Jump to content

LRF delar ut hamburgare till elever på Nyköpings köttfria onsdag

Per Wikholm

Recommended Posts

Deras argument är ju i första hand att ökningen av köttkonsumtion i Sverige främst har skett genom mer importerat kött. Hälsoaspekten kunde jag inte se att de berörde när jag skummade igenom artikeln.

Man kan ju undra vad dom får till hamburgaren...

För mig som omöjligt kunde få ner lever och fiskbullar så fanns det matfria dagar i skolan. Jag hade mycket hellre ätit en bönrätt till middag.

Halvfabrikatsbiffar är också rätt äckliga.

Om dom vill få ner köttkonsumtionen så kan ju ett sätt vara att göra köttfärssås med bönor i. Alltså att dryga ut kötträtten istället för att ha helt vegetariska dagar.

I många länder har man inte råd att äta ens i närheten av så mycket kött som vi äter och då kan en liten del kött ingå i en bönrätt. Det har många fördelar.

Detta känns som ett ganska desperat tilltag. När en intresseorganisation som LRF gör detta är det ju rätt tydligt att det handlar om ekonomi. Men som skrivs i artikeln kan nog ett sådant tilltag få motsatt effekt.

Det är också rätt lågt att erbjuda barnen just hamburgare. Räcker det inte med det järngrepp som McDonalds och liknande företag har över barnen? Behöver vi verkligen öka vår konsumtion av hamburgare?

Som MKJ är inne på hade nog inte barnet varit lika euforiska ifall dom serverade leverbiffar eller biff stroganoff.

• Like 2

Som sagt, sådana här tilltag riskerar lätt att slå bakut, speciellt när det inte är speciellt genomtänkt eller backat upp av vetenskapen. LRF borde lägga energin på att lobba för förbättrade förhållandena inom köttindustrin ist för att hålla på med sådana här utspel. Det enda detta kommer att leda till är att hederliga lantbrukare framstår som bakåtsträvande gubbar (vilket jag inte tror är fallet).

LRF-arrangör: Kött viktigt för tjejer som ”ska bli snygga” (dn.se)

Oavsett om vi äter kött eller vegetariskt finns det ju ändå jobb för bönderna. Även om vissa köttbönder får slå igen, kommer det ju att dyka upp nya bönder som odlar grönsaker och annat.

Som sagt, sådana här tilltag riskerar lätt att slå bakut, speciellt när det inte är speciellt genomtänkt eller backat upp av vetenskapen. LRF borde lägga energin på att lobba för förbättrade förhållandena inom köttindustrin ist för att hålla på med sådana här utspel. Det enda detta kommer att leda till är att hederliga lantbrukare framstår som bakåtsträvande gubbar (vilket jag inte tror är fallet).

LRF-arrangör: Kött viktigt för tjejer som ”ska bli snygga” (dn.se)

Oavsett om vi äter kött eller vegetariskt finns det ju ändå jobb för bönderna. Även om vissa köttbönder får slå igen, kommer det ju att dyka upp nya bönder som odlar grönsaker och annat.

Bönder som odlar grönsaker? Nja ;)

• Like 2

Jag ser ingen anledning till ha en vegdag i - skolan där jag jobbar -
Har inte en endaste vegetarian - / tack å lov / faktiskt -
Mycke allergier å intolleranser finns - däremot -
Man kan vara lite nyttigare med servera fisk 2 dagar i veckan - då istället -
Dessutom - bannar jag halvfabb -
Nog kanske inte så kul stå göra biffar / järpar på 30 kilo färs - men jag vet åtminstonne va jag stoppad i de :)
köttbullar blir däremot hemlagade å serverade till påsk & jul -
resten av året får de andra köttfärsrätter -
Jo vi har en vegetarian - men lärare - har med sej egen mat - tar bara av den varierande salladsbuffen som serveras -

Ja det viktigast är ju att tjejer blir snygga. Det är riktigt viktiga saker det. Gud förbjude att de tänkta på något annat än att vara behagande för en gångs skull, och pojkar ja dom ska ju inte behöva va snygga eller hur? Dom kan bli fula vegetarianer. :wacko:

Men ja näring är viktigt, speciellt för växande menstruerande tonårsflickor som har stark press på sig att vara snygga = riktigt smala, och i vissa kretsar "etiska" = vegetarian/veganer. 

Jag undrar hur man kan få dessa ungdomar att äta mer, och äta sunt med animaliskt protein och fett. Jag var en av dem, åt knappt och var hemskt övertygad över att produkter ifrån djur var onödiga och onda. Hälsan gick åt helvete.