Jump to content

Majs=mycket fruktos?

Athenasmatte

Recommended Posts

Är all majs GMO majs, eller säljs det "riktig" majs? Dvs är majs ok i paleo?

Majs är spannmål som inte åts i större omfattning förrän det började odlas, så det räknas som jag ser det inte in i paleo. Sedan den började odlas (av indianer) har den säkert förädlats redan av dem, sedan vidare i Mexiko på 70-talet när de också utvecklade dvärgvetet. Med GMO menar man väl förädling men man pillar mer direkt i arvsmassan, så det har nog fortsatt med samma risker som den gamla hederliga förädlingen, eller värre kanske.

• Like 2

Ja 72% av energin kommer från kh enligt kostbevakningen. http://kostbevakningen.se/?foodinput=100%20g%20majs%0A

Enligt din länk innehåller majs 125 kcal. Enligt Johanna i paleotråden innehåller potatis 73 kcal.

I slv´s databas anger dom 100 kcal för majs och 83 för kokt potatis.

18,9 gram kolhydrater för majs och 17,5 gram kolhydrater för potatis.

Det kan säkert skilja mellan olika sorter.

Kanske lite av en paleo gråzon liksom ris? För de mer liberala?

Angående det MKJ skriver om... jag tror att paleo skiljer på potatis och majs/ris. Potatis är en grönsak och majs/ris spannmål? Jag var lite osäker på hur man räknar majs, som grönsak eller spannmål.

Ur LCHF perspektiv måste man ju också titta på mängden kolhydrater, hur mycket man tycker man klarar av.

Kanske lite av en paleo gråzon liksom ris? För de mer liberala?

Angående det MKJ skriver om... jag tror att paleo skiljer på potatis och majs/ris. Potatis är en grönsak och majs/ris spannmål? Jag var lite osäker på hur man räknar majs, som grönsak eller spannmål.

Ur LCHF perspektiv måste man ju också titta på mängden kolhydrater, hur mycket man tycker man klarar av.

När jag tänker spannmål menar jag denna gräsfamilj: http://en.wikipedia.org/wiki/Poaceae

Man menar att vi före odling av dessa inte ätit några större mängder, men en del vilt vid frösäsong har det så klart blivit, liksom andra sorters fröer eller nötter.

Sedan vad man ska tillåta eller inte blir ju til syvende og sidst upp till envar...

• Like 3