväktarna för ett HÄLSOSAMT sätt att gå ned i vikt. Men man pratade aldrig om vikten av riktig mat. Att inte äta margarin, att äta mat istället för snacks (oavsett om de var i form av frukt, potatis eller godis), problemet med processerad mat etc. Man levde för de små points man sparade ihop för att få äta en bulle och kompromissade hela näringen och kvaliteten i sin kost för att få "unna sig" detta.

Precis!

Jag gick med efter att ha fött mitt första barn. Jag ammade fortfarande och ville gärna äta mer HÄLSOSAMT, för min egen skull och för pojken som skulle ha mjölken.

Man fick fler prickar att äta för om man ammade, men det räckte ju inte på långa vägar.. Jag var döhungrig jämt, och inte gick jag ner ett endaste dugg heller. Värdelöst! :angry:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har rekommenderats Viktväktarna av läkare och annan sjukvårdspersonal flera gånger. När jag på senare år sagt att jag inte klarar av det sättet att äta (jag är ingen matplanerare, och inte klarar jag av att ständigt tänka på mat, som jag alltid gjorde då) så tittar de bara på mig och förstår inte alls. Så nog måste det vara hälsosamt; inte kan väl läkarna rekommendera något dåligt :unsure:

Och vad fett i stekpannan beträffar, så rekommenderade VV väl en sån där sprejflaska, så man kunde få ett riktigt riktigt tunt lager fett i pannan.

Å andra sidan kan man smörja ugnsformar med en lök så behöver man inte fett alls...(hittat i min samling urrivna recept från förr; inte från Viktväktarna utan bara allmänt matlagningstips. Ja, det tipset åkte i pappersåtervinningen fortare än kvickt :) )

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har rekommenderats Viktväktarna av läkare och annan sjukvårdspersonal flera gånger. När jag på senare år sagt att jag inte klarar av det sättet att äta (jag är ingen matplanerare, och inte klarar jag av att ständigt tänka på mat, som jag alltid gjorde då) så tittar de bara på mig och förstår inte alls. Så nog måste det vara hälsosamt; inte kan väl läkarna rekommendera något dåligt :unsure:

Och vad fett i stekpannan beträffar, så rekommenderade VV väl en sån där sprejflaska, så man kunde få ett riktigt riktigt tunt lager fett i pannan.

Å andra sidan kan man smörja ugnsformar med en lök så behöver man inte fett alls...(hittat i min samling urrivna recept från förr; inte från Viktväktarna utan bara allmänt matlagningstips. Ja, det tipset åkte i pappersåtervinningen fortare än kvickt :) )

 

Har du provat att smörja formar med lök? Det lät ju lite spännande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.