Sigurdur Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Vad finns det fler för livsmedelsimitationer än margarin? Nu menar jag de värsta grejerna, som äggimitation från Kina, olivolja gjord av rävhår, etc. Om vi klumpar ihop de imitationer (eller vad ni nu vill kalla det, ni fattar nog vad jag är ute efter) vi känner till så kan vi informera om dem och jämföra med margarin, en produkt som är så vanligt förekommande runt omkring oss så att vanligt folk inte tänker på att det är inte smör - utan just en imitation. Skulle margarinätande människor äta fabrikstillverkade äggimitationer utan att blinka? Jag tror inte det... Tyvärr kan jag inte längre länka med IE, och med Mozarella Firefox så är jag inte "behörig" till forumet, trots att jag är inloggad. I vilket fall finns intressanta artiklar om man söker på fake food, food forgery, food scandal, och liknande, publicerade i TIME Magazine, The Guardian, med flera. Kanske får vi i Sverige snart hit sådan importerad smörja. Säg inte att det aldrig kommer att ske, vi har ju redan margarin och våra politiker gör ju allt, allt, allt för att hålla kostnaderna nere vad gäller maten för våra barn, åldringar och vårdsökande. Detta är en debatt som jag inte hör så mycket av, därför försöker jag kicka igång den här nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Och jag som tänkte att det är illa nog med köttbullar det knappt är kött i... Tuggben till hunden med arsenik och annat käckt. Förgiftad citrusfrukt. "Cool whip" hittar man i USA (jättesmaskig kräm i burk som jag i efterhand lärt mig ska ersätta grädde). Smågodis har väl inget naturligt alls i sig? Och så hela proviantförrådet hos försvarsmakten. Det kanske inte var riktigt sådant här du menade men jag tycker det är läskigt nog... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted January 28, 2014 Author Share Posted January 28, 2014 Jodå, super-duper-hel-och-halv-fabrikat får vara med på listan också... Usch. Arsenik??? Ja det är väl mardrömmen att allt elände från USA och Kina ska hitta hit till våra matsalar! På ICA har jag sett "Bacon-chips". Det var mycket i dem men inget bacon... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Soja-korvar och sojafärs? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted January 28, 2014 Author Share Posted January 28, 2014 Jag har funderat på det där med soja. En sojakorv utger sig åtminstone inte för att vara en fläskkorv, hoppas jag... Men tänk er en butik med köttfärs gjord på, eh, ja, samma sätt som margarin. Det är inget kött i, men det ser ut som kött.. Ja det är väl gjort av insekter kanske... I hoppressat rosafärgat insektskött som ska föreställa en skinka eller nåt. Var går egentligen gränsen? Den flyttas fram hela tiden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Som räkost, menar du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Jag har funderat på det där med soja. En sojakorv utger sig åtminstone inte för att vara en fläskkorv, hoppas jag... Men tänk er en butik med köttfärs gjord på, eh, ja, samma sätt som margarin. Det är inget kött i, men det ser ut som kött.. Ja det är väl gjort av insekter kanske... I hoppressat rosafärgat insektskött som ska föreställa en skinka eller nåt. Var går egentligen gränsen? Den flyttas fram hela tiden... Jag tror faktiskt just sojafärs är gjort på liknande sätt som margarin... någonting med bensin... (minns inte) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Leverpastej.. med endast 30% lever.. borde heta pastej med antydan till leversmak! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Leverpastej.. med endast 30% lever.. borde heta pastej med antydan till leversmak! Jag får börja sälja min hemmagjorda leverpastej. Senaste versionen är gjord på renlever. Lingongummies och renlever! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Crabsticks. "snitsel" som görs av mald, pressad kött eller köttslamsor som kommer varifrån..?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lovis Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Har jobbat som frukostvärdinna på hotell och då hände det att det kom gäster och frågade hur äggröran var gjord. Gjorde den på ägg och visprädde och inget mer Tydligen ska det finnas nån mix som många hotell använder, vet dock inte vad den innehåller eller hur det smakar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Snart kommer detta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Snart kommer detta! Jag tvivlar på att konstgjort kött kan göras resurs- och kostnadseffektivt med ett näringsinnehåll som matchar riktigt kött. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted January 29, 2014 Author Share Posted January 29, 2014 @ Totto Räkosten jag äter är gjord av (wait for it......) O - S - T... och (håll i dig hårt nu!!!!!)... R - Ä - K - O - R... :o :o Lär dig skilja på begreppen "imitation" och "processad mat" (likt ost) så är du välkommen att diskutera trådämnet! Vidare var det någon agiterad, efterhängsen typ som startade en tråd om just räkost, kolla in den vetja om du är så förtjust i räkost! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts