Aomori Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Var i Canada i en månad och kom hemför 16 dagar sedan. Åt bröd och socker under hela vistelsen och åt då också Loperamid varje dag för att slippa springa på toa fem-tio gånger om dagen. Normalt sett håller jag mig till LCHF, men släppte på tyglarna. När jag kom hem, slutade jag ta Loperamid då jag ändå skulle gå tillbaka till min vanliga kosthållning igen. Diarreer och utsättningsbesvär (!) i flera dagar. Utsättningsbesvären borta, men fortfarande diarreer. Magsmärtor som kommit i fruktansvärda toppar två-tre gånger om dagen, för att sedan försvinna. Bestämde mig för fem dagar sedan att gå mer strikt och kör på 83% fett, 1 % kh och 16 % protein för att se om det blev bättre. Diarreerna är kvar och jag får ont i magen två gånger om dagen. Äter också bara två gånger om dagen. Under dessa fem dagar har magsmärtorna inte legat lika högt på smärtskalan, men det gör fortfarande ont. Kan inte direkt kopplas ihop med födointag (får ont 30 min- 3 timmar efter jag ätit). Kan tilläggas: Har Mb Crohn som jag insjuknat i första o enda gången för ca åtta år sedan. Äter inga mejerier alls utom rent smör. Äter inte så mkt rött kött. Äter ca 1800 kcal/dag (om man nu vill räkna det). Tränar. Varit förkyld i åtta dagar nu. Känslig för gluten och socker (blir väldigt dålig i magen av det). Har bokat läkartid på sjukan om en vecka (och gastroläkare blir inte lycksaliga av att höra att man äter LCHF, därgför vill jag höra mig för här först ). Vad kan det vara som ställer till det så för min mage? Förslag? Någon som känner igen sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Kanske backa lite med smör tills det onda gått över. Mjölkprotein kan vara svåra att smälta om magen är i olag. Vidare kan de ta ca 3 månader att bli av med antikroppar mot gluten (om det nu är ett av dina problem). Korsreaktioner till gluten? Äter du något spannmål överhuvudtaget? Nötter? Nattskatteväxter? Du kan också prova undvika äggvita ett tag, tills magen lugnat ner sig.Det kan ju också handla om att din kropp behöver lite tid. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Hej! Rent spontant skulle jag gissa att det är en månad med tokig kost som fortfarande ställer till det. Särskilt svårt har väl magen att komma igen efter en glutenöverdos, om man är överkänslig? Finns det någon möjlighet att du har dragit på dig någon parasit? Ja, Canada är ett I-land, men man kan få parasiter ändå.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aomori Posted January 29, 2014 Author Share Posted January 29, 2014 Äter inga spannmål alls, de är bannlysta Inga nötter heller för tillfället. Innan jag åkte, kunde jag äta alla "LCHF-tillåtna" grönsaker och nötter helt utan problem. De senaste fem dagarna äter jag endast paprika som grönsak. Då jag blev mer strikt, blev smärtorna lite bättre också, men tyvärr inte helt borta. Parasiter råkade jag ut för - vägglöss - men de fick stanna i Canada Är det för mycket fett i min kost? Tidigare har jag grejat det galant och har blivit lite för hård i magen till och med. Inget går riktigt ihop :S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Jag skulle prova att äta annat fett än smör i kanske 1-2 månader. Om du äter mycket ägg kan du prova att under samma period äta bara äggula. Paprika är en nattskatteväxt... kanske byta mot något annat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Var i Canada i en månad och kom hemför 16 dagar sedan. Åt bröd och socker under hela vistelsen och åt då också Loperamid varje dag för att slippa springa på toa fem-tio gånger om dagen. Normalt sett håller jag mig till LCHF, men släppte på tyglarna. När jag kom hem, slutade jag ta Loperamid då jag ändå skulle gå tillbaka till min vanliga kosthållning igen. Diarreer och utsättningsbesvär (!) i flera dagar. Utsättningsbesvären borta, men fortfarande diarreer. Magsmärtor som kommit i fruktansvärda toppar två-tre gånger om dagen, för att sedan försvinna. Bestämde mig för fem dagar sedan att gå mer strikt och kör på 83% fett, 1 % kh och 16 % protein för att se om det blev bättre. Diarreerna är kvar och jag får ont i magen två gånger om dagen. Äter också bara två gånger om dagen. Under dessa fem dagar har magsmärtorna inte legat lika högt på smärtskalan, men det gör fortfarande ont. Kan inte direkt kopplas ihop med födointag (får ont 30 min- 3 timmar efter jag ätit). Kan tilläggas: Har Mb Crohn som jag insjuknat i första o enda gången för ca åtta år sedan. Äter inga mejerier alls utom rent smör. Äter inte så mkt rött kött. Äter ca 1800 kcal/dag (om man nu vill räkna det). Tränar. Varit förkyld i åtta dagar nu. Känslig för gluten och socker (blir väldigt dålig i magen av det). Har bokat läkartid på sjukan om en vecka (och gastroläkare blir inte lycksaliga av att höra att man äter LCHF, därgför vill jag höra mig för här först ). Vad kan det vara som ställer till det så för min mage? Förslag? Någon som känner igen sig? Jag tror att det kan vara Loperamidet som du ätit under en månads tid som ställer till det, i kombination med kolhydrater som du annars inte brukar äta. Loperamid ska man vara försiktig med om man har en inflammatorisk sjukdom i tarmen som ulcerös kolit och Morbus Chron. Bra att du har en tid till läkare snart, och blir det värre ska du söka akut. Du behöver inte tala om att du äter LCHF, men du ska tala om att du har ätit Loperamid en månad. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Kanske kan vara värt att nämna att du också har ätit gluten i en månad, något du vanligtvis inte brukar göra? Du behöver ju inte säga något om just LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aomori Posted January 29, 2014 Author Share Posted January 29, 2014 Det är ju helt sjukt att mina läkare då skriver ut Loperamid i hundrapack med flera uttag och att de säger att det är helt ofarligt att ta, även under långa perioder. Man upphör aldrig att förvånas av den svenska sjuk-"vården"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Ja det var väldigt lång tid att stå på Loperamid! FASS säger att om diarrén inte går över på två dagar ska man kontakta läkare; underförstått tillverkaren tar inte ansvar rakt av för längre period än så. Du behöver nog vänta ut tiden det tar att bli av med effekterna av läkemedlet, så det kanske vore klokt att inte mekka med annat utan ät som du gjorde innan du reste till Canada, om det fungerar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Har haft mycket diffusa magproblem, laktosintolerans mm. Började för en månad sen att äta mjölksyrade OPASTÖRISERADE grönsaker 1-3 ggr om dagen. Och vips blev magen mycket bättre! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Har haft mycket diffusa magproblem, laktosintolerans mm. Började för en månad sen att äta mjölksyrade OPASTÖRISERADE grönsaker 1-3 ggr om dagen. Och vips blev magen mycket bättre! Yay! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts