Bawf Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Allt är äckligt. Hur kan lchf'are tycka att allting är gott? Misshandlat kött smakar medicin, mejerier får jag magvärk av, nötter blåser upp tungan, grönsaker mättar inte. Har mer eller mindre levt på korv, ost ciggaretter och kaffe dom senaste dagarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Allt är äckligt. Hur kan lchf'are tycka att allting är gott? Misshandlat kött smakar medicin, mejerier får jag magvärk av, nötter blåser upp tungan, grönsaker mättar inte. Har mer eller mindre ätit korv och ost dom senaste dagarna. Du får nog berätta lite mer, det låter verkligen inget vidare, det du upplever nu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Du har glömt rödvinet, måste vara det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bawf Posted January 28, 2014 Author Share Posted January 28, 2014 Du har glömt rödvinet, måste vara det. ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Det låter verkligen inget vidare! Kanske ska du testa HCLF istället för LCHF?Eller HFCS... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bawf Posted January 28, 2014 Author Share Posted January 28, 2014 varför får jag känslan av att ni inte tar det på allvar? Jag ropar på hjälp och ni skrattar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 När kroppen och gommen och tungan vant sig vid skräpmat av undermålig kvalitet så kan man ha vant sig av med hur riktig mat smakar. När London först fick rent vatten för 150 år sedan så tyckte folk att det smakade förjäkligt, de hade aldrig smakat färskt rent vatten förut. Boten är att vänja sig vid fräsch, färsk riktig mat! Dit hör inte cigaretter och korv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 varför får jag känslan av att ni inte tar det på allvar? Jag ropar på hjälp och ni skrattar? Jag har ju svarat på allvar i inlägg # 2 Svarar du mig ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseL Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Allt är äckligt. Hur kan lchf'are tycka att allting är gott? Det gör vi inte. Är allting gott och smakar bra? Skulle inte tro det. Du har nog missuppfattat ett och annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bawf Posted January 28, 2014 Author Share Posted January 28, 2014 Jag har ju svarat på allvar... Såg icke det, ber om ursäkt. När kroppen och gommen och tungan vant sig vid skräpmat av undermålig kvalitet så kan man ha vant sig av med hur riktig mat smakar. När London först fick rent vatten för 150 år sedan så tyckte folk att det smakade förjäkligt, de hade aldrig smakat färskt rent vatten förut. Boten är att vänja sig vid fräsch, färsk riktig mat! Dit hör inte cigaretter och korv... Har ätit lchf längre än vad du kan ana Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Jaha. Vad ska du göra nu då? Med tanke på dina reaktioner så kanske du bör uppsöka läkare, du kan ha fått en anafylaktisk chock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Såg icke det, ber om ursäkt. Har ätit lchf längre än vad du kan ana Men har det hänt nåt nu då? Är det helt plötsligt allt är äckligt? Det låter verkligen inget vidare.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bawf Posted January 28, 2014 Author Share Posted January 28, 2014 Jaha. Vad ska du göra nu då? Med tanke på dina reaktioner så kanske du bör uppsöka läkare, du kan ha fått en anafylaktisk chock. Jag vet vad en sådan chock är, och då skulle jag inte suttit här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Så bra då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Avokado. Lax. Tomatbaserade såser/grytor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 @ Johanna07 Låter gott. Hur lagar du din lax? Det var ett tag sedan jag åt det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 @ Johanna07 Låter gott. Hur lagar du din lax? Det var ett tag sedan jag åt det. I ugn, med salt, tandoorikrydda (från LCHF butiken) och smör på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Gradtal och tid? Jag lagar mycket fisk i ugn, men just lax är en luring tycker jag som är svår att få till så att den blir perfekt...! Förr har jag dränkt den i grädde i form och slängt på ost, och lite minitomater och vitlök och purjolök i formen också, en gammal goding det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Gradtal och tid? Jag lagar mycket fisk i ugn, men just lax är en luring tycker jag som är svår att få till så att den blir perfekt...! Förr har jag dränkt den i grädde i form och slängt på ost, och lite minitomater och vitlök och purjolök i formen också, en gammal goding det. Jag är inte säker... 