stroker49

Viktväktarna

Recommended Posts

Har du provat att smörja formar med lök? Det lät ju lite spännande.

Nej, jag måtte ha missat just det rådet, annars hade jag säkert testat. Jag kände inte igen det när jag gick igenom mina pärmar med gamla maturklipp, men reagerade på det extrema fettundvikandet. Jag har heller aldrig stekt ägg i vatten (enligt tipset som jag läst om på nätet nyligen) men sjutton vet om jag stekte ägg alls. Köttfärssås utan att bryna köttfärsen först (efter rekommendation från någon tidning) gjorde jag däremot ett tag.

Men du får gärna testa. Vore kul att veta om det verkligen funkar med lök

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan kom vanliga points, som inte skilde alls på olika typer av mat, utan kunde kombineras helt fritt.

Vad, eller hur mycket kalorier/kolhydrater/fett/protein points egentligen var, var luddigt. Dock kunde man avhjälpa detta med att köpa deras

Pointskalkulator, för ca 150 kr., om man nu skulle våga sig utanför VV-recept eller livsmedel.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det någon av er före detta VV som har några mätdata på hur illa VV-metoden gick åt er muskelmassa? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag måtte ha missat just det rådet, annars hade jag säkert testat. Jag kände inte igen det när jag gick igenom mina pärmar med gamla maturklipp, men reagerade på det extrema fettundvikandet. Jag har heller aldrig stekt ägg i vatten (enligt tipset som jag läst om på nätet nyligen) men sjutton vet om jag stekte ägg alls. Köttfärssås utan att bryna köttfärsen först (efter rekommendation från någon tidning) gjorde jag däremot ett tag.

Men du får gärna testa. Vore kul att veta om det verkligen funkar med lök

Jaha, jag trodde det var ditt eget tips det där med löken.

Köttfärssås utan att bryna gör vi däremot. Det är osigt och trist och bryna köttfärs och säkert mer hälsosamt att slippa dom ämnen som bildas vid stekningen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vaddå inte bryna köttfärsen ?
Kokar du den då innan du gör såsen ?
Förstör ju hela - middan enligt mej -
Köttfärsen ett gott måste bryna på hög värme - annars släpper den bara vätska å blir trist -
Men visst smaken ä som baken -
Å varför skulle just köttfärs bli sämre brynt ?
Jösses -
Os - skaffa en fungerande fläkt- vet ja -  :P
Hur gör du med andra kötträtter - kokar du köttet bara då också utan bryna - när de ska bli kalops el va som ?
Låter helsjukt - i mina kocköron -
å va grått å trist de ska bli ju !!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Tazzi om köttfärsen. Provade en gång att lägga den direkt i tomatsåsen, efter tips på TV från någon präktig kvinna (hemkunskapslärare kanske?). Det blev inte en sås i min smak i alla fall, jag gör inte om det.

Jag har själv aldrig viktväktat, men var oerhört rädd för fett. Minimjölk, Lätta, mjölredda mjölksåser och dressing gjord på vinäger och vatten hörde till min vardag. Mums ;) Valde noga bort chokladen när jag köpte godis. Den innehöll ju fett, till skillnad från det härliga gelegodiset som man kunde frossa i. Det var tider det...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var på Viktväktarna jag lärde mig att man kunde ha vispgrädde i sås...ja, att man skulle sluta med det, förstås. Jag hade aldrig ens kommit på tanken. Jag kunde sträcka mig till små skvättar standardmjölk, det var grädde för mig... :)

Och apropå det här med farliga ämnen vid stekning. Jag var på en föreläsningserie om livsmedel, någon gång på åttiotalet. En föreläsare, som forskade i just detta, carcinogena ämnen vid stekning, fick frågan: var det någon skillnad om man stekte i fett eller inte? Ja, svarade hon. Det blev mer sådana ämnen om man stekte utan fett. (Min världsbild borde ha rämnat!)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vaddå inte bryna köttfärsen ?

Kokar du den då innan du gör såsen ?

Förstör ju hela - middan enligt mej -

Köttfärsen ett gott måste bryna på hög värme - annars släpper den bara vätska å blir trist -

Men visst smaken ä som baken -

Å varför skulle just köttfärs bli sämre brynt ?

Jösses -

Os - skaffa en fungerande fläkt- vet ja -  :P

Hur gör du med andra kötträtter - kokar du köttet bara då också utan bryna - när de ska bli kalops el va som ?

Låter helsjukt - i mina kocköron -

å va grått å trist de ska bli ju !!

Jag börjar med 500 gram passerade tomater och en massa kryddor. När dom har puttrat ett tag så lägger jag i köttfärsen och när den börjar bli klar så lägger jag i finskuren lök. Ibland har vi tagit lökpulver och ibland har vi tagit vitlök i när den kokat färdigt.

Jag har gjort samma sak med vatten, kummin och taggsvamp men minns inte om jag hade i någon soja då kanske.

Vi bryner aldrig kött. Helt kött skär vi i bitar och kokar i tryckkokaren.

Steker eller grillar gör vi bara ett par gånger om året.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kokar färsen alltså -
Jaja - alla gillar olika -
Förstår bara inte -
Va som skrämmer dej från bryna den ?? först å få ut mera kvalitet å smak av den !!
Bryna å bränna inte samma sak ju ;)
Men jo visst - gillar du detta -Kör på -
Men skulle själv aldrig falla mej in ens en gång testa !!
Naj -
BRYNA  på min melodi - köttfärs med mera -
Stänga till köttporerna så de inte släpper onödig smak å vätska !
Halleluja för gött smör i pannan :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En god köttfärssås behöver inte brynt köttfärs! Tycker inte jag i alla fall. ^_^ Har ett recept från en italiensk husmor (dock serveras ingen pasta till längre) och det blir jättegott utan att bryna. Kryddas med tomatpuré, lagerblad, vitlök, basilika och salt.

Däremot bryner jag långkok men det är mer för utseendets skull.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg