Jump to content

Recommended Posts

Hej på er allvetande lchf:are. 

Jag är nybörjare, hållt på i 1 månad och mår toppen. Går ner i vikt, inget sug osv osv. 

Köpte ett ketos-testkit på apoteket som jag använt lite då och då. Har fått nästan  fullt utslag på stickan varje gång,  mörkt lila.

Det står: 50 - 150 (5-15) under de två färgerna jag hamnar under.Början av skalan är ljusgul med ordet neg. Så jag uppfattar att jag är i ketos. 

Läste någonstans att det dock inte var att rekommendera att ligga så högt, att ett resultat mellan 3-5 är att föredra. Stämmer detta? Kan det göra att man inte går ner i vikt lika bra? 

Vad räknas som optimal ketos? Och vad gör man om man får för höga testresultat?

kram på er!!!

Hej på er allvetande lchf:are. 

Jag är nybörjare, hållt på i 1 månad och mår toppen. Går ner i vikt, inget sug osv osv. 

Köpte ett ketos-testkit på apoteket som jag använt lite då och då. Har fått nästan  fullt utslag på stickan varje gång,  mörkt lila.

Det står: 50 - 150 (5-15) under de två färgerna jag hamnar under.Början av skalan är ljusgul med ordet neg. Så jag uppfattar att jag är i ketos. 

Läste någonstans att det dock inte var att rekommendera att ligga så högt, att ett resultat mellan 3-5 är att föredra. Stämmer detta? Kan det göra att man inte går ner i vikt lika bra? 

Vad räknas som optimal ketos? Och vad gör man om man får för höga testresultat?

kram på er!!!

Bekymra dig inte om det :) din kropp har inte lärt sig att ta till vara på alla ketoner än, och då kissar man ut dem, eller andas ut.

Det är en del av omställningsfasen till fettdrift och helt normalt :)

• Like 1

värdet 3-5 är väl snarare 1,5 - 3 mmol/liter och gäller om du mäter ketoner i blodet. (Med en mätstckia som fungerar för blodsockermätare). För urin har jag inte sett någon "lämplig" nivå. Där är det mer på/av, antingen har du eller så har du inte. 

http://www.kostdoktorn.se/ga-ner-i-vikt-med-optimal-ketos

Jasså är det så det fungerar. Tack för svaret , ska kika där också :)