175-200 grader i 20-25 minuter. Kanske är bättre med den lägre temperaturen och lite längre tid. Tiden beror lite på hur tjock laxfilén är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Jag åt också ugnsbakad lax idag,med Herbamare som krydda tillsammans med gröna bönor och smör. Gott och snabbt för jag var sen med allt. Tillbaka till Bawfs inlägg! Det låter inte alls bra, hur länge har du känt så här? Smakar korven,kaffet och cigaretterna som vanligt, eller har de också ändrat smak? Tar du nån medicin, för det kan inverka på smaken. Dysgeusia är en förandring av smaken, som kan bl a bero på zinkbrist, astmamedicin med albuterol eller chemoterapi. Eller så är det kanske så att du helt enkelt har superkänsligt smaksinne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Köper du stor bit i butik? Är lite bekymrad för det här med ben... En del säger att de köper en stor bit och tar ur benen för egen del i köket, men jag har ingen aning om hur man gör det på ett bra sätt. Svårt att läsa sig till sådan kunskap i teorin. Frysta 3-4-pack har inte så bra rykte heller, så vad gör man? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Köper du stor bit i butik? Är lite bekymrad för det här med ben... En del säger att de köper en stor bit och tar ur benen för egen del i köket, men jag har ingen aning om hur man gör det på ett bra sätt. Svårt att läsa sig till sådan kunskap i teorin. Frysta 3-4-pack har inte så bra rykte heller, så vad gör man? Ska du köpa odlad lax i butik, köp färsk lax, den frysta smakar urk. Det frysta KRAV märkta är mycket bättre. Jag köper färsk filé i bit (utan ben), räcker ofta till ca 3 personer 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Det låter bra, jag är nog färdig med fryst lax för gott, tror jag. Vad ska man fråga efter när det gäller lax egentligen? KRAV-märkt, vildfångad, ... mer då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Efter allt jag läst om odlad lax har jag mer och mer ersatt den med sillfilé från Nordsjön. Den är fet, god, billig och miljöcertifierad. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 http://m.youtube.com/watch?v=30-iWHgiRc4&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3D30-iWHgiRc4 Här är ett filmklipp där självaste Melker Andersson visar hur man benar ur en laxsida, lycka till Sigurdur! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emmi Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Låter hemskt! Klart vi ska hjälpa till och ta på allvar. Mat ska va gott!! Men vad tycker du är gott då? Och vad vill du absolut undvika? Och vilka fettkällor kan du tänka dig? Brukar du behöva variation eller är du en person som kan äta mycket samma? Blir lite lättare med mer info. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Det låter bra, jag är nog färdig med fryst lax för gott, tror jag. Vad ska man fråga efter när det gäller lax egentligen? KRAV-märkt, vildfångad, ... mer då? Jag skulle köra på KRAV märkta frysta lax kotletter om du hittar det. Lätt att ha i frysen och de smakar bra. Enkla att laga till. Annars färsk filé. Vild är svårt att hitta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Boten är enkel... man äter inget man ogillar eller tycker ej om. Varför ska man pina sig ? Jag äter bara sådan mat som jag älskar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Allt är äckligt. Hur kan lchf'are tycka att allting är gott? Misshandlat kött smakar medicin, mejerier får jag magvärk av, nötter blåser upp tungan, grönsaker mättar inte. Har mer eller mindre levt på korv, ost ciggaretter och kaffe dom senaste dagarna. Hej! Ägg är gott och mättar och kan ju varieras i det oändliga. Det finns goda korvar som är hyfsat bra. Ost låter väl toppen. Ja det kan ju tyckas att vi lcha:are gillar allt men det kanske beror på att alla lchf.are tycks gilla att dela med sig av en massa . Vi är ju många som mår bra av att äta såhär och då vill man ju gärna att alla ska få veta detta. Tror du inte att det är ciggen som påverkar din smak? Är ju själv en gammal rökare som levt på kaffe och cigg och har för mig att smaksinnet vaknade när jag slutade röka. Men att sluta röka är ju inte det lättaste. Hoppas du får tillbaka smaksinnet och lägger du till ägg med korven och osten så får du nog i dig det du behöver. Ha det gött. /monki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bawf Posted January 29, 2014 Author Share Posted January 29, 2014 Boten är enkel... man äter inget man ogillar eller tycker ej om. Varför ska man pina sig ? Jag äter bara sådan mat som jag älskar. Om jag äter det jag tycker är gott, så sprängs jag upp i vikt på nolltid. Så bespara mig den där snorkigheten tack. Så nej, boten är långt ifrån enkel. Hej! Ägg är gott och mättar och kan ju varieras i det oändliga. Det finns goda korvar som är hyfsat bra. Ost låter väl toppen. Ja det kan ju tyckas att vi lcha:are gillar allt men det kanske beror på att alla lchf.are tycks gilla att dela med sig av en massa . Vi är ju många som mår bra av att äta såhär och då vill man ju gärna att alla ska få veta detta. Tror du inte att det är ciggen som påverkar din smak? Är ju själv en gammal rökare som levt på kaffe och cigg och har för mig att smaksinnet vaknade när jag slutade röka. Men att sluta röka är ju inte det lättaste. Hoppas du får tillbaka smaksinnet och lägger du till ägg med korven och osten så får du nog i dig det du behöver. Ha det gött. /monki Jag är ingen van rökare, utan gör det i ren desperation då det trycker undan hungerkänslorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Jag får intrycket av att det är nåt som hänt plötsligt. Du skriver ju att du ätit LCHF längre än vi kan ana, men helt plötslig smakar allt äckel och du går hungrig. Och du börjar med att fråga hur vi kan äta sån skit och tycka att det är gott... ?? Det är ju svårt att ge dej nåt som helst vettigt svar när du inte ger oss ledtrådar till varför du helt plötsligt kastat allt över bord och gör vad du kan för att förstöra din kropp i stället. Det måste väl finnas nåt bättre sätt att undertrycka hungern än cigaretter, för det får dej bara att må ännu sämre? Smak och doft är ju en stor del av ätupplevelsen och det blir ju inte precis bättre av kedjerökning. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Det känns som du driver med oss Bawf. Tala om vad som är problemet det finns ju jätte mycket mat att variera och sedan är det väl bara att välja det som blir bäst för dig. Jag är diabetiker har bara ett val strikt LCHF elle insulin då är valet lätt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Okej, trådstartaren du vill inte äta det som är gott, och inget annat heller? Jag tycker som sagt att du ska beskriva dina problem för en läkare. Du kan ha en hormonell obalans som gör att du inte kan känna normal mättnad/hunger. Den sortens problem kan gå att komma till rätta med, med hjälp av medicinering. Sök hjälp snarast på din närmaste vårdcentral. Be att få testa för allergi, anafylaxi och dysgeusi också med tanke på dina förvrängda smakupplevelser och svullnader/uppblåsthet/värk/sprängningar. Lycka till! Berätta gärna hur det gick efter ditt läkarbesök! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Om jag äter det jag tycker är gott, så sprängs jag upp i vikt på nolltid. Så bespara mig den där snorkigheten tack. Så nej, boten är långt ifrån enkel. Jodå... det är faktiskt en mycket enkel sak. Men klart att om man inte vill förändras, finns det sällan något bot. Bot kommer nämligen inifrån det utrymmet vi har mellan våra öron. Det handlar om viljan att göra en förändring. Det behövs också ett syfte som många andra redan nämnt. Kan man inte komma på varken syftet eller hitta viljan, är det lika bra och fortsätta stilla leta efter "graalen" . En vacker dag kommer man på det... alla gör det till slut.... förr eller senare ! Äter man dessutom lågkolhydratkost samtidigt, brukar man komma på ett och annat relativt snabbt. Systemsambanden växer fram och man ser ljuset... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bawf Posted January 30, 2014 Author Share Posted January 30, 2014 Jag får intrycket av att det är nåt som hänt plötsligt. Du skriver ju att du ätit LCHF längre än vi kan ana, men helt plötslig smakar allt äckel och du går hungrig. Och du börjar med att fråga hur vi kan äta sån skit och tycka att det är gott... ?? Det är ju svårt att ge dej nåt som helst vettigt svar när du inte ger oss ledtrådar till varför du helt plötsligt kastat allt över bord och gör vad du kan för att förstöra din kropp i stället. Det måste väl finnas nåt bättre sätt att undertrycka hungern än cigaretter, för det får dej bara att må ännu sämre? Smak och doft är ju en stor del av ätupplevelsen och det blir ju inte precis bättre av kedjerökning. Började strax efter dahlqvist spred det back in the day, och jag sa aldrig att ni äter skit och tycker är gott. Utan att det jag ätit under alla år smakar inte bra längre och kan inte börja äta kolhydratsmat igen eftersom jag mer eller mindre är omkodad och mår helt enkelt inte bra på kolhydrater. Nej, rökning är inte bra. Men det kickstartar ju belöningscentrat vilket underlättar. Det känns som du driver med oss Bawf. Tala om vad som är problemet det finns ju jätte mycket mat att variera och sedan är det väl bara att välja det som blir bäst för dig. Jag är diabetiker har bara ett val strikt LCHF elle insulin då är valet lätt. Driver, tja, sådan attityd möter jag varje gång jag går till vårdcentralen. Jag vet inte vad problemet är annat att jag har helt enkelt tröttnat. Är som sagt omkodad, äter kort och gott inte kolhydrater längre. Okej, trådstartaren du vill inte äta det som är gott, och inget annat heller? Berätta gärna hur det gick efter ditt läkarbesök! Klart jag vill äta det som är gott, men inget är ju gott längre. Blir ju helt enkelt att jag undviker maten som hållt mig bra i flera år. Jodå... det är faktiskt en mycket enkel sak. Men klart att om man inte vill förändras, finns det sällan något bot. Bot kommer nämligen inifrån det utrymmet vi har mellan våra öron. Det handlar om viljan att göra en förändring. Det behövs också ett syfte som många andra redan nämnt. Kan man inte komma på varken syftet eller hitta viljan, är det lika bra och fortsätta stilla leta efter "graalen" . En vacker dag kommer man på det... alla gör det till slut.... förr eller senare ! Äter man dessutom lågkolhydratkost samtidigt, brukar man komma på ett och annat relativt snabbt. Systemsambanden växer fram och man ser ljuset... Jag förstår precis hur du menar, men samtidigt har du hittat sanningen och då blir allt så lätt, och dom som hittat sanningen glömmer lätt hur det var att ha det svårt. Nu säger jag inte att just du har glömt om du har haft det svårt. Men jag gissar på att du fattar vad jag menar med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Det är ju inte konstigt att man tolkar den här meningen som att du ser ner på oss som äter den här kosten "Hur kan lchf'are tycka allting är gott" Jamen vad är det som har hänt då, som gör att allt är helt upp och ner? Det måste ju vara nån orsak till att du helt plötsligt förändrat dej så. Har du börjat med nån medicin? Har du fått en djup depression? Här behövs ju nåt helt annat än kostråd. Det är ju ingen konst att äta mejerifri LCHF. Det finns massor med goda recept med t ex kokosmjölk och majonnäs. Gör tapenade på oliver eller egen pesto med basilika och olivolja, bara. Nötter är inte heller svårt att utesluta. Det är huvet du måste jobba med, tycker jag det känns som. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Varför äter du LCHF? Pga av vikt, diabetes eller allmän hälsa? Det låter som du drar ned kolhydraterna alldeles för mycket. Om du tar kolhydrater från grönsaker, rotfrukter och frukt (i begränsad mängd) så brukar de flesta må bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Om du behöver hjälp kan det vara på plats med lite ödmjukhet, ditt första inlägg liknar mer ett angrepp än ett rop på hjälp. Knalla iväg till vårdcentralen igen men tänk över din egen framtoning innan du dömer ut det bemötande du kan komma att få. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bawf Posted January 30, 2014 Author Share Posted January 30, 2014 Det är ju inte konstigt att man tolkar den här meningen som att du ser ner på oss som äter den här kosten "Hur kan lchf'are tycka allting är gott" Jamen vad är det som har hänt då, som gör att allt är helt upp och ner? Det måste ju vara nån orsak till att du helt plötsligt förändrat dej så. Har du börjat med nån medicin? Har du fått en djup depression? Här behövs ju nåt helt annat än kostråd. Det är ju ingen konst att äta mejerifri LCHF. Det finns massor med goda recept med t ex kokosmjölk och majonnäs. Gör tapenade på oliver eller egen pesto med basilika och olivolja, bara. Nötter är inte heller svårt att utesluta. Det är huvet du måste jobba med, tycker jag det känns som. Mjo, det är rätt svårt att köra mejerifritt när man mår så dåligt på vanligt kött. Sen finns det inga bra ägg att köpa i närheten. Varför vet jag inte. Men fiskfoder verkar rätt poppis bland uppfödare, äggväxare osv. Varför äter du LCHF? Pga av vikt, diabetes eller allmän hälsa? Det låter som du drar ned kolhydraterna alldeles för mycket. Om du tar kolhydrater från grönsaker, rotfrukter och frukt (i begränsad mängd) så brukar de flesta må bra. Vikten. Den allmäna hälsan är borta sen länge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bawf Posted January 30, 2014 Author Share Posted January 30, 2014 Om du behöver hjälp kan det vara på plats med lite ödmjukhet, ditt första inlägg liknar mer ett angrepp än ett rop på hjälp. Knalla iväg till vårdcentralen igen men tänk över din egen framtoning innan du dömer ut det bemötande du kan komma att få. I sverige har jag dessvärre bara stött på falsk ödmjukhet. Och om några tolkar det som ett angrepp, må så vara. Det är det inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Okej, då måste du hålla igen på rotfrukter och frukt men jag skulle öka på med lite vanliga grönsaker. Jag känner igen mig lite i din olust i mat från när jag åt fakir (nolla kolhydraterna). Det är bättre att vara med generös med grönsaker och istället hålla igen lite på mejerier (grädde, creme fraiche). Kan du ge lite exempel på mat som du faktiskt gillar som är godkänd, även bland grönsakerna? Vi kanske kan spåna lite på maträtter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 I sverige har jag dessvärre bara stött på falsk ödmjukhet. Och om några tolkar det som ett angrepp, må så vara. Det är det inte. Om det är falsk ödmjukhet som krävs så prova det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bawf Posted January 30, 2014 Author Share Posted January 30, 2014 Okej, då måste du hålla igen på rotfrukter och frukt men jag skulle öka på med lite vanliga grönsaker. Jag känner igen mig lite i din olust i mat från när jag åt fakir (nolla kolhydraterna). Det är bättre att vara med generös med grönsaker och istället hålla igen lite på mejerier (grädde, creme fraiche). Kan du ge lite exempel på mat som du faktiskt gillar som är godkänd, även bland grönsakerna? Vi kanske kan spåna lite på maträtter. Gillar typ.. alla grönsaker tror jag. Rotfrukter har jag ingen kännedom om vad man kan göra med det, i maträttsväg alltså. Vet att rättika smakar typ inget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Om du har fått ett dåligt bemötande från vården så går det bra att söka sig till en annan läkare eller en annan vårdcentral. Ditt första inlägg här ovan ger inget vidare seriöst intryck som du säkert förstår. Inte resten heller då du inte tycks vilja ta till dig av svaren eller ge vettiga svar till de medlemmar som svarat dig. Om du vill ha ett seriöst bemötande så får du nog börja med det själv. Det är vanlig enkel hyfs som gäller, i alla andra sammanhang i samhället också. Tänk på sagan "Vargen kommer". Om du ropar på hjälp på fel sätt och i fel sammanhang så kanske du inte får hjälp den dag du verkligen behöver den, varken härifrån forumet eller vården. Om du har någon funktionsnedsättning som gör att du svårt att fungera bland och kommunicera med andra människor (autism, Aspergers, Tourettes o. dyl.) så bör du meddela detta omedelbart när du söker vård så att ingen tar illa vid sig i onödan på ett sätt som går ut över din behandling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Gillar typ.. alla grönsaker tror jag. Rotfrukter har jag ingen kännedom om vad man kan göra med det, i maträttsväg alltså. Vet att rättika smakar typ inget. En riktigt god sak (och lätt att göra) är rostade grönsaker i ugn. Här kan du använda persiljerot, kålrot, morot och rödbeta. Skär i stänger/klyftor, blanda med olivolja och salt. Lägg i ett fat och rosta i ugnen på 200 grader 20-30 minuter. Perfekt till korv, kanske med lite majonnäs eller creme fraiche till. Två snabbrätter jag gillar är äggröra och stekt köttfärs. Äggröra kan lätt blandas med en skivad halv lök, några champinjoner, broccoli buketter och lite bladspenat. Stek först löken, svampen och broccolin i smör. När dessa är mjuka blandar du i bladspenat och när den är mjuk, äggröran (2-3 ägg,krydda kanske med curry?). Jag gör på samma sätt med köttfärsröra. Stek lök, svamp och broccoli i smör till de är mjuka. Lägg i köttfärsen och kanske tacokrydda. Stek till färsen är genomstekt och ha sedan i bladspenat/krossade tomater. Avokadoröra är också gott till korv. Blanda avokado och creme fraiche och ha till korv. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Om du inte gillar kött, kör fisk. En av mina favoriträtter från barndomen är skeppartorsk, som jag till min glädje kunnat ta till heder igen. Lägg bitar av torsk i en gryta varvat med tomat och dill. Salta och lägg i några pepparkorn. Släng sedan på en generös klick smör och låt torsken koka färdigt i smöret. Mums! Idag åt jag en spenat och broccolipaj med kokosmjölsbotten, med ägg, en skvätt kokosgrädde och riven ost i, kryddad med vitlök och muskot. Om man vill kan man servera den med bacon eller rökt skinka. Jag hade köpt en julskinka när de reade ut som jag skar upp i bitar och frös in, så jag använder det när jag behöver nåt till. I veckan har jag gjort en fantastisk flygande Jacob på paleovis... Finns på Birgitta Höglunds blogg. 56kilo har kyckling i jordnötssås, som är fantastisk. Jordnötter är väl inte riktiga nötter, så det kanske du tål? Kålrabbi och rättika kan du använda precis som potatis om du förkokar dem först. Jag har provat både falsk potatisgratäng och falsk janssons frestelse. Titta bland recepten här så har jag lagt in både rödbetor med fetaost och squashgratäng. Lilla vän hela webben är full av inspiration. Jag vidhåller fortfarande att det är huvet du måste jobba med. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts