Jump to content

Lär dig mer om Paleo


Birgitta Höglund
 Share

Recommended Posts

Fått en del frågor sista tiden kring det här med Paleo, vad det innebär och hur man kommer igång.

.
Länkar på bloggen idag till några av mina favoriter i ämnet, som förklarar vad Paleo är på ett mycket lättförståeligt sätt.

 

http://birgittahoglundspaleo.wordpress.com/2014/01/29/lar-dig-mer-om-paleo/

 

mars-13-074.jpg?w=300&h=225

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag tittade på Primalistens sida som du länkat till. Under "Ät måttligt av" finns bland annat nedanstående

 

Sötpotatis & squash
Bra kolhydratkällor för dig som tränar. Innehåller en del stärkelse.

 

Potatis & ris
Undvik helst, men är du frisk, aktiv och nöjd med vikten så skadar det sällan med potatis och vitt, polerat ris nån gång ibland.

 

Varför skulle sötpotatis vara bättre än potatis?

 

Varför just vitt ris och inte råris? Vitt ris ser jag som ett betydligt sämre val än potatis.

 

Varför finns squash under ät måttligt medan alla andra grönsaker (jag antar att det inkluderar rotfrukter) finns under "ät mycket av"?

Link to comment
Share on other sites

Skriv till Primalisten och fråga hur han ser på de här sakerna, han har väldigt stor kunskap kring Paleo.

 

Sötpotatis är något som äts av många både inom Paleo och LCHF, den innehåller väldigt mycket nyttiga ämnen och är inte släkt med potatisen.

 

Jag hittade ingen mejladress till Primalisten.

 

Att sötpotatis inte är släkt med potatis vet jag och den innehåller betakaroten men det finns ju mycket annat som gör också. Vilka andra ämnen tänker du på?

 

Vad finns det för nackdelar med potatis som inte finns i sötpotatis?

Link to comment
Share on other sites

Internationellt tror jag man har svängt lite angående vanlig potatis och anser nu att den innehåller mycket bra näring. Tål man potatis bra (blodsockermässigt och som en nattskatteväxt) så är den ok gissar jag.

 

Jag tror också man ska komma ihåg att sötpotatis är mycket vanligare i USA än vit potatis så debatten är nog lite "skev".

Link to comment
Share on other sites

Lektiner finns i potatis men inte i sötpotatis. Den påverkar också blodsockret mindre och används ofta inom Paleo. Här länk till kontaktformuläret hos Patriq på Primalisten http://primalisten.com/kontakt/

 

Konstigt om dom påverkar blodsockret mindre. Det är ju mer kolhydrater i sötpotatis och visst är det väl mer av dom som är socker också?

 

Dessutom är det ju oxalsyra i sötpotatis och det hindrar mineralupptaget.

Link to comment
Share on other sites

Konstigt om dom påverkar blodsockret mindre. Det är ju mer kolhydrater i sötpotatis och visst är det väl mer av dom som är socker också?

 

Dessutom är det ju oxalsyra i sötpotatis och det hindrar mineralupptaget.

 

Jag hittade dom här näringsfakta om potatis och sötpotatis (rå). GI index är högre för vit potatis.

 

http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2666/2

http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2548/2

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Näringsvärde vanlig potatis:
Energi 73 kcal/306 kJ, 
Vatten 80 g, 
Protein 1,8 g, 
Kolhydrater 16 g, 
Kostfibrer 1,4 g, Kalium 468 mg, C-vitamin 11 mg. 

Näringsvärde sötpotatis:
Energi 114 kcal/479 kJ, 
Vatten 71 g, 
Protein 1,7 g, 
Fett 0,4 g, 
Kolhydrater totalt (ej fiber) 25,6 g, 
Kostfiber 0,7 g, Kalium 243 mg, ß-karoten 5280 µg, C-vitamin 21 mg.

 

http://www.body.se/forum/kost-och-naringslara/sotpotatis-istallet-for-vanlig-potatis-varfor-244133

 

En person på den sidan säger att sötpotatis består av mer komplexa kolhydrater och har därför lägre GI?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte det är giftigt lektin (prolamin och agglutinin, finns en bra post om dom här ) som är problemet, utan solanin. Vissa kan vara överkänsliga mot solanin. Vad jag har sett på forum för personer vid autoimmuna sjukdomar verkar det vara vanligt vid tex reumatism. Ingen av de jag känner med MS som jobbar mycket med kost verkar vara överkänsliga. Många äter dock inte potatis därför att stärkelserika grönsaker påverkar tarmfloran, och om man har en autoimmun sjukdom (som ofta är kopplat till just tarmflora) så kan det vara bra att avstå. 

Link to comment
Share on other sites

Solanin är väl en sorts saponin...?

 

Kanske det :P

 

Enligt det paleomom skriver verkar det inte finnas någon studie om lektiner i potatis? Hon skriver lite om tomatlektiner. Dom berättelser jag har sett angående överkänslighet mot nattskatteväxter så verkar man märka det direkt, tex i ledvärk, hudutslag, irritation.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Potatis och tomat ska vara mest "reagenta" av nattskatteväxterna. Speciellt tomat verkar ge nästan allergiska reaktioner hos dom som är känsliga.

 

Men tomat är väl godkänt både som paleo och lchf? I så fall håller ju inte argumentet att potatis är sämre än sötpotatis på grund av att potatis tillhör nattskatteväxterna.

Link to comment
Share on other sites

Men tomat är väl godkänt både som paleo och lchf? I så fall håller ju inte argumentet att potatis är sämre än sötpotatis på grund av att potatis tillhör nattskatteväxterna.

 

Ja tomat, potatis och sötpotatis är alla godkända inom paleo. Jag tror tom att potatisen slår sötpotatisen i näring. 

 

Det finns något som heter Autoimmune Paleo (AIP) som är paleo designad för personer med autoimmuna sjukdommar. Inom den kosten varnas man lite för nattskatteväxter (tex tomat och paprika). Man håller även igen lite på stärkelserika grönsaker (tex potatis och sötpotatis) pga av hur de påverkar tarmfloran. Men dessa specialgrejer gäller för de som är sjuka.

Link to comment
Share on other sites

Loren Cordain (som väl får anses mycket tongivande i amerikansk paleo) varnar dock för nattskatte om man har något autoimmunt problem. Annars menar han att där finns så mycket mikronutrienter i nattskatte (utom potatis som han inte godkänner pga myckna stärkelsen) att det är väl värt att äta. Men blotta faktum att han prövar nattskattesläktet menar jag är pga att det inte är paleo i den meningen att växterna fanns under vår evolution i Afrika. (Det menar jag är den riktiga definitionen på paleo, men var och en ska bli salig på sin fason.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